Ketting slijt enorm snel

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5866
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

maatchen schreef: za 11 januari 2020, 19:11 Als ik zo je plaatjes bekijk loopt je ketting goed door de derailleur achter. Voor mij lijkt het er op dat je derailleur voor wat hoog staat.
Die kraak klinkt wel alsof de ketting voor tegen de derailleur aanloopt, maar eigenlijk mag je van een LBS verwachten dat die dat dan wel gezien heeft.
Dus blijft 'over' je kettinglijn zoals al door anderen aangestipt. Klinkt ongeveer net als mijn XC-fiets. Maar die heeft en 1x setup en dus geen derrie die aanloopt. Maar die kraakt als de neten op de grootste tandwielen achter. Gelukkig heb je die in NL bijna nooit nodig.
Ik ga nog eens de foto's bekijken :-D
De derailleur te hoog dat idee had ik ook en ik denk ook de ketting te strak :-?
Daarom had ik eerder al gevraagd om foto's in de laagste en hoogste versnellingen recht van de zijkant genomen.... Maar als daar niet op wordt gereageerd of gehoor aangegeven :(
Blijft er tenslotte maar één oplossing over....door rommelen :-{ :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Kun je misschien een ander wiel proberen. En dan zowel je eigen als andere cassette proberen?
Kahuna matata
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: za 22 december 2012, 16:44
Mijn mountainbike: Kona Kahuna 29er

ThaSingleTrackMastah schreef: za 11 januari 2020, 19:37 B-tension?
+1
mtber29
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: za 1 september 2018, 15:29

Weet je zeker dat de ketting de kooi niet raakt?
Ik had hetzelfde probleem bij mij zaten de dera wieltjes verkeerd om en daardoor raakte de ketting met de zijkant de kooi.
Maar zou je moeten kunnen zien als die de kooi raakt
Benno Z
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 28 oktober 2019, 12:14

@JMA1992 Derrie wieltjes zitten goed en loopt niet tegen de cassette, koppeling staat uit. Als ik die aan zet wordt het nog ietsje erger.

@Elvander Ik ben al meerdere malen terug geweest en inmiddels is er al veel vervangen maar is het nog steeds niet opgelost.

@Mario070 Uiteraard, die vraag is al meerdere malen gesteld.

@maatchen Ketting loopt vrij van voorderailleur, zoiets ontdek je meteen natuurlijk. Maar kraakt de jouwe ook op het grootste kransje? Dat is toch niet normaal?

B-tension staat goed, geluid komt echt uit ketting en cassette.

@Mario070 Ketting staat niet te strak.

@Marke Goede tip, ik zal eens kijken of ik ergens een wiel kan lenen. Cassette zal weinig uitmaken lijkt mij; het is een standaard XT cassette en dit is al de tweede nieuwe die kraakt, maar ik zal eens een ander merk/type proberen.

@mtber29 Ketting loopt helemaal vrij, kraak komt alleen bij krachtinspanning op de grootste kransjes. Ik zal straks nog wel even een filmpje maken van alle kanten hoe hij loopt.

@ mtber29 Nee, dat zou ik meteen zien. Daarnaast treedt dit probleem alleen op bij de grootste kransjes.

Iemand schreef nog regelmatig kettingen wisselen en dat deed ik altijd al op mijn vorige fiets, maar deze ketting heeft er net 200 km op zitten. Dit is inmiddels al de derde ketting maar ik zal er nog maar weer eens een nieuwe op zetten....

De vorige ketting was niet goed en zat binnen 200 km over de 0,75 en dat gaf veel gekraak, en had als gevolg dat cassette en voorbladen flink waren ingevreten.
Ter info: de gehele setup is onlangs vervangen en hij is nu muisstil maar na een tijdje fietsen komt het gekraak weer terug, exact hetzelfde gekraak als met de vorige ketting. Als ik hem de volgende dag (zonder schoongemaakt te hebben) weer pak is hij weer stil. Na een tijdje fietsen komt het weer terug. Je zou dus zeggen zand o.i.d. maar dat klinkt totaal anders, ook klinkt een scheve kettinglijn anders.
Benno Z
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 28 oktober 2019, 12:14

Mario070 schreef: za 11 januari 2020, 19:38 Ik ga nog eens de foto's bekijken :-D
De derailleur te hoog dat idee had ik ook en ik denk ook de ketting te strak :-?
Daarom had ik eerder al gevraagd om foto's in de laagste en hoogste versnellingen recht van de zijkant genomen.... Maar als daar niet op wordt gereageerd of gehoor aangegeven :(
Blijft er tenslotte maar één oplossing over....door rommelen :-{ :wink:
Sorry ik had blijkbaar even over je bericht heen gelezen, ik zal even wat foto's voor je maken zoals gevraagd.
Laatst gewijzigd door Benno Z op di 21 januari 2020, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Benno Z
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 28 oktober 2019, 12:14

Makkelijk schreef: vr 3 januari 2020, 14:23 Als dat het niet is vraag ik me toch af of cassette en kettingbladen wel écht in een parallel vlak staan...
Tja, wat is een parallel vlak... De fiets is zo afgeleverd en aan de kettinglijn valt niets te doen. Je kunt natuurijk de vulringen van de bottom bracket van de rechterkant naar de linkerkant verplaatsen zodat de kettinglijn rechter zal lopen maar dan staan de trappers niet meer in het midden (te veel naar links)
De vulringen zijn gemonteerd zoals voorgeschreven, dus dat is correct gedaan in de fabriek.

Als ik hem voor op het kleinste blad zet, dan loopt de ketting recht als hij achter op het vijfde kransje staat, geteld vanaf het grootste kransje.
Benno Z
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 28 oktober 2019, 12:14

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 3 januari 2020, 14:29 Misschien 2 problemen?
Kettingslijtage én een kraak aan de achterkant.
De steekas, of het dopje met schroefdraad kan kraken, het patje enz.
Misschien is het frame op die plek niet vlak, bijv een dikke klodder gelcoat.
Kettingslijtage kan gewoon aan de ketting liggen.
Koop 2 (of3) goedkope kettingen ipv 1 dure en wissel ze regelmatig om. (Dus ruim voordat ze versleten zijn!)
Smeren met wetlube is s winters prima en een vuile buitenkant is niet erg.
Geen kettingslijtage, er is nog geen 200 km mee gereden. Kraak komt echt tussen ketting en cassette vandaan, alles al geprobeerd.
Ik rij altijd al met meerdere kettingen maar de kraak zit er al in vanaf de nieuwe kettingen (dit is de derde binnen 1000km)
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Met alle respect, maar dit speelt al vanaf augustus/september 300 km nadat je de fiets nieuw gekocht hebt.... Je dealer is er ook al.druk mee geweest en nog niet opgelost.
Gevalletje "terug naar de fabrikant" lijkt het me ondertussen...
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Benno Z schreef: ma 13 januari 2020, 14:56 Tja, wat is een parallel vlak...
Een parallel vlak is niet zo:
Afbeelding

Zwaar overdreven getekend in paint. :-q
Waar woke is, is vuur
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Benno Z schreef: ma 13 januari 2020, 14:46

@maatchen Ketting loopt vrij van voorderailleur, zoiets ontdek je meteen natuurlijk. Maar kraakt de jouwe ook op het grootste kransje? Dat is toch niet normaal?



Iemand schreef nog regelmatig kettingen wisselen en dat deed ik altijd al op mijn vorige fiets, maar deze ketting heeft er net 200 km op zitten. Dit is inmiddels al de derde ketting maar ik zal er nog maar weer eens een nieuwe op zetten....

De vorige ketting was niet goed en zat binnen 200 km over de 0,75 en dat gaf veel gekraak, en had als gevolg dat cassette en voorbladen flink waren ingevreten.
Ter info: de gehele setup is onlangs vervangen en hij is nu muisstil maar na een tijdje fietsen komt het gekraak weer terug, exact hetzelfde gekraak als met de vorige ketting. Als ik hem de volgende dag (zonder schoongemaakt te hebben) weer pak is hij weer stil. Na een tijdje fietsen komt het weer terug. Je zou dus zeggen zand o.i.d. maar dat klinkt totaal anders, ook klinkt een scheve kettinglijn anders.
Normaal niet en aangezien jouw fietsje nieuw is wil je toch waar voor je geld. Mijn fiets kraakt op de drie, vier grootste kransjes (lichtste versnellingen) en ik ben er 99.9 procent zeker van dat dat komt doordat de ketting bij het aflopen van de krans (tandjes) een klein beetje naar buiten schiet met als gevolg een tik. Heel veel tikjes samen klinkt als aanlopen van de ketting (eigenlijk aflopen hier).Mijn fiets bestaat uit overtollige delen uit de rommelbak en dan ben ik niet zo kritisch. Zeker niet als het puur kosmetisch is en niet de functonaliteit beinvloed.

Het is niet toevallig zo dat je een 12-speed ketting gemonteerd hebt? Op zich niks mis mee om een 12-speed ketting op een 11-speed cassette te gebruiken. Rijd zelf ook bijna altijd med een smallere ketting. Maar dat kan soms hier net even het verschil zijn.
Benno Z
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 28 oktober 2019, 12:14

Makkelijk schreef: ma 13 januari 2020, 16:19
Benno Z schreef: ma 13 januari 2020, 14:56 Tja, wat is een parallel vlak...
Een parallel vlak is niet zo:
Afbeelding

Zwaar overdreven getekend in paint. :-q
Mooi getekend :-)
Nee, zo staan mijn cassette en voorbladen gelukkig niet :-q
Benno Z
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 28 oktober 2019, 12:14

gijsje schreef: ma 13 januari 2020, 15:47 Met alle respect, maar dit speelt al vanaf augustus/september 300 km nadat je de fiets nieuw gekocht hebt.... Je dealer is er ook al.druk mee geweest en nog niet opgelost.
Gevalletje "terug naar de fabrikant" lijkt het me ondertussen...
De fabrikant zegt: "Stuur de fiets maar op, dan stellen we hem af", oftewel dan ben ik minimaal 4 weken m'n fiets kwijt en vervolgens hebben ze niets kunnen vinden. Ik heb helaas ervaring met dit soort zaken.....
Benno Z
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 28 oktober 2019, 12:14

maatchen schreef: ma 13 januari 2020, 19:42 Normaal niet en aangezien jouw fietsje nieuw is wil je toch waar voor je geld. Mijn fiets kraakt op de drie, vier grootste kransjes (lichtste versnellingen) en ik ben er 99.9 procent zeker van dat dat komt doordat de ketting bij het aflopen van de krans (tandjes) een klein beetje naar buiten schiet met als gevolg een tik. Heel veel tikjes samen klinkt als aanlopen van de ketting (eigenlijk aflopen hier).Mijn fiets bestaat uit overtollige delen uit de rommelbak en dan ben ik niet zo kritisch. Zeker niet als het puur kosmetisch is en niet de functonaliteit beinvloed.

Het is niet toevallig zo dat je een 12-speed ketting gemonteerd hebt? Op zich niks mis mee om een 12-speed ketting op een 11-speed cassette te gebruiken. Rijd zelf ook bijna altijd med een smallere ketting. Maar dat kan soms hier net even het verschil zijn.
Ketting is 11 speed, dat zou idd het probleem kunnen zijn, bedankt voor de tip.

Maar jouw fiets heeft dus exact hetzelfde probleem lees ik, dat is natuurlijk niet normaal dat hij op de grootste kransjes kraakt.....dat komt de levensduur niet ten goede natuurlijk.
Het klopt dat de ketting opzij wordt getrokken en dat veroorzaakt inderdaad de kraak, dat is ook zichtbaar als ik hem ophang en krachtig ga draaien met ingeknepen achterrem.
Benno Z
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 28 oktober 2019, 12:14

Vanmiddag weer 40 km gefietst, en even wat getest. Mijn vorige 3 x 9 fiets smeerde ik altijd met Shimano dry lube en wet lube en hij liep muisstil. Deze fiets smeer ik eveneens met dezelfde wet lube (nat in het bos momenteel) en ik heb ook twee andere middelen getest. Bij de twee andere middelen was het gekraak zelfs nog wat erger, vooral met SKS chain your lube was er érg veel herrie.
Vandaag heb ik voor de "grap" eens gesmeerd met Shimano dry lube en wat bijkt? De eerste 10 km muisstil, vervolgens een heel klein beetje gekraak op de grootste drie kransjes maar later verdween het bijna volledig. Het probleem is dus voor dik 90% opgelost. Ik zal dus eens gaan experimenteren met andere smeermiddelen. Blijkbaar maakt het dus uit hoe breed je ketting is voor het smeermiddel want de wet lube is al vijf jaar muisstil op mijn 3 x 9 fiets maar veroorzaakt enorm veel herrie op mijn 2 x 11 fiets.

Ook merk ik dat je veel langer op je kleine blad moet rijden en minder lang op je grote blad. De verkopende fietsenmaker en de FM waar hij in reparatie was zeiden beiden dat je met 2 x 11 de buitenste twee kransjes moet mijden, dus voor groot dan achter de twee grootste mijden en andersom.
Ik rij nu op mijn kleine blad door tot de laatste twee kleine kransjes maar schakel van grote voorblad terug naar kleine voorblad zo tussen de 15-20 km/u, ongeveer op het vijfde-zesde kransje. Hierdoor is hij ook een heel stuk stiller en staat de ketting veel rechter. Ook wel logisch want de ketting is recht als hij voor op het kleine blad staat en achter op het vijfde/zesde kransje (vanuit het grootste kransje geteld).

Iemand nog goede tips waarmee mijn ketting nu te smeren?
Plaats reactie