Ruimte stofkap en frame/balhoofd

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
chasee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 16 september 2019, 22:23

Beste mensen.

Ik heb vanmiddag mijn voorvork vervangen van recon naar revation.

Er is alleen 1 probleem, Het stofkapje sluit niet aan op het frame. Dat klemringetje die in het lagertje gaat lijkt er niet helemaal in te willen. De diameter van de buis van de vork is hetzelfde.

Het lager wilt zelf ook niet verder naar beneden.

Eerder sloot die wel aan (denk ik want het is me nog niet eerder opgevallen dat er een paar mm ruimte tussen zit).

Mvg Wesley.
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Hoi Wesley,

Heb je de kap al helemaal op de vorkkroon zitten?? Zo niet dan moet je deze voorzichtig naar beneden zien te slaan totdat deze wel mooi aansluit. Ze hebben daar ook een tool voor amar die is onnodig duur en met een hamer en een stuk hout kom je ook ver :-q
Just do Ti, or did i die?
Gebruikersavatar
Tinnieman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 732
Lid geworden op: za 25 september 2010, 12:53
Mijn mountainbike: McKing Number One, soma Wolverine V2 -- Kona unit monsteravontuurding 2021

En de diameter van een oude jumbo fietspomp is precies hetzelfde dus die kun je ook open schroeven en gebruiken als slaginstrument
Bij weer en wind, in zon en regen, kom je leuke mensen tegen
http://www.strava.com/athletes/1928283
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik denk dat hij de pressing ring bedoeld, niet crown race.

Afbeelding

Weet je zeker dat het bovenste lager niet op de kop zit?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Wat Jamis al zegt: controleer goed de volgorde en hoe ze gemonteerd zitten.

En zeker bij goedkopere balhoofden zit er wel eens een spleet van meer dan een millimeter tussen het kapje en de cup daar onder.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
chasee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 16 september 2019, 22:23

Jamis Diablo schreef: vr 11 oktober 2019, 21:14 Ik denk dat hij de pressing ring bedoeld, niet crown race.

Afbeelding

Weet je zeker dat het bovenste lager niet op de kop zit?
Klopt ik bedoel de pressing ring. ( terminologie zit er nog niet helemaal in) Hij zit hetzelfde als op de afbeelding, andersom zit er idd een heel stuk meer ruimte tussen.
chasee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 16 september 2019, 22:23

Lars TB schreef: vr 11 oktober 2019, 21:50 Wat Jamis al zegt: controleer goed de volgorde en hoe ze gemonteerd zitten.

En zeker bij goedkopere balhoofden zit er wel eens een spleet van meer dan een millimeter tussen het kapje en de cup daar onder.
Hey lars.

Het is een fsa balhoofd, van een cibe ltd pro. Ik heb geen idee of dat duur of goedkoop is.

Dan hoef ik me er niet druk over te maken? Het voelt niet fijn, het idee dat er makkelijker vuil tussen kan komen. Is hier een makkelijke oplossing voor?

Mvg

Ps: hoe kan een afbeelding als bijlage toevoegen?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Foto ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Soms gaat dat lager er pas lekker in als je de topcap aan draait.
Hoe strak heb je die aan gedraaid?
En die pressing ring heeft soms ook wat meer druk nodig.
chasee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 16 september 2019, 22:23

Jamis Diablo schreef: za 12 oktober 2019, 09:52 Soms gaat dat lager er pas lekker in als je de topcap aan draait.
Hoe strak heb je die aan gedraaid?
En die pressing ring heeft soms ook wat meer druk nodig.

Hallo jamis.

Heb de topcap strak genoeg gehad dat mn wiel in dezelfde hoek bleef staan bij het optillen van de voortkant van de fiets.

Mvg
chasee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 16 september 2019, 22:23

ThaSingleTrackMastah schreef: za 12 oktober 2019, 00:18 Foto ?
Kom er niet uit op te telefoon hoe ik een foto toe kan voegen inderdaad.

Mvg
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Heb je al getest hoe het valt als je de voorvork eruit laat? Past de press ring dan wel goed in het lager? Zo ja dan heeft het toch met je voorvork buis te maken. Zo niet dan kan het nog helpen je voorvork erin te doen, opvullen met met spacers en je stuurpen er los op te zetten. Dan een paar tikken met een rubberen hamer om te zien of die dan nog wat zakt. Daarna alles netjes aandraaien.

Foto toevoegen gaat wat omslachtig. Via een Pinkbike of eigen dropbox kun je een link toevoegen. Of op de juiste wijze tussen de img haakjes zetten dan verschijnt de foto ook in je post. Er is een tutorial voor geschreven.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
chasee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 16 september 2019, 22:23

hanjovdberg schreef: za 12 oktober 2019, 12:31 Heb je al getest hoe het valt als je de voorvork eruit laat? Past de press ring dan wel goed in het lager? Zo ja dan heeft het toch met je voorvork buis te maken. Zo niet dan kan het nog helpen je voorvork erin te doen, opvullen met met spacers en je stuurpen er los op te zetten. Dan een paar tikken met een rubberen hamer om te zien of die dan nog wat zakt. Daarna alles netjes aandraaien.

Foto toevoegen gaat wat omslachtig. Via een Pinkbike of eigen dropbox kun je een link toevoegen. Of op de juiste wijze tussen de img haakjes zetten dan verschijnt de foto ook in je post. Er is een tutorial voor geschreven.
Hallo hanjo.

Heb het geprobeerd en vind het allemaal een beetje jiffy. Hij valt er idd beter in zonder vork maar heb het nagemeten met een elec schuifmaat en de oude en nieuwe diameters zijn precies hetzelfde.

Ga twijfelen aan de montage maar het zit precies hetzelfde als hier boven de afbeelding. Het enige wat ik me kan bedenken is dat toen ik hem voor onderhoud naar de lbs gedaan heb dat zij een verkeerder klemring erop gezet hebben.

Heb dit weekend rondje hellendoorn/holten gedaan maar hoe verder ik kwam hoe beroerder hij stuurde. Heb nu alle spanning van te topcap afgehaald en hij beweegt vrij, totdat ik er wat druk opzet met het fietsen dan moet ik continu het voorwiel corrigeren. Zit te denken om een compleet nieuwe balhoofdset te halen. Is dat een goed idee of is er nog iets wat ik over het hoofd gezien heb.?

Mvg wesley.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Hmz klinkt beetje als een zelfde verhaal wat ik pas had met een fiets die ik moest opknappen. Ook nieuwe voorvork. Precies hetzelfde en liep ook niet soepel meer. Uiteindelijk bleek het balhoofd incl cups waar de losse ringen inlagen versleten. Nieuw balhoofd loste toen alles op. Koste maar €20 dus viel alles mee.

Maar waarom zou je fietsenwinkel een andere klemring erop zetten?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
chasee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 16 september 2019, 22:23

hanjovdberg schreef: di 15 oktober 2019, 16:15 Hmz klinkt beetje als een zelfde verhaal wat ik pas had met een fiets die ik moest opknappen. Ook nieuwe voorvork. Precies hetzelfde en liep ook niet soepel meer. Uiteindelijk bleek het balhoofd incl cups waar de losse ringen inlagen versleten. Nieuw balhoofd loste toen alles op. Koste maar €20 dus viel alles mee.

Maar waarom zou je fietsenwinkel een andere klemring erop zetten?

Hanjo,

Klinkt idd hetzelfde. Had je ook iets of wat ruimte tussen de stofcap en cup? Ik heb geen idee waarom, mss omdat ze de oude kapot geslagen hebben, weet niet hoe een voorvork eruit hoort te zien maar nadat ik mijne eruit gehaald heb zag die er flink toegetakelt uit.

Mvg
Plaats reactie