Ik ben d'r over een paar weekjes als je wil combineer ik het met een ritje of je geeft een Let's Ride en dan kijken we wat je precies wil weten of later zelf doenMark2201 schreef: ↑zo 1 december 2019, 00:18 Ik ben van plan om binnenkort meerdere onderdelen een beurt te geven. Alleen heb ik geen enkele van deze handelingen ooit uitgevoerd. En als het fout gaat, wordt het voor mij een dure grap.
Daarom ben ik opzoek naar iemand die interesse en de nodige ervaring heeft om binnenkort in een weekend de onderstaande onderdelen met mij bij langs wil gaan
Het gaat om:
Cube Reaction GTC SL 29 2014
-Servicebeurt FOX 32 100mm
-Alle lagers en bb controleren
-Overal snel bij langs om te kijken of er nog wat anders aan vervanging toe is
Eventuele kosten kunnen natuurlijk besproken worden
Regio Friesland / Noordoostpolder
Onderhoudsbeurt met iemand met verstand gezocht!
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?
Dan Empfield
Dan Empfield
-
- All rounder
- Berichten: 90
- Lid geworden op: za 8 juni 2019, 11:47
- Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL 29 2014
Ik kijk ook regelmatig filmpjes van GMBN, maar het is net zoals school vs werk: op school leer je hoe het theoretisch gaat, op het werk leer je hoe het in de praktijk gaat. Zo gebruiken ze hele specifieke middeltjes voor hele specifieke plaatsen bij bijvoorbeeld een carbon frame (wat ik ook heb); maar zijn er misschien middelen die evengoed werken maar waar je nooit iets over hoort?Cube-Elite schreef: ↑do 5 december 2019, 13:22 @Mark2201, Ik zie je echt heel veel beginners vragen stelt, dat is niet erg daar is een forum voor.
GMBN heeft veel filmpjes, daar zit echt een goede techneut bij maar dat zijn dan meer pro filmpjes en dat is lastig te onderscheiden van de normale kan ik me voorstellen.
Koop je spullen per onderdeel en begin met zaken die vaak onderhoud nodig hebben. Ketting, tandwielen en derrie,s bv.
Daarnaast gebruiken ze in filmpjes van bijv. GMBN dure tools en hebben ze alles klaar staan. Zo heb ik eergisteren het filmpje over pressfit bb's gekeken, maar daar gebruiken ze allemaal spul wat je bijna nooit hoeft te gebruiken. Ook zijn de tools die ze gebruiken van hele goede kwaliteit (mag ik wel van uit gaan in ieder geval). Zo is de pers die ze gebruiken voor het terugzetten al ruim €200; dan vraag ik me af waarom zo'n tool zoveel meer kost dan eentje van een paar tientjes. Is het veel lastiger met een goedkopere variant? Heb je nog iets extra's nodig, wat bij de dure pers al inbegrepen is?
Kun je uitleggen waarom vervangen de enige optie is? Je hebt een tool op de boel eruit te halen en een pers om de bearings er weer in te drukken. Maar ik haal nu al m'n info over bb's uit filmpjes en Google, dus misschien kan jij dat wat beter uitleggen.zonoskar schreef: ↑do 5 december 2019, 13:53
Onderhoud aan een bracket is vaak maar 1 mogelijkheid: vervangen. Een 'normaal' bracket kun je er uit schroeven (met speciale tools), maar een pressfit BB moet je er uit persen, of tikken. Het gaat ongeveer hetzelfde als een headset. Met een beetje improviseren kun je zelfs dezelfde tools gebruiken.
Met de voorvork ben ik nu van plan om 'm te laten servicen voor grotere beurten (eens in de 1 - 1,5 jaar), en tussendoor met die Kroon naaimachine olie de boel een beetje schoonhoudenