Ketting slijt enorm snel

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

+1 🤔
Benno Z
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 28 oktober 2019, 12:14

Mario070 schreef: di 21 januari 2020, 00:35 Ik heb wel ff over de door jou geschreven tekst gekeken, dus niet echt gelezen en kan je nu zeggen, dat wat er staat herhaaldelijk voorbij is gekomen.... En vooral ook, het is opgelost...
Ik heb je als eerste alles doorgeven, en waarom, omdat de fiets (en niet de minste fiets ook nog) uit 2019 met jou opgegeven specs en het gissen van onze mede forum leden :-{
En dit totaal niet overeen kwam, dus leuk geweest allemaal :-q breng je fiets naar de LBS en neem een aantal clinic's wat betreft rijden en schakelen :-D :-q
Hallo Mario,

Ook jouw reactie begrijp ik niet, heb je mijn bovenstaande verhaal wel gelezen?
Het probleem is zeker niet opgelost zoals ik schreef. Wat is volgens jou de oorzaak en oplossing dan? Dat zou ik heel graag horen.

Wat betreft de specs, ik heb al meerdere malen verteld dat ik de verkeerde specs heb gekregen (betreffende boost) blijkt achteraf, daar kun je mij toch niet op afrekenen??? Daar kan ik niets aan doen. Ik ga bij een nieuwe fiets niet alle onderdelen controleren of ze wel voldoen aan de specificaties, maar voortaan zal ik dat doen.

De lbs heeft deze fiets ook al meerdere malen gehad maar staat eveneens voor een raadsel.
En wat betreft de clinics rijden en schakelen is natuurlijk heel flauw. Nogmaals, op mijn vorige fiets reed ik zo’n 2000-3000 km met een ketting, heb ik in vijf jaar tijd 3 cassettes versleten, 2 kleine voorbladen en 1 middenblad. Grote blad is nooit vervangen. Ter info, ik zit 4000-5000 km per jaar op de MTB in mijn vrije tijd, dus geen woon-werk.
Deze nieuwe fiets heeft nu nog maar 1200 km op de teller en ik heb nu al 3 kettingen, 2 voorbladen en 2 cassettes versleten. Rij-eigenschappen van mij zijn niet veranderd, sterker nog ik rij juist mede door deze extra slijtage niet meer in slecht weer en mijd zoveel mogelijk modder en plassen.
Benno Z
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 28 oktober 2019, 12:14

@mario, zou je a.u.b. pagina 8 nog eens kunnen lezen, de onderste vier berichten? Daar bied ik mijn excuses aan omdat ik foutieve informatie had gekregen over deze fiets.
Hopelijk overtuigt je dat zodat ik misschien verder geholpen kan worden met dit vervelende probleem.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

-dit topic loopt nu inmiddels 10 weken
-het feitelijke probleem al veel langer
-diverse toeleveranciers KMC, Shimano, SKS worden er bij betrokken zonder resultaat
-je maakt diverse kosten qua onderdelen
-je hebt nog niet echt plezier van je fiets gehad.

Maar.....de fiets terug naar Sensa is geen optie want dan ben je 'm 4 weken kwijt ? 🤔

Wat is nu het werkelijke probleem vraag ik me af...🙄
Benno Z
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 28 oktober 2019, 12:14

vincent75 schreef: ma 20 januari 2020, 19:44 Als je denkbeeldige aslijn van je trapas (lees ketting blad) t.o.v. je naaf aslijn in een hoek staan (dus niet evenwijdig) kan ik me voorstellen dat er een verminderde standtijd voor je ketting optreedt.
Dat is een hele goede suggestie, dat zal zeker zorgen voor meer slijtage. Ik zal dit even nameten.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Makkelijk schreef: ma 13 januari 2020, 16:19
Benno Z schreef: ma 13 januari 2020, 14:56 Tja, wat is een parallel vlak...
Een parallel vlak is niet zo:
Afbeelding

Zwaar overdreven getekend in paint. :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

vincent75 schreef: ma 20 januari 2020, 19:44
Als je denkbeeldige aslijn van je trapas (lees ketting blad) t.o.v. je naaf aslijn in een hoek staan (dus niet evenwijdig) kan ik me voorstellen dat er een verminderde standtijd voor je ketting optreedt.
Ook dit is de is gepasseerd.... pag. 5 :-{
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Revue
Benno Z
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 28 oktober 2019, 12:14

Mario070 schreef: di 21 januari 2020, 11:06
vincent75 schreef: ma 20 januari 2020, 19:44
Als je denkbeeldige aslijn van je trapas (lees ketting blad) t.o.v. je naaf aslijn in een hoek staan (dus niet evenwijdig) kan ik me voorstellen dat er een verminderde standtijd voor je ketting optreedt.
Ook dit is de is gepasseerd.... pag. 5 :-{
Hallo Mario,

Om er zéker van te zijn dat ik geen tips over het hoofd heb gezien (want ik wil dat dit wordt opgelost) ben ik nogmaals alle berichten aan het lezen. Ik kwam daarbij de tip van Vincent en Makkelijk tegen. Ik besefte dat ik deze check nog niet had gedaan. Er komen zó veel suggesties binnen en blijkbaar is er eentje tussendoor geglipt zoals deze. Ik had Vincent nog niet beantwoord en heb hem daarom nog even met alle goede bedoelingen beantwoord. Ik doe ontzettend mijn best om iedereen te woord te staan en te bedanken voor het meedenken maar dat komt blijkbaar niet zo over helaas.

Op 10 januari schreef ik ook het volgende waar jij blijkbaar overheen hebt gelezen, en dat neem ik je ook niet kwalijk:
“@fraventure Kijk, daar heb ik wat aan, bij mij is de kettinglijn recht als hij voor op het kleine blad staat en achter op het middelste kransje dus identiek aan jouw fiets.”

Hopelijk is iedereen overtuigd van mijn goede bedoelingen en mijn oprechte dank aan iedereen die meedenkt en tips geeft zodat we kunnen we stoppen met elkaar de “foute vinger” toewijzen.

Nogmaals, als het probleem bekend is zal ik het hier posten, een bijzondere case......
Benno Z
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 28 oktober 2019, 12:14

gijsje schreef: di 21 januari 2020, 10:32 -dit topic loopt nu inmiddels 10 weken
-het feitelijke probleem al veel langer
-diverse toeleveranciers KMC, Shimano, SKS worden er bij betrokken zonder resultaat
-je maakt diverse kosten qua onderdelen
-je hebt nog niet echt plezier van je fiets gehad.

Maar.....de fiets terug naar Sensa is geen optie want dan ben je 'm 4 weken kwijt ? 🤔

Wat is nu het werkelijke probleem vraag ik me af...🙄
Ik begrijp je punt. De 4 weken kwijt is inmiddels niet echt een heel groot probleem en daar zal hij waarschijnlijk uiteindelijk misschien naar toe moeten maar tot nog toe krijg ik nog steeds goede tips van jullie en die probeer ik eerst allemaal uit. Helaas tot op heden nog geen oplossing.

SKS, KMC en Shimano zijn er nog maar net bij betrokken (zojuist nog contact met KMC gehad) en zij zijn druk aan het onderzoeken en zoiets kan nog wel een tijdje duren.

Kosten heb ik overigens nog niet gehad, alles is onder garantie vervangen behalve 1 x het kleine blad. Dit keer had ik een andere medewerker en die gaf doodleuk aan dat Shimano geen garantie geeft met KMC kettingen. Ik ga straks nog even hiermee terug naar de persoon die mij steeds helpt. Hij zal hem opsturen naar Shimano.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Wat stel je je voor bij het onderzoek dat KMC, Shimano en SKS doen, eigenlijk? Of had ik dat al kunnen vinden in de voorgaande pagina's :oops: ?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Benno Z
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 28 oktober 2019, 12:14

Kapitein Iglo schreef: di 21 januari 2020, 11:51 Wat stel je je voor bij het onderzoek dat KMC, Shimano en SKS doen, eigenlijk? Of had ik dat al kunnen vinden in de voorgaande pagina's :oops: ?
Nee, dat staat niet in de voorgaande pagina’s.
Ze geven aan om dit te gaan onderzoeken, ik kan dus weinig meer doen dan afwachten.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Shimano heeft m.i. gelijk, ze zijn formeel niet verantwoordelijk als er een ketting van een ander merk gemonteerd wordt. Bij Sensa kan je hier ook tegenaan lopen, de fiets is niet meer in de originele staat zoals afgeleverd.
Gooi de onderdelen die er origineel gemonteerd waren er weer op, fiets inpakken , postzegel er op en richting almelo dat ding.
De uitkomsten van de "onderzoeken" kan ik je alvast verklappen....en ze gaan je uiteindelijk terecht terug verwijzen naar je dealer cq fabrikant.
( ik draai al even mee in deze branche vanaf de import/fabrikanten zijde, niet MTB gerelateerd, en weet dus een beetje hoe het werkt )
Benno Z
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 28 oktober 2019, 12:14

vincent75 schreef: ma 20 januari 2020, 19:44 Als je denkbeeldige aslijn van je trapas (lees ketting blad) t.o.v. je naaf aslijn in een hoek staan (dus niet evenwijdig) kan ik me voorstellen dat er een verminderde standtijd voor je ketting optreedt.
Vincent ik heb dit vanmorgen uitgemeten en beide assen staan evenwijdig.

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 19 januari 2020, 00:12 En weet je hoe je met een touwtje je frame kunt controleren op rechtheid?
Kan je dat eens controleren?
Dit heb ik ook nagemeten en het frame is kaarsrecht.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Elvander schreef: di 21 januari 2020, 11:14Revue
:-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie