Eagle gx derailleur schakelt slecht / niet naar 10 tands

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
R&DY
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 16 juni 2015, 11:20
Mijn mountainbike: Specialized Epic HT Expert Carbon World Cup

Ik heb even gezocht op het forum maar ik kan het zo niet vinden.

Bij beide mtb's bij ons thuis hebben we het probleem dat de eagle gx derailleur erg slecht naar het zwaarste verzet wil. Van 11 naar 10 tanden op de cassette. Zeker als het een beetje vies wordt tijdens het fietsen.

Schakelkabel is bij beide fietsen vervangen. Een heb ik zelf gedaan, de andere is er oor naar de fietsenmaker geweest.

Waar kan dit aan liggen? Iemand hier ervaring mee of tips.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Van 12 naar 10 neem ik aan?
De rest van de cassette schakelt wel goed?
Gebruikersavatar
R&DY
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 16 juni 2015, 11:20
Mijn mountainbike: Specialized Epic HT Expert Carbon World Cup

Rest schakelt wel gewoon zoals het hoort
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

afstandschroefje?
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Jurf schreef: wo 9 oktober 2019, 23:15 afstandschroefje?
klinkt inderdaad alsof je de afstand even moet instellen. Met dat rooie tooltje (chaingap tool).
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Klitse schreef: wo 9 oktober 2019, 23:55
Jurf schreef: wo 9 oktober 2019, 23:15 afstandschroefje?
klinkt inderdaad alsof je de afstand even moet instellen. Met dat rooie tooltje (chaingap tool).
Dat rode tooltje krijg je alleen als je een nieuwe achter derrie koopt , bij een nieuwe fiets niet , schakel hem eens naar de 10 tands en los dan de derrie kabel een beetje op de derrie , kans bestaat dat de kabel te strak staat waardoor hij het niet haalt .
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

De derrie moet dan zelfs heel iets voorbij de 10T staan
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ik herken het probleem en heb daar gigantisch veel tijd in gestoken om dé oorzaak te vinden.
Die oorzaak heb ik nog steeds niet concreet in beeld maar de boel schakelt nu wel lekker.

Dit heb ik gedaan:
- binnen- en buitenkabels vervangen
- lengte buitenkabel vergroot om betere kabelloop te krijgen; dus weer andere buitenkabel
- minimaal 20x afstelling li-re aangepast
- en dus 60x kabelspanning aangepast
- derailleur uitgelijnd; daar een beetje mee gespeeld door de kooi wat meer in de richting van het crankblad te richten of juist exact evenwijdig-parallel met het wiel uit te lijnen (dat laatste gaf verbetering)
- hierna volgt dan weer zo'n sessie li-re afstelling + kabelspanning
- hoogteafstelling B-schroef aan de hand van het afbeeldinkje hieronder. Tikkeltje minder dan de opgegeven 15mm gaf bij mij het beste resultaat.

Tussendoor was ik nog overgestapt van een 34 naar een 32t voorblad en toen het geouwe*oer weer begon meende ik dat ik de ketting ook maar eens in moest korten.
Weer terug bij nul.

Als laatste stap was ik van plan om een crankblad zonder offset of 3mm ipv 6 offset aan te schaffen, de kettinglijn richting kleinste kransje is dan minder schuin.
Dat laatste was niet nodig want het werkt nu.
Mijn conclusie is dat de afstelling waanzinnig nauwkeurig moet gebeuren waarbij je exact weet wat de belangrijkste criteria zijn.
Met 2x en 3x setups nooit problemen gehad.

Doe mij toch maar Shimano.

Afbeelding
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Ik heb 2x een GX Eagle derrie af moeten stellen en bij mij loopt het altijd vlekkenloos als ik de chaingap tool gebruik, en de limit screws goed zet, waarbij de limit screw voor het kleinste kransje net iets verder naar buiten zit en die van het "soepbord" precies recht. Het op en afschakelen dan verder met de kabelspanning regelen.

Ook eens geprobeerd om dit te doen zonder die chaingap tool en dat kreeg ik dan weer niet voor elkaar. Dat komt nogal precies heb ik gemerkt.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Wellicht vragen naar de bekende weg, maar heb je wel alle instructies gevolgd?
Ik zie namelijk ook mensen gewoon beginnen zonder ff te lezen/kijken hoe het werkt en Eaglewerkt fijn, maar het is wel een RTFM product
(read the fucking manual)

https://youtu.be/6wCt9BJRNew

Vond ik een nog duidelijker filmpje
https://youtu.be/Ly4wDlMWR9o

Ook zonder dat rooie dingetje vliegen er 3 GX/NX adelaartjes bij ons rond.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Jurf schreef: do 10 oktober 2019, 09:52 Wellicht vragen naar de bekende weg, maar heb je wel alle instructies gevolgd?
Ik zie namelijk ook mensen gewoon beginnen zonder ff te lezen/kijken hoe het werkt en Eaglewerkt fijn, maar het is wel een RTFM product
(read the fucking manual)
Daar is het bij mij wellicht fout gegaan, als je ergens in 1990 voor het laatst iets over derailleurafstelling hebt gelezen, kom je niet zomaar op de RTFM gedachte.
(of daar te eigenwijs voor zijn, kan ook nog :oops: )
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Jan Willem schreef: do 10 oktober 2019, 09:42 - derailleur uitgelijnd; daar een beetje mee gespeeld door de kooi wat meer in de richting van het crankblad te richten of juist exact evenwijdig-parallel met het wiel uit te lijnen (dat laatste gaf verbetering)
Hoe doe je dat JW?
Ga je de derailleurpat verbuigen of zo?

Ik rijd op twee fietsen met GX 11-speed, de ene icm een 11-46 cassette (e-mtb fully) en de andere met een Sunrace 11-50 (de hardtail). Die laatste schakelt ook niet meer zo lekker naar de 11. Volgens mij deed-ie dat in het begin wel, dus ik vermoed toch een iets minder soepel lopende kabel. Hoewel ik dat vrij snel zou vinden, denk niet dat ik meer als 1.000km heb gemaakt en de buitenkabel is over de hele lengte doorgetrokken.
De e-mtb heeft meer km's gemaakt en schakelt ook naar de 11 nog steeds zoals het hoort.

Overigens gaf bij mij de chain-gap tool gebruiken niet de beste werking, ik heb de b-schroef setting iets aangepast. Ik weet alleen niet meer zeker of ik nou meer of minder ruimte gegeven heb... :D
(gewoon uitgeprobeerd, maar dat is al ruim 1,5 jaar geleden).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

kermit schreef: do 10 oktober 2019, 11:21Hoe doe je dat JW?
Ga je de derailleurpat verbuigen of zo?
Wiel eruit, derailleur demonteren. En dan behoedzaam buigen; als richtgereedschap gebruik ik een Bahco met brede bek, het wiel moet er uit omdat de Bahco je pat anders niet volledig kan grijpen.
Als referentie voor de hartlijn van je wiel en de buigrichting kan je een lat gebruiken die je op een as in je dropouts legt.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
R&DY
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 16 juni 2015, 11:20
Mijn mountainbike: Specialized Epic HT Expert Carbon World Cup

Dank jullie voor alle reacties en het meedenken! :D

Chain gap is goed. Hiervoor gebruik ik dat rode tooltje.

Kan zijn dat het deralleur pas iets krom is idd. moet even nameten met een gereedschap.

stel soef kan ik ook nog ewven naar kijken. Naar mijn mening stond dit altijd goed. nog een keer kijken kan geen kwaad uiteraard.


ik weet na 2 jaar fietsen en onderhoud doen aan 2 fietsen met 1x12 eagle dat afstelling vrij nauw komt. Als alles goed staat werkt het ook geweldig

Ik heb weer een avond wat te doen :lol:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Buigen aan een derailleurpat is voor mij een no-go (tenzij de pat niet recht is natuurlijk).
Alle drivetrain instellingen gaan ervan uit dat de pat recht is dus daar ga ik niet aan tornen.

Het is sinds in 1982 mijn fietshobby begon met de aankoop van een 10-versnellingen sportfiets ook nog nooit nodig geweest een derailleurpat te richten. Nu kwam het met die non-indexed 5- en 6-speed fietsen ook niet zo nauw natuurlijk ;-)
Maar ook met de modernere drivetrains heb ik eigenlijk nog nooit noemenswaardige problemen gehad.

Ik ben wel zo iemand die bij iets nieuws even de manual doorneemt... zou dat er iets mee te maken kunnen hebben :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie