Vervangen van interne versnellingskabel (wegens domme fout)

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Mark2201
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: za 8 juni 2019, 11:47
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL 29 2014

Vanmiddag heb ik geprobeerd om mijn versnellingskabel te vervangen (naar aanleiding van een opmerking van de fietsenmaker), maar dat ging helaas niet zoals gehoopt. Ik heb vooraf een filmpje gekeken om te kijken hoe het moet, maar wat ik niet door had is dat je met een interne bekabeling (wat ik dus heb en degene in het filmpje niet) goed moet opletten dat je vooraf een dun kabeltje door het frame haalt, zodat de nieuwe versnellingskabel aan het uiteinde weer tevoorschijn komt. Dit heb ik niet gedaan en nu krijg ik de kabel er niet doorheen.

Zijn er handige trucjes om dit voor elkaar te krijgen? Het gat is heel klein, dus ik kan er nauwelijks iets doorheen steken om de kabel er doorheen te trekken.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Fiets op zn kop en vanaf de " derailleur" proberen?
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het gat waar die uit moet komen is wel wat groter?


Proberen met een magneet.

Of een draad van stof en een stofzuiger op het uiteinde zetten en daarna dus dat draadje weer aan de derailleurkabel knopen.



En je hebt de buitenkabels ook vervangen? Want anders is het een zinloze actie. De binnenkabel slijt namelijk niet... . (En voordat je morgen de hele zondag aan het klooien bent, aan het einde van de dag eindelijk de kabel er doorheen hebt en er dan achter moet komen dat je dus weer opnieuw kunt beginnen... :bier: )
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4699
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Gaat neem ik aan om kabel naar de achterderailleur? In principe zou er aan de onderkant van het frame bij de bracket een plaatje moeten zitten wat er af kan. Het eerste deel van ‘stuur’ tot daar moet dan wel lukken.

Heb je anders een foto van het frame en waar die doorheen moet. Want ook zonder liner is het te doen maar duurt gewoon heel lang en is een prutswerk. #been there, done that 😊
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
ScottSpark
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: zo 8 april 2018, 16:14
Mijn mountainbike: Scott Spark 930

Waarschijnlijk zit er een kunststof blokje aan de onderkant van je frame. Deze kan eruit halen als je de buitenkabel uit het blokje trek. Heb je een foto van waar de kabel uit je frame komt?
Mark2201
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: za 8 juni 2019, 11:47
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL 29 2014

hanjovdberg schreef: zo 1 december 2019, 10:54 Gaat neem ik aan om kabel naar de achterderailleur? In principe zou er aan de onderkant van het frame bij de bracket een plaatje moeten zitten wat er af kan. Het eerste deel van ‘stuur’ tot daar moet dan wel lukken.

Heb je anders een foto van het frame en waar die doorheen moet. Want ook zonder liner is het te doen maar duurt gewoon heel lang en is een prutswerk. #been there, done that 😊
Is inderdaad voor de achterderailleur en er zit een klein plaatje. Vanaf daar gaat de kabel weer extern dus zou het geen probleem moeten zijn.
Edit: hierbij een foto; ik moet de boel eerst maar even goed gaan schoonmaken :winkie: https://prnt.sc/q4loys

Waarom wordt de afbeelding niet zichtbaar? Afbeelding
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4699
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Goed tussen de [img] tags geplaatst?

Maar verder; je zult wel je buitenkabel moeten losmaken. Doe je dat niet dan gaat het echt heel moeilijk worden. Dus buitenkabels verwijderen en dan van bovenaf binnenkabel door nieuw stukje buitenkabel (bij stuur naar frame) en dan binnenkabel er doorheen. Die komt er dan uit aan de onderzijde. Binnenkabel helemaal strak trekken en dan pas in de buitenkabel doen voor het laatste deel.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Oh, lachen, dat zijn die oude Cube's :roll:

Laatst ook weer zitten klooien met zo een fiets. In mijn geval dus met een magneet de kabel geleiden tot voor het gat en dan een beetje draaien en duwen. Denk dat het me een kwartier heeft gekost. Viel mee, want de allereerste keer zal het een halve dag geweest zijn... .


Inderdaad wel even de buitenkabels er uit en die dopjes ook!


En nogmaals, vergeet niet de buitenkabels ook te vervangen, want anders schakelt het nog steeds erg zwaar... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
roger.canisius
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: di 24 april 2012, 12:23
Mijn mountainbike: CUBE 29er Stero 140 Super HPC/Focus JAM2 6.8 nine

Lars TB schreef: za 30 november 2019, 21:53 Het gat waar die uit moet komen is wel wat groter?


Proberen met een magneet.

Of een draad van stof en een stofzuiger op het uiteinde zetten en daarna dus dat draadje weer aan de derailleurkabel knopen.



En je hebt de buitenkabels ook vervangen? Want anders is het een zinloze actie. De binnenkabel slijt namelijk niet... . (En voordat je morgen de hele zondag aan het klooien bent, aan het einde van de dag eindelijk de kabel er doorheen hebt en er dan achter moet komen dat je dus weer opnieuw kunt beginnen... :bier: )
Id met draad en stofzuiger proberen!
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Visdraad, en een oude spaak lukt het ook wel , geduld en voorzichtig priegelen , suc6
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Mark2201
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: za 8 juni 2019, 11:47
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL 29 2014

De kabels zijn er na veel prutsen er doorheen gekomen en achter staat de boel al goed afgesteld. Alleen voor één of andere reden wil de voor derrie op geen enkele manier op het grootste blad komen. Ik heb al van alles geprobeerd maar het lukt gewoon niet. Ook zonder de kabel vast te zetten (en het dus niet aan de kabel kan liggen), krijg ik de derrie niet boven het 3e blad. Enig idee hoe dit kan? Enkele weken geleden stond alles nog goed afgesteld en had ik er geen problemen mee :~
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Er zitten 2 schroefjes op de derrie die de maximale uitslag bepalen; 1 voor de het kleinste blad en 1 voor het grootste blad.
Duw de derrie zover mogelijk naar buiten en draai de betreffende schroef los tot je ver genoeg komt met de kooi.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Da's wel raar, als het voor de tijd nog goed werkte en je zeker weet dat er niets aan de afstelling is gewijzigd. 🤔
( rechtercrank is er niet afgeweest toevallig ? )
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

Ik heb er ooit eens een heel klein steentje tussen gehad 😏
who dares wins
Mark2201
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: za 8 juni 2019, 11:47
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL 29 2014

Jamis Diablo schreef: ma 30 december 2019, 16:50 Er zitten 2 schroefjes op de derrie die de maximale uitslag bepalen; 1 voor de het kleinste blad en 1 voor het grootste blad.
Duw de derrie zover mogelijk naar buiten en draai de betreffende schroef los tot je ver genoeg komt met de kooi.
Al geprobeerd, maar er is geen verschil wanneer de schroef helemaal vast of los zit (komt denk ik doordat de derrie niet ver genoeg komt om dit verschil te merken). Misschien is de derrie gewoon versleten, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk aangezien die een paar weken geleden nog normaal werkte.
Laatst gewijzigd door Mark2201 op ma 30 december 2019, 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie