Non boost ombouwen naar Boost.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

"Duurzaam genoeg" is goed uitgedrukt.


Je halve fiets maakt gebruik van spacers en vulringen. Gaat best goed in de praktijk.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Jan the Man schreef: do 28 november 2019, 18:33 Bij die van NOW8 bij R2 hoeft je bij je achterwiel de velg niet opnieuw in het midden te zetten. Die heeft gewoon 2 spacertjes van 3mm aan elke kant.

Zorg wel voor langere schijfrembouten, omdat die spacer wat ruimte neemt. Bij de meeste sets zitten die er wel bij, maar 'just for sure'.

Ciao
Jan
Kijk da's helemaal top. Ik zal gelijk de normale thru axle erbij bestellen. Wel zo handig als ik wat vaker wil wisselen. Die hexlock van Manitou heb ik elke keer ruzie mee.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Lars TB schreef: do 28 november 2019, 19:21
Jan the Man schreef: do 28 november 2019, 18:33 Bij die van NOW8 bij R2 hoeft je bij je achterwiel de velg niet opnieuw in het midden te zetten. Die heeft gewoon 2 spacertjes van 3mm aan elke kant.
Ja, lekker, daar gaat mijn bier.... :evil:


Derailleur moet dan wel opnieuw ingesteld worden, kettinglijn een fractie minder gunstig. Maar uiteindelijk hebben we het over 3 mm, dus nu ook weer niet schokkend.


(lijm wel die ringetjes vast aan de doppen op de naaf, anders gaat het een keer mis...)
Je alsnog wel een biertje komen halen hoor Lars. Jouw input op het forum verdient dat wel. :-q
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

At1 schreef: vr 29 november 2019, 08:11
Jan the Man schreef: do 28 november 2019, 18:33 Bij die van NOW8 bij R2 hoeft je bij je achterwiel de velg niet opnieuw in het midden te zetten. Die heeft gewoon 2 spacertjes van 3mm aan elke kant.

Zorg wel voor langere schijfrembouten, omdat die spacer wat ruimte neemt. Bij de meeste sets zitten die er wel bij, maar 'just for sure'.

Ciao
Jan
Kijk da's helemaal top. Ik zal gelijk de normale thru axle erbij bestellen. Wel zo handig als ik wat vaker wil wisselen. Die hexlock van Manitou heb ik elke keer ruzie mee.
Heel verstandig! Heb ik ook gedaan en vanaf dat moment 0 gezeur en gepruts meer. Wat mooi is hij trekt de as naar binnen doordat je schroefdraad aan de vaste zijde zit. Je hoeft dus niet aan de steekas zelf te draaien.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Lars TB schreef: do 28 november 2019, 22:14 "Duurzaam genoeg" is goed uitgedrukt.


Je halve fiets maakt gebruik van spacers en vulringen. Gaat best goed in de praktijk.
Ja klopt maar hier zit het in de aandrijflijn waar toch wel veel krachten op komen te staan dus vandaar mijn vraag. Ik voel een mm speling op mijn achteras al tijdens het fietsen maar iets minder op andere plekken.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

hanjovdberg schreef: vr 29 november 2019, 13:00
Lars TB schreef: do 28 november 2019, 22:14 "Duurzaam genoeg" is goed uitgedrukt.


Je halve fiets maakt gebruik van spacers en vulringen. Gaat best goed in de praktijk.
Ja klopt maar hier zit het in de aandrijflijn waar toch wel veel krachten op komen te staan dus vandaar mijn vraag. Ik voel een mm speling op mijn achteras al tijdens het fietsen maar iets minder op andere plekken.
In feite sluit je alles op met de steekas en kan er dus geen speling zijn. Een alu spacer achter de schijf is zeker op papier wat minder, maar zal in de praktijk geen problemen geven als die goed gemonteerd is.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Ombouwen is gelukt, fluitje van een cent.
Druppeltje seconde lijm op de doppen zorgde voor makkelijke montage. Bedankt voor de tip Lars :-q
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

Zijn er ook ombouwkits in de markt voor centerlock naven?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ja.
(wel een CL adapter met offset naar 6-hole als ik me niet vergis)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, zag ze pas op Ali bij ztto store.
100 naar 110 en 142 naar 148 beide voor cl.
Je krijgt dan ringen voor de as en een aangepaste cl naar 6gaats adapter
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Biker_Jesse
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 10:55
Mijn mountainbike: Bird Zero TR

Even aansluitend op deze vraag: is het noodzakelijk om een boost crank te monteren op een boost frame met een non-boost wiel met adapters? Of kun/moet je dan een non-boost crank gebruiken ivm de kettinglijn van het non-boost achterwiel?
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."

Garage sale: heel veel spullen voor weinig :bier:
Frameset met vork te koop (ook voor weinig) :bier:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De keuze voor een boost crank wordt vooral bepaald door de ruimte bij de chainstay aan de drive side.
Omdat je in NL al snel voor 34 of 36 kiest is een boost crank al snel een must.
De achternaaf heeft op zich weinig met de crank te maken.
Een boost achternaaf en een gewone crank zorgen zelfs voor een betere kettinglijn.
Maar alles is relatief.
Als je de kleine kransjes vaak gebruikt levert een boostcrank (in die specifieke situatie) juist weer een betere kettinglijn op.
Klim je vaak en lang, dan is de gewone crank een voordeel (mits het aan de voorkant past)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Biker_Jesse
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 10:55
Mijn mountainbike: Bird Zero TR

ThaSingleTrackMastah schreef: do 2 januari 2020, 13:07 De keuze voor een boost crank wordt vooral bepaald door de ruimte bij de chainstay aan de drive side.
Omdat je in NL al snel voor 34 of 36 kiest is een boost crank al snel een must.
De achternaaf heeft op zich weinig met de crank te maken.
Een boost achternaaf en een gewone crank zorgen zelfs voor een betere kettinglijn.
Maar alles is relatief.
Als je de kleine kransjes vaak gebruikt levert een boostcrank (in die specifieke situatie) juist weer een betere kettinglijn op.
Klim je vaak en lang, dan is de gewone crank een voordeel (mits het aan de voorkant past)
Helder! Dankjewel :-q
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."

Garage sale: heel veel spullen voor weinig :bier:
Frameset met vork te koop (ook voor weinig) :bier:
Plaats reactie