Ketting slijt enorm snel

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1365
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Dartmoor Hornet `18; KTM 1964 LTD 650B (sold); Canyon Spectral (Sold); Cube Reaction (Retired)

ma 17 februari 2020, 08:00

NovaX schreef:
zo 16 februari 2020, 23:35
Tot zover mijn door u gevraagde dagboekbladzijde. Terug naar de business hier?
Ik denk dat Mario wilde weten wat voor werk je doet.
Laatst gewijzigd door Marco79 op ma 17 februari 2020, 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu windstil
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3382
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

ma 17 februari 2020, 09:08

Marco79 schreef:
ma 17 februari 2020, 08:00
NovaX schreef:
zo 16 februari 2020, 23:35
Tot zover mijn door u gevraagde dagboekbladzijde. Terug naar de business hier?
Ik denk dat Mario wilde wat voor werk je doet.
Idd.... :-q
Gebruikersavatar
wamske
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Onza Payoff 29", Cotic FlareMax

ma 17 februari 2020, 09:14

Wat een lappen tekst rondom vrij simpele vragen.

Makkelijk schreef:
zo 16 februari 2020, 23:16
Ik vermoed dat hij zich in het dagelijks bezig houdt met pensioen
Ik zet mijn geld ook hier op :)
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3382
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

ma 17 februari 2020, 09:22

wamske schreef:
ma 17 februari 2020, 09:14
Wat een lappen tekst rondom vrij simpele vragen.

Makkelijk schreef:
zo 16 februari 2020, 23:16
Ik vermoed dat hij zich in het dagelijks bezig houdt met pensioen
Ik zet mijn geld ook hier op :)
Ik ook :lol: :wink:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 12618
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ma 17 februari 2020, 12:08

NovaX schreef:
ma 17 februari 2020, 00:50
Lars TB schreef:
zo 16 februari 2020, 23:15
Ik zou toch zeggen dat een ketting bij een versleten blad tegen een stuk minder tandjes rust, dus dat de druk op dat ene ringetje van die ene schakel die wel volledig aan ligt groter is en dat dat ringetje dus sneller zal slijten en dus de ketting ook sneller slijt als geheel.
Slijtage, materiaalsverliezen door wrijeen snelleving, komt door kracht en beweging tussen aangrijpende oppervlakken. Het principe van een rollenketting is reduceren van die beweging door rollen. Tanden van tandwielen zitten jawel vast. Versleten cassettes kunnen kettingen niet meer doen slijten. Welintegendeel, zowel bewegingsafstand als krachtsopbouw worden afgekapt / gereduceerd (vandaar ook skaten en skippen). Daarom ook is het precieze omgekeerde, versleten ketting op nieuwe tandwielen, ook het omgekeerde: een versnelde slijtage van de nieuwe tandwielen. Maftijd, 5 uur slaap.
Uhm, je hebt wel het idee waar een ketting slijt?
"Hakken doe je met een botte bijl"


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Scott0501
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 1 juni 2015, 13:34

ma 17 februari 2020, 14:22

Rare vraag misschien, maar staat je clutch van je achter derrie niet veel te strak afgesteld?
Benno Z
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 28 oktober 2019, 12:14

ma 17 februari 2020, 14:47

Scott0501 schreef:
ma 17 februari 2020, 14:22
Rare vraag misschien, maar staat je clutch van je achter derrie niet veel te strak afgesteld?
De clutch staat uit; aan schakelt het iets zwaarder en trapt het ook ietsjes zwaarder. Alleen bij wortel/rotsafdalingen (in het buitenland) gaat 'ie aan.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 12618
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ma 17 februari 2020, 14:49

Benno Z schreef:
ma 17 februari 2020, 14:47
Scott0501 schreef:
ma 17 februari 2020, 14:22
Rare vraag misschien, maar staat je clutch van je achter derrie niet veel te strak afgesteld?
De clutch staat uit; aan schakelt het iets zwaarder en trapt het ook ietsjes zwaarder. Alleen bij wortel/rotsafdalingen (in het buitenland) gaat 'ie aan.
Zwaarder trappen gaat echt niet op, dat is technisch onmogelijk!
"Hakken doe je met een botte bijl"


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 597
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

wo 19 februari 2020, 21:43

Lars TB schreef:
ma 17 februari 2020, 14:49
Benno Z schreef:
ma 17 februari 2020, 14:47

De clutch staat uit; aan schakelt het iets zwaarder en trapt het ook ietsjes zwaarder. Alleen bij wortel/rotsafdalingen (in het buitenland) gaat 'ie aan.
Zwaarder trappen gaat echt niet op, dat is technisch onmogelijk!
Dat omhoogstaande hendeltje zou meer wind kunnen vangen. :tong
Dirtdigger Freeride Zuidwest. - https://www.facebook.com/mtbtracksboz
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 12618
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

wo 19 februari 2020, 21:45

RobBoZ schreef:
wo 19 februari 2020, 21:43
Lars TB schreef:
ma 17 februari 2020, 14:49


Zwaarder trappen gaat echt niet op, dat is technisch onmogelijk!
Dat omhoogstaande hendeltje zou meer wind kunnen vangen. :tong
Stik, daar heb je me te pakken :oops:
"Hakken doe je met een botte bijl"


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 319
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

do 20 februari 2020, 06:33

Lars TB schreef:
ma 17 februari 2020, 12:08
NovaX schreef:
ma 17 februari 2020, 00:50

Slijtage, materiaalsverliezen door wrijeen snelleving, komt door kracht en beweging tussen aangrijpende oppervlakken. Het principe van een rollenketting is reduceren van die beweging door rollen. Tanden van tandwielen zitten jawel vast. Versleten cassettes kunnen kettingen niet meer doen slijten. Welintegendeel, zowel bewegingsafstand als krachtsopbouw worden afgekapt / gereduceerd (vandaar ook skaten en skippen). Daarom ook is het precieze omgekeerde, versleten ketting op nieuwe tandwielen, ook het omgekeerde: een versnelde slijtage van de nieuwe tandwielen. Maftijd, 5 uur slaap.
Uhm, je hebt wel het idee waar een ketting slijt?
Je stelde:
Lars TB schreef:
zo 16 februari 2020, 23:15
Ik zou toch zeggen dat een ketting bij een versleten blad tegen een stuk minder tandjes rust, dus dat de druk op dat ene ringetje van die ene schakel die wel volledig aan ligt groter is en dat dat ringetje dus sneller zal slijten en dus de ketting ook sneller slijt als geheel.
Dat laatste is op zich zelfs tegenstrijdig - als maar 1 schakel "volledig aanligt" (=contact?) en daardoor sneller slijt, dan impliceert dat de andere "niet volledig aanliggende" schakels trager slijten, wat je bewering "ketting als geheel sneller slijt" naar de patattenbak in de garage verwijst.

Een versleten cassette kan een nieuwe ketting niet sneller doen slijten / beschadigen. Er is na montage ketting "normale" kettingslijtage, en voortzetting van de cassetteslijtage, die zelfs een tijd trager is omdat de nieuwe ketting eerst nog de pitch van de vervangen versleten ketting moet bereiken. Sommigen hanteren zelfs een strategie waarbij ze kettingen vroegtijdig vervangen, net om die tijdelijk minder cassetteslijtage uit te buiten.

Dus heb je zelf wel een idee waar een ketting slijt?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 12618
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

do 20 februari 2020, 10:50

NovaX schreef:
do 20 februari 2020, 06:33
Lars TB schreef:
ma 17 februari 2020, 12:08


Uhm, je hebt wel het idee waar een ketting slijt?
Je stelde:
Lars TB schreef:
zo 16 februari 2020, 23:15
Ik zou toch zeggen dat een ketting bij een versleten blad tegen een stuk minder tandjes rust, dus dat de druk op dat ene ringetje van die ene schakel die wel volledig aan ligt groter is en dat dat ringetje dus sneller zal slijten en dus de ketting ook sneller slijt als geheel.
Dat laatste is op zich zelfs tegenstrijdig - als maar 1 schakel "volledig aanligt" (=contact?) en daardoor sneller slijt, dan impliceert dat de andere "niet volledig aanliggende" schakels trager slijten, wat je bewering "ketting als geheel sneller slijt" naar de patattenbak in de garage verwijst.

Een versleten cassette kan een nieuwe ketting niet sneller doen slijten / beschadigen. Er is na montage ketting "normale" kettingslijtage, en voortzetting van de cassetteslijtage, die zelfs een tijd trager is omdat de nieuwe ketting eerst nog de pitch van de vervangen versleten ketting moet bereiken. Sommigen hanteren zelfs een strategie waarbij ze kettingen vroegtijdig vervangen, net om die tijdelijk minder cassetteslijtage uit te buiten.

Dus heb je zelf wel een idee waar een ketting slijt?
Duidelijk, je hebt dus geen idee waar je het over hebt. Heeft het weinig zin het verder uit te leggen.
"Hakken doe je met een botte bijl"


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
bartsince1975
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 374
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

do 20 februari 2020, 21:29

Cordon sanitaire :bier:
zeroground
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

do 20 februari 2020, 21:32

Lars TB schreef:
do 20 februari 2020, 10:50
Duidelijk, je hebt dus geen idee waar je het over hebt. Heeft het weinig zin het verder uit te leggen.
Had het al niet.
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 319
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

zo 1 maart 2020, 11:39

Lars TB schreef:
do 20 februari 2020, 10:50
Duidelijk, je hebt dus geen idee waar je het over hebt. Heeft het weinig zin het verder uit te leggen.
Als je eerste uitleg al nop was, hoe zou je verdere uitleg anders zijn?
Een versleten cassette kan de nieuwe ketting niet beschadigen / rapper doen slijten.
Dezelfde kracht + dezelfde bewegingsafstand = dezelfde slijtage, bij een versleten cassette enkel op een andere klokpositie dan bij een nieuwe.
Een nieuwe ketting slijt op een oude evenveel als op een nieuwe cassette.
Je hebt zoals ik de post eerder zei dus zelf geen idee.
Plaats reactie