schijremblokken afstellen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Op mijn cube stereo zitten hydraulische Shimano XT M8000 schijfremmen. Zojuist heb ik achter de remblokjes vernieuwd en nu loopt de achterrem iets aan. Er zit ook geen of bijna geen geen vrije slag in de remhandel. Hoe kan ik dit afstellen zodat hij niet meer aanloopt?
Laatst gewijzigd door janvangastel op vr 4 oktober 2019, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

2 dingen:

1. Heb je de zuigers teruggeduwd voordat je de nieuwe blokjes erin deed?
2. Remklauwen zo los schroeven dat ze vrij kunnen bewegen, dan wiel ronddraaien, rem inknijpen, vastdraaien terwijl je de rem ingeknepen houdt.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Ik had de zuigers teruggeduwd. Ik ga nummer 2 even uitvoeren.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Gedaan. En ook iets aan een stelboutje aan de handel gedraaid. Dat laatste heeft eigenlijk geen effect. Het is duidelijk verbeterd, maar niet helemaal weg. Hij lijkt overal net te raken, dus niet slechts op een klein plekje.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Dan zal je de remklauw moeten gaan afstellen , dus uitlijnen met de twee bevestigings boutjes
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Volgens mij was dat punt 2 van MVMVML hierboven. Dat heb ik net gedaan. Hielp wel wat, maar loopt nog steeds aan. Ook na inremmen nog. Lijkt wel of de blokjes te dik zijn (het zijn wel de goeie).
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

janvangastel schreef: vr 4 oktober 2019, 16:33 Volgens mij was dat punt 2 van MVMVML hierboven. Dat heb ik net gedaan. Hielp wel wat, maar loopt nog steeds aan. Ook na inremmen nog. Lijkt wel of de blokjes te dik zijn (het zijn wel de goeie).
Maar nieuwe remblokjes zijn dikker , en er is altijd een kans dat er een "kleine" slag zit in de schijf .

Aanlopen als; af en toe of continue ?

Punt 2 van afstellen gaat dus niet op als de schijf niet recht is , zonder aanlopen ;ik stel altijd af met de fiets en wielen van de grond , boutjes remklauw los , wiel ronddraaien en dan afstellen ,en dan stapje voor stapje vastzetten met een draaiend wiel ,net zolang je geen aanlopen meer hoort ,pas wel op voor je vingers. :tong

:-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Niet voor de beginner dit, ik heb dit probleem ook gehad en kon de zuigers niet ver genoeg indrukken voor de nieuwe blokken. Te veel olie in het systeem. Oplossing was (maar dus alleen als al het andere goed gedaan is) om de rem horizontaal te zetten, en dan het reservoir dopje eraf te draaien en vervolgens de zuigers nog iets verder in te duwen met het dopje open. Er loopt dan wat olie uit. Dit geeft meer ruimte in het systeem, maar dus ook kans op lucht, te veel olie verlies etc. Je moet met zijn tweeen zijn. Persoon 1 kan dan de rem goed recht houden en de olie opvangen. Persoon 2 kan dan de zuigers iets verder indrukken.

De 1 persoons optie is om er met een papieren servetje een klein beetje olie uit te zuigen. Dan dopje weer dicht en zuigers iets verder induwen, herhaal totdat de blokjes wel passen.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Aanlopen als; af en toe of continue ?
Continue.
Ik denk dat Jouke74 het bij het rechte eind heeft. Misschien kan ik in plaats van olie lozen iets van de remblokken afvijlen. Of schuren met schuurpapier: de blokjes in vlakke positie over het schuurpapier halen totdat er 1/10 mm of zo af is.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je moet de blokjes verder terugduwen.
Dat MOET je doen met de oude blokjes en een dikke schroevendraaier, of met 2 PLASTIC bandenlichters.
De XT zuigers zijn van ceramisch materiaal en barsten als je er rexhtstreeks een metalen gereedschap op duwt.

Als er echt teveel olie in het systeem zit, dan moet er wat olie uit, zoals Jouke zegt.
Maar teveel olie moet er eerst in zijn gekomen, want de vorige keer pasten de nieuwe blokjes er wel in zonder dat de zaak klem zat.

Blokken afschuren lijkt me niet goed, zonde vh materiaal en het hoort gewoon te passen. Tenzij je BBB blokjes hebt, die zijn vaak iets te dik.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Olie lozen en vijlen bij het plaatsen van nieuwe remblokken :~

Als je olie eruit gaat halen , zal je ook weer een keer moeten bijvullen ...... :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Een andere mogelijke factor kan de bevestiging van de remleiding zijn, soms zit die wat kort op de klauw en trekt dan als het ware de klauw scheef. Even losmaken, punt 2 herhalen en dan, als de boel eenmaal vrijloopt, weer bevestigen.
hotdog
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 15:42
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 29 8.9 2016 Stealth + Canyon Lux CF World Cup 7 Xcobalt 2023

Dat schuren doe je bij autoremblokken wel, maar alleen om de hoekjes wat af te ronden.

Als je tip 2 doet, draai dan de boutjes heel rustig en voorzichtig vast. Eerst bij het minst of geringste weerstand al stoppen, dan het andere boutje op die manier aandraaien. Vervolgens laat je de rem los en doe je nog een keer hetzelfde trucje, waarbij je de boutjes een klein slagje strakker draait.
Als dit goed gaat en de rem loopt niet aan, draai dan voorzichtig met kleine slagjes de boutjes naar het juiste moment aan.

Code: Selecteer alles

climb    →   enjoy view
  ↑            ↓ 
rest     ←   descend
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

TenZNL schreef: vr 4 oktober 2019, 18:02 Een andere mogelijke factor kan de bevestiging van de remleiding zijn, soms zit die wat kort op de klauw en trekt dan als het ware de klauw scheef.
Maar dan zit de klauw niet goed vast . toch ? , of bedoel je bij het loshalen van de boutjes ?
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Je caliper "centreren" door hem los te draaien en dan met ingeknepen remhendel weer vast zetten is niet de juiste manier.

https://youtu.be/A9renV3fxts

Kost je net zoveel tijd en als je schijf gewoon recht is dan loopt hij mooi vrij rond zoals het hoort.
Plaats reactie