Manitou Magnum Comp 34 onduidelijkheid

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik heb mijn Magnum comp een servicebeurt gegeven en kwam bij het uit elkaar halen erachter dat er aan beide zijden van de vork een wit ‘pijpje’ om de ‘rods’ zitten aan de onderzijde. Heb echt tig filmpjes en alle manuals gelezen maar begrijp niet goed waar deze voor dienen? Bij de mattoc zie ik ze alleen aan de air spring zijde zitten? Maar bij mij dus aan beide zijden? Bij sommige filmpjes zie ik zelfs dat ze worden weggelaten (er helemaal niet op zitten) dus vraag ik me toch af of dit niet een zogenaamde beperking van mijn veerweg is? Kan ik ze dus weglaten en heb ik dan een volledige veerweg?

Plaatje hieronder geeft aan wat ik bedoel:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door hanjovdberg op wo 13 november 2019, 20:02, 2 keer totaal gewijzigd.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Zwarte spacers zijn Volume spacers, en wit kan de bottom out spacer zijn. Travel adjusters zijn meestal per 1 cm, en niet zo’n lomp ding. Zoek op ‘travel adjust Manitou Mattoc’ aangezien dit dezelfde handeling is.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Bottem out spacers dus .. maar gek gezegd waar dienen ze voor? In de door jou beschreven manual komen ze hier niet op terug. Trouwens er zitten wel degelijk verschillen dus de mattoc en Magnum comp maar dat terzijde.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Ik weet dat er verschil in zit tussen de magnum en mattoc maar als het goed is is de travel adjust procedure hetzelfde: spacers werken hetzelfde.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Op dit forum bespreken ze ook de genoemde vorken. Gek genoeg komen de plaatjes bijna geheel overeen behalve dus die witte pijpjes die er bij mij omheen zitten. Mogelijk zit er een verschil tussen een OEM vork en aftermarket vork.

https://forums.mtbr.com/shocks-suspensi ... 10514.html
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Het wordt allemaal nog weirder als je op bovenstaande forum leest. Veel onduidelijkheid over deze vork.

Bij mij zit deze dus in een Trek Stache 7. Volgens een antwoord van manitou en trek zou deze vork speciaal zijn gemaakt voor de trek 7&9. Met een fixed travel van 110 mm. Volgens diverse gebruikers kom je niet verder dan 106 mm. Dat komt dan weer overeen met bijgevoegd plaatje waar de 106 mm wordt aangegeven. Gek genoeg ontbreken in dat plaatje de witte bottom out spacers die ik wel heb. Blijft toch mijn vraag over waarom en waartoe die erop zitten? Heb ik een gemodificeerde vork die eigenlijk geschikt is voor 140mm? Dat is dan weer een logische vraag omdat de opgemeten lengte van mijn vorkpoten 140 mm bedraagt. Maar ook zonder lucht kom ik nooit aan het einde van de vork (kroon op seals) maar blijft er altijd zo’n 30mm over.

Afbeelding
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

In de manual waaruit je het schema laat zien, staat op blz 20 onderste plaatje een wit ding dat sterk lijkt op de witte dingen in je vork. Is het hetzelfde?
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Hoe lang zijn die witte dingen? Toevallig 34mm??
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Niet exact opgemeten maar zal idd rond die maat zijn .. heb ook maar even een mailtje naar Manitou gestuurd. Graag wat duidelijkheid in deze duistere zaak :roll:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Als de veerweg op de poten 140mm is en de werkelijke veerweg 106mm en de spacers 34mm zijn dan vermoed ik toch zeer ernstig dat ze er alleen in zitten om de veerweg te beperken.
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

japie carbon schreef: do 14 november 2019, 11:17 Als de veerweg op de poten 140mm is en de werkelijke veerweg 106mm en de spacers 34mm zijn dan vermoed ik toch zeer ernstig dat ze er alleen in zitten om de veerweg te beperken.
Inderdaad, en dat is misschien een bewuste keuze van trek om een bepaalde geometrie te verkrijgen zonder het risico te lopen om bij een bottom out de band tegen de onderbuis te hebben.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Precies dat is wat ik ook denk. Ik krijg als antwoord van Hayes Europe ook alleen een vaag antwoord dat dit is ivm de veiligheid van de vork ..
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Misschien kun je je vraag eens aan bikesuspension ofzo voorleggen? Wellicht zijn zij het eerder tegengekomen, ze zien nogal wat vorken daar.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ja idd goed idee. Wilde hen niet opzadelen met mijn ‘probleem’ maar beetje technisch over een onderwerp worstelen moet kunnen :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

hurck schreef: do 14 november 2019, 12:15
japie carbon schreef: do 14 november 2019, 11:17 Als de veerweg op de poten 140mm is en de werkelijke veerweg 106mm en de spacers 34mm zijn dan vermoed ik toch zeer ernstig dat ze er alleen in zitten om de veerweg te beperken.
Inderdaad, en dat is misschien een bewuste keuze van trek om een bepaalde geometrie te verkrijgen zonder het risico te lopen om bij een bottom out de band tegen de onderbuis te hebben.
Sterker nog na het laatste antwoord van Hayes weet ik wel zeker dat het eigenlijk een 140mm vork is. Daarin zeggen ze nl dat ze geen losse spacers (de witte) verkopen. Zou ik ze eruit halen dan heeft de voorvork dus 140mm vering. Echter dat gaat problemen opleveren met deze Trek Stache aangezien ze bij deze vork gebruik maken van de Reverse Arch en die heeft maar 125mm ruimte tot onderbuis frame. Een marge van 10-15mm zullen ze wel willen houden dus is het logisch dat ze de vork op 110mm hebben afgesteld. De lengte van de vork hebben ze dus nodig om de 29+ wielen in kwijt te kunnen. Al met al een gemodificeerde voorvork dus die niet specifiek is gemaakt voor deze fiets maar aangepast.

Blijft dus over dat ik eigenlijk een Boost voorvork heb met 140mm maar die alleen in een ander frame volledig tot zijn recht zal komen :roll: :winkie:

Komt nog ander puntje bij. Want met een stack van 620mm zit ik voor mijn lengte (zadelhoogte =630mm) best een beetje heel erg rechtop. Zou voor mij niet erg zijn mocht ik dus de stack wat kunnen verlagen met een andere voorvork. Momenteel heeft de trek Stache een Rockshox Yari 120mm vork. Zou deze echt 120mm zijn en niet ook gemodificeerd van 140/150 naar 120 dan scheelt dat al 20mm.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie