Speling op trapas / bottom bracket

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hollowtech II is de benaming voor een dikke ronde holle as. Dat heb jij dus niet.
Als er al ergens Hollowtech op staat, dan is dat een aanduiding voor een holle crankarm, heeft niets met de as te maken.
(na de introductie van Hollowtech II werd de holle crankarm ook wel Hollowtech 1 genoemd)
Jouw as is vierkant of Octalink.
Als je die inbus er af draait dan zie je het zo.
Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
StefvanH
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: zo 17 februari 2019, 16:16
Mijn mountainbike: Deventer / Enschede

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 29 november 2019, 19:06 Hollowtech II is de benaming voor een dikke ronde holle as. Dat heb jij dus niet.
Als er al ergens Hollowtech op staat, dan is dat een aanduiding voor een holle crankarm, heeft niets met de as te maken.
(na de introductie van Hollowtech II werd de holle crankarm ook wel Hollowtech 1 genoemd)
Jouw as is vierkant of Octalink.
Als je die inbus er af draait dan zie je het zo.
Afbeelding
Ah, okay. Het lijkt op één vd Octalinks volgens mij:

Afbeelding

Als ik de cranktrekker er op zet (buitenste ring helemaal er in draaien, en vervolgens het uiteinde v/d cranktrekker in de as draaien) gebeurt er niets. Vandaar mijn vermoeden dat ik een Hollowtech had, omdat je daar zo'n dopje voor nodig hebt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nee, voor Octalink (en isis) heb je zo'n dopje nodig.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
StefvanH
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: zo 17 februari 2019, 16:16
Mijn mountainbike: Deventer / Enschede

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 29 november 2019, 21:27 Nee, voor Octalink (en isis) heb je zo'n dopje nodig.
Ah nou oke. Ben er al wel achter dat ik zo'n doppie niet heb. Twee twee cranktrekkers, maar beide zonder doppie :cry:
Gert V
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: di 15 september 2015, 21:25

De laatste keer dat ik een crank van een isis-trapas moest verwijderen was ik het dopje kwijt.
Ik heb toen een muntje van ik denk 1 of 2 eurocent gebruikt om de cranktrekker tegen af te zetten.
Zoiets zal met een octalink-trapas ook wel moeten kunnen, lijkt me.
StefvanH
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: zo 17 februari 2019, 16:16
Mijn mountainbike: Deventer / Enschede

Gert V schreef: vr 29 november 2019, 23:17 De laatste keer dat ik een crank van een isis-trapas moest verwijderen was ik het dopje kwijt.
Ik heb toen een muntje van ik denk 1 of 2 eurocent gebruikt om de cranktrekker tegen af te zetten.
Zoiets zal met een octalink-trapas ook wel moeten kunnen, lijkt me.
Jaa die tip las ik elders ook al, maar zelfs met 2 of 3 muntjes gaat het niet
Gert V
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: di 15 september 2015, 21:25

Wat gaat er dan niet, eigenlijk? Werken de muntjes niet als plug of doen ze dat op zich wel, maar is er geen beweging in te krijgen als je de cranktrekker aandraait?
Pierre1968
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: za 12 januari 2019, 15:21

Soms zit er nog een ring in die eerst verwijderd moet worden voordat je de cranktrekker plaatst. Laat je die zitten dan zet de cranktrekker zich niet af tegen de trapas maar tegen de crank en als je pech hebt draai je de schroefdraad aan gort. Heb je dat gechecked?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

En check dan ook meteen of de muntjes niet ook tegen het randje van de crank aan liggen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gert V schreef: za 30 november 2019, 00:22 Wat gaat er dan niet, eigenlijk? Werken de muntjes niet als plug of doen ze dat op zich wel, maar is er geen beweging in te krijgen als je de cranktrekker aandraait?
Als de crank vast op de as zit deuken de muntjes in.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef: za 30 november 2019, 21:50 En check dan ook meteen of de muntjes niet ook tegen het randje van de crank aan liggen!
Ook belangrijk.
1ct muntjes zijn trouwens lastiger te vinden dan zo'n dopje.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Zoals al gezegd staat op de achterkant van de crankarmen een typenummer. Als je dat eerst opzoekt, heb je wat minder last van verrassingen.

Als het een octalink 1 is kun je ook kiezen voor een ander type trapas en crank, die zijn nieuw niet meer te koop en als New Old Stock aan de prijs
Plaats reactie