Ketting slijt enorm snel

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Sabai schreef: vr 3 januari 2020, 13:50
Heb je al eens wax als smeermiddel gebruikt? Zelfs na een modderige rit is mijn ketting altijd zo goed als schoon en stil.
In de zomer gebruik ik een mix van parafine en lampolie.
In een 90 graden dompelbad.
Inderdaad met de reden dat de ketting zo goed schoon blijft.

Maar zodra er vocht bij komt kijken is het snel van de ketting af.

Gebruik op het moment Finishline wet lube.
Blijft aardig op de ketting zitten, maar maakt het allemaal wel wat vettig.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Kettinglijn zou kunnen idd. Maar vooral als je groot-groot rijd. Als je groot-klein rijd dan zou die paar mm niet Zo heel veel uit moeten maken.
Omdraaien kan altijd nog!
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Als dat het niet is vraag ik me toch af of cassette en kettingbladen wel écht in een parallel vlak staan...
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Misschien 2 problemen?
Kettingslijtage én een kraak aan de achterkant.
De steekas, of het dopje met schroefdraad kan kraken, het patje enz.
Misschien is het frame op die plek niet vlak, bijv een dikke klodder gelcoat.
Kettingslijtage kan gewoon aan de ketting liggen.
Koop 2 (of3) goedkope kettingen ipv 1 dure en wissel ze regelmatig om. (Dus ruim voordat ze versleten zijn!)
Smeren met wetlube is s winters prima en een vuile buitenkant is niet erg.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ketting loopt niet tegen je voorderrie aan? Voor evt ongewenst geluid..
Omdraaien kan altijd nog!
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Heb je een steekas achterzijde ?, zo ja haal die er eens uit , goed schoonmaken , ook het schroefdraad waar je hem in draait , alles goed invetten en strak genoeg zetten , soms komt daar ook gekraak vandaan en enkel ook bij bepaalde gearing . Btw bij QR ook gewoon de bovenstaande stappen doen .
Suc6
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Fr@venture
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:39
Mijn mountainbike: Bulls Wild Edge 2

Ik denk dat je zelf de oorzaak eigenlijk al gevonden hebt!
De oplossing zal echter een stuk lastiger zijn.
Benno Z schreef: ma 28 oktober 2019, 12:31 ......bla, bla, bla..... Het klinkt een beetje alsof je met een tripple op het grootste blad rijdt en achter op het grootste cassette-kransje.
Dat geluid kun je op een andere manier nauwelijks realiseren. Ga er dus maar van uit dat je ketting (te) scheef loopt.
en......
Benno Z schreef: ma 28 oktober 2019, 15:20 Wat mij wel opvalt is dat als ik de ketting voor op het grootste blad leg en achter op het kleinste dat de ketting dan kaarsrecht staat, naar mijn idee moet hij dan iets scheef staan (voor iets naar binnen toe). De ideaalste positie is toch dat de ketting kaarsrecht (= evenwijdig aan frame) staat als hij achter op het middelste kransje staat en voor precies tussen de twee bladen in?
Jouw veronderstellingen kloppen gewoon!
En JA, eigenlijk zou je dit moeten meten, maar een knappe jongen die dat in de garage op een workmate of hangend aan een paar touwtjes voor elkaar krijgt. Het kan natuurlijk wel met enige toewijding :-)
Gelukkig is het menselijk ook heeel gevoelig voor hoekafwijkingen en als jij kunt zien dat de ketting in de buitenste stand recht loopt en in een andere stand niet dan kunnen anderen dat ook zien (je fietsenmaker?) en is het waarschijnlijk gewoon ook zo.

Om het probleem op te lossen zouden je voorbladen dus eigenlijk meer naar buiten moeten.
Hoe je dat moet realiseren zou ik voorleggen aan de fietsenmaker.
Waarschijnlijk kan hij wel iets bij het Bottom Bracket doen ofzo (?) Denk aan spacers of een BB met andere maatvoering.
Het zou mij niet verbazen als de ontwerper hier een foutje gemaakt heeft of dat er bij de montage in de fabriek een spacer ofzo vergeten is!

Ter info:
Op mijn Bulls WildFlow2 heb ik dezelfde groep als jij en bij mij staat de ketting recht als deze voor op het kleinste blad staat en achter op het middelste.
Ik heb nu 1500km gereden met de huidige ketting / krans combinatie (ik gebruik twee kettingen) en ben net boven de 0,5 slijtage maar nog niet op 0,75. Standaard voor mij is ook > 2000 km.
Lekker crossen door de bossen,
met de motor of de ATB,
als er maar geen asfalt ligt,
want dan doe ik niet mee!
Benno Z
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 28 oktober 2019, 12:14

@fraventure Kijk, daar heb ik wat aan, bij mij is de kettinglijn recht als hij voor op het kleine blad staat en achter op het middelste kransje dus identiek aan jouw fiets.
(Overigens staan de voorbladen te ver naar buiten ipv te veel naar binnen zoals je suggereert)

Vandaag heb ik even een filmpje opgenomen. Let even niet op de modder; het is even een stukje rijden naar een helling en gister was het nogal modderig. Het is absoluut geen modderkraak wat je hoort.
Het gebeurt alleen op de 4-5 grote kransjes.
Ik begin voor op het grote blad en achter op het 3e kransje. Daarna voor op het kleine blad, daar hoor je geen verschil in. Daarna nog op het 2e en 1e kransje gezet. Hier is de link: https://vimeo.com/383790723/a816fb3613
Laatst gewijzigd door Benno Z op vr 10 januari 2020, 12:45, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Nou... We horen je iig aankomen rijden :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Benno Z
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 28 oktober 2019, 12:14

Haha!
Maar wel balen, nog 0 km plezier gehad van m’n nieuwe fiets...
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Wat een herrie. Zitten je derrie wieltjes wel goed? Staat de koppeling van de derrie aan of uit? ( om even alle opties na te lopen ) loopt je derrie wieltje niet tegen de cassette aan? Dat ie er te dicht op staat.
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Benno Z schreef: za 11 januari 2020, 09:42 Haha!
Maar wel balen, nog 0 km plezier gehad van m’n nieuwe fiets...
Moet je niet gewoon terug gaan met deze fiets en tegen de fietsenhandelaar zeggen dat dit opgelost moet worden?
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Elvander schreef: za 11 januari 2020, 11:15
Benno Z schreef: za 11 januari 2020, 09:42 Haha!
Maar wel balen, nog 0 km plezier gehad van m’n nieuwe fiets...
Moet je niet gewoon terug gaan met deze fiets en tegen de fietsenhandelaar zeggen dat dit opgelost moet worden?
Precies :-q
Maar huh..... loopt de ketting wel goed door de derailleur kooi :-?
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Als ik zo je plaatjes bekijk loopt je ketting goed door de derailleur achter. Voor mij lijkt het er op dat je derailleur voor wat hoog staat.
Die kraak klinkt wel alsof de ketting voor tegen de derailleur aanloopt, maar eigenlijk mag je van een LBS verwachten dat die dat dan wel gezien heeft.
Dus blijft 'over' je kettinglijn zoals al door anderen aangestipt. Klinkt ongeveer net als mijn XC-fiets. Maar die heeft en 1x setup en dus geen derrie die aanloopt. Maar die kraakt als de neten op de grootste tandwielen achter. Gelukkig heb je die in NL bijna nooit nodig.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

B-tension?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie