SLX 1*11 ketting vliegt er af

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Jhas
All rounder
All rounder
Berichten: 143
Lid geworden op: za 13 september 2014, 17:46
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 8.0

Hoi

Ik heb het volgende probleem. Ik heb een SLX 1x11 op mijn Giant Fathom zitten. Fiets prima maar bij een hobbel zonder dat ik kracht zet, dus bijvoorbeeld downhill laat lopen, dan wil de ketting nog al eens van het voorblad springen.

De clutch staat vrij strak heb ik het idee. Kan die straffeloos aangedraaid worden? Of loop ik dan het risico op andere isssues?

Bedankt alvast voor het advies!
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Als ik je vraag goed begrijp, moet je zo'n apparaat hebben?
Afbeelding
Chainguide voorkomt dat je ketting er, in het heetst van de strijd, zomaar af kan vliegen.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Echt advies heb ik niet, maar vind het toch gek. Een chainguide zou echt niet nodig hoeven zijn. Afgelopen zomer een week lang technische trails gereden in Oostenrijk op een hardtail, met M7000 SLX er op en geen 1 keer is mijn ketting er vanaf gegaan. Uiteindelijk lost zo'n chainguide het wel op ja, maar dat is meer symptoombestrijding denk ik dan de oorzaak aanpakken (in dit geval).
Jhas
All rounder
All rounder
Berichten: 143
Lid geworden op: za 13 september 2014, 17:46
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 8.0

Een chainguide kan helpen inderdaad maar aangezien het zelfs op de UHR wortels kan gebeuren lijkt het mij dat er iets anders aan de hand is.
(Voor als het de enige optie is, kan zo een guide op alle systemen gezet worden? Aan frame of aan iets anders?)
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Je hebt neem ik aan de clutch ingeschakeld?
Enige wat ik anders kan bedenken is dat je voorblad geen narrow wide blad is. Dan ligt hij er vrij snel naast.

Ter vergelijking:
Ik heb op mijn modder hardtail een 9speed derailleur (zonder clutch en zelfs geen strakke veer) met een narrow wide voorblad. Die laat de ketting heel af en toe vallen.
De 1x11 xt met narrow wide blad op de fully heb ik er nog nooit vanaf gekregen. Geklappert als een idioot, maar nooit de ketting eraf gehad.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Hier ook nog nooit een ketting eraf gehad met SLX op een fully. Nooit iets aan de clutch hoeven afstellen ook.

Ik zou eerst opzoek gaan naar mogelijke oorzaken. Loopt je freewheel wel soepel? Is je derailleurpad recht? Lengte van de ketting optimaal? Voorblad wel helemaal recht?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Gezien je vorige topic: viewtopic.php?f=9&t=142524
Zit die Praxis works crankset er nog steeds op of heb je dat kettingblad vervangen? Hoeveel km`s heb je met die setup gemaakt?

Iets meer info kan geen kwaad. :wink:
Jhas
All rounder
All rounder
Berichten: 143
Lid geworden op: za 13 september 2014, 17:46
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 8.0

Misschien dat het ligt aan de PRAXIS crank en blad combi. (nog origineel, km of 400 denk ik?)
Clutch zit er op en best strak.

https://www.petermacco.nl/praxis-cranks ... 30-170-32t
"Praxis crankstel Cadet M30. Het single kettingblad beschikt over de WAVE technologie, doordat de tanden om-en-om links en rechts uitgelijnd zijn zorgt dit voor een zijdelingse spanning op de ketting wat er voor zorgt dat de ketting op het voorblad blijft liggen."

Misschien niet goed genoeg gewoon.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Wave klinkt als Narrow Wide en het moet hetzelfde doen, maar als ik de website van Praxis Works erop nalees dan is het niet helemaal hetzelfde.

https://praxiscycles.com/technology/wave-tech-1x-rings/

Het kan misschien wel zo zijn dat je de ketting niet op de juiste manier op het blad legt. De buitenschalmen moeten op de binnenste tanden liggen.
Afbeelding

Er staat op die website ook een vergelijking tussen de WAVE tech en normale Narrow wide

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Flow&Co op do 31 oktober 2019, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Wat ook nog wel eens wil gebeuren is dat je freewheel wat stroef gaat lopen.
Om dat uit te sluiten, kun je je trapper beetpakken en heel abrupt achteruit gaan draaien. Doe dit wel met een zo recht mogelijke kettinglijn.
Als je ketting de chainstay raakt, heb je grote kans dat je freewheel gewoon niet helemaal lekker loopt en je daarom een slappe ketting krijgt.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Je zou idd een ander kettingblad kunnen proberen. Zoiets bv, lekker goedkoop: https://www.bike-components.de/en/SRAM/ ... st-p65005/

Maar dan moet je wel eerst andere oorzaken (bv een te lange ketting) uitsluiten.

Edit...zie spontaan verschenen voorgaande posts ook :bier:
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Toevoeging aanlijste je te checken: Deraillieur wieltje dat bijna vast zit.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Ik zou eerst een hoop andere zaken afvinken (zoals inderdaad derailleur wieltjes en freehub).

Maar je hebt goede en slechte (1x) kettingbladen. Ik had hier ook last van met mijn cannondale x -sync, zat er standaard op, kost los een godsvermogen, maar ik had vrij veel chain drops.. met een garbaruk oval was dit volledig verleden tijd. Misschien kan je wat ervaringen vinden over je voorblad en hebben anderen er ook of juist geen last van
Jhas
All rounder
All rounder
Berichten: 143
Lid geworden op: za 13 september 2014, 17:46
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 8.0

Top mannen. Veel suggesties.
Ik ga dit weekend even alles rustig nalopen. vooral die tip van inner en outer parts alignment lijkt mij een logische eerste stap.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ik heb met een xt blad, geen narrow wide dus, veel last gehad van chainsuck bij terugtrappen. Al was het alleen maar om je crank even goed te zetten voor een obstakeltje.. gevolg was dat de ketting gewoon mee terug liep en tussen blad en chainstay kwam waardoor de lak er vanaf spatte. Toen kwam ik er achter waar die clutch voor diende op mijn m8000 derrie. Daarna nooit geen problemen meer gehad.
Omdraaien kan altijd nog!
Plaats reactie