help! crankarm

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

bartsince1975 schreef: ma 4 november 2019, 11:50
NovaX schreef: ma 4 november 2019, 06:43Als dat "de motor" beschadigt dan zal ie ook beschadigen door met de voeten de trappers rond te draaien.

Daarmee heb ik, als begin, toch al vaker schroefverbindingen losgekregen. Licht en frequent tikken met de bankhamer via een blokje of latje hout om het metaaloppervlak niet/minimaal te beschadigen.
Nogmaals: Nee

In dit geval is dat doordat je dan de motor kan beschadigen niet handig. Dat jij er eens succes mee hebt gehad betekend niet dat iedereen dat altijd moet doen. Wees nou toch eens niet zo eigenwijs en neem eens wat aan van je welbedoelende forum leden hier, dank.
De techniek heb ik al vaker gebruikt, in allerlei toepassingen, en ik niet alleen, ik heb het ook maar geleerd, van andere mensen die om problemen opgelost te krijgen, daartoe ook genoopt waren. Ziet u, er is zoiets als keuzes ingeperkt tot tussen kwalen, en dan kies je de minste, en met enige voorzichtigheid.
Ik heb mijn eerste gebroken crankarm er op zo een wijze afgehaald. Voorzichtig doorzagen tot dichtbij de as, en dan met een beiteltje de rest splijten middels lichte tikken in minimaal schade berokkenende richtingen (lagers).
En ik heb ermee verder gekunnen, en zou allicht nog jaren kunnen rijden hebben ware het niet dat de rechtercrankarm net dezelfde breukplaats vertoonde, bewijzende dat het crankset rommel was.

En dat iedereen altijd dit moet doen is maar uw stropop om kritiek te kunnen geven.
Nergens heb ik gezegd dat cranktrekkers niet gebruikt moeten worden en er altijd gehamerd moet worden.
Stropoppen zijn nooit welbedoelend, punt.
Ik zei "Licht en frequent tikken met de bankhamer via een blokje of latje hout om het metaaloppervlak niet/minimaal te beschadigen."
Vergelijk het met ultrasoon reinigen. Ook dat is licht en frequent trillen. Het doel is om gegripeerde oppervlakken in stapjes los te krijgen.
Ik zei niet met voorhamers kloppen...

Bij lastige klusjes is de werkwijze vaak een combinatie van diverse technieken. Een beetje kruipolie laten inwerken, lichtjes tikken in juiste richtingen, eens voorzichtig pogen met het specifiek gereedschap, herhaal.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Ik leer hier meer dan alleen techniek in materie. :-q
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4691
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Altijd indien mogelijk gereedschap gebruiken die horen bij de klus. Indien niet voorradig proberen zelf te maken (gereedschap). Het tikken of slaan op een crank is niet verstandig. Ooit op een camping een man moeten helpen die door elke keer zijn fiets in een crankbevestiging fietsen drager te vervoeren de crank gewoon doormidden zag breken. Door elke keer iets van metaalvermoeidheid (haarscheurtjes) te veroorzaken breekt het uiteindelijk af.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
RaymonMTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 28 april 2017, 10:39

suravida schreef: di 5 november 2019, 21:28
RaymonMTB schreef: di 5 november 2019, 16:53 Hola niet met geweld beginnen....
Elke fatsoenlijke fietsenmaker heeft een reparatiesetje in huis voor zulke gevallen.
Daar zit een grotere diameter draadtap in die nieuwe draad snijdt in de crankarm en dan kan die arm er met de bijpassende (zit in de set) overmaats cranktrekker afgetrokken.
Er hoeft niks kapot geslagen of geslepen. :-D

Alleen heb je daarna telkens een "dikkere" cranktrekker nodig als je die crank er af wil.

Hier bvb zo een reparatieset: https://www.superspark.nl/shop/gereedsc ... steldraad/
Met linksonder de grotere draadtap...

Natuurlijk moet je zo iets als hobbyist niet kopen want dan is een nieuwe crank/trapas beterkoop maar je kan toch verwachten dat een fietsenmaker zoiets in de werkplaats heeft.
Het is mooi spul, maar ik heb zo'n set nu 3x getracht te gebruiken en het is me nog nooit gelukt om ook daadwerkelijk de crank er zo af te krijgen... Waarschijnlijk werkt het wel bij cranks die niet muurvast zitten, maar helaas is de draad vaak beschadigd omdat iemand zijn cranktrekker door de draad heen heeft getrokken omdat de crank simpelweg té vast zit.
Ja daar heb je natuurlijk gelijk in, als de draad er in eerste instantie al uitgetrokken is dan zit de crank inderdaad zeer vast.

Ik heb zo ook al een aantal gevallen gehad en het is me telkens gelukt om de crank er af te krijgen zonder iets te beschadigen.
Natuurlijk wel het gat in de crank iets groter gemaakt door de grotere draadtap.

Voor ik de trekker erin schroef spuit ik dan altijd goed veel WD-40 aan beide kanten op de verbinding crank/as en laat dat een half uurtje ofzo trekken.
Dan de cranktrekker erin en de binnenbout aandraaien tot hij goed onder spanning staat. Als ik vermoed dat de crank er niet gaat af gaan en er kans is dat ik deze draad ook ga strippen dan stop ik met aandraaien en geef ik een tik met een lichte hamer op de kop van de bout.
Dan draai ik de bout weer wat aan en dan weer een tik met de hamer en zo doe ik verder tot de crank eraf komt. Dat is me tot nu toe al altijd gelukt...
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5490
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

........de TS is bij de fietsenmaker geweest en zien we hier nooit meer terug is mijn vermoeden ;)
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Johan !!
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Stevens Fatbike & Xtrail mud9

Denk ik ook
TS ooit maar 5 minuten actief geweest op dit forum


Gebruikersstatistieken
Lid geworden op:za 2 november 2019, 20:05
Laatst actief :za 2 november 2019, 20:10
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Eens met eerst goed gereedschap gebruiken.
Maar als het niet lukt is los tikken echt niet zo schadelijk voor een crank hoor.
Wat denk je dat er voor krachten op komen als ik met mijn dik 90kg na een 2meter hoge sprong vlak land?
Knap als je met een hamer en een blokje hout die krachten kan nabootsen.
Ik heb pas mijn Race Face Aeffect crank ook los gekregen met een paar tikken met een blokje hout zo dicht mogelijk bij de tapas, omdat ik niet de juiste tool had. (RF heeft daar weer een speciale tool voor bedacht)
Geen probleem en verwacht daar echt geen metaalmoeheid door.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4691
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik vind dat je landen na een sprong niet echt kan vergelijken met tikken op een crank. Je land toch niet vol met je gewicht op een crank? Je frame/vering en wielen/banden moeten zulke klappen opvangen.

Als je een soort röntgen apparaat zou hebben om micro scheurtjes te detecteren zou je denk ik best wel schrikken ...
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Uiteindelijk zijn hamertikken een wisselende belasting, net als een pedaal die een stamp krijgt. De aluminium crankarm was een afschrijving (immers gebroken aan pedaalmontage) en dat je met lichte (enkel tot splijten van een ondoorzaagd restant van enkele mm bros aluminium) tikken metaalmoeheid / scheurtjes in stalen as (?) of stalen lagers (?) of elders (?) zou kunnen veroorzaken lijkt me eerder een probleem zoeken dan een probleem vaststellen.

Pedaalarm links brak aan montage pedaal, 3 weken later rechts dito. Dit een ruwe 2 jaar na montage crankset. Toeval kan altijd, maar mij lijkt hier eerder een gemeenschappelijke zelfde oorzaak.
Fouten in de productie van de cranks?
Ongewone spanningen in het metaal? Door wat? Kan een lange trapas en / of schuinere crankhelling reden zijn?
Pedalen slecht gemonteerd? Te veel / te weinig aangespannen waardoor uitvreten / enige speling/beweging > uitvreten aluminium waarvanuit dan breuken groeien?
Dat laatste tegengaan is waar pedaalrondelen voor dienen. Alleen worden die blijkbaar weinig tot niet standaard geplaatst. Toch niet bij de fietsen die ik kocht.
Laatst gewijzigd door NovaX op zo 1 december 2019, 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Ik vindt ook wel eens iets. Dat houd ik dan of laat het liggen....

Mijn ervaring met metaal en visie op het losmaken met behulp van een hamer.

Gesmede aluminiumlegeringen zijn vrij zacht metaal. Als je er op slaat dan vervormt het Hierdoor kan hechting op stalen as minder worden.
Bij een crank zit er een harde as in. Als je dus op de crank slaat vervormt het aluminium iets, ( orde van grote zijn :micrometers) sla je er veel of erg hard op, dan geeft dit meer vervorming.
Het gat rekt marginaal op - wordt dus groter door deze koud smeed bewerking-. Dan komt de crank prima los.

Mijn ervaring met oudere cranks. Met waarschijnlijk zachter aluminium dan tegenwoordig in gebruik.

Cranks op vierkante assen komen los door vervorming van het aluminium door trapbelastng en en springen met de fiets. Natrekken van de crankbout geeft soelaas. Tot dat deze niet verder over crank kan; want bout komt dan tegen de trapas.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Mijn hameren met beiteltje had net de bedoeling om het aluminium te "vervormen", met name het (de ondoorzaagde restant) te splijten, zodat ik de crank van de as kon krijgen en een andere plaatsen.
Ik zat niet te hameren op de crank zelf, maar op een klein plat beiteltje geplaatst in een zaagsnede.
Maar ik kreeg hier wel kritiek alsof ik de crank er met hamers en beitels van 0 (dus geen door de zaagsnede bijna fataal verzwakte trapasverbinding) afklopte.
Ook herhaal, ik sloeg niet dwars maar haaks op de crank, en op de omtrek (de zaagsnede), dus evenmin recht op de as. De kracht was dus zelfs niet eens gericht naar de trapas, eerder in de omtrekrichting, net wat gebeurt tijdens het trappen/fietsen.

En ja corex, materiaal-eigenschappen-verschillen kunnen worden "uitgebuit". Zelfs ter bescherming van geselecteerde, bvb de asmoer van een wielmontage is zwakker dan de as, opdat bij te krachtig aandraaien de draad van de moer zou strippen voor die van de as. Omdat de moer veel goedkoper is dan de as.
Alleen was dat niet wat ik deed, ik had te kiezen tussen het risico nemen in de trapas te zagen en het risico nemen een alu crank restant te splijten met beitel en hamer. Ik oordeelde het laatste risico het minste. Stel dat ik in die tapse trapas had gezaagd, het oppervlak dus beschadigd, dan zou er een richel geweest zijn waartegen de aanspanning over de helling van de tapsheid blok zou kunnen komen te zitten, met scheve verdergang / maar gedeeltelijke aansluiting van de contactoppervlakken tot gevolg. Speling hierop kan enkel verergeren bij elke duw op de pedaal.
En de eigenlijke bedoeling van de vierkante tapsheid is net speling weg te werken, de crank schuift verder op de helling bij verder aanspannen waardoor de speling verdwijnt, met heraanspanningen als die nodig zijn in geval vervorming trapas oppervlak (hellend deel).
Ik vond het dus minder risico om te splijten dan om te zagen tot (en door) het eind.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

:roll: :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Wat dat hameren betreft.
De lagers in een trapas zijn met name bedoeld om radiale krachten op te vangen.

Als je een crank er met een hamer af/op gaat meppen belast je hem axiaal, en dat vinden de lagers niet leuk.

Verder zorg je ook nog voor een ongelijke stoot belasting wat ook nog eens extra schadelijk is.

Wat betreft het lossen kan verwarmen ook goed helpen, zeker bij aluminium.
Niet gelijk de gasbrander er op, maar de föhn of voorzichtig met een verfbrander.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Het verhaal in een reeel/praktisch perspectief:
De lagering van de trapas waarop crank bijna onlosmakelijk is, zijn meestal in zo'n staat dat hameren niet veel meer schade toebrengt, dan die er al is.

Het verwarmen is zeker een heel goede optie om aluminium gaten groter te maken.

Eigen ervaring met wiellager plaatsen in een voor-naaf. Na verwarmen met de verfstripper viel het lagertje zo op z'n plek. even ter controle na duwen met de hand en klaar.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kokend water er overheen gieten.
Water brengt snel heel veel energie over, veel meer dan hete lucht. Kan belangrijk zijn omdat je alu cranks de warmte weer snel afvoeren.
En kokend water is niet heter dan 100C, dus geen schade aan je onderdelen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie