Onderhoud Recon silver TK air

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
sanderbike77
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: di 31 juli 2018, 17:57

Beste allemaal,

Sinds ongeveer 1,5 jaar rijd ik nu op mijn Cube acid 2017. Heb vrij snel de wielset vervangen maar voor de rest een heerlijke fiets!
Echter heb ik een vraag betreffende de onderhoud van de voorvork. Ik heb deze altijd schoon gehouden door afentoe met een voorvorkspray de stanchions schoon te maken en een beetje olie via de seals in de vork laten lopen, het gebruikelijke dus. Echter adviseerde de fietsenmaker mij om na ongeveer jaar groot onderhoud aan de voorvork te laten uitvoeren om hem zo in goede conditie te houden (en de garantie te behouden). Uiteindelijk ben ik dit gewoon vergeten. Op het moment doet de vork het prima, maar vraag ik mij toch af of het geen goed idee is om onderhoud te plegen.
Echter kost onderhoud van de voorvork circa 100 euro en dat vind ik eerlijk gezegd veel geld voor een vork van nog geen 200 (dacht ik?). Ik vraag mij dus of of het niet mogelijk is dit onderhoud zelf te plegen? Ik ben redelijk handig met fietsen en de meeste dingen doe ik zelf maar onderhoud van de voorvork heb ik nog nooit gedaan. Via rockshock ben ik de service manual al tegengekomen en een setje foam rings kost circa 15 euro.

Ik heb denk ik 3 opties: Onderhoud door de LBS laten uitvoeren, zelf het onderhoud uitvoeren of lekker doorrijden tot ie het begeeft :D .
Wat denken jullie?

Groetjes Sander
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Die 100.- is natuurlijk waanzin als het gelijk staat aan uitsluitend de lowers servicen

Wat gaat de lbs doen voor die 100 eu?

Normaal doe je dat iedere 50 uur, groter onderhoud bij 200 uur
Wat heb je al gereden?

Beide zijn in principe goed zelf te doen.
Ride like you stole it
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

De eerste keer kost het het wel even tijd om alles uit te zoeken, maar onderhoud van een voorvork is niet ingewikkeld. Op YouTube is er genoeg inspiratie te vinden. Ik ben niet bepaald het type 'handige Harry', maar het groot onderhoud aan m'n Reba viel me best mee. Ik zou zeggen, probeer het :-q
modder zuigt!
sanderbike77
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: di 31 juli 2018, 17:57

100 euro was het tarief van 12gobiking als ik het goed zeg. Ik denk dat ik inmiddels dik over de 200 uur zit :s.
Maar dan ga ik even uitzoeken hoe en wat
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

Doorrijden zou ik niet doen, dat is zonde.

Dat je over die 200u heen zit hoeft ook niet problematisch te zijn.

Gewoon wat onderzoek doen (YouTube kan ook handig zijn) en voorzichtig zelf aan de slag gaan. Ik durfde het eerder ook niet aan, maar toen ik er eenmaal mee aan de slag ging viel het me alles mee.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Op de site van RS/Sram staan heel duidelijke filmpjes en handleidingen.
Als je het stap voor stap doet met de laptop erbij (dus 15sec kijken, stoppen, uitvoeren en weer verder) kun je bijna alles zelf doen.
Ik heb samen met een maatje de vorken geserviced, demper en vering ge upgraded en zelfs dat was appeltje eitje.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Die € 100,- was jaren geleden al een soort standaardtarief voor het basisonderhoud (dus seals en diverse ringen vernieuwen, olie verversen).
Voor dat geld moest ik de voorvork zelfs uitgebouwd aanleveren.

Als je een beetje handig bent, de servicemanuals begrijpend kunt lezen en de daarin aangegeven volgorde voor demontage-montage aanhoudt, kan een kind de was doen.
Aantal jaren geleden heb ik een fototopic gemaakt van de servicebeurt van een RS Sektor met coil.
Zoals je ziet kan het met primitieve middelen.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
sanderbike77
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: di 31 juli 2018, 17:57

Ja ik heb de service manual bekeken en moet te doen zijn ja. Toch vind ik het wel spannend om gelijk mijn vork helemaal uif elkaar te halen zonder ervaring. Misschien dat ik nog ergens een oude/kapotte vork kan vinden die ik eerst openmaak als test.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Of je brengt m toch weg.
Kost wat, maar dan heb je geen zenuwen ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ik heb het laatst gedaan met mijn Recon gold TK air en het is wel een leuk klusje, maar als je netjes werkt en je maakt alles schoon en vetvrij dan ben je er wel een paar uurtjes mee bezig. Met name voor het ontvetten is lastig. Verder is het zaak de juiste revisiekit te kopen en de seals er netjes in te persen.

Welke kant van het land zit je?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

Ik sluit me even aan bij dit onderwerp. Ik wil binnenkort ook onderhoud gaan doen aan een recon silver, en heb dat ook nog nooit gedaan. Benieuwd naar de tips :)

Is een rockshox dust seal installation tool echt noodzakelijk zoals de manual aangeeft?
Laatst gewijzigd door bijkerk0318 op di 17 september 2019, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Als je die seals bij een servicebeurt niet vervangt, kun je nog beter wachten met servicen..
Die seals zijn essentieel! Als die seals hun werk niet goed doen, bijv door schade door verwijderen en opnieuw aanbrengen, dan vergroot dit de kans op troep binnen in je vork met allerlei versnelde slijtageperikelen tot gevolg.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

bijkerk0318 schreef: di 17 september 2019, 16:07 Ik sluit me even aan bij dit onderwerp. Ik wil binnenkort ook onderhoud gaan doen aan een recon silver, en heb dat ook nog nooit gedaan. Benieuwd naar de tips :)

Is een rockshox dust seal installation tool echt noodzakelijk zoals de manual aangeeft?
De tool heb je niet persee nodig. Ik had een stuk pvc pijp met de juiste diameter zodat je op de juiste plek drukt.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Aha, bijkerk0318 was het woordje 'tools' vergeten.
Vond het al zo'n rare vraag...
PVC buisje of PVC hulpstuk werkt inderdaad perfect :-q
Zie ook het linkje in mijn reactie hierboven.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

Jan Willem schreef: di 17 september 2019, 17:54 Aha, bijkerk0318 was het woordje 'tools' vergeten.
Vond het al zo'n rare vraag...
PVC buisje of PVC hulpstuk werkt inderdaad perfect :-q
Zie ook het linkje in mijn reactie hierboven.
Haha klopt :o

Top, dat bespaart me weer wat geld. Pvc is een stuk goedkoper
Plaats reactie