Ik zie dat er van de XT M8000 crank blijkbaar ook een boost variant bestaat
* boost
https://www.bike24.com/p2129326.html?q= ... d+crankset
* non boost
https://www.bike24.com/p2124069.html?q= ... 1x11-speed
Wat is precies het verschil en betekend dit dat de gewone crank niet matcht met een boost frame en/of iig aanpassing vergt ?
boost cranck ???
- streetracer
- Pro Biker
- Berichten: 1444
- Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
- Mijn mountainbike: Uitgeest
Zolang er maar een weg is......
Mijn bikes door de jaren heen;
Van Nicholas Tuareg 26er - 9,1 kg
Van Nicholas Tuareg 27.5er - 9,8 kg
Klein Attitude 8,2 kg
TWIN SIX TI FSU 9,2 kg
Gilbertson Inferno 8,5 kg
BEONE Black 7,3 kg
Mijn bikes door de jaren heen;
Van Nicholas Tuareg 26er - 9,1 kg
Van Nicholas Tuareg 27.5er - 9,8 kg
Klein Attitude 8,2 kg
TWIN SIX TI FSU 9,2 kg
Gilbertson Inferno 8,5 kg
BEONE Black 7,3 kg
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 352
- Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
- Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol
Bij een M8000 boost crank staat het kettingblad 3mm meer naar buiten om te compenseren voor de bredere achternaaf.
Een non-boost crank past wel in een boost frame, maar je hebt een minder ideale kettinglijn. Daarnaast zit het kettingblad dichter op de chain-stay, waardoor het kan voorkomen dat sommige kettingbladen (aanname; 36+ tandjes) niet passen omdat ze de chain-stay zullen raken.
Een non-boost crank past wel in een boost frame, maar je hebt een minder ideale kettinglijn. Daarnaast zit het kettingblad dichter op de chain-stay, waardoor het kan voorkomen dat sommige kettingbladen (aanname; 36+ tandjes) niet passen omdat ze de chain-stay zullen raken.
- streetracer
- Pro Biker
- Berichten: 1444
- Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
- Mijn mountainbike: Uitgeest
Ok thanks heel duidelijk.bob. schreef: ↑wo 27 november 2019, 10:08 Bij een M8000 boost crank staat het kettingblad 3mm meer naar buiten om te compenseren voor de bredere achternaaf.
Een non-boost crank past wel in een boost frame, maar je hebt een minder ideale kettinglijn. Daarnaast zit het kettingblad dichter op de chain-stay, waardoor het kan voorkomen dat sommige kettingbladen (aanname; 36+ tandjes) niet passen omdat ze de chain-stay zullen raken.
Dus wel verstandig om de boost variant te kiezen.
Zolang er maar een weg is......
Mijn bikes door de jaren heen;
Van Nicholas Tuareg 26er - 9,1 kg
Van Nicholas Tuareg 27.5er - 9,8 kg
Klein Attitude 8,2 kg
TWIN SIX TI FSU 9,2 kg
Gilbertson Inferno 8,5 kg
BEONE Black 7,3 kg
Mijn bikes door de jaren heen;
Van Nicholas Tuareg 26er - 9,1 kg
Van Nicholas Tuareg 27.5er - 9,8 kg
Klein Attitude 8,2 kg
TWIN SIX TI FSU 9,2 kg
Gilbertson Inferno 8,5 kg
BEONE Black 7,3 kg
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29966
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Nee, bij een non-boost crank en een boost naaf heb je een betere kettinglijn.
Dwz, het voorblad zit dan beter tegenover het midden vd cassette, dus de hoek die de ketting maakt is in de lichtste en zwaarste versnelling ongeveer gelijk.
Maar misschien rij jij vaker op de kleine kransjes.
Of moet je voorblad wel wat naar rechts, omdat je een groter voorblad hebt gekozen, en dat anders tegen je chainstays aan komt.
Dwz, het voorblad zit dan beter tegenover het midden vd cassette, dus de hoek die de ketting maakt is in de lichtste en zwaarste versnelling ongeveer gelijk.
Maar misschien rij jij vaker op de kleine kransjes.
Of moet je voorblad wel wat naar rechts, omdat je een groter voorblad hebt gekozen, en dat anders tegen je chainstays aan komt.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- streetracer
- Pro Biker
- Berichten: 1444
- Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
- Mijn mountainbike: Uitgeest
Er komt minimaal een 38T blad voor en ik rij idd voornamelijk op de kleine kransjes...ThaSingleTrackMastah schreef: ↑wo 27 november 2019, 22:46 Nee, bij een non-boost crank en een boost naaf heb je een betere kettinglijn.
Dwz, het voorblad zit dan beter tegenover het midden vd cassette, dus de hoek die de ketting maakt is in de lichtste en zwaarste versnelling ongeveer gelijk.
Maar misschien rij jij vaker op de kleine kransjes.
Of moet je voorblad wel wat naar rechts, omdat je een groter voorblad hebt gekozen, en dat anders tegen je chainstays aan komt.
Dus dan het beste om een non boost crank te kiezen !?
Zolang er maar een weg is......
Mijn bikes door de jaren heen;
Van Nicholas Tuareg 26er - 9,1 kg
Van Nicholas Tuareg 27.5er - 9,8 kg
Klein Attitude 8,2 kg
TWIN SIX TI FSU 9,2 kg
Gilbertson Inferno 8,5 kg
BEONE Black 7,3 kg
Mijn bikes door de jaren heen;
Van Nicholas Tuareg 26er - 9,1 kg
Van Nicholas Tuareg 27.5er - 9,8 kg
Klein Attitude 8,2 kg
TWIN SIX TI FSU 9,2 kg
Gilbertson Inferno 8,5 kg
BEONE Black 7,3 kg
- Victor1977
- Pro Biker
- Berichten: 1010
- Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
- Mijn mountainbike: Amsterdam
Bij een 38 en kleine kransjes misschien wel beter boost.
Ik heb op 1 van mijn fietsen ook een non boost crank in boost frame maar ik heb een 34 blad erop en ik zit het meest in het midden achter. 38 zou net je frame kunnen raken
Ik heb op 1 van mijn fietsen ook een non boost crank in boost frame maar ik heb een 34 blad erop en ik zit het meest in het midden achter. 38 zou net je frame kunnen raken
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29966
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ja, met zo'n situatie is een boost crank beter en of noodzakelijk
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 352
- Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
- Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol
Blijkt maar weer dat een ideale kettinglijn voor iedereen anders uitvalt. Mijn opmerking was i.i.g. gerelateerd aan de wijze waarop ik het verzet op mijn eigen XC bike gebruik, waarbij een non-boost crank wel degelijk zou leiden tot een slechtere kettinglijn.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑wo 27 november 2019, 22:46 Nee, bij een non-boost crank en een boost naaf heb je een betere kettinglijn.
Dwz, het voorblad zit dan beter tegenover het midden vd cassette, dus de hoek die de ketting maakt is in de lichtste en zwaarste versnelling ongeveer gelijk.
Maar misschien rij jij vaker op de kleine kransjes.
Of moet je voorblad wel wat naar rechts, omdat je een groter voorblad hebt gekozen, en dat anders tegen je chainstays aan komt.
Wanneer ik lees dat jij met minimaal een 38t tandwiel wil gaan rijden, is de kans groot dat je een tandwiel met afwijkende offset gaat krijgen. Shimano gaat op de M8000 crank al niet verder dan 34t, dus zul je moeten uitwijken naar een andere fabrikant. Garbaruk bijvoorbeeld, maar zij geven een tandwiel al standaard een offset naar buiten, om te voorkomen dat deze de chainstay gaat raken. Deze offset is afhankelijk van het aantal tandjes, meer tandjes geeft doorgaans ook een grotere offset. Dit is uiteraard ook weer van invloed op de kettinglijn. Of dit positief of negatief is, hangt af van het verzet waarin jij doorgaans wilt gaan rijden (midden, links of rechts op de cassette).
