Power Meter Pedals ombouwen voor MTB

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Zeker voor MTB gebruik neem een crank, de rest sloop je.
Er is hier al een aantal keren genoemd wat goed is.

Maar wat is precies doel??
Dat wordt me niet duidelijk. ja je hebt een knie operatie gehad en wil de belasting meten?

Maar wat is het uitgangspunt en is het voor revalidatie? max wattages voor de betreffende knie?, zo dicht mogelijk op 50/50 komen?

De belasting als je door een kuil rijd is veel groter dan wat je kan trappen bv.
Fr@venture
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:39
Mijn mountainbike: Bulls Wild Edge 2

Juul schreef: vr 15 november 2019, 09:23 2inpower meet volgens mij afzonderlijk twee benen:

https://rotorbike.com/catalog/default/r ... m-mtb.html

Quarq ook.
Naast de prijs die met > €1000 wel erg hoog is, is deze ook niet geschikt voor 2 voorbladen.

Juul schreef: vr 15 november 2019, 12:38 Of zoiets:

https://www.dcrainmaker.com/2018/04/iq2 ... meter.html
Ik had mijn hoop ook echt op IQ-squared gevestigd. Helaas hebben ze het ontwerp niet productierijp kunnen maken :-(
In plaats daarvan zijn ze nu complete pedalen gaan maken tegen een zeer aantrekkelijke prijs! zie ook: https://www.iqsquare.com/
Helaas nog niet leverbaar (net zo als de SRM pedalen) en ook niet als flats.

Ik hoop maar dat ik ooit voordelig een setje tweedehands Vector 3 pedalen kan scoren.
Lekker crossen door de bossen,
met de motor of de ATB,
als er maar geen asfalt ligt,
want dan doe ik niet mee!
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Je hebt gewoon vooral zin om te knutselen volgens mij. Je wil per se flatpedals ombouwen.

Als je doel meten van links rechts verhouding is dan zou ik gewoon een cranckstel kopen
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
Juul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 1 oktober 2004, 17:32
Mijn mountainbike: wordt gesponsord door Thijs Hendriks in Wanroij
Contacteer:

Sterke verhalen, mtb-kalender en coaching/trainingsschema's: Bikesight.nl
Trainingen: Strava
Routes: Komoot
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Hij rijdt alleen op flats.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

bouwpakket schreef: za 16 november 2019, 08:23 Je hebt gewoon vooral zin om te knutselen volgens mij. Je wil per se flatpedals ombouwen.

Als je doel meten van links rechts verhouding is dan zou ik gewoon een cranckstel kopen
+1
Man man man.... Inderdaad. Hier wordt ik altijd zo moe van.

Wat gaat er nou in sommige om. Denk je nu echt dat je een pedaal kan ombouwen en die correct meet???????
Daarnaast 1 valpartij of een keer onhandig afstappen en ze zijn kapot of meten niet juist meer.

De SRM,s gaan misschien wel goed. Maar gezien de prijs van de cranks, die gewoon enkelzijdig meten, vrees ik het ergste
Fr@venture
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:39
Mijn mountainbike: Bulls Wild Edge 2

Cube-Elite schreef: ma 18 november 2019, 16:48
bouwpakket schreef: za 16 november 2019, 08:23 Je hebt gewoon vooral zin om te knutselen volgens mij. Je wil per se flatpedals ombouwen.

Als je doel meten van links rechts verhouding is dan zou ik gewoon een cranckstel kopen
+1
Man man man.... Inderdaad. Hier wordt ik altijd zo moe van.

De SRM,s gaan misschien wel goed. Maar gezien de prijs van de cranks, die gewoon enkelzijdig meten, vrees ik het ergste
Toch even een toelichting om duidelijk te maken dat mijn idee niet zo maar uit de lucht is komen vallen.
Het liefst koop ik natuurlijk gewoon een goede bestaande oplossing voor MTB waarbij ik duidelijk het verschil tussen links en rechts kan analyseren.
Voor goede analyses biedt Garmin Vector 3 de meeste mogelijkheden (zo heb ik begrepen van DC Rainmaker).
Die pedalen zijn echter niet in een MTB variant te koop.
Andere MTB pedalen (IQ2, SRM) zijn nog niet te koop (en zijn ook geen flats).

Verder is een oplossing in de crank, spider of trapas voor een MTB natuurlijk veel veiliger.
Aan de spider- en trapas-oplossing zit echter een belangrijk nadeel.
Deze meet slechts enkelzijdig en via een rekensommetje wordt de verdeling over links en rechts bepaald (en dus niet gemeten). Dat is niet wat ik wil!

De oplossing waarbij gemeten wordt aan iedere crank is dus eigenlijk de mooiste (en daarbij kan ik mijn eigen pedalen gebruiken).
Voor een Shimano cranckstel met Hollowtech II bieden alleen Stages en Shimano mooie oplossing, maar helaas dus niet voor MTB crankstellen.

En zodoende ben ik weer terug bij af en was dus het idee ontstaan om zelf iets te maken.
Verre van ideaal en mogelijk zelfs volstrekt onzinnig. En daarom heb ik maar eens gepeild wat jullie er van vinden :-)

Inmiddels heb ik ontdekt dat Avio een veel belovende oplossing heeft.
https://www.avio.mobi/powermeter-cycling/
Helaas is ook deze oplossing nog niet echt verkrijgbaar voor MTB-ers in NL.
Lekker crossen door de bossen,
met de motor of de ATB,
als er maar geen asfalt ligt,
want dan doe ik niet mee!
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Is dit geen optie?

"The PRECISION PRO Factory Install is installed on your existing crankset at our factory.

Place your order, and we’ll be in touch to let you know how to send us your crank and when you can expect it back in your hands."

https://4iiii-innovations.myshopify.com ... cision-pro
Fr@venture
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:39
Mijn mountainbike: Bulls Wild Edge 2

RobBoZ schreef: za 23 november 2019, 06:06 Is dit geen optie?

"The PRECISION PRO Factory Install is installed on your existing crankset at our factory.

Place your order, and we’ll be in touch to let you know how to send us your crank and when you can expect it back in your hands."

https://4iiii-innovations.myshopify.com ... cision-pro
Dat is 'm!!!! Fantastisch :D
Benieuwd hoe dat vanuit Nederland zal gaan en wat het kost.

Thanks!!
Lekker crossen door de bossen,
met de motor of de ATB,
als er maar geen asfalt ligt,
want dan doe ik niet mee!
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Stages kan je volgens mij ook opsturen. De meeste cranks die L en R meten zijn echt wel accuraat blijkt uit de test. Quarq bv.
Vaak is ook het best lastig je kracht anders te gaan leveren.

Bij mij is het bv 52/48. Maar om het bv 51/49 te laten worden moet ik echt heel de weg gaan opletten. keer op keer
Fr@venture
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:39
Mijn mountainbike: Bulls Wild Edge 2

Na wat mailen blijkt de 4iiii importeur die meters gewoon zelf op de cranck te monteren en hoeft het hele cranckstel dus niet over de grote plas verstuurd te worden :-).
Nu moet ik alleen nog maar een manier vinden om beide kanten afzonderlijk uit te kunnen lezen want mijn Edge 800 kan dat helaas niet. Daarvoor moet ik minstens een 810 hebben.
Ik vrees echter dat de cijfertjes zo klein zijn dat ik het nauwelijks kan lezen...

Zijn er apps voor de telefoon die met een dubbele powermeter overweg kunnen?
Ik heb inmiddels al wat apps gedownload maar nog geen die met L+R powermeter overweg kan.
Cube-Elite schreef: ma 25 november 2019, 19:59 Bij mij is het bv 52/48. Maar om het bv 51/49 te laten worden moet ik echt heel de weg gaan opletten. keer op keer
Welke powermeter en computer / app gebruik jij?
Lekker crossen door de bossen,
met de motor of de ATB,
als er maar geen asfalt ligt,
want dan doe ik niet mee!
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik heb een quarq dzero RED voor de racer. Ik kijk het later terug op garmin connect, maar live is het ook te volgen op de garmin (1000 in mijn geval).

Het veld is daar groot genoeg dat kan je zelf instellen. ik heb hem over de hele breedte staan op 1 van mijn pagina,s.
Zoek maar een op "garmin sreen power l/r oid" de nieuwe 520 kan het al.

De vraag bij jouw is even of de 800 wel de % dubbele meting in de file opslaat. zoja kan je het wel teruglezen in garmin connect.
Maarja je wilt het live zien om er gevoelsmatig wat aan te kunnen doen op dat moment.

Stel vermogens en balans wel altijd in met een gemiddelde waarde van 10seconde, anders is er geen touw aan vast te knopen
Wat ik wel merk, was vorig jaar en keer gevallen, vrij zacht maar wel een lichte kneuzing dat het meteen 54/46 werd.
R1Phrankey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 7 november 2007, 20:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux

Op mijn oude Edge 510 kan ik al de L/R op het scherm zien, en later ook in Garmin Connect.
Moet bij de nieuwere toestellen zeker kunnen, lijkt mij.
Mijn andere fietsje: ........ een S-Works Tarmac SL7, en een SL8 :-D
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

https://www.youtube.com/watch?v=ybAFIhKahnM
done

alleen ff checken of er ook compatible flat pedals zijn als je geen spd wilt.

(maar voor MTB zou ik toch eerder een crank zoeken, want een pedaal is zo krom, en dat kost je dan met een beetje pech gelijk 400 euro)
Fr@venture
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:39
Mijn mountainbike: Bulls Wild Edge 2

Whow, da's ff een goeie tip. Alsof ze hier op het forum meegekeken hebben :-)

Als het waar is dat al die Xpedo pedalen een zelfde lagering hebben dan zouden de Xpedo Traverse 5 Platform Pedals perfect op die Assioma moeten passen.

Ik denk overigens ook dat het veel veiliger is om een power meter in de cranks te hebben (maar dat was niet waar het om ging in dit topic).

Hopelijk dat iemand met Assioma Power meters er eens, pak 'm beet, €35 voor over heeft om het toch eens te proberen :-)
Desnoods sponsor ik een klein beetje.
Lekker crossen door de bossen,
met de motor of de ATB,
als er maar geen asfalt ligt,
want dan doe ik niet mee!
Plaats reactie