help! crankarm

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Pieterjan2105
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: za 2 november 2019, 20:05

hallo,

Vandaag heb ik een cranktrekker gekocht en ik wou mijn crankarm van mijn ebike halen maar dit lukte niet.
ik denk dat ik de drankarm (draad) kapot heb gemaakt ofzo want telkens ik hem er in draai en dan het tweede deel van de cranktrekker er in draai komt die er gewoon uit.
Hoe kan ik de crankarm alsnog verwijderen?
MVG
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Welke fiets/crank/trekker praten we over?
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2495
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Pieterjan2105 schreef: za 2 november 2019, 20:08 hallo,

Vandaag heb ik een cranktrekker gekocht en ik wou mijn crankarm van mijn ebike halen maar dit lukte niet.
ik denk dat ik de drankarm (draad) kapot heb gemaakt ofzo want telkens ik hem er in draai en dan het tweede deel van de cranktrekker er in draai komt die er gewoon uit.
Hoe kan ik de crankarm alsnog verwijderen?
MVG

Gevalletje fietsenmaker , als je idd de draad heb verprutst
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 882
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Met een gewone poulietrekker zou je een eind kunnen komen lijkt me, zeker als het de linkercrank betreft/
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2495
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

gijsje schreef: za 2 november 2019, 20:23 Met een gewone poulietrekker zou je een eind kunnen komen lijkt me, zeker als het de linkercrank betreft/
Tsja draad is toch al kapot :-? , moet je wel genoeg ruimte hebben " achter" de crank om de " legs" te kunnen plaatsen
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Ik heb enkele weken geleden mijn gebroken crank eraf gekregen door hem aan de trapasmontage diagonaal (recht gaat niet want buis zit in de weg) met een ijzerzaag door te zagen tot dichtbij de trapas, waarna ik met een platte beitel de rest spleet en ie eraf viel.
Aluminium zaagt gemakkelijk.

Inzake cranktrekker (heb ik niet) ik wil opmerken dat die draad toch wel rap kapot gaat. Aluminium schroefdraad aanzie ik als weinig sterk en gemakkelijk te strippen. Als je er dan een crank die gespannen zit over een tapse as mee af wilt krijgen, denk ik eerder aan wishful thinking. Je moet dan me dunkt heel voorzichtig en geleidelijk tewerk gaan, en pogen de crank eerst via tikken ofzo al wat speling te geven.
En het eerste deel er uiteraard zover mogelijk indraaien zodat de druk over zoveel mogelijk windingen wordt gespreid.
Laatst gewijzigd door NovaX op za 2 november 2019, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Pieterjan2105 schreef: za 2 november 2019, 20:08 hallo,

Vandaag heb ik een cranktrekker gekocht en ik wou mijn crankarm van mijn ebike halen maar dit lukte niet.
ik denk dat ik de drankarm (draad) kapot heb gemaakt ofzo want telkens ik hem er in draai en dan het tweede deel van de cranktrekker er in draai komt die er gewoon uit.
Hoe kan ik de crankarm alsnog verwijderen?
MVG
Draai (tweede deel) de trekkerbout er helemaal uit en alleen de losse moer zo ver mogelijk de crank arm indraaien het liefst vast draaien, dan de trekkerbout terug monteren en beginnen met indraaien :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 882
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Snelle Buffer schreef: za 2 november 2019, 20:47
gijsje schreef: za 2 november 2019, 20:23 Met een gewone poulietrekker zou je een eind kunnen komen lijkt me, zeker als het de linkercrank betreft/
Tsja draad is toch al kapot :-? , moet je wel genoeg ruimte hebben " achter" de crank om de " legs" te kunnen plaatsen
ja, ik ging er vanuit dat het nu enkel nog een kwestie was om die crank eraf te krijgen, niet om die crank nog te kunnen redden :wink:
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

NovaX schreef: za 2 november 2019, 20:55[…] pogen de crank eerst via tikken ofzo al wat speling te geven.
Neen.
Vorsprung durch Pedantik.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4713
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Wat Mario zegt is de beste oplossing en mogelijk gebeurd. Niet ver genoeg erin gedraaid omdat de duwer (moer die je aandraait om crank eraf te duwen) er nog te ver inzat. Dan draai je de cranktrekker (duwer vind ik een beter woord ..😬) er niet ver genoeg in en ga je kracht zetten en sloop je het draad. Mogelijk heb je nog ruimte om de cranktrekker er verder in te draaien.

Anders gevalletje slijptol. Je raakt hooguit de Isis trapas van een €10-15 .. 😳.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Wat voor trapas is het? Vierkant, Isis, Octalink? Als het die laatste is even checken of je het ringetje dat achter de crankbout zit er ook uit hebt gehaald. Mocht dat het geval zijn dan kan je wellicht proberen wat Mario voorstelt.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Inderdaad eerst goed checken of je de tool goed gebruikt.
Je denkt dat je de draad hebt vernacheld, maar kan je dat ook zien/voelen?
Mocht je hem echt niet los krijgen, dan kan je hem ook proberen los te tikken van de achterkant met een schroevendraaier.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4713
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

AfbeeldingEn soms moet je een dopje in de as plaatsen om de duwer tegenaan te kunnen laten duwen. Anders draai je in het luchtledige en gaat ie nooit loskomen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

TS draait niet in het luchtledige, anders had TS niet het draad uit de crankarm gedraait :-{ het gaat er nu om hoeveel draad is er weg is en hoeveel zit er eventueel nog :-D
Voortaan altijd de trekker uit elkaar halen voor je de trekker gaat monteren, omdat de meest gemaakte fout zit in het monteren van de trekker met de trekkerbout niet ver genoeg uitgedraaid :-{
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik lees "ebike" in de startpost. Dan is het iig geen fiets met Shimano motor want daar heb je geen cranktrekker bij nodig (Hollowtech II bevestiging aan beide kanten).

Het zou handig zijn om het type bevestiging te weten.
Bij een vierkante as moet je het dopje uit de vorige post NIET gebruiken, anders strip je inderdaad het schroefdraad in de crankarm. Bij een ISIS of Octalink interface moet het dopje juist wel gemonteerd zijn, anders zet de cranktrekker zich niet tegen het uiteinde van de as af, maar verdwijnt daar gewoon in :-)
Het gat in de as waar de bevestigingsbout in gaat is namelijk groter dan bij een vierkante as, vandaar het los te nemen dopje.

En wat Mario zegt, idd eerst de "drukker" naar buiten draaien voor je de trekker in de crankarm schroeft....
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie