Onderhoudsbeurt met iemand met verstand gezocht!

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Mark2201
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: za 8 juni 2019, 11:47
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL 29 2014

Ik ben van plan om binnenkort meerdere onderdelen een beurt te geven. Alleen heb ik geen enkele van deze handelingen ooit uitgevoerd. En als het fout gaat, wordt het voor mij een dure grap.
Daarom ben ik opzoek naar iemand die interesse en de nodige ervaring heeft om binnenkort in een weekend de onderstaande onderdelen met mij bij langs wil gaan :D

Het gaat om:
Cube Reaction GTC SL 29 2014
-Servicebeurt FOX 32 100mm
-Alle lagers en bb controleren
-Overal snel bij langs om te kijken of er nog wat anders aan vervanging toe is

Eventuele kosten kunnen natuurlijk besproken worden :wink:
Regio Friesland / Noordoostpolder
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

hoi!

Ik had dit ook niet tot ik vele uren YouTube heb bekeken en heb geoefend. Aan een vork of demper waag ik mijzelf niet, die stuur ik naar BikeSuspension in Oirschot. Verder kan je alles dus op YouTube vinden. Bij mij is het nooit echt mis gegaan, gewoon de tijd nemen en het juiste gereedschap aanschaffen. Ik was in staat om binnen een jaar zelf een complete fiets op te bouwen, inclusief ontluchten en het persen van lagers.

Ik woon overigens helaas niet in de buurt anders had ik je graag geholpen.
Omdraaien kan altijd nog!
Mark2201
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: za 8 juni 2019, 11:47
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL 29 2014

JMA1992 schreef: zo 1 december 2019, 10:28 hoi!

Ik had dit ook niet tot ik vele uren YouTube heb bekeken en heb geoefend. Aan een vork of demper waag ik mijzelf niet, die stuur ik naar BikeSuspension in Oirschot. Verder kan je alles dus op YouTube vinden. Bij mij is het nooit echt mis gegaan, gewoon de tijd nemen en het juiste gereedschap aanschaffen. Ik was in staat om binnen een jaar zelf een complete fiets op te bouwen, inclusief ontluchten en het persen van lagers.

Ik woon overigens helaas niet in de buurt anders had ik je graag geholpen.
Ik zou ook liever alles zelf willen doen, maar al het benodigde gereedschap aanschaffen gaat behoorlijk wat kosten en zal ik bovendien ook amper gebruiken. Zover ik weet kost zo'n voorvork servicebeurt ook al snel €100, en dat moet ik dan elke keer opnieuw betalen als ik het door een ander laat doen... Vandaar dat ik liever deze dingen doe met iemand met verstand , dan kan ik het de volgende keer zelf :tong
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Betreft de vork, wil je dat er iedere keer dat je voorvork onderhoud nodig heeft iemand met gereedschap komt helpen? Kortom of investeren in uitbesteden, of vast tools kopen en een eerste keer hulp krijgen?

Van kijken (eerst naar youtube en daarna naar je fiets) gaat niets kapot, dus dat kun je vast doen. Op die manier steek je veel meer op van de hulp van iemand die je komt helpen (anders veel te veel info in een uurtje tijd en vergeet je 80%)
thijsgillijns
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019

Wat dacht je wat een fles olie en dustseals kosten voor een Fox.... die kosten pakweg 50 euro. Wil je full service doen komen er nog een paar 10tjes bij. Set trapaslagers er bij, hoe is de staat van je cassette en ketting en ga zo maar door

Ja onderhoud kost gewoon geld en kun je niet om heen. En zeker als je alles tegelijk hebt....
Canyon Neuron CF9 2022
Mark2201
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: za 8 juni 2019, 11:47
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL 29 2014

paulus1981 schreef: zo 1 december 2019, 15:30 Betreft de vork, wil je dat er iedere keer dat je voorvork onderhoud nodig heeft iemand met gereedschap komt helpen? Kortom of investeren in uitbesteden, of vast tools kopen en een eerste keer hulp krijgen?

Van kijken (eerst naar youtube en daarna naar je fiets) gaat niets kapot, dus dat kun je vast doen. Op die manier steek je veel meer op van de hulp van iemand die je komt helpen (anders veel te veel info in een uurtje tijd en vergeet je 80%)
Ik sprak mezelf een beetje tegen inderdaad. Wat ik wilde zeggen is dat ik het later helemaal zelf kan doen, maar dan zal ik sowieso moeten investeren in de tools zoals Thijsgillijns zei.
Filmpjes kijken kan inderdaad geen kwaad, dus dat zal ik eerst maar even doen :tong
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Je kan ook gewoon even naar de fietsenmaker stappen. Die bijt niet!
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Als je beetje bij beetje gereedschap koopt dan valt het wel mee. Je hoeft ook echt geen professioneel spul te hebben. Trivio of bbb is prima gereedschap. Vaak is er iets in de aanbieding bij een mantel of futurumshop, voor wat duurdere dingen kun je ook in Duitsland kijken of op marktplaats. Veelal kun je online bijvoorbeeld een cassette kopen met bijbehorende gereedschappen voor de prijs die je bij de fietsenmaker neer legt voor een enkele cassette. Na 1 cassette heb je het er al uit en dat gereedschap gaat jaren mee. Zo ook met trapaslagers en gereedschappen..

Ik besteed mijn voorvork simpelweg uit omdat ik dat liever bij een professional laat doen. En bij bikesuspension heb ik binnen 72 uur mijn vork terug. Dat eenmaal per 12 tot 18 maanden, dat vind ik het niet waard om zelf geld en energie in te steken. Voor wat betreft al het andere, dat doe ik lekker zelf. Momenteel gaat mijn interesse uit naar wielen spaken, daar valt voor mij meer te halen dan een voorvork servicen.
Omdraaien kan altijd nog!
Mark2201
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: za 8 juni 2019, 11:47
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL 29 2014

JMA1992 schreef: zo 1 december 2019, 18:59 Ik besteed mijn voorvork simpelweg uit omdat ik dat liever bij een professional laat doen. En bij bikesuspension heb ik binnen 72 uur mijn vork terug. Dat eenmaal per 12 tot 18 maanden, dat vind ik het niet waard om zelf geld en energie in te steken. Voor wat betreft al het andere, dat doe ik lekker zelf. Momenteel gaat mijn interesse uit naar wielen spaken, daar valt voor mij meer te halen dan een voorvork servicen.
Is ook wel een goede optie ja. Beetje jammer dat net weer de FOX vorken duurder zijn dan anderen :-?

Doen jullie naast een dergelijke beurt als bij Bikesuspension ook tussendoor onderhoud? Zo zei een medewerker van de LBS dat ik WD40 kan gebruiken om de troep bovenin de vork weg te halen, die naar binnen getrokken wordt als de vork veert tijdens een rit.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Die medewerker wilde straks jouw vork servicen en daarbij de rubber afdichtingen vernieuwen die om zeep waren geholpen door gebruik van WD40 😋
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

https://www.decathlon.nl/p/gereedschaps ... icture-0-0= verreweg van duur :-q
Jammer dat ik het blauwe nm sleuteltje niet kan vinden voor het aandraaien op moment :( dan op wat ander los gereedschap van de bouwmarkt en je bent helemaal fietsenmaker kant en klaar :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

WD40 heeft weinig tot niets op een fiets te zoeken.

Als je je vork netjes schoon wilt houden aan de buitenkant: na elke rit even de seals schoonmaken met een borsteltje, ik gebruik daar een "bokkepoot" voor. Eventueel wat tape om het metalen stukje doen zodat je niet per ongeluk krassen op je vorkpoot kunt maken.

En om de zoveel ritten druppel ik wat vorkolie op de (schone) seals. Een paar keer inveren en de overtollige olie afvegen. In plaats van vorkolie kun je ook een simpele minerale olie als Kroon naaimachine olie gebruiken hiervoor.

Als ik soms zie hoeveel opgedroogde rotzooi rond die seals zit, terwijl bovenstaand onderhoud amper tijd kost...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

kermit schreef: ma 2 december 2019, 13:28 WD40 heeft weinig tot niets op een fiets te zoeken.

Als je je vork netjes schoon wilt houden aan de buitenkant: na elke rit even de seals schoonmaken met een borsteltje, ik gebruik daar een "bokkepoot" voor. Eventueel wat tape om het metalen stukje doen zodat je niet per ongeluk krassen op je vorkpoot kunt maken.

En om de zoveel ritten druppel ik wat vorkolie op de (schone) seals. Een paar keer inveren en de overtollige olie afvegen. In plaats van vorkolie kun je ook een simpele minerale olie als Kroon naaimachine olie gebruiken hiervoor.

Als ik soms zie hoeveel opgedroogde rotzooi rond die seals zit, terwijl bovenstaand onderhoud amper tijd kost...
Ik lees ook als advies om sileconenspray te gebruiken om de seals schoon te maken en te smeren. Natuurlijk wel opletten dat je niks morst op je remschijf.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Mark2201
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: za 8 juni 2019, 11:47
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL 29 2014

Mario070 schreef: zo 1 december 2019, 23:54 https://www.decathlon.nl/p/gereedschaps ... icture-0-0= verreweg van duur :-q
Jammer dat ik het blauwe nm sleuteltje niet kan vinden voor het aandraaien op moment :( dan op wat ander los gereedschap van de bouwmarkt en je bent helemaal fietsenmaker kant en klaar :-q
Zo'n koffer is inderdaad handig, maar de meeste van de tools daarin heb ik al. Het zijn vooral de tools voor specifieke handelingen die ontbreken en naar mijn idee vrij duur zijn.
kermit schreef: ma 2 december 2019, 13:28 Als je je vork netjes schoon wilt houden aan de buitenkant: na elke rit even de seals schoonmaken met een borsteltje, ik gebruik daar een "bokkepoot" voor. Eventueel wat tape om het metalen stukje doen zodat je niet per ongeluk krassen op je vorkpoot kunt maken.

En om de zoveel ritten druppel ik wat vorkolie op de (schone) seals. Een paar keer inveren en de overtollige olie afvegen. In plaats van vorkolie kun je ook een simpele minerale olie als Kroon naaimachine olie gebruiken hiervoor.

Als ik soms zie hoeveel opgedroogde rotzooi rond die seals zit, terwijl bovenstaand onderhoud amper tijd kost...
Kost het niet veel tijd omdat je precies weet wat je moet doen en je de tools ervoor hebt? Of zal het de eerste keren vooral prutsen zijn?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mijn opmerking ging alleen over het schoonhouden van de buitenkant hè ;-)
Het gaat er bij het onderhouden van een vork aan de buitenkant natuurlijk vooral om dat het vuil niet opdroogt en aankoekt, mijn redenatie is dat je dan maar het beste iets kunt gebruiken dat dichtbij de middeltjes in de vork komt. Vorkolie dus :) Tast iig de seals niet aan.

In elk geval geen kleverig spul gebruiken zoals bijvoorbeeld kettingsmeerseltjes en het lijkt me ook niet de bedoeling dat het onder de seals door naar binnen kruipt dus ik gebruik ook geen dun vloeiende sprays.

Maar goed, iets meer on topic ;-)
Wat Paulus zegt snijdt hout, als je onvoorbereid bij het onderhouden van je vork staat te kijken krijg je waarschijnlijk meer informatie dan je kunt opslaan. Dus wat voorbereiden dmv filmpjes kijken kan geen kwaad.
Ik zou dan de voorkeur hebben voor filmpjes die door de fabrikant zelf op YT geplaatst zijn, dan weet je zeker dat je geen onzin aangesmeerd krijgt door iemand die zelf vindt dat-ie heel veel weet maar eigenlijk loopt te prutsen.

Echt, die lui bestaan! :D :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie