Ketting slijt enorm snel

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

ThaSingleTrackMastah schreef: za 18 januari 2020, 22:24 Maar Benno heeft ons ook foute info gegeven, dus die quote hier boven kan de vuilnisbak in en ik trek nu toch de info van Benno in twijfel.
Hij vertelt ons de zaken zoals hij denkt dat ze zijn.
Dat blijkt niet de absolute waarheid te zijn, dus wij baseren ons advies en onze veronderstellingen waarschijnlijk niet op zuivere feiten.

Iemand van ons zou moeten gaan kijken als een soort second opinion ;)
Nee, zo af en toe komt er en 'alternative truth' naar boven, maar zoals Mario al schreef is er nog zo iets als specs en die geven misschien de echte waarheid.

Zijn we het nu eens over boost crank en boost naaf?

https://bike.shimano.com/en-EU/product/ ... 00-B2.html

https://bike.shimano.com/en-EU/product/ ... 010-B.html

Edit: Ah kijk, een 12x148 b dus.
Laatst gewijzigd door maatchen op za 18 januari 2020, 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Benno Z
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 28 oktober 2019, 12:14

ThaSingleTrackMastah schreef: za 18 januari 2020, 23:04 De kettinglijn die je voor gemeten hebt is ongeveer goed, een paar tienden mm maakt niet uit. (maar heb je goed gemeten?)
Jazeker, en dat gaat zeer nauwkeurig nu de crank er uit ligt, dan kun je exact het midden van je frame bepalen.
Benno Z
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 28 oktober 2019, 12:14

maatchen schreef: za 18 januari 2020, 23:38 Zijn we het nu eens over boost crank en boost naaf?
Ja, alles is boost op mijn fiets zoals ik al eerder aangaf.
En de linkjes kloppen, alleen staat er op mijn crank alleen B en niet B2 maar dat zal een kleine vernieuwing zijn denk ik.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De naaf is boost.
Een niet boost crank met een boost naaf geeft juist een hele mooie kettinglijn.
Een boost naaf met een boost crank geeft een bruikbare kettinglijn (en meer ruimte voor een dikke achterband en wat grotere voorbladen)
Het ligt dus niet aan de kettinglijn.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Benno Z schreef: za 18 januari 2020, 23:42
maatchen schreef: za 18 januari 2020, 23:38 Zijn we het nu eens over boost crank en boost naaf?
Ja, alles is boost op mijn fiets zoals ik al eerder aangaf.
En de linkjes kloppen, alleen staat er op mijn crank alleen B en niet B2 maar dat zal een kleine vernieuwing zijn denk ik.
De crank is gelijk bij 1x en 2x, het verschil zit in de voorbladen.
Dus op de crank staat alleen -B.
Op de doos staat B1 of B2.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kan je een touwtje om je frame spannen, om te kijken of het recht is?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Ah, kijk.

Zelf nu even de hele specs door gekeken en vooral ook Shimano's info. Ik dacht dat die 11-speed boost 148 mm eigenlijk gewoon een 11-speed voor 142 mm met een langere as was maar ik zie nu dat Shimano wel degelijk een speciaal naafhuis heeft gemaakt met een 6 mm grotere flensafstand (vandaar die +3 mm). Wat in principe betekent dat het kleinste en grootste kransje dus op de zelfde plaats zitten bij zowel de 11-speed in 142 of 148mm als de 12-speed 148mm.

Dat jouw fiets de enige is met problemen kan meerdere oorzaken hebben. Misschien trappen die anderen bijna nooit op de laagste versnellingen (ik heb zelf 38-36 als lichtste verzet). Ga je daarentegen zoeken op die boost-crank dat is er al wat meer te vinden over bevindingen. En die zijn niet allemaal positief.
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

ThaSingleTrackMastah schreef: za 18 januari 2020, 22:24

Iemand van ons zou moeten gaan kijken als een soort second opinion ;)
LOL ja, maar dat wordt niet één van ons denk ik.Tenzij iemand de ticket betaalt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

maatchen schreef: za 18 januari 2020, 23:56 Ah, kijk.

Zelf nu even de hele specs door gekeken en vooral ook Shimano's info. Ik dacht dat die 11-speed boost 148 mm eigenlijk gewoon een 11-speed voor 142 mm met een langere as was maar ik zie nu dat Shimano wel degelijk een speciaal naafhuis heeft gemaakt met een 6 mm grotere flensafstand (vandaar die +3 mm). Wat in principe betekent dat het kleinste en grootste kransje dus op de zelfde plaats zitten bij zowel de 11-speed in 142 of 148mm als de 12-speed 148mm.

Dat jouw fiets de enige is met problemen kan meerdere oorzaken hebben. Misschien trappen die anderen bijna nooit op de laagste versnellingen (ik heb zelf 38-36 als lichtste verzet). Ga je daarentegen zoeken op die boost-crank dat is er al wat meer te vinden over bevindingen. En die zijn niet allemaal positief.
Ik weet niet of je jezelf onhandig uitdrukt, of dat je het verkeerd begrijpt.
De cassette zit bij een echte boost naaf (zoals deze) verder naar buiten, gemeten vanuit het midden. (Zoals we ook de kettinglijn vanuit het midden meten)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

ThaSingleTrackMastah schreef: za 18 januari 2020, 23:44 De naaf is boost.
Een niet boost crank met een boost naaf geeft juist een hele mooie kettinglijn.
Een boost naaf met een boost crank geeft een bruikbare kettinglijn (en meer ruimte voor een dikke achterband en wat grotere voorbladen)
Het ligt dus niet aan de kettinglijn.
Ik denk eigenlijk nog steeds dat het hoofdprobleem wel de kettinglijn is. Zelfs nu het er oplijkt dat crank en naaf volgens The Shim compatibel zijn.
Niet gekeken naar de chainstay lengte van Sensa maar korter chainstays geven eerder problemen met kettinglijnen (vooral als die kritsch is) dan lange chainstays.
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 19 januari 2020, 00:06
maatchen schreef: za 18 januari 2020, 23:56 Ah, kijk.

Zelf nu even de hele specs door gekeken en vooral ook Shimano's info. Ik dacht dat die 11-speed boost 148 mm eigenlijk gewoon een 11-speed voor 142 mm met een langere as was maar ik zie nu dat Shimano wel degelijk een speciaal naafhuis heeft gemaakt met een 6 mm grotere flensafstand (vandaar die +3 mm). Wat in principe betekent dat het kleinste en grootste kransje dus op de zelfde plaats zitten bij zowel de 11-speed in 142 of 148mm als de 12-speed 148mm.

Dat jouw fiets de enige is met problemen kan meerdere oorzaken hebben. Misschien trappen die anderen bijna nooit op de laagste versnellingen (ik heb zelf 38-36 als lichtste verzet). Ga je daarentegen zoeken op die boost-crank dat is er al wat meer te vinden over bevindingen. En die zijn niet allemaal positief.
Ik weet niet of je jezelf onhandig uitdrukt, of dat je het verkeerd begrijpt.
De cassette zit bij een echte boost naaf (zoals deze) verder naar buiten, gemeten vanuit het midden. (Zoals we ook de kettinglijn vanuit het midden meten)
Ja, vandaar dat ik ook schrijf dat die 12x148 voor 11-speed een breder huis heeft. Precies die 6mm voor de +3 mm van de crank.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Benno, weet je wat B-tension is, weet je hoe je die afstelt en weet je of die goed staat bij jouw fiets?

Je kettinglijn is goed, of in ieder geval goed genoeg en zo goed als mogelijk is.

En weet je hoe je met een touwtje je frame kunt controleren op rechtheid?
Kan je dat eens controleren?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Benno Z
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 28 oktober 2019, 12:14

ThaSingleTrackMastah schreef: za 18 januari 2020, 23:44 De naaf is boost.
Een niet boost crank met een boost naaf geeft juist een hele mooie kettinglijn.
Een boost naaf met een boost crank geeft een bruikbare kettinglijn (en meer ruimte voor een dikke achterband en wat grotere voorbladen)
Het ligt dus niet aan de kettinglijn.
Maar helaas past de niet boost crank niet, het kleine blad komt dan tegen het frame bij de bracket.
Benno Z
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 28 oktober 2019, 12:14

maatchen schreef: zo 19 januari 2020, 00:08 Ik denk eigenlijk nog steeds dat het hoofdprobleem wel de kettinglijn is. Zelfs nu het er oplijkt dat crank en naaf volgens The Shim compatibel zijn.
Niet gekeken naar de chainstay lengte van Sensa maar korter chainstays geven eerder problemen met kettinglijnen (vooral als die kritsch is) dan lange chainstays.
De chainstay is toch hart trapas - hart achteras? Dat is bij mij 440 mm.

De kettinglijn kan verder niet worden aangepast/verbeterd.
Laatst gewijzigd door Benno Z op zo 19 januari 2020, 02:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Benno Z
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 28 oktober 2019, 12:14

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 19 januari 2020, 00:12 Benno, weet je wat B-tension is, weet je hoe je die afstelt en weet je of die goed staat bij jouw fiets?

Je kettinglijn is goed, of in ieder geval goed genoeg en zo goed als mogelijk is.

En weet je hoe je met een touwtje je frame kunt controleren op rechtheid?
Kan je dat eens controleren?
B-tension wordt dagelijks gevraagd; mijn bovenste derailleurwiel loopt incl. ketting vrij van alle kransjes. Die stond vrij ver van de cassette af toen ik hem kocht en hij schakelde daardoor iets minder direct, hij is uiteraard direct beter afgesteld.

De truc met het touwtje om je frame op te meten ken ik niet, maar mijn timmermansoog zegt dat hij recht is ;-)
Maar vertel, dan zal ik dat morgen direct doen.
Laatst gewijzigd door Benno Z op zo 19 januari 2020, 02:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie