Ketting slijt enorm snel

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Fadje104 schreef: ma 28 oktober 2019, 12:46 Hoe is je kettingspanning?

Als je ketting te kort is komt er voornamelijk spanning op te staan wanneer je schakelt naar een lagere versnelling.
Moeten nog wel ff een paar goed genomen pic's in de juiste versnellingen komen :roll: en ook ff de aandrijflijn specificeren :-q
Maar ik denk dat deze opmerking de juiste is :-q tot wat ik nu op de foto kan zien :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mijn 1e gedachte:
Waarom een fancy boutique ketting in carnavalskleuren?
Die kleurtjes, holle pinnen en holle schakels gaan echt de levensduur niet ten goede komen.
Hoe dan ook, gewicht besparen op zwaar belaste onderdelen is nooit een goed idee.
Tenzij je een sponsor hebt, die ruim op tijd nieuw spul verstrekt
2e
Je voorblad is niet meer zo fris.
Versleten tanden zorgen dat je ketting versneld gaat slijten.
Ook op je cassette zijn een paar kransjes duidelijk verder versleten dan anderen.
3e Er worden wel eens missers gemaakt in de kettingfabriek.
Tijdje terug had Sram X0000 kettingen die nieuw al op 0,75 zaten.
Er was een member waarbij de nieuwe ketting langer was dan de oude!
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Benno Z
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 28 oktober 2019, 12:14

Kettinglengte is perfect, ook geconstateerd door de fm. Past nét op groot-groot en wieltjes staan vertical in zwaarste versnelling.

1. Je punt mbt 'fancy ketting' begrijp ik, maar ik rij al jaren met de SL-serie van KMC en ik rij zo'n 2000 á 3000 km met 1 ketting onder alle omstandigheden, dus ook regen, modder en zand. De betere/beste KMC lijn is de DLC-serie die ik nu heb. Deze kettingen schijn tot 2 x zo lang mee te gaan dus ik wil dit wel eens proberen. Helaas is deze ketting niet leverbaar in zilver en blauw, groen, oranje of geel vond ik niet echt passen bij deze fiets ;-)
De SL serie (holle pinnen en uitgefreesde schakels) gaan bij mij toch echt wel langer mee dan de 'gewone' Shimano of KMC kettingen. Zie ook deze test: https://www.derks-wielersport.nl/blog/p ... -fsa-.html

2. De fiets is 2 maanden oud dus een 'niet fris' voorblad lijkt mij erg onmogelijk.

3. Toen de ketting nieuw was ging de 0,5 er niet in.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mario070 schreef: di 29 oktober 2019, 15:22
Fadje104 schreef: ma 28 oktober 2019, 12:46 Hoe is je kettingspanning?

Als je ketting te kort is komt er voornamelijk spanning op te staan wanneer je schakelt naar een lagere versnelling.
Maar ik denk dat deze opmerking de juiste is :-q tot wat ik nu op de foto kan zien :wink:
En hoe verklaar je dat dan?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Benno Z schreef: di 29 oktober 2019, 11:40 Type body weet ik niet, er zitten Supra MA Elite Dark wielen in, de naaf is volgens mij CT M8010 12 x 142. De speling vind ik vrij veel maar dat is normaal volgens de verkopende fm. Ik schat dat de speling zeker 1mm is bij het grote kransje.
Is zeker niet abnormaal bij Shimano... . Is soms wat erger bij vooral de goedkopere naven. Kan alleen niet bedenken hoe dat dan daadwerkelijk de slijtage aan de ketting beïnvloed.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Benno Z
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 28 oktober 2019, 12:14

Ik krijg net bericht van de lokale fm dat het enige is wat hij kan ontdekken de speling in de body is wat volgens hem echt veel te veel is. Hij stuurt het wiel op naar Shimano ter beoordeling, wordt vervolgd.....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooi, dan kan je voorlopig niet fietsen en krijg je te horen dat het niet aan Shimano ligt. :-?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ik rijd ook max 600-700 km met een ketting. Sram pcx1 of een KMC ( die van 2 tientjes ). Ik reed voorheen twee kettingen op een xt cassette en pakte 3000 km.

Nu maak ik veel meer hoogtemeters en steile klimmen, vraag ik meer van mijn materiaal dan een stukje boswielrennen van vorig jaar. Moet ik er wel bij zeggen dat de 3000 km op een hardtail was en de 600-700 op een fully. Nu weer terug op de hardtail en kijken wat een ketting dan doet.

Ik denk ook wel dat ik iets te snel wissel om de cassette wat te sparen, ik weet echter niet of het zin heeft. Ik heb in 11 maanden tijd een cassette van 80,- versleten en vijf kettingen wat het totaal op 195,- brengt en ook een 3000 km ongeveer. De teller staat nu weer op 0 en ik ga kijken of het loont om kettingen verder op te rijden. Ik wissel ze nu ook op 0,75 maar ik ken mensen die rijden tot ze overslaan en dan op twee kettingen + 1 cassette zitten met pak m beet 2000-2500km. Gevarieerd van klimmen en enduro achtige taferelen tot een rondje boswielrennen.
Omdraaien kan altijd nog!
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Ik lees dit met enige verbazing, ik heb er nu ruim 3000 km opzitten met 1 en dezelfde ketting/cassette waarvan ca 2500 in het bos en heb niet het gevoel dat er binnenkort iets aan vervanging toe is.
( sunrace 11 speed icm kmc ketting )
Ben ik te secuur qua onderhoud of trap ik gewoon niet hard genoeg 🤔
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 527
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

Ik rij zo'n 20000km op 1 cassette met met woon-werk fiets.
Nu 15000km erop zitten Ultegra 9 speed cassette op mijn racefiets.
Op mijn MTB zit er nu 3500Km op, Eagle XX1

Ben ook een lichtgewicht van 70kg en schakel nooit onder volle belasting.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

gijsje schreef: do 7 november 2019, 22:32 Ik lees dit met enige verbazing, ik heb er nu ruim 3000 km opzitten met 1 en dezelfde ketting/cassette waarvan ca 2500 in het bos en heb niet het gevoel dat er binnenkort iets aan vervanging toe is.
( sunrace 11 speed icm kmc ketting )
Ben ik te secuur qua onderhoud of trap ik gewoon niet hard genoeg 🤔

Dat is wel heel veel idd. Ik denk wel dat ik te snel wissel maar die getallen die jij noemt kan ik alleen maar van dromen.
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Heb je de zelfde vraag een week geleden al bij de buren gesteld? Op forum van fiets.nl?
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1378
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

JMA1992 schreef: vr 8 november 2019, 10:53
gijsje schreef: do 7 november 2019, 22:32 Ik lees dit met enige verbazing, ik heb er nu ruim 3000 km opzitten met 1 en dezelfde ketting/cassette waarvan ca 2500 in het bos en heb niet het gevoel dat er binnenkort iets aan vervanging toe is.
( sunrace 11 speed icm kmc ketting )
Ben ik te secuur qua onderhoud of trap ik gewoon niet hard genoeg 🤔

Dat is wel heel veel idd. Ik denk wel dat ik te snel wissel maar die getallen die jij noemt kan ik alleen maar van dromen.
Hier 9000km op een xX1 Eagle met 2 kettingen, marathons in NL, Dld, tripjes Oostenrijk etc. Kan dus altijd meer ;)
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Is een goedkope cassette dan eigenlijk duurkoop??

Waar smeren jullie mee?
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1378
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

JMA1992 schreef: vr 8 november 2019, 14:05 Is een goedkope cassette dan eigenlijk duurkoop??

Waar smeren jullie mee?

Dat denk ik niet. Hangt veel van de omstandigheden af waar en wanneer je fietst. Ik heb op mijn HT een GX cassette met ‘goedkope’ ketting omdat ik deze voor de winter en af een strandrace gebruik. Mijn fully is echt een zomer/mooie omstandigheden fiets, alhoewel deze ook wel genoeg bagger heeft gezien tijdens wat marathons. Ben wel van mening dat een beetje TLC na iedere rit wel de levensduur verlengt

Ik smeer overigens met squirt
Plaats reactie