Tubeless en latex?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Hoewel ik niet veel met latex/tubeless rijd (omdat ik te vaak wielen en banden wissel en eigenlijk toch zelden lek rijd) maak ik wel regelmatig een setje klaar. Dat doe ik meestal eerst door een band (meestal 'tubeless ready') te laten ploppen zonder latex. En heel regelmatig (denk minstens 25% van de gevallen) is die combi dan ook meteen luchtdicht. Af en toe zet ik eens zo een setje weg en vaak is die een paar uur later nog gewoon op druk. Soms ook niet en is de band na een uur te slap.


Dus met die ervaring zou je inderdaad zonder latex kunnen gaan rijden. Als het lukt om de boel meteen luchtdicht te hebben.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik rijd ook met weinig latex zeker in NL (alles boven zuid limburg).
Lekrijden is op bv de heuvelrug een kunst opzich, dus dat gaat wel goed.

Wat Lars aangeeft merk ik ook een groot deel is dicht zonder latex, maar ga je dan rijden en de band gaat vervormen, dan wil ie toch wel eens wat sneller zijn lucht verleizen, ook een wat oudere band heeft hier wel last van.

Daarom doe ik er bij eerste montage vaak 60ml in en vul ik 1 of 2 keer per jaar 30ml bij.
DunesUnLimited
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: di 27 september 2016, 09:54
Mijn mountainbike: Dartmoor Primal Plus

Mijn fietsenmaker levert alle mtb, gravel en race (!) fietsen tubeless af en heeft geen goed woord over voor collega's die dat niet doen. Voor hem is het gewoon de norm.
Experience comes with the amount of equipment ruined.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Setje luchtdicht zonder latex is geluk hebben, sommige velg/bank combi's werken beter dan andere. Maar van te voren besluiten geen latex te gebruiken is erg opportunistisch...... dus gewoon scheutje erin.punt.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 17 november 2019, 18:38 hier geldt: Net tegen de stroom inzwemmen, go with the flow.
Afbeelding


.... maar in dit geval loont het een dooie vis te zijn :winkie: :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Precies. Gewoon kiezen wanneer je eigenwijs bent en wanneer je profiteert van de wijsheid/ervaring van anderen.

Leuk plaatje trouwens.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

yo-eddy schreef: ma 18 november 2019, 18:51 Setje luchtdicht zonder latex is geluk hebben, sommige velg/bank combi's werken beter dan andere. Maar van te voren besluiten geen latex te gebruiken is erg opportunistisch...... dus gewoon scheutje erin.punt.
Je zou er ook voor kunnen kiezen om als je de boel toch luchtdicht hebt de latex in een miniflacon mee te nemen en er pas in te doen als je lek zou rijden, net als bij veel auto's. Rijd je niet lek dan hou je de boel schoon.

Als je dit via het ventiel doet dan heb je ook niet het probleem dat je de band moet laten ploppen, tenzij hij van de velg af komt natuurlijk.

Of gewoon een reserve biba meenemen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

DunesUnLimited schreef: ma 18 november 2019, 18:27 Mijn fietsenmaker levert alle mtb, gravel en race (!) fietsen tubeless af en heeft geen goed woord over voor collega's die dat niet doen. Voor hem is het gewoon de norm.
Dat is dan ook weer zwaar overdreven. Zeker voor de race.

Ik weet niet wie de FM is, maar als hij een fietsje van 800 euro tubeless aflevert aan een 16jarige die met pa een MTB komt kopen slaat ie ook wel een beetje door.

Ik rijd ook op de race af en toe met tubeless, maar dat voordeel is echt maar nihil. Vooral inn het buitenland loont dit doordat het wat veiliger is als je lekrijd.

Soms doen we ook net als er iets nieuws/anders is het vroeger maar behelpen was of je beter niet op pad had kunnen gaan.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

DunesUnLimited schreef: ma 18 november 2019, 18:27 Mijn fietsenmaker levert alle mtb, gravel en race (!) fietsen tubeless af en heeft geen goed woord over voor collega's die dat niet doen. Voor hem is het gewoon de norm.
Racefiets met latex is voor de meeste mensen doffe ellende. Ik doe het wel. Eén van de garanties die je hebt is dat je aan het eind van je rit 1 a 2 bar minder druk hebt dan aan het begin. En dat je dus voor elke rit moet pompen. Als je achter lek rijdt dan zit de latex op de rijder voor je en alles er tussenin. Sommige banden zijn ontzettend moeilijk dicht te krijgen, sommige wielen ook. De kans dat je lek rijdt is ook nog steeds aanwezig omdat je onder de druk van een raceband niet al te grote gaatjes afdicht met latex.

Ik vind je een vrij slechte fietsenmaker als je racefietsen tubeless aflevert zonder een heel expliciete vraag. Maar je rijdt iets minder lek en ik doe het toch al op de MTB dus ik vind het zelf wel de moeite waard.
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie