Lagers FSA balhoofd vervangen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
wijmaar
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 30 maart 2011, 11:03

Hi,

Ik ben op dit moment bezig om de MTB van een maatje een beetje op te knappen, en kwam er onder andere achter dat de balhoofdlagers aan gort zijn. Het gaat oom een Cube LTD met FSA balhoofd. (Foto's heb ik op dit moment even niet bij de hand).

Nu heb ik op één van beide lagers de volgende tekst kunnen ontdekken:

TH Industries 1 1/8" - ACB 36 x 45 x 873E

Het andere lager is echter niet te identificeren. Op basis van wat meten met een schuifmaat lijken beide lagers identies, dus heb ik twee maal de volgende besteld:

https://www.derks-wielersport.nl/balhoo ... 2-pst.html

Nu vroeg ik mij af of het inderdaad vaak zo is dat er twee identieke lagers worden gebruikt? Of dat het nog zou kunnen dat er verschil in zit.

Tx alvast!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Aangenomen dat het niet om een tapered balhoofd gaat ;-) zijn beide lagers inderdaad vaak hetzelfde.

De getallen 36 en 45 geven de hoeken van de afschuining van de lagers aan. Het schuine kantje aan de binnenring en buitenring, ik weet niet zeker welk getal waarop slaat.
Maar je voelt waarschijnlijk ook wel of het goed zit bij de montage, als je een beetje sleutelervaring hebt tenminste.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
wijmaar
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 30 maart 2011, 11:03

kermit schreef: ma 21 oktober 2019, 10:09 Aangenomen dat het niet om een tapered balhoofd gaat ;-) zijn beide lagers inderdaad vaak hetzelfde.

De getallen 36 en 45 geven de hoeken van de afschuining van de lagers aan. Het schuine kantje aan de binnenring en buitenring, ik weet niet zeker welk getal waarop slaat.
Maar je voelt waarschijnlijk ook wel of het goed zit bij de montage, als je een beetje sleutelervaring hebt tenminste.
Het is in dit geval 45 buitenhoek en 36 binnenhoek. Ik heb tot nu toe een aantal keren de lagers vervangen van een fiets met een tapered vorkbuis, deze is recht en daar kwam de verwarring dus vandaan... tx! :).

Heb redelijk wat sleutelervaring, dus dat moet wel goedkomen.
Plaats reactie