Manitou Magnum Comp 34 onduidelijkheid

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 18 november 2019, 10:59 Mijn remleiding, toch maar eens checken zonder lucht in de vork.
Afbeelding
Normaal laat je die remleiding rondom gaan, zo doe ik het toch en schrijft manitou het voor. Je hebt dan een iets langere leiding nodig dan je nu hebt, zodat ze langs de compressie knob langs gaat.
Als dit werkt voor jou ook goed hoor, maar ik vind het zo niet echt mooi, en zou het toch niet 100% vertrouwen bij een stevige bottom out
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik zal eens kijken of de leiding lang genoeg is om helemaal achterlangs te gaan. Fiets had eerst een starre vork, dus met 120mm zou het wel eens krap kunnen worden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Vandaag toch antwoord gehad van Hayes/Manitou.

Deze vork is speciaal ontworpen/gemaakt voor en in opdracht van Trek.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Collectors item :D
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nou vandaag toch maar even de vork weer uit elkaar gehaald. Resultaat is op de foto’s te zien. Geheel ingeveerd zonder witte spacers komt de vork nog steeds niet tegen het frame. Sterker nog de Arch komt klem tegen de vorkkroon. Ofwel ik zou ze er gewoon uit kunnen laten en heb dan ongeveer 1,5 cm meer veerweg. Die 140mm ga je met deze vork dus nooit halen. Arch en vorkkroon zijn zo aangepast dat een 29+ wiel eronder past. Maakt dus wel ze elkaar kunnen raken bij volledig inveren zonder de witte spacers.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Interessante info :-q
Dit betekent dat alle Magnums die voor 29+ geschikt zijn zulke spacers hebben?

Een paar halve spacers maken van een bezemsteel ofzo.
Of als je de shafts of pistons los kunt maken een paar rubbers er omheen schuiven. Een stuk gewapende rubber slang (oranje gasslang=polyurethaan) over de shaft schuiven.
3D printen lijkt mij niet sterk genoeg.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Maar dit is zonder spacers en gaat ie het frame dus niet raken. Dus ik kan ze gewoon weglaten ..

Enige is dat bij een volledige invering (zonder lucht) de arch de vorkkroon raakt. Maar of dat hard metaal op hard metaal een probleem zou kunnen opleveren :~

Over andere Magnum 29+ voorvorken durf ik geen uitspraken te doen .. :winkie:

En deze info vond ik nog; https://bikerumor.com/2015/04/19/plus-s ... -and-hubs/
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Daar staat wel iets interessants in:
AfbeeldingPhysical bottom out bumpers on both sides of the fork are added protection against huge hits in the last 5-7mm of travel.
Zwart en 7mm ipv wit en 34mm.
Die 7mm is waarschijnlijk precies genoeg om metaal op metaal te voorkomen bij de arch.

Mijn beide Manitous eens leeg laten lopen.
De goedkope Expert begrenst ruim 1 cm eerder dan de duurdere Comp.
Lijkt wel alsof...
Bij de Expert was mijn kabelloop vd voorrem dus geen probleem, bij de Comp werd de leiding gevouwen tussen arch en vorkkroon. Dus beide de kabelloop ff aangepast.
De Expert gaat binnenkort uit elkaar, dus ik ben benieuwd wat voor CYA spul Manitou daar in heeft gestopt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Over die 34 mm witte spacers moet ik bekennen dat na opmeten deze toch ruim 70mm bedragen ... :~
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het wordt steeds spannender...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 20 november 2019, 17:08 Daar staat wel iets interessants in:
AfbeeldingPhysical bottom out bumpers on both sides of the fork are added protection against huge hits in the last 5-7mm of travel.
Zwart en 7mm ipv wit en 34mm.
Die 7mm is waarschijnlijk precies genoeg om metaal op metaal te voorkomen bij de arch.

Mijn beide Manitous eens leeg laten lopen.
De goedkope Expert begrenst ruim 1 cm eerder dan de duurdere Comp.
Lijkt wel alsof...
Bij de Expert was mijn kabelloop vd voorrem dus geen probleem, bij de Comp werd de leiding gevouwen tussen arch en vorkkroon. Dus beide de kabelloop ff aangepast.
De Expert gaat binnenkort uit elkaar, dus ik ben benieuwd wat voor CYA spul Manitou daar in heeft gestopt.
De expert is toch duurder dan de comp. Die zat vroeger tussen de comp en de pro, maar wordt ondertussen niet meer gemaakt. De comp heeft abs+ compressie waar de expert net dezelfde compressie instellingen heeft als de pro. In de expert past aan de luchtveer ook de irt, de comp heeft enkel de mogelijkheid voor iva (het tokensysteem van manitou)

edit: hebben jouw vorken dezelfde veerweg, dat zou het verschil in hoogte kunnen verklaren. De expert is in 27,5 vorm met stappen van 10mm aan te passen tot 160mm, ik weet niet of dit voor de comp ook zo is. De comp is in 29" aan te passen tot 140mm, expert is bij mijn weten niet gemaakt in 29" vorm.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mijn Manotou vorken zijn beide 120.
Van de ene heb ik de stickers verwijderd, want zwart gespoten, zou ook een Pro kunnen zijn, geen idee, zie onderstaande afbeelding.
Afbeelding
Plaatje vd demper en tiewrapjes voor de kabelgeleiding.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Aangezien het abs+ demping is zal het een comp zijn. Ik zie wel dat het topic gaat over de magnum, ik had het over de mattoc. De mattoc en de magnum zijn nu wel samengevoegd maar misschien hadden ze ervoor andere toevoegsels comp - expert - pro. Bij de mattoc was het comp (met iva en abs+ demping) en expert/pro (irt/mc2 demping). Het enige verschil tussen de expert en pro was dat de pro een gesloten demper cartridge heeft en daardoor enkele gr minder weegt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De mijne zijn Minute en Tower.
(De Tower is een jaartje ouwer. Het jaar daarna ging de Tower als Minute over de toonbank)
Het ging in mijn vergelijk om de arch, hoe hoog die komt bij max inveren.
Dit omdat die bij Hanjo flink werd begrensd.
Ik kwam er achter dat de ene een cm minder veerweg had dan de ander (beide zijn 120mm vorken).
De ene arch kwam naast het kroonstuk, de arch vd Expert kwam slechts tot onder het kroonstuk vd vork.
Nu de Expert opengemaakt, was ik toch al van plan, want de veerweg "moest" naar 140mm. Ik verwachtte intern ook een soort begrenzing aan te treffen, maar niet dus.
2 spacers van 1cm uit de veerpoot gehaald. Nog even gemeten of de demper de hele slag wel kon volgen. Die had een slag van ruim 160mm, dus dat zal wel goed gaan.
Nu dus een hele hoge Minute, die ook zn hele veerweg (nu 140mm) weer haalt.
Wat nu de oorzaak vd begrenzing was weet ik niet. Misschien teveel olie, of olie op de verkeerde plek.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie