Functie Shimano crankschroef?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

De plastic crankbout wordt wel degelijk door de linker crank vastgeklemd. Vandaar ook het rubber ringetje in de linker crank. Probeer hem maar eens los te draaien als de crankboutjes vast zitten. Dat gaat echt niet lukken met de officiële max 2nm waarmee je hem hebt vastgezet.
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

Luc151 schreef: di 1 oktober 2019, 08:29
DaanCramer schreef: wo 25 september 2019, 15:52 Heb ooit iemand horen zeggen dat de hollowtech as een heel klein beetje taps is en dat het kunststof kapje net genoeg weerstand geeft om de arm erop te houden, maar heb nog nooit de moeite gedaan om dit te checken. Ik kan echter uit ervaring vertellen dat zonder dit kunststof schroefje de crankarm er echt vroeg of laat af komt, ookal heb je de boutjes vast zitten.
dit erg onwaarschijnlijk, dit zou betekenen dat je 2 verschillende lagers in je BB hebt zitten.
Sorry ik was niet helemaal duidelijk, de spline zou wellicht taps zijn (uiteraard niet de as). Maar goed iemand wilde er niet wakker van liggen :-D en heeft het nagemeten en de spline is niet taps. :-q

Neemt niet weg dat je crankarm er echt af komt zonder het kunststof schroefje :wink:
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik heb toch wel een paar honderd kilometer met een 105 crank zonder dopje gereden, en die bleef prima zitten...
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Klinkt bekend dit....

Afbeelding
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Het houdt meer bikers bezig :bier:
Met en zonder werkt het wel en niet..
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het dopje hoort er op, want je stelt er de zijdelijngse speling mee af.
Vervolgens draai je de inbusjes vd crank vast en het dopje zit dan ook meteen vast geklemd. Dopje blijft dus op zn plek.
Gaan de boutjes los, dan verlies je als eerste het dopje, dan pas de crank.
De conclusie kan dan zijn dat de crank er af is gevallen omdat het dopje weg is.
Maar zowel het verliezen vh dopje als het loslopen vd crank worden veroorzaakt door de te losse klemboutjes.

Is een crank eenmaal losgelopen, dan is het gat in de crank uitgesleten en kan je de boutjes aandraaien tot je een ons weegt, het blijft loslopen (en verder uitslijten).
Dit kan ook gebeuren zonder dat je de crank verliest/verloren hebt. Gewoon doorrijden met wat speling is al dodelijk voor je crank.
Dus de boutjes goed vastzetten, en na een keer fietsen even natrekken, liefst met momentsleutel, of met heel veel gevoel.
Af en toe controleren kan geen kwaad.
Controleren op moment, niet domweg verder aandraaien!

Heb je geen dopje(?) dan kan je de speling wegdraaien met een lijmklem. En dan blijft de crank ook op zn plek, mits je de boutjes maar goed aandraait.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
bluebiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 9 oktober 2014, 22:10

Ter aanvulling; in de zaaggleuf van de crank zit een klein kunststof plaatje met een stalen pennetje dat in het gaatje van de trapas valt. Volgens mij is dit het laatste redmiddel om te voorkomen dat de crank de fiets verlaat.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4286
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Nou dat denk ik niet als je vol aanzet :-)
Die is ter check dat de crank er ver genoeg opzit.

De stelschoef kan je theoretisch weg laten net zoals je stuurpen cap na montage. Maar beide zou ik niet doen...…….

Let wel dat je de bouten goed om en om vast zet met een kwart of halve slag. als je de een vaster zet zit de ander losser.
En "ontlaad" ze af en toe even. Los en weer vast, heeft de crank een keer een tik gehad is de spanning iig van de bouten.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Wat is een bout ontladen?
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Als je er in de goeie richting een ruk aan geeft, dan ontladen ze. Hoeft niet helemaal los, gewoon ff een klein trekje om de spanning eraf te halen. :tong :bier:
Plaats reactie