Bout gebroken

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5863
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Idd, goed gereedschap is natuurlijk :-q maar er komt helaas iets meer bij kijken :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
bluebird
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: di 26 oktober 2010, 22:13
Mijn mountainbike: Bianchi Ethanol 27.1 SX

Wees blij met het gebroken boutje, een gebroken carbon stuur lijkt me veel erger.
Same shit, different day :winkie:
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4697
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik snap sommige reacties echt niet. TS houdt zich netjes aan voorschriften. Wil je garantie behouden op je dure spulletjes dan zou ik zeker een momentsleutel aanraden (ja ik weet er zijn veel verschillen in het ijken van MS) maar toch. Ga je verhaal proberen te halen voor garantie en leg je dan uit dat je zoveel sleutelervaring hebt dat je alles op het ‘gevoel’ doet dan heb je geen poot om op te staan.

Dus uiteraard altijd met beleid aandraaien. Ik draai altijd eerst met de hand aan en controleer dan met een MS. Vaak zit ik in de buurt. Bij onderdelen die mogen verschuiven zoals remhendels (voorkomt alleen maar schade) houd ik altijd aan dat ik ze met enige kracht net niet/wel kan verplaatsen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als Hope niet wil dat iemand een momentsleutel gebruikt moeten ze er geen aanhaalkoppel bij vermelden ;-)
Je kunt iemand niet verwijten dat hij iets precies met het aangegeven koppel vastzet, integendeel.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1387
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Wat kermit aangeeft over vet op een boutje maakt natuurlijk ook veel verschil, is de bout nieuw en ingevet, dan kan je hem veel vaster aandraaien voordat de momentsleutel 4 nm aangeeft, dan wanneer je een oud boutje met wat zand aandraait op 4 nm.
Sneeuwmonster
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Mario070 schreef: wo 13 november 2019, 15:49 Zonder momentsleutel had TS zeker kunnen voelen dat hij het aluminium boutje te ver aan het aandraaien was :-{
Nu door blind op de momentsleutel af te gaan, doe je iets verkeerds zonder het door te hebben :(
Dat is ook wel een beetje vreemde redenering, niet? Dan ga je er meteen vanuit dat TS meteen alle gevoel voor finesse verliest omdat hij een bepaald aanhaalmoment móet halen? Het aandraaien met een momentsleutel voelt hetzelfde. Alleen voel je wanneer je volgens voorschrift moet stoppen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

sama schreef: wo 13 november 2019, 16:21 Wat kermit aangeeft over vet op een boutje maakt natuurlijk ook veel verschil, is de bout nieuw en ingevet, dan kan je hem veel vaster aandraaien voordat de momentsleutel 4 nm aangeeft, dan wanneer je een oud boutje met wat zand aandraait op 4 nm.
Voor vanavond bij de open haard met een lekkere whisky:
http://www.bikeboosting.nl/index.php?id=196,199,0,0,1,0

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Burco schreef: di 12 november 2019, 22:51 Snap gewoon niet hoe die bout kan afbreken als mijn fiets stil staat in de schuur :evil: Dus dat is idd groot deel frustratie :winkie: Bovendien in het slechtste geval nieuwe rem behuizing als de rest van die bout er niet fatsoenlijk uit komt. Ben wel benieuwd of anderen ook wel eens zoiets hebben meegemaakt.
Ja heb ik ook meegemaakt. Heb je boutje voor boutje op het juiste moment gezet, of de boutjes stukje bij beetje aangedraaid en dan uiteindelijk op moment gezet? Het eruit halen is overigens niet de grootste uitdaging. Ik heb destijds het afgebroken kopje uitgeboord en daarna met een tangetje het achtergebleven schroefdraad eruit gedraaid.
“Old, not obsolete”
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1387
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Jan the Man schreef: wo 13 november 2019, 17:06
sama schreef: wo 13 november 2019, 16:21 Wat kermit aangeeft over vet op een boutje maakt natuurlijk ook veel verschil, is de bout nieuw en ingevet, dan kan je hem veel vaster aandraaien voordat de momentsleutel 4 nm aangeeft, dan wanneer je een oud boutje met wat zand aandraait op 4 nm.
Voor vanavond bij de open haard met een lekkere whisky:
http://www.bikeboosting.nl/index.php?id=196,199,0,0,1,0

Ciao,
Jan
Geen whisky, wel een speciaalbiertje :bier:
Mooi artikel!
Sneeuwmonster
Burco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 29 september 2017, 14:16
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4

Ik hou het er maar op dat het een zwak boutje was en zal de overige boutjes nog eens controleren (met momentsleutel :D) Restant van de bout is er zonder veel problemen uitgekomen dus verder geen schade aan de rem.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5863
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Kijk dan wel voor het aandraaien eerst op JtM z'n lijstje :-D en de boutjes die je op dezelfde wijze hebt aangedraaid vervangen, om onnodige verrassingen te voorkomen :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Het zou zo maar eens een vermoeiingsbreukje kunnen zijn. En dan willen dingen nog wel eens zomaar breken. En helemaal niet op het moment dat je het verwacht
Je remt veelt te veel TS :)

Ik zou iets meer vertrouwen hebben in stalen boutjes op deze plek.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een paar dingen
Als je schroefdraad invet dan verminder je de wrijving.
De aanhaal momenten zijn droog en schoon gespecificeerd
Dus 4Nm met vet kan zomaar hetzelfde zijn als 8Nm droog en schoon.
Alu zet ook meer uit dan andere materialen, bijv je carbon stuur.
Het krimt dus ook meer bij koude!
Als je bij warm weer de boutjes te vast zet, want montagevet, dan kan bij koude de bout best wel net ietsjes teveel worden opgerekt.(bout en hendel krimpen veel meer dan een carbon stuur)
Zeker als Hope het schroefdraad heeft gesneden ipv gerold. Bouten met gesneden draad zijn zwakker dan gerolde bouten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2980
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Is een alu boutje standaard bij Hope? Normaliter maken die mensen hun spul bomb-proof dwz meestal wat dikker dan nodig.

Ik zou zelf opteren alle kritische veiligheidsgerelateerde boutjes van staal te nemen, of als het moet titanium. Je zal maar eens net lekker met 50 km/u op die scherpe gravelbocht hellingaf aanjagen, en 1 van je remmen breekt af. Sja dat kan pijnlijk worden...
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Maar waarom moet het zo vast?
Zoals gezegd met een val kan het maar beter niet te vast zitten waardoor het een beetje mee kan draaien.
Je zit er continu met je vingers op dus zou het los lopen dan is dat wel het eerste wat je ontdekt.
"This species has amused itself to death"
Plaats reactie