Manitou Magnum Comp 34 onduidelijkheid

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De vork wordt langer naar beneden toe, de vork komt niet verder omhoog.
Dus het is een geometrie ding, de fiets zal volgens Trek anders of niet lekker rijden met een 140mm vork.
Het frame zal niet meteen breken door een langere vork, dus daar hoef je niet bang voor te zijn.
Wel kom je met 40mm meer veerweg in een andere manier van fietsen terecht, waardoor je fiets het zwaarder krijgt.
Zelf 4x een te lange voorvork gemonteerd, dat werd op termijn 9x beloond met een scheur aan de achterkant (2 full suspensions met samen 3 gescheurde achterbruggen en 5 gescheurde frames, 1x HT met een scheur in de achterbrug).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4692
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Het gaat dus wel fout want door de reverse arch (brug van de voorvork) die dus aan de achterzijde zit (alleen bij bepaalde modellen van Manitou) komt deze dus bij meer veerweg tegen de onderbuis van het frame. Daarom hebben ze hem op 110mm beperking gezet. De volledige lengte van de 140mm wordt nu dus wel gebruikt. Dus de geometrie blijft juist gelijk. Alleen wordt de veerweg aan de onderzijde (het volledig induwen van de vork) met 34mm beperkt door die witte spacers.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je die witte dingen weglaat veert de vork verder uit.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4692
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Dat denk ik juist niet want de zichtbare vorkpoten die ik heb opgemeten in rust bedragen 140mm. Ofwel hij kan niet verder uitveren. Anders zou ik een 170mm voorvork hebben.

Technisch werkt het toch zo dat de vork wordt ingeduwd en normaal drukloos de volledige veerweg benut kan worden? Dus die 140mm. Dit wordt nu beperkt door die witte spacers die de bottom out verhogen met 34mm? Dus de vork wordt geremd doordat die witte spacers hem tegenhouden?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, als je in originele toestand 140 mm kon meten, dan heb je waarschijnlijk gelijk.

Dan zou je ook de ruimte eens moeten meten tussen de arch en de onderbuis.
Liefst ingeveert, dus in platte toestand.
Zo kan je misschien vaststellen hoeveel ruimte je hebt.
Dan evt die witte dingen inkorten?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Blijft raar dat een Manitou in een ander frame wel helemaal kan/mag inveren :~
Ik heb er zelf 2 in gebruik, een Tower en een Minute.
Heeft de Trek zo'n rare onderbuis?
Of komt het door de dikke voorband?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4692
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Vandaar ook mijn zoektocht. Het is idd een vreemde constructie maar ook wel weer logisch. Ik zal wel even een foto maken. Inkorten wordt beetje lastig want aan beide zijden valt de nut and rubber knob precies in de daarvoor bedoelde uitsparing.

Zou iets kortere kunnen laten printen met een 3D printer misschien maar dan win ik maar 1-1,5 cm.

De ruimte van de vorkarch tot onderbuis is 125 mm. Plat is er dus maar 10-15mm ruimte.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

hanjovdberg schreef: do 14 november 2019, 21:14
Zou iets kortere kunnen laten printen met een 3D printer misschien maar dan win ik maar 1-1,5 cm.

De ruimte van de vorkarch tot onderbuis is 125 mm. Plat is er dus maar 10-15mm ruimte.
1-1,5 cm is wel zo'n 10% van je huidige veerweg.

Maar als je meer veerweg wilt, of een ander frame of een andere vork :winkie:
“Old, not obsolete”
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4692
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Tja laat die 2 opties er nu even niet in zitten qua budget 😊

Maar 1-1.5 cm winnen met een hele kleine aanpassing is zeker gezien mijn plan om naar Glentress te gaan wel interessant om te onderzoeken
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Op deze foto is heel goed te zien wat je bedoelt:
Afbeelding
Als je de ogenschijnlijke travel bekijkt en die arch denkbeeldig met de mogelijke travel in de richting van je onderbuis beweegt, komt die arch wel heel dicht daar bij of zelfs tegen.
Heel bijzonder.
Roept bij mij de vraag op, hoeveel veerweg hebben ze je 'verkocht'? ±110 of 140mm? Kan dit op speclisten zo snel niet vinden.
edit: bij diverse speclisten op PB zie ik 120mm staan, dat moet je dus so-wie-so dan kunnen halen met deze vork.
En eigenlijk hebben ze bij Trek dan toch een verkeerde vork toegepast?
Maar misschien zie ik dat verkeerd?
Een vork waar de arch gewoon aan de voorkant zit, had in jouw geval meer veerweg mogelijk gemaakt.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Blijft een raar verhaal.
Manitou maakt geen vork die niet helemaal mag inveren. Dat zullen we allemaal wel met elkaar eens zijn.
Als we de Stache 7 met Magnum bekijken, dan is er onder het balhoofd genoeg ruimte.
Geen reden waarom de arch niet helemaal naar boven kan, tot naast de vorkkroon (zodat de band nog onder de vorkkroon past). Nogmaals, op de foto zie ik geen reden waarom de vork 34mm eerder moet stoppen. (maar wellicht vertekent het heel erg?)
Dan blijven er een paar opties over.
Trek is bang dat de voorband tegen de onderbuis komt, wat een OTB zal veroorzaken.
Of onze TS zit er toch naast en het is toch zo dat deze spacers het uitveren beperken, niet het inveren.

Anyway, als Hanjo het echt wil weten zit er maar 1 ding op, het ding (provisorisch met slechte hier en daar een drupje olie/likje vet) in elkaar zetten zonder deze spacers, inbouwen compleet met voorwiel, en dan zonder luchtdruk de vork door zijn hele veerweg heel duwen/trekken.

Ter vergelijking met de Trek (linkje hier boven):
Een oude foto van mijn 120mm 29" Minute (smalle Magnum?) in mijn fiets

En een plaatje van een 120mm 29" Tower in mijn XC
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4692
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Vanmorgen even alle lucht eruit laten lopen. Helemaal ingedrukt blijft er dan idd nog 34 mm niet benutte veerweg over die een hard eindgevoel geeft. Ofwel de beperking zit idd in de witte spacers. Er is dan nog maximaal 10-15 mm ruimte van Arch tot onderbuis. Momenteel zitten er 27.5+ wielen in dus kan ik even niet snel checken hoe dit zit met de banden van de 29+ of deze zelfs de onderbuis raken.

Zoals op de foto te zien is blijft er niet zoveel ruimte over. De vork is niet los verkocht maar als OEM vork met deze fiets meegeleverd. Op de vork staat 110mm travel. Daarmee hebben ze vast juridisch dichtgetimmerd.

Dus ja een andere voorvork met de arch aan de voorzijde zal passen met zelfs 140mm en de geo niet veranderen.

Op mtbr.com zijn ook diverse treads over deze vork. Manitou is zeer beperkt met info. Wat ik eruit heb gekregen via Germany Hayes is al meer dan ik op die treads heb kunnen lezen.

Voor mij is het wel duidelijk. Ik heb het idee dat TSTM graag live ziet waar we over praten. Maar geloof me ik maak nu echt geen mistake :winkie: Maar voorlopig gaat de vork niet weer uit elkaar. Heb hem net geserviced en gemonteerd. Ga zo een ritje doen. Wel met nog minder druk. Las nl dat ook de 110 travel nauwelijks gehaald wordt omdat manitou een veel te hoge druk voorschrijft. Dus nu op 55psi gezet en zo maar eens gaan ervaren.

Daarnaast een combi van jullie opmerkingen en vragen bij Hayes Europe neergelegd. Waarom een vork gebruiken in een fiets met eigenlijk 140mm travel en die dan beperken tot 110 om daarmee te voorkomen dat de arch tegen de onderbuis komt? Ofwel waarom niet een andere 120/130/140mm vork gekozen die zonder aanpassingen de volledige veerweg benut :~ :roll:
Laatst gewijzigd door hanjovdberg op vr 15 november 2019, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Blijft een merkwaardig verhaal, want dat zou betekenen dat Manitou een vork maakt die niet helemaal kan/mag inveren.
En dan zouden dus al die vorken met reverse arch deze begrenzing moeten hebben.
Uiteraard heb ik ook geen zin de boel nu open te maken, maar de 120mm Minute gaat binnenkort uit elkaar.
Want die gaat naar 140mm. Er kan namelijk een 20mm spacer uit, of erbij om zo de veerweg op 100, 120 of 14mm in te stellen.
De extra spacer ligt al 3 jaar in de gereedscgapkist en gaat nu dus gezelschap krijgen.
Ik ben benieuwd of ik ook deze begrenzers aan zal treffen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4692
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Denk het niet want jouw vork is niet specific voor een Trek Stache. En dat geven ze wel toe. Ze hebben de Manitou Magnum Comp gemodificeerd om hem passend te krijgen voor een Trek Stache frame.

Kan ook zijn dat er bij het produceren van de Stache nog maar weinig plusvorken te krijgen waren? Dus hebben ze van Trek (USA) bij Manitou (USA) aangeklopt voor een vork op ‘maat’.

Ps 50 psi was toch iets te weinig. Kwam bij een aantal sprongetjes nu wel aan het einde van de veerweg dus op de witte spacers .. harde boink .. :oops:

Toch maar iets meer druk volgende keer.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

hanjovdberg schreef: vr 15 november 2019, 19:57 Ps 50 psi was toch iets te weinig. Kwam bij een aantal sprongetjes nu wel aan het einde van de veerweg dus op de witte spacers .. harde boink .. :oops:

Toch maar iets meer druk volgende keer.
Of je ingaande demping iets zwaarder zetten. Dan wordt de klap bij bv een sprongetje wel opgevangen maar blijft deze verder pluche.

Groet, Jan
Plaats reactie