Functie Shimano crankschroef?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...

Moderator: jf

Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5498
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Utrecht

zo 22 september 2019, 12:54

Is de functie van deze schroef primair het afstellen van de ‘speling’ van de as? Of primair om de linker crank op de crankas te houden?

Dit naar aanleiding van het feit dat mijn crank nu tot twee keer toe de wijde wereld verkoos boven zijn primaire doel, het overbrengen van de voortstuwende kracht geleverd door mijn linker been op het linker pedaal.
Als de primaire functie van de schroef het op zijn plaats houden van de crank is dan komt er een nieuwe schroef.
Zo niet, dan is er iets mis met de crank/ crankas combi (de 2 bouten op de crank kunnen niet strakker dan strak, desondanks houden die de crank niet op de as).

Afbeelding
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7322
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

zo 22 september 2019, 13:03

Die schroef zit er alleen om de boel op spanning te zetten als je de crank monteert. De 2 bouten aan weerszijden van de crank zijn er om de boel daadwerkelijk vast te zetten.
Custom steel: http://project12.cc
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5498
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Utrecht

zo 22 september 2019, 13:06

:-q Overeenkomstig dus met mijn gedachten hier omtrent. waarom de crank dan de wijde wereld verkiest. Vertanding beschadigd waardoor klemkracht niet meer overgebracht wordt...?
Gebruikersavatar
Mark-V
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 862
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Mijn mountainbike: Banshee Darkside 180mm, Inspired Console Trials, Canyon Stitched 360 Pro
Contacteer:

zo 22 september 2019, 13:14

Ik had dat ook met een crankstel van Shimano, en toen bleek dat de as eigenlijk te kort was voor de bottom bracket.
Nu een Zee crankstel gekocht en nergens geen problemen meer mee gehad (is duidelijk langer).
Hoeveel lengte heb je van de as in je crankarm zitten?
Alien
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 842
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

zo 22 september 2019, 14:08

Jurriaan schreef:
zo 22 september 2019, 13:06
waarom de crank dan de wijde wereld verkiest. Vertanding beschadigd waardoor klemkracht niet meer overgebracht wordt...?
Moeilijk te zeggen zonder nadere inspectie. Je moet ‘m wel correct monteren, en er zijn wel een aardig aantal manieren waarop dat mis kan gaan.
Vorsprung duch Pedantik.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5498
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Utrecht

zo 22 september 2019, 14:42

Talloze ritten heeft het goed gezeten. De 2de of 3de rit na een crash, waarbij het rechter pedaal is verbogen, is dit euvel ontstaan. Ik neem aan dat als gevolg daarvan de oorzaak is ontstaan. Kromme as, waarschijnlijker bottom bracket net scheef...bb loopt opzichtig prima maar ook een scheefstaand bb kan nog prima lopen natuurlijk.
(Heb ik net toezegging van de NTFU verzekering gekregen dat de schade na de crash vergoed wordt, had ik de bb nog niet in meegenomen :(( )
hanjovdberg
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 597
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
Contacteer:

zo 22 september 2019, 20:40

Je geeft gaandeweg nogal wat extra info :roll:

Een crash waarbij je pedaal was verbogen maar ernstig genoeg om op te geven bij de ntfu? Dus was er blijkbaar heel wat meer aan de hand?

BB verbogen? Lijkt me sterk. Of je moet press fit lagers hebben die nu deels scheef zitten. Als je schroefdraad lagers hebt die verbogen zijn is er echt van alles naar de knoppen.

En een crank as die krom is voel je echt wel. Dat trapt heel vreemd. Wat bedoel je verder met een verbogen pedaal? Bedoel je daarmee de losse linker crank?

Al met al klinkt het alsof je crank niet goed meer past en misschien wel krom is dus geen mooie rechte beweging meer maakt. Die jij wel met kracht wil maken (normale trapbeweging) en dus eigenlijk steeds de crank lostrapt.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5498
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Utrecht

zo 22 september 2019, 21:24

Gecrasht door met rechter pedaal een boomstobbe te raken. Gehelmd hoofd heeft de grond geraakt en mtb heeft op meer plekken schade opgelopen. Idd pressfit bb.
Tijdens de 2 daarop volgende ritten voelde ik geen afwijking tot dat de crank los kwam.

Maar goed het ging om de functie van de crankschroef. :wink:
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 702
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

zo 22 september 2019, 21:33

Koop maar een nieuwe linker crank en deze weer goed monteren.
Waarschijnlijk is door de crash (edit; waarschijnlijk niet dus, lees net dat de crash met rechts was.. ) je linker crank iets los gekomen, en als je met een losse crank (hoeft nauwelijks voelbaar te zijn) een paar km doorrijdt kunnen de splines in de crank al dusdanig beschadigd zijn dan een strakke passing niet meer mogelijk is.
Je kan 'm wel vaster en vaster draaien maar hij zal steeds weer loslopen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Genius
Genius
Berichten: 16605
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Is stoffig
Contacteer:

zo 22 september 2019, 21:49

Ik heb het ook meegemaakt, loslopen is begonnen nadat de linker crank een steen had geraakt. Wellicht had ik meteen na de tik de inbus bouten na moeten trekken.
Anyway, loslopen was daarna aan de orde vd dag.
Telkens vaster aangedraaid, totdat de spleet tussen de crankhelften dicht was. Mocht niet baten, na de rit wiebelde het weer
Ander crankstel gekocht, opgelost. Sindsdien voel ik regelmatig of de boutjes nog vast zitten. Alleen voelen of het nog vast zit, niet tekens verder aandraaien!
Some days it's easy, some days it's a fight.
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2452
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain, BH en Fuji
Contacteer:

wo 25 september 2019, 15:52

Primaire functie van de kunststof schroef is inderdaad om de preload af te stellen. Echter nadat je de crankboutjes vast hebt gezet klem je ook de preloadschroef op z'n plek.

Heb ooit iemand horen zeggen dat de hollowtech as een heel klein beetje taps is en dat het kunststof kapje net genoeg weerstand geeft om de arm erop te houden, maar heb nog nooit de moeite gedaan om dit te checken. Ik kan echter uit ervaring vertellen dat zonder dit kunststof schroefje de crankarm er echt vroeg of laat af komt, ookal heb je de boutjes vast zitten.

Als de arm er af komt met de preloadschroef op z'n plek dan zal er ongetwijfeld schade zijn aan de spline.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5498
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Utrecht

wo 25 september 2019, 21:39

Duidelijke taal, case closed.

(Mijn MTB gaat verder door het leven met een Race Face crankset).
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 702
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

di 1 oktober 2019, 00:55

DaanCramer schreef:
wo 25 september 2019, 15:52

....Heb ooit iemand horen zeggen dat de hollowtech as een heel klein beetje taps is...
Nu ben ik redelijk nieuwsgierig aangelegd en omdat ik er vannacht niet wakker van wil liggen heb ik ff een SLX crankas opgemeten enne, die is niet taps :wink:
Asdeel wat in in contact komt met het linker bracketlager is over de hele lengte 23,97mm. De splines zijn over twee tegenoverliggende splines gemeten de hele lengte 23,70mm

Zo, kan ik in ieder geval rustig gaan pitten :bier: :lol:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Genius
Genius
Berichten: 16605
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Is stoffig
Contacteer:

di 1 oktober 2019, 05:26

THX, nu kan ik ook gaan slapen :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1007
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

di 1 oktober 2019, 08:29

DaanCramer schreef:
wo 25 september 2019, 15:52
Heb ooit iemand horen zeggen dat de hollowtech as een heel klein beetje taps is en dat het kunststof kapje net genoeg weerstand geeft om de arm erop te houden, maar heb nog nooit de moeite gedaan om dit te checken. Ik kan echter uit ervaring vertellen dat zonder dit kunststof schroefje de crankarm er echt vroeg of laat af komt, ookal heb je de boutjes vast zitten.
dit erg onwaarschijnlijk, dit zou betekenen dat je 2 verschillende lagers in je BB hebt zitten.
Plaats reactie