Ik denk dat je zelf de oorzaak eigenlijk al gevonden hebt!
De oplossing zal echter een stuk lastiger zijn.
Benno Z schreef: ↑ma 28 oktober 2019, 12:31
......bla, bla, bla..... Het klinkt een beetje alsof je met een tripple op het grootste blad rijdt en achter op het grootste cassette-kransje.
Dat geluid kun je op een andere manier nauwelijks realiseren. Ga er dus maar van uit dat je ketting (te) scheef loopt.
en......
Benno Z schreef: ↑ma 28 oktober 2019, 15:20
Wat mij wel opvalt is dat als ik de ketting voor op het grootste blad leg en achter op het kleinste dat de ketting dan kaarsrecht staat, naar mijn idee moet hij dan iets scheef staan (voor iets naar binnen toe). De ideaalste positie is toch dat de ketting kaarsrecht (= evenwijdig aan frame) staat als hij achter op het middelste kransje staat en voor precies tussen de twee bladen in?
Jouw veronderstellingen kloppen gewoon!
En JA, eigenlijk zou je dit moeten meten, maar een knappe jongen die dat in de garage op een workmate of hangend aan een paar touwtjes voor elkaar krijgt. Het kan natuurlijk wel met enige toewijding
Gelukkig is het menselijk ook heeel gevoelig voor hoekafwijkingen en als jij kunt zien dat de ketting in de buitenste stand recht loopt en in een andere stand niet dan kunnen anderen dat ook zien (je fietsenmaker?) en is het waarschijnlijk gewoon ook zo.
Om het probleem op te lossen zouden je voorbladen dus eigenlijk meer naar buiten moeten.
Hoe je dat moet realiseren zou ik voorleggen aan de fietsenmaker.
Waarschijnlijk kan hij wel iets bij het Bottom Bracket doen ofzo (?) Denk aan spacers of een BB met andere maatvoering.
Het zou mij niet verbazen als de ontwerper hier een foutje gemaakt heeft of dat er bij de montage in de fabriek een spacer ofzo vergeten is!
Ter info:
Op mijn Bulls WildFlow2 heb ik dezelfde groep als jij en bij mij staat de ketting recht als deze voor op het kleinste blad staat en achter op het middelste.
Ik heb nu 1500km gereden met de huidige ketting / krans combinatie (ik gebruik twee kettingen) en ben net boven de 0,5 slijtage maar nog niet op 0,75. Standaard voor mij is ook > 2000 km.