XT Derailleur kabelspanning

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3875
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Wie heeft voor mij de top tip om je derailleur kabelspanning juist te krijgen? Verhaal is als volgt; kabeltje stuk, dus nieuwe er in. Moet toch niet zo moeilijk wezen dacht ik. Oude er uit nieuwe er in en gaan weer. Maar blijkbaar niet. Ik heb niet aan mijn limiet of B boutjes gezeten want dat heeft uiteraard niks te doen met je kabel. Shifter geschakeld naar kleinste blad en kabel zonder spanning vast gezet. Moer op de shifter zo gedraaid dat de wieltjes van de derailleur recht onder een blad staan en klaar. Maar het kreng schakelt dus niet goed. Door alleen de kabelspanning aan te passen met de moer schakelt het wel ok, maar gaat dan niet of laat naar het kleinste kransje. Maak ik de spanning zo dat het kreng daar wel in een keer heen gaat werkt het ook weer niet goed omdat er dan spontaan geschakeld (zowel zwaarder als lichter) gaat worden op ongewenste momenten en het ding traag werkt, je hoort dat het ding eigenlijk naar een ander blad wil. Voor het vervangen van de versleten kabel. (gesprongen aders bij de klembout) werkte het prima dus in mijn opinie kan er niet heel veel mis zijn. Enigste wat anders is is dat er nu een BBB kabeltje in zit in plaats van origineel Shimano. Mijn theorie zijn die stiekem te stug/ruw waardoor het liet lekker loopt?
◼︎ Go round the outside.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4692
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik zou toch even je derailleur goed uitlijnen met de schroeven op de derailleur. De stelmoer 4 slagen indraaien zodat je ook nog wat minder spanning kan zetten op de kabel. Dan kabel vastzetten. Zou het nu moeten goedkomen. Anders je buitenkabels ook vervangen. Je vorige kabel is niet voor niets kapot gegaan?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3875
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Dat de kabel doorgesleten is komt meer door de beetje hoerige afklemming. Die loopt over een hoek dus daar kan je op wachten dat aders knappen op den duur. Voor ver ik weet hebben de stelbouten niks te maken met het schakelen. Die zorgen er alleen maar voor dat je derailleur niet buiten je cassette komt en je ketting er dus af dondert.
◼︎ Go round the outside.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4692
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ja dat klopt maar je schrijft; ‘vervolgens met stelschroef van shifter wieltjes goed onder de cassette gezet’. Dat zou niet hoeven als alles netjes staat. Vandaar mijn tip.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Klinkt vooral alsof je kabel te stroef loopt zoals je zelf al zegt. Ik vervang zelf altijd binnen en buitenkabel tegelijk en kies steevast voor die gecoate shimano kabels met matchende buitenkabels (SP41 heet dat geloof ik). Kost niks en het werkt perfect. Gewoon vervangen dus. En gebruik een goeie tang.

Check daarnaast gewoon de limietschroeven. Je slaat jezelf voor je kop als je na 3 dagen kloten ontdekt dat het toch aan die schroefjes lag.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3875
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

hanjovdberg schreef: di 29 oktober 2019, 14:37 Ja dat klopt maar je schrijft; ‘vervolgens met stelschroef van shifter wieltjes goed onder de cassette gezet’. Dat zou niet hoeven als alles netjes staat. Vandaar mijn tip.
Die aan op de shifter zit. En dus de kabelspanning regelt.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3875
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Flow&Co schreef: di 29 oktober 2019, 15:39 Klinkt vooral alsof je kabel te stroef loopt zoals je zelf al zegt. Ik vervang zelf altijd binnen en buitenkabel tegelijk en kies steevast voor die gecoate shimano kabels met matchende buitenkabels (SP41 heet dat geloof ik). Kost niks en het werkt perfect. Gewoon vervangen dus. En gebruik een goeie tang.

Check daarnaast gewoon de limietschroeven. Je slaat jezelf voor je kop als je na 3 dagen kloten ontdekt dat het toch aan die schroefjes lag.
Zoiets vermoede ik zelf ook al. De veer staat natuurlijk steeds minder op spanning richting de kleinste krans. Midden in het bos heb ik alleen geen spullen om het te fixen. Ik heb de luxe Shimano buitenkabels zal een nieuwe bestellen en opnieuw beginnen. Inderdaad dan wel met spul wat bij elkaar hoort. Want hier wordt je knap :evil: van.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De binnenkabel slijt eigenlijk niet, maar de buitenkabel wel.
Je hebt nu alleen de binnenkabel vervangen (met een hele goede reden) maar das dus half werk.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Als je dan toch gaat bestellen, leg dan meteen een voorraadje aan. Een lading van die eindkapjes en dopjes erbij en je grijpt nooit meer mis.
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

als ik een kabel vervang draai ik eerst de stelbout op je stuur in en weer 3 klikken uit. vervolgens de ketting op je kleinste krans, de kabel met de hand heel licht opspannen, boutje vast. nu onder het rijden met de stelbout op je stuur verder afstellen. als laatste je inbusbout van de kabel nog een keer controleren of ie vast zit.
en zo als hier al gemeld, beter is om beide te vervangen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4692
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Tijgerhaai schreef: di 29 oktober 2019, 15:57
hanjovdberg schreef: di 29 oktober 2019, 14:37 Ja dat klopt maar je schrijft; ‘vervolgens met stelschroef van shifter wieltjes goed onder de cassette gezet’. Dat zou niet hoeven als alles netjes staat. Vandaar mijn tip.
Die aan op de shifter zit. En dus de kabelspanning regelt.
Tja nogmaals als je die zo moet stellen om voldoende kabelspanning te krijgen klopt het toch niet. Ik hoef eigenlijk nooit aan de stelmoer te draaien als ik de kabel gewoon vastzet. Evt kleine finetuning van 1/2 slag.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3875
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Vooralsnog de hele kabel zooi vervangen. Dan kijken wij weer verder. Het was alleen dat ik het idee had dat ik vrij recent de kabels had laten vervangen en dat er dus niet zoveel mis kon zijn met de buitenkabel. Afdeling tijd vliegt waarschijnlijk.
◼︎ Go round the outside.
bluebiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 282
Lid geworden op: do 9 oktober 2014, 22:10

binnen en buitenkabel vervangen en driedubbel goed controleren of de binnenkabel echt goed in de shifter zit.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3875
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Gisteren nieuwe kabels gehaald en gemonteerd. Zit nog een klein dingetje in dus moet maar eens langs bij de fietsenmaker om te kijken of het één en ander nog wel recht staat. (Heb ik zelf de spullen niet voor) Maar verder werkt het weer prima. Dus wat hebben wij nu geleerd? Altijd beide kabels vervangen ook al denk je dat het er relatief nog niet zo lang op zit,
◼︎ Go round the outside.
Plaats reactie