- streetracer
- Pro Biker
- Berichten: 1444
- Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
- Mijn mountainbike: Uitgeest
Heb idd al een 38T Garbaruk oval.bob. schreef: ↑do 28 november 2019, 12:41Blijkt maar weer dat een ideale kettinglijn voor iedereen anders uitvalt. Mijn opmerking was i.i.g. gerelateerd aan de wijze waarop ik het verzet op mijn eigen XC bike gebruik, waarbij een non-boost crank wel degelijk zou leiden tot een slechtere kettinglijn.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑wo 27 november 2019, 22:46 Nee, bij een non-boost crank en een boost naaf heb je een betere kettinglijn.
Dwz, het voorblad zit dan beter tegenover het midden vd cassette, dus de hoek die de ketting maakt is in de lichtste en zwaarste versnelling ongeveer gelijk.
Maar misschien rij jij vaker op de kleine kransjes.
Of moet je voorblad wel wat naar rechts, omdat je een groter voorblad hebt gekozen, en dat anders tegen je chainstays aan komt.
Wanneer ik lees dat jij met minimaal een 38t tandwiel wil gaan rijden, is de kans groot dat je een tandwiel met afwijkende offset gaat krijgen. Shimano gaat op de M8000 crank al niet verder dan 34t, dus zul je moeten uitwijken naar een andere fabrikant. Garbaruk bijvoorbeeld, maar zij geven een tandwiel al standaard een offset naar buiten, om te voorkomen dat deze de chainstay gaat raken. Deze offset is afhankelijk van het aantal tandjes, meer tandjes geeft doorgaans ook een grotere offset. Dit is uiteraard ook weer van invloed op de kettinglijn. Of dit positief of negatief is, hangt af van het verzet waarin jij doorgaans wilt gaan rijden (midden, links of rechts op de cassette).
Bovendien zit er ook een uitsparing in de achterbrug waardoor bij mijn frame er sowieso al ruimte is voor een 38T blad.
Wat wordt dan het advies ???
Zolang er maar een weg is......
Mijn bikes door de jaren heen;
Van Nicholas Tuareg 26er - 9,1 kg
Van Nicholas Tuareg 27.5er - 9,8 kg
Klein Attitude 8,2 kg
TWIN SIX TI FSU 9,2 kg
Gilbertson Inferno 8,5 kg
BEONE Black 7,3 kg
Mijn bikes door de jaren heen;
Van Nicholas Tuareg 26er - 9,1 kg
Van Nicholas Tuareg 27.5er - 9,8 kg
Klein Attitude 8,2 kg
TWIN SIX TI FSU 9,2 kg
Gilbertson Inferno 8,5 kg
BEONE Black 7,3 kg
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 352
- Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
- Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol
Afhankelijk van het verzet dat je vervolgens kiest om een fijne cadans te creëren. Als dit tandwiel mooi midden in de cassette zit, dan zou ik proberen een non-boost crank te monteren (even ergens lenen en test-fitten misschien een idee?). Helaas woon je wat ver weg, want ik heb beide cranks in mijn 2 fietsen zitten. Dan had je ze kunnen passen.streetracer schreef: ↑do 28 november 2019, 13:27 Heb idd al een 38T Garbaruk oval.
Bovendien zit er ook een uitsparing in de achterbrug waardoor bij mijn frame er sowieso al ruimte is voor een 38T blad.
Wat wordt dan het advies ???
Je hebt het nu over het verschil tussen goed werken en wat is optimaal. De non-Boost versie gaat gewoon werken. Dus als wat je hebt liggen gewoon past, dan zou ik dat monteren. Het zal goed werken.streetracer schreef: ↑do 28 november 2019, 13:27 Heb idd al een 38T Garbaruk oval.
Bovendien zit er ook een uitsparing in de achterbrug waardoor bij mijn frame er sowieso al ruimte is voor een 38T blad.
Wat wordt dan het advies ???
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- streetracer
- Pro Biker
- Berichten: 1444
- Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
- Mijn mountainbike: Uitgeest
Ik heb vooralsnog alleen het frame en de Garbaruk 38T oval.Lars TB schreef: ↑do 28 november 2019, 15:12Je hebt het nu over het verschil tussen goed werken en wat is optimaal. De non-Boost versie gaat gewoon werken. Dus als wat je hebt liggen gewoon past, dan zou ik dat monteren. Het zal goed werken.streetracer schreef: ↑do 28 november 2019, 13:27 Heb idd al een 38T Garbaruk oval.
Bovendien zit er ook een uitsparing in de achterbrug waardoor bij mijn frame er sowieso al ruimte is voor een 38T blad.
Wat wordt dan het advies ???
XT groep moet ik nog bestellen. Dus wil weten of ik het beste de boost of de non-boost crank moet bestellen
En het liefst uiterlijk morgen ivm mogelijke black friday aanbieding...
Zolang er maar een weg is......
Mijn bikes door de jaren heen;
Van Nicholas Tuareg 26er - 9,1 kg
Van Nicholas Tuareg 27.5er - 9,8 kg
Klein Attitude 8,2 kg
TWIN SIX TI FSU 9,2 kg
Gilbertson Inferno 8,5 kg
BEONE Black 7,3 kg
Mijn bikes door de jaren heen;
Van Nicholas Tuareg 26er - 9,1 kg
Van Nicholas Tuareg 27.5er - 9,8 kg
Klein Attitude 8,2 kg
TWIN SIX TI FSU 9,2 kg
Gilbertson Inferno 8,5 kg
BEONE Black 7,3 kg
Boost. Dat is in jouw geval optimaal.streetracer schreef: ↑do 28 november 2019, 15:16Ik heb vooralsnog alleen het frame en de Garbaruk 38T oval.
XT groep moet ik nog bestellen. Dus wil weten of ik het beste de boost of de non-boost crank moet bestellen
En het liefst uiterlijk morgen ivm mogelijke black friday aanbieding...
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- streetracer
- Pro Biker
- Berichten: 1444
- Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
- Mijn mountainbike: Uitgeest
Thanks LarsLars TB schreef: ↑do 28 november 2019, 15:21Boost. Dat is in jouw geval optimaal.streetracer schreef: ↑do 28 november 2019, 15:16
Ik heb vooralsnog alleen het frame en de Garbaruk 38T oval.
XT groep moet ik nog bestellen. Dus wil weten of ik het beste de boost of de non-boost crank moet bestellen
En het liefst uiterlijk morgen ivm mogelijke black friday aanbieding...
Zolang er maar een weg is......
Mijn bikes door de jaren heen;
Van Nicholas Tuareg 26er - 9,1 kg
Van Nicholas Tuareg 27.5er - 9,8 kg
Klein Attitude 8,2 kg
TWIN SIX TI FSU 9,2 kg
Gilbertson Inferno 8,5 kg
BEONE Black 7,3 kg
Mijn bikes door de jaren heen;
Van Nicholas Tuareg 26er - 9,1 kg
Van Nicholas Tuareg 27.5er - 9,8 kg
Klein Attitude 8,2 kg
TWIN SIX TI FSU 9,2 kg
Gilbertson Inferno 8,5 kg
BEONE Black 7,3 kg
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4705
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
En TSTM die het antwoord al veel eerder gaf ..ThaSingleTrackMastah schreef: ↑do 28 november 2019, 00:28 Ja, met zo'n situatie is een boost crank beter en of noodzakelijk
En eigenlijk was het antwoord al veel eerder gegeven. Maar het lijkt alsof je het een soort zwart op wit wilt hebben.