Eagle gx derailleur schakelt slecht / niet naar 10 tands

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

kermit schreef: do 10 oktober 2019, 12:23 Buigen aan een derailleurpat is voor mij een no-go (tenzij de pat niet recht is natuurlijk).
Alle drivetrain instellingen gaan ervan uit dat de pat recht is dus daar ga ik niet aan tornen.

Het is sinds in 1982 mijn fietshobby begon met de aankoop van een 10-versnellingen sportfiets ook nog nooit nodig geweest een derailleurpat te richten. Nu kwam het met die non-indexed 5- en 6-speed fietsen ook niet zo nauw natuurlijk ;-)
Maar ook met de modernere drivetrains heb ik eigenlijk nog nooit noemenswaardige problemen gehad.

Ik ben wel zo iemand die bij iets nieuws even de manual doorneemt... zou dat er iets mee te maken kunnen hebben :D
Tenzij er misschien een reden is waarom je toch een keer moet buigen.
Heb in mijn leven op deze wijze al veel te veel patjes rechtgebogen; lompe Leo, stootschade, omvallen enz. (ook van anderen natuurlijk...)
De oorzaak dat ik bij Sram toch maar besloot om wat te gaan spelen met 'anders' richten, was vooral uit wanhoop geboren (en RTFM eigenwijsheid).
Niet aan de gang blijven met buigen, al snel metaalmoeheid, dat snap ik, maar ik heb nog nooit een patje gescheurd of gebroken.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

R&DY schreef: do 10 oktober 2019, 12:20

ik weet na 2 jaar fietsen en onderhoud doen aan 2 fietsen met 1x12 eagle dat afstelling vrij nauw komt. Als alles goed staat werkt het ook geweldig
:lol: blijkbaar niet , in die twee jaar weinig geleerd :lol: :-q (geintje)

Maar dat de derailleur mogelijk krom is , is een optie , enkel heb ik dat zelf nog nooit meegemaakt :~
Krom kan komen door ;valpartij op de derailleur ?, of gewoon domme kracht bij het aanzetten ?
(btw het afstellen aan mn X01 Derailleur was zo gedaan , komend vanaf GX, zonder de rode tool)

suc6
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
R&DY
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 16 juni 2015, 11:20
Mijn mountainbike: Specialized Epic HT Expert Carbon World Cup

Thx voor alle tips.

Van een fiets bleek Derailleur pad bleek heel iets krom te zijn. In de lengte richting van de fiets. Terug gebogen naar de juiste positie.

Ook een beetje lopen stoeien met de stel schroefjes. Lijkt erop dat deze weer goed schakelt.

Ik vind wel het keer wiel voor de kabel op de derailleur erg zwaar lopen. Kreeg hem er niet uit omdat een klinkmoer mee blijft draaien.... *piep*constructie..

De andere fiets is dinsdag aan de beurt voor inspectie.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Mijn ervaring met GX derailleurs: eens die een klap hebben gekregen vallen ze niet meer af te stellen. Heb afgelopen seizoen 2 GX derailleurs in de vuilbak mogen gooien door een impact die ik onderweg niet eens gemerkt heb. B-schroef, pad, limieten, kabelspanning, ... alles gecontroleerd en perfect in orde en de derailleurs vielen niet goed af te stellen over het gehele bereik van de cassette. Nieuwe derailleur loste de problemen meteen op. Na het tweede voorval maar geïnvesteerd in een X01 derailleur (die zouden een iets sterkere kooi hebben) en sindsdien geen problemen meer gehad.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ik denk dat je de afstand van je derrie ten opzichte van je cassette iets moet vergroten. Misschien iets meer kettingspanning? ( kortere ketting ) ik heb al vaak GX derrie afgesteld en nog nooit geen problemen gehad. Zowel op 10 als 11 als kleinste kransje. Ik loop de boel eens in de zoveel tijd even na. Ik heb ook uren lopen tobben maar nu ik het zelf kan loopt de boel altijd perfect en het kost me maar een half uurtje per 2-3 maanden.

Een maat had laatst wel iets merkwaardigs.. die GX derrie schakelde ineens heel slecht. Ketting viel tussen wiel en cassette en in de shifter voelde het alsof ie nog een keer kon schakelen. Toen moest ik het linker stelschroefje ( dus om de derrie naar de kleinste krans uit te lijnen ) een slag indraaien. Was gewoon losgelopen tijdens het rijden..
Omdraaien kan altijd nog!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16807
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

JMA1992 schreef: do 17 oktober 2019, 20:16Een maat had laatst wel iets merkwaardigs.. die GX derrie schakelde ineens heel slecht. Ketting viel tussen wiel en cassette en in de shifter voelde het alsof ie nog een keer kon schakelen. Toen moest ik het linker stelschroefje ( dus om de derrie naar de kleinste krans uit te lijnen ) een slag indraaien. Was gewoon losgelopen tijdens het rijden..
Dat is toch vreemd, want die begrenzings-schroefjes doen niets voor de schakelwerking. Zorgen er alleen voor dat de ketting er niet af kan lopen.

Wat iedereen die regelmatig sleutelt waarschijnlijk ook wel een keer heeft meegemaakt is dat de buitenkabel niet goed in de stop zit? Bij de shifter, of bij een van de onderbrekingen op een fiets zonder doorgetrokken buitenkabel...
Dan werkt het ook allemaal niet zo fris, of het lijkt in eerste instantie wel goed te werken maar na twee keer schakelen klopt er helemaal niets meer van :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

:D herkenbaar...
kermit schreef: vr 18 oktober 2019, 08:13Dat is toch vreemd, want die begrenzings-schroefjes doen niets voor de schakelwerking. Zorgen er alleen voor dat de ketting er niet af kan lopen.
Dan was de kabelspanning waarschijnlijk net wat aan de losse kant en de derailleur werd door de begrenzing tegengehouden.
Toen de stelschroef tijdens het rijden losser trilde, kon de derailleur verder ontspannen waardoor de ketting van het kleine kransje af kon lopen.

Dat los trillen van een stelschroefje vind ik dan vreemder, kan me niet herinneren dat ik dat ooit gehad heb.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16807
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat zou wel het aflopen kunnen verklaren, maar met te weinig kabelspanning zou de schakelwerking (beter gezegd indexering) ook al niet goed geweest zijn.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Bij de 8, 9 en 10spd groepjes van vroeger, zat er nog wel wat marge in de afstellingen.
Met de hedendaagse, gevoelige 11 en 12spd groepjes luistert het inderdaad wel zo nauw, ja.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
R&DY
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 16 juni 2015, 11:20
Mijn mountainbike: Specialized Epic HT Expert Carbon World Cup

Mijn eigen fiets schakelt nu wel weer naar de 12e versnelling na wat richt en afstelwerk. Echter gaat ie nu van de 10e naar de 11e versnelling niet helemaal soepel. Derailleur blijft dan hangen. Doorschakelen naar 12 en weer terug doet het wel.....
Lijkt erop dat de veerspanning van de trekveer in de derailleur net te zwak.

Ik hoorde gisteren dat dat de LBS er een 2mm dik plaatje tussen de derailleur en het derailleurpad deed in dit soort situaties.
Klinkt eigenlijk heel logisch. Zo verhoog je de veerspanning iets in de hogere versnellingen. Maar eens proberen of dit helpt.

Keerwiel los halen op een gx derailleur lukt niet, ivm een geklonken draadbus. Uitboren is dan de enige optie. Deze loopt ook iets zwaar naar mijn mening.
Misschien kan een Bikeyoke shifty dit probleem ook oplossen.

Als dit allemaal niet werkt zal ik een nieuwe derailleur moeten aanschaffen. Het wordt dan wel een (prijzige) upgrade naar X01.
Deze is op veel meer punten gelagerd en heeft minder speling op de draaiende delen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16807
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik kan me bijna niet voorstellen dat de veerspanning (van de kooi) te laag is. Dan zou je eerder de kabel verdenken, dat die niet perfect soepel loopt door slijtage, vervuiling of een niet optimale kabelloop (een te scherpe bocht ergens).

Het geleidewieltje doet denk ik ook niet heel veel. De 11-speed GX (en heel veel andere derailleurs) heeft helemaal geen wieltje maar gewoon een geleide "gootje".

Maar ja, ik kan wel zeggen wat ik denk dat het niet is maar ik kan je zo niet -met zekerheid- vertellen wat het wel is ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als de derailleur een tik heeft gekregen kan er wrijving optreden in de glijlagers vh parallellogram. Dat is dan iets verbogen en niet meer parallel. De veer kan dan bij de kleine kransjes net te slap zijn om de extra weerstand te overwinnen. Als je m met je vinger helpt en het gaat wel, dan is er extra weerstand.
Die kan trouwens ook in de kabel zitten, maar dan als gevolg van vuil en slijtage.
Dus ga ff na welk scenario past.
Verder luistert de b-tension bij Grote cassettes erg nauw, maar dat is al gezegd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
R&DY
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 16 juni 2015, 11:20
Mijn mountainbike: Specialized Epic HT Expert Carbon World Cup

Kabel en b tension heb ik uitgesloten. Kabel is recentelijk nog vervangen en de b tension heb ik gecontroleerd.

Deze derailleur heeft idd al eens een tik gehad. Heb hem zo goed en zo kwaad al eens gericht maar het blijft gokwerk en gevoel.

Ik probeer het plaatje nog even deze week. Als dat niet werkt...

Dan moet ik de goedheiligman maar eens lief vragen voor een nieuwe derailleur 😉
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Of een nieuw padje kopen. Nieuw zou die recht moeten zijn en een op voorraad is altijd handig.
Gebruikersavatar
R&DY
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 16 juni 2015, 11:20
Mijn mountainbike: Specialized Epic HT Expert Carbon World Cup

Willem Altes schreef: di 22 oktober 2019, 21:37 Of een nieuw padje kopen. Nieuw zou die recht moeten zijn en een op voorraad is altijd handig.
padje is recht na wat richt werkzaamheden.
Plaats reactie