Ketting slijt enorm snel

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Benno Z
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 28 oktober 2019, 12:14

Ik heb in augustus een Sensa Fiori EVO SL XT 2 x 11 speed gekocht en dat liep de eerste weken lekker (voornamelijk asfalt en weinig klimmetjes) maar na 300 km begon de ketting iets te kraken. Na 500 km werd dit echter zo erg dat ik hem eens ging opmeten en hij zat op 0,75. Ik ging er van uit dat er een goedkope op zat en heb een duurdere KMC DLC gekocht die bekend staat om zijn lange levensduur. Echter begon ook deze te kraken na 100 km en na 300 km zit hij ook al op 0,75. Nieuw zat deze onder de 0,5. Normaal gesproken kom ik pas op 0,75 na 2000-3000 km.

Hij kraakt flink en verschuift iets op de cassette en verschuift ook iets op beide voorbladen als er spanning op komt te staan.; Dit is goed te zien als ik hem ophang en met licht ingeknepen achterrem aan de trappers draai.
Het gaat alleen om de grootste 6 kransjes en het gebeurt bij beide voorbladen. Ik sta voor een raadsel, ik heb 6 jaar gefietst zonder problemen op een ouder model Fiori.
Als ik hem na een rit schoonmaak en de ketting insmeer met hetzelfde spul wat ik al jaren gebruik dan is hij muisstil, maar na een paar kilometer komt het gekraak weer terug. Ik heb werkelijk geen idee waar dit vandaan komt, uiteraard de afstelling al goed gecontroleerd en dat is prima, hij schakelt dan ook vlekkeloos. Het klinkt een beetje alsof je met een tripple op het grootste blad rijdt en achter op het grootste cassette-kransje.
Iemand de ultieme tip?
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Was is de staat van je cassette en tandwielen voor?
Fadje104
All rounder
All rounder
Berichten: 127
Lid geworden op: za 3 december 2016, 21:16

Hoe is je kettingspanning?

Als je ketting te kort is komt er voornamelijk spanning op te staan wanneer je schakelt naar een lagere versnelling.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Fadje104 schreef: ma 28 oktober 2019, 12:46 Hoe is je kettingspanning?

Als je ketting te kort is komt er voornamelijk spanning op te staan wanneer je schakelt naar een lagere versnelling.
Die kettingspanning blijft gewoon gelijk, geen noemenswaardig verschil. Speelt dus geen rol.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Benno Z
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 28 oktober 2019, 12:14

Bokmaaa schreef: ma 28 oktober 2019, 12:38 Was is de staat van je cassette en tandwielen voor?
Hagelnieuw, de fiets is 2 maand oud
Benno Z
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 28 oktober 2019, 12:14

Fadje104 schreef: ma 28 oktober 2019, 12:46 Hoe is je kettingspanning?

Als je ketting te kort is komt er voornamelijk spanning op te staan wanneer je schakelt naar een lagere versnelling.
Prima, de nieuwe ketting is op dezelfde lengte als de oude uiteraard, dat zijn 110 schakels.
Benno Z
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 28 oktober 2019, 12:14

Ik heb gemerkt dat er speling zit op de Shimano body, maar de verkoper zei dat dit normaal is bij dergelijke body's. Vreemd, bij mijn vorige fiets zat er geen speling op de body (Fulcrum) maar ik heb gevoeld bij drie andere Sensa's en die hadden inderdaad ook speling.

Wat mij wel opvalt is dat als ik de ketting voor op het grootste blad leg en achter op het kleinste dat de ketting dan kaarsrecht staat, naar mijn idee moet hij dan iets scheef staan (voor iets naar binnen toe). De ideaalste positie is toch dat de ketting kaarsrecht (= evenwijdig aan frame) staat als hij achter op het middelste kransje staat en voor precies tussen de twee bladen in? (en bij een tripple dus op het middenblad).
Mijn vrouw heeft ook een Sensa fiets en daar is het exact hetzelfde (grootste blad voor, kleinste blad achter = ketting recht), dus ik ging er van uit dat dit normaal is, het lijkt mij toch vreemd dat er twee fietsen niet goed zijn? Ik zal vanavond eens meten of de cranks in het midden zijn uitgelijnd, misschien is er in de fabriek iets mis gegaan met de spacers waardoor de voorbladen te ver van het frame af staan. Ik heb al meer "gekke" dingen gevonden die niet klopten aan deze fietsen.
Laatst gewijzigd door Benno Z op di 29 oktober 2019, 11:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Met een 2x klopt dat :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Benno Z schreef: ma 28 oktober 2019, 12:31 Als ik hem na een rit schoonmaak en de ketting insmeer met hetzelfde spul wat ik al jaren gebruik....etc
Waar maar je de ketting mee schoon en hoe?
Vervolgens met welk middel smeer je?
Benno Z
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 28 oktober 2019, 12:14

Droge doek, afspuiten met lichte straal water en na drogen gaat er bij droog weer Shimano PTFE lube op de rolletjes maar dat is uiteraard niet relevant. Ik doe het al jaren op dezelfde manier en rijd normaal 2000 á 3000 km met 1 ketting (ook met extreem slecht weer) voordat deze aan de 0,75 zit.
Deze ketting behandel ik exact hetzelfde maar zit na 300 km al op de 0,75 en dat is theoretisch natuurlijk onmogelijk.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Het klinkt idd als bijna niet te geloven, zo snel de ketting slijt :( maar een aantal goed gemaakte foto van deze hele ( niet te geloven super snelle ketting slijtage) situatie, zal denk ik hier op het forum een oorzaak gevonden worden en dan zeer zeker ook een goede oplossing worden gevonden....uiteraard :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Benno Z schreef: di 29 oktober 2019, 00:15 Droge doek, afspuiten met lichte straal water en na drogen gaat er bij droog weer Shimano PTFE lube op de rolletjes maar dat is uiteraard niet relevant. Ik doe het al jaren op dezelfde manier en rijd normaal 2000 á 3000 km met 1 ketting (ook met extreem slecht weer) voordat deze aan de 0,75 zit.
Deze ketting behandel ik exact hetzelfde maar zit na 300 km al op de 0,75 en dat is theoretisch natuurlijk onmogelijk.
Gebruik je geen ontvetter of reiniger, alleen gewoon water? En je smeert alleen de rolletjes, niet de schakels?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Gegeven het kraken, wat bij mij echt alleen gebeurt als ik stijl omhoog ga met een berg modder in de drivetrain, vraag ik me af of de cassette en eigenlijk de wielas wel helemaal vlak staat tov de ketting en voorbladen.

Ik bedoel zowel het verticale en horizontale vlak een rechte hoek.
Bottom bracket+crank | en cassette |
En dus niet
Bottom bracket+crank / een cassette \

Hetzelfde geldt ook voor de derailleurpad.

Dat ie goed schakelt zegt wel wat, maar gegeven dat Shimano nog best wel wat tolerantie laat is het niet echt een uitsluitingscriterium van alle problemen.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Benno Z schreef: ma 28 oktober 2019, 15:20Ik heb gemerkt dat er speling zit op de Shimano body, maar de verkoper zei dat dit normaal is bij degelijke body's.
Wat voor body heb je, en wat voor speling heeft die?
Wat mij wel opvalt is dat als ik de ketting voor op het grootste blad leg en achter op het kleinste dat de ketting dan kaarsrecht staat, naar mijn idee moet hij dan iets scheef staan (voor iets naar binnen toe).
Kettinglijn bepaal je door te meten; niet door te kijken.
De ideaalste […]
Er is niets "idealers" dan ideaal, maar dit terzijde…
[…]positie is toch dat de ketting kaarsrecht (= evenwijdig aan frame) staat als hij achter op het middelste kransje staat en voor precies tussen de twee bladen in? (en bij een tripple dus op het middenblad).
Niet per sé. Het is het neutraalst als de kettinglijn voor en achter keurig in het midden loopt, maar daar kun je best wat mee spelen, afhankelijk van je rijstijl en/of het beoogde gebruik.
Vorsprung durch Pedantik.
Benno Z
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 28 oktober 2019, 12:14

Bij deze een aantal foto's. (Als ik ze zo zie dan verbaas ik mij over de braampjes/beschadigingen die er nu al op zitten, blijkbaar heeft de versleten ketting flinke invloed gehad op de tandjes want dit lijkt mij toch niet normaal)

Ontvetten doe ik inderdaad niet, KMC raad dit ook af maar ik gebruik wel regelmatig Muc-Off wat het eventuele achtergebleven zand netjes weghaalt. Uiteraard smeer ik de hele ketting.

Wat betreft het vlak staan van de cassette, ik heb hem net naar de fm gebracht (niet diegene waar hij is gekocht) en hij gaf direct aan dat de speling op de body veel te veel is, terwijl de fm waar ik de fiets heb gekocht zei dat dit normaal is bij Shimano body's. Ook vond hij de kettinglijn iets te scheef, maar daar is theoretisch weinig aan te doen of er moet ergens een spacer o.i.d. fout zitten. Hij loopt hem in ieder geval helemaal na.
Wiel staat netjes recht, maar de linker crank staat 2 á 3 mm dichter bij het frame dan de rechter. Geen idee of dit onder normale tolerantie valt.

Type body weet ik niet, er zitten Supra MA Elite Dark wielen in, de naaf is volgens mij CT M8010 12 x 142. De speling vind ik vrij veel maar dat is normaal volgens de verkopende fm. Ik schat dat de speling zeker 1mm is bij het grote kransje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie