Functie Shimano crankschroef?
- Jouke74
- Mountainbike Junk
- Berichten: 489
- Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
- Mijn mountainbike: Giant XTC advanced
De plastic crankbout wordt wel degelijk door de linker crank vastgeklemd. Vandaar ook het rubber ringetje in de linker crank. Probeer hem maar eens los te draaien als de crankboutjes vast zitten. Dat gaat echt niet lukken met de officiële max 2nm waarmee je hem hebt vastgezet.
- DaanCramer
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2484
- Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
- Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
- Contacteer:
Sorry ik was niet helemaal duidelijk, de spline zou wellicht taps zijn (uiteraard niet de as). Maar goed iemand wilde er niet wakker van liggen en heeft het nagemeten en de spline is niet taps.Luc151 schreef: ↑di 1 oktober 2019, 08:29dit erg onwaarschijnlijk, dit zou betekenen dat je 2 verschillende lagers in je BB hebt zitten.DaanCramer schreef: ↑wo 25 september 2019, 15:52 Heb ooit iemand horen zeggen dat de hollowtech as een heel klein beetje taps is en dat het kunststof kapje net genoeg weerstand geeft om de arm erop te houden, maar heb nog nooit de moeite gedaan om dit te checken. Ik kan echter uit ervaring vertellen dat zonder dit kunststof schroefje de crankarm er echt vroeg of laat af komt, ookal heb je de boutjes vast zitten.
Neemt niet weg dat je crankarm er echt af komt zonder het kunststof schroefje
We are Basta.
http://www.bastabikes.nl
http://www.bastabikes.nl
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29836
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Het dopje hoort er op, want je stelt er de zijdelijngse speling mee af.
Vervolgens draai je de inbusjes vd crank vast en het dopje zit dan ook meteen vast geklemd. Dopje blijft dus op zn plek.
Gaan de boutjes los, dan verlies je als eerste het dopje, dan pas de crank.
De conclusie kan dan zijn dat de crank er af is gevallen omdat het dopje weg is.
Maar zowel het verliezen vh dopje als het loslopen vd crank worden veroorzaakt door de te losse klemboutjes.
Is een crank eenmaal losgelopen, dan is het gat in de crank uitgesleten en kan je de boutjes aandraaien tot je een ons weegt, het blijft loslopen (en verder uitslijten).
Dit kan ook gebeuren zonder dat je de crank verliest/verloren hebt. Gewoon doorrijden met wat speling is al dodelijk voor je crank.
Dus de boutjes goed vastzetten, en na een keer fietsen even natrekken, liefst met momentsleutel, of met heel veel gevoel.
Af en toe controleren kan geen kwaad.
Controleren op moment, niet domweg verder aandraaien!
Heb je geen dopje(?) dan kan je de speling wegdraaien met een lijmklem. En dan blijft de crank ook op zn plek, mits je de boutjes maar goed aandraait.
Vervolgens draai je de inbusjes vd crank vast en het dopje zit dan ook meteen vast geklemd. Dopje blijft dus op zn plek.
Gaan de boutjes los, dan verlies je als eerste het dopje, dan pas de crank.
De conclusie kan dan zijn dat de crank er af is gevallen omdat het dopje weg is.
Maar zowel het verliezen vh dopje als het loslopen vd crank worden veroorzaakt door de te losse klemboutjes.
Is een crank eenmaal losgelopen, dan is het gat in de crank uitgesleten en kan je de boutjes aandraaien tot je een ons weegt, het blijft loslopen (en verder uitslijten).
Dit kan ook gebeuren zonder dat je de crank verliest/verloren hebt. Gewoon doorrijden met wat speling is al dodelijk voor je crank.
Dus de boutjes goed vastzetten, en na een keer fietsen even natrekken, liefst met momentsleutel, of met heel veel gevoel.
Af en toe controleren kan geen kwaad.
Controleren op moment, niet domweg verder aandraaien!
Heb je geen dopje(?) dan kan je de speling wegdraaien met een lijmklem. En dan blijft de crank ook op zn plek, mits je de boutjes maar goed aandraait.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ter aanvulling; in de zaaggleuf van de crank zit een klein kunststof plaatje met een stalen pennetje dat in het gaatje van de trapas valt. Volgens mij is dit het laatste redmiddel om te voorkomen dat de crank de fiets verlaat.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4286
- Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned
Nou dat denk ik niet als je vol aanzet
Die is ter check dat de crank er ver genoeg opzit.
De stelschoef kan je theoretisch weg laten net zoals je stuurpen cap na montage. Maar beide zou ik niet doen...…….
Let wel dat je de bouten goed om en om vast zet met een kwart of halve slag. als je de een vaster zet zit de ander losser.
En "ontlaad" ze af en toe even. Los en weer vast, heeft de crank een keer een tik gehad is de spanning iig van de bouten.
Die is ter check dat de crank er ver genoeg opzit.
De stelschoef kan je theoretisch weg laten net zoals je stuurpen cap na montage. Maar beide zou ik niet doen...…….
Let wel dat je de bouten goed om en om vast zet met een kwart of halve slag. als je de een vaster zet zit de ander losser.
En "ontlaad" ze af en toe even. Los en weer vast, heeft de crank een keer een tik gehad is de spanning iig van de bouten.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1869
- Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
- Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb
Wat is een bout ontladen?
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !