Ketting slijt enorm snel

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Benno Z
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 28 oktober 2019, 12:14

Gravelmarc schreef: ma 20 januari 2020, 14:13 Maar, wat kraakt er dan nu?

Body?, trapas, trappers, balhoofd, zadelpen(klem), er kan vanalles kraken.

Begrijp me niet verkeerd, maar ik heb het idee dat je vanalles roept, niet gehinderd door enige vorm van kennis.

Materiaal respect, hoe zit het daar mee?. Rijd je veel groot-groot, en schakelen onder volle belasting?

en hierboven heb je het over smeermiddelen. Wat doe je daar mee? Maak je alles goed schoon alvorens je bent met smeren?
Vanaf het begin geef ik al aan dat de ketting snel slijt en dat hij kraakt tussen cassette en ketting.
Kennis is ruim, anders had ik hier niet aangeklopt 😊

Materiaal respect, tja, ik had al eerder aangegeven dat ik erg zuinig op mijn spullen ben en voldoende en goed reinig.
Omdat niemand verder enig idee heeft wat er aan de hand kan zijn ben ik nu met een smeermiddelentest bezig.

De FM, Shimano én KMC weten het ook nog niet overigens.
Laatst gewijzigd door Benno Z op di 21 januari 2020, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Benno Z
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 28 oktober 2019, 12:14

Lars TB schreef: ma 20 januari 2020, 14:24 Wil ik nog een andere vraag aan toevoegen: hoe groot en zwaar ben je?
1,90 en 82 kilo (vreemde vraag overigens)
Benno Z
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 28 oktober 2019, 12:14

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 20 januari 2020, 17:35 Nogmaals, je ketringlijn is het NIET.
Je schrijft net zelf dat hij het achter op de 5(!) grootste krasjes doet. Dan gaan een paar mm aan de voorkant echt geen verschil maken.
Ja dat lijkt mij ook, maar diversen geven hier aan dat mijn kettinglijn niet klopt, vandaar dat ik die even heb nagemeten.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De ketringlijn is zoals Shimano het bedoeld heeft. Het kan soms beter (maar niet in dit geval) maar het is niet slecht.

Zou het kunnen dat je nieuwe carbon frame gewoon als een enorme klankkast werkt?
Dat verklaart iig het geluid. De slijtage is een ander verhaal, maar slijtage op de MTB is zo afhankelijk vd omstandigheden dat uiteenlopende resultaten niet vreemd zijn.
En zoals ik tig posts geleden al schreef, Sram heeft kettingen verkocht die nieuw al werden afgekeurd door de Rohloff kaliber.
Dus ook nieuwe kettingen kunnen teleurstellen.
Wellicht ben je er nu heel erg op gefocust vanwege het geluid.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Benno Z
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 28 oktober 2019, 12:14

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 20 januari 2020, 18:01 Zou het kunnen dat je nieuwe carbon frame gewoon als een enorme klankkast werkt?
Dat verklaart iig het geluid. De slijtage is een ander verhaal, maar slijtage op de MTB is zo afhankelijk vd omstandigheden dat uiteenlopende resultaten niet vreemd zijn.
En zoals ik tig poets geleden al schreef, Dram heeft kettingen verkocht die nieuw al werden afgekeurd door de Rohloff kaliber.
Dus ook nieuwe kettingen kunnen teleurstellen.
Wellicht ben je er nu heel erg op gefocust vanwege het geluid.
Mijn vorige fiets was ook carbon maar die was muisstil.
Het gekraak is best aanwezig zoals je kunt horen, vandaag de vierde ketting er op gelegd om even wat testjes mee te doen.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Spoiler: hij heeft een boost-naaf met een boostcrankset gekregen op een non-boost fiets


Aan Lars de vraag mij uit te leggen wat boost is en waarom ik dat zou moeten willen hebben-hebben
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Benno Z schreef: ma 20 januari 2020, 17:48
Lars TB schreef: ma 20 januari 2020, 14:24 Wil ik nog een andere vraag aan toevoegen: hoe groot en zwaar ben je?
1,90 en 82 kilo (vreemde vraag overigens)
Nee, als jij 104 kg blijkt te zijn bij 180 cm, dan belast je op een even snelle rit je kettinglijn behoorlijk meer dan een rijder van 56 kg van 165 cm.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

bert l. schreef: ma 20 januari 2020, 18:26 Spoiler: hij heeft een boost-naaf met een boostcrankset gekregen op een non-boost fiets


Aan Lars de vraag mij uit te leggen wat boost is en waarom ik dat zou moeten willen hebben-hebben
Dat is een knopje op je stuur waarmee je tijdelijk een stuk sneller kunt fietsen. Onder andere Rein en Frank hebben zo een knop. Hoewel ik ze er van verdenk wel 6 van die knoppen te hebben... .


Boost is een bredere inbouwmaat van de naven. Daardoor kunnen de naafflenzen verder uit elkaar geplaatst worden en wordt de hoek waaronder de spaken staan groter. Die schuiner staande spaken leveren meer zijdelingse stijfheid op. Dan hoef je dus geen dikkere spaken en zwaardere velgen te gebruiken om de stijfheid van 29" wielen op het niveau van bijvoorbeeld 26" wielen te krijgen wat stijfheid aangaat.

Omdat de naaf breder is, staat de cassette ook verder naar buiten, want het punt waar de derailleur hangt en ook de positie van de cassette ten opzichte van het uitvalpad/pat is niet gewijzigd. Dit betekent dat de ketting op het kleinste kransje achter iets verder naar buiten staat en dus ten opzichte van het kettingblad voor iets meer moet buigen. Dit corrigeren fabrikanten dan weer door ook het kettingblad voor drie millimeter verder naar buiten te brengen ten opzichte van de normale positie.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Benno Z
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 28 oktober 2019, 12:14

bert l. schreef: ma 20 januari 2020, 18:26 Spoiler: hij heeft een boost-naaf met een boostcrankset gekregen op een non-boost fiets


Aan Lars de vraag mij uit te leggen wat boost is en waarom ik dat zou moeten willen hebben-hebben
Nee, alles is boost blijkt achteraf. De specificaties die ik had van deze fiets blijken achteraf niet te kloppen, daar stond in dat dit juist geen boost was.
Benno Z
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 28 oktober 2019, 12:14

Lars TB schreef: ma 20 januari 2020, 18:34
bert l. schreef: ma 20 januari 2020, 18:26 Spoiler: hij heeft een boost-naaf met een boostcrankset gekregen op een non-boost fiets


Aan Lars de vraag mij uit te leggen wat boost is en waarom ik dat zou moeten willen hebben-hebben
Dat is een knopje op je stuur waarmee je tijdelijk een stuk sneller kunt fietsen. Onder andere Rein en Frank hebben zo een knop. Hoewel ik ze er van verdenk wel 6 van die knoppen te hebben... .


Boost is een bredere inbouwmaat van de naven. Daardoor kunnen de naafflenzen verder uit elkaar geplaatst worden en wordt de hoek waaronder de spaken staan groter. Die schuiner staande spaken leveren meer zijdelingse stijfheid op. Dan hoef je dus geen dikkere spaken en zwaardere velgen te gebruiken om de stijfheid van 29" wielen op het niveau van bijvoorbeeld 26" wielen te krijgen wat stijfheid aangaat.

Omdat de naaf breder is, staat de cassette ook verder naar buiten, want het punt waar de derailleur hangt en ook de positie van de cassette ten opzichte van het uitvalpad/pat is niet gewijzigd. Dit betekent dat de ketting op het kleinste kransje achter iets verder naar buiten staat en dus ten opzichte van het kettingblad voor iets meer moet buigen. Dit corrigeren fabrikanten dan weer door ook het kettingblad voor drie millimeter verder naar buiten te brengen ten opzichte van de normale positie.
+1 👍🏻
vincent75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 25 september 2009, 07:58
Mijn mountainbike: BullS Grinder-1, Canyon Lux CF 7.0

Netjes uitgelegd Lars.
3mm verschuiving is minder als 1 kransje bij een 11/12 speed cassette. Een "foute" uitlijning van 3mm kan toch niet zoveel meer slijtage opleveren op je ketting.

Als je denkbeeldige aslijn van je trapas (lees ketting blad) t.o.v. je naaf aslijn in een hoek staan (dus niet evenwijdig) kan ik me voorstellen dat er een verminderde standtijd voor je ketting optreedt.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Je kunt nu gelukkig stoppen met gissen en lullen in de ruimte. Die gast heeft op het andere forum de clou al een week geleden verklapt.
Een echte topper die het meedenken van forumleden écht weet te waarderen
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

bert l. schreef: ma 20 januari 2020, 22:13 Je kunt nu gelukkig stoppen met gissen en lullen in de ruimte. Die gast heeft op het andere forum de clou al een week geleden verklapt.
Een echte topper die het meedenken van forumleden écht weet te waarderen
Je kan het blijven herhalen maar dan heb je het topic hier en het topic op fiets niet gelezen... en ook de reacties op jouw eigen reacties niet.
Waar woke is, is vuur
Benno Z
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 28 oktober 2019, 12:14

bert l. schreef: ma 20 januari 2020, 22:13 Je kunt nu gelukkig stoppen met gissen en lullen in de ruimte. Die gast heeft op het andere forum de clou al een week geleden verklapt.
Een echte topper die het meedenken van forumleden écht weet te waarderen
Die reactie begrijp ik niet, óf je hebt pagina 7 op het andere forum niet gelezen.
Ik waardeer iedereen hier en er zijn al goede suggesties langsgekomen. Ik zal het verhaal nógmaals toelichten:

Ik kreeg de tip van iemand hier en die zei dat ik misschien een boost crank/spider had wat bij nakijken van mijn kant ook zo bleek te zijn. Ik dacht “probleem opgelost” maar ondanks dat de specificaties die ik had mij vertelden dat ik geen boost frame had, zag een zeer oplettend forumlid op een foto een “b” staan op mijn achternaaf. Na zorgvuldig checken blijkt dat ik tóch een boost frame heb. Ik heb dus foute documentatie ontvangen bij mijn fiets. Dat heb ik ook al een paar keer eerder hier en op het andere forum verteld. Het probleem was dus toch niet opgelost: boost frame, boost naven en boost crank/spider, dat klopt dus allemaal. Vervolgens schreef ik dat ik met een ander smeermiddel minder herrie heb maar dat het probleem er nog steeds is. Ik ga dus verder testen.

De reden dat ik dit probleem ook voorleg bij een ander forum is simpelweg omdat er nog steeds geen oplossing voor is, en beide fora exact gelijktijdig updaten is onmogelijk.
Momenteel ben ik in overleg met KMC en SKS, en morgen wordt Shimano hierbij betrokken.

Mocht iemand nog enig idee hebben dan hoor ik het graag, ik heb op deze fiets helaas nog weinig prettige kilometers gemaakt.

Mocht het probleem worden opgelost dan laat ik dat uiteraard direct weten, er zijn meer mensen met een lawaaiige ketting en cassette heb ik vernomen, misschien hebben zij daar dan ook baat bij.
Bij deze in ieder geval heel veel dank voor alle input en tips 👍🏻
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ik heb wel ff over de door jou geschreven tekst gekeken, dus niet echt gelezen en kan je nu zeggen, dat wat er staat herhaaldelijk voorbij is gekomen.... En vooral ook, het is opgelost...
Ik heb je als eerste alles doorgeven, en waarom, omdat de fiets (en niet de minste fiets ook nog) uit 2019 met jou opgegeven specs en het gissen van onze mede forum leden :-{
En dit totaal niet overeen kwam, dus leuk geweest allemaal :-q breng je fiets naar de LBS en neem een aantal clinic's wat betreft rijden en schakelen :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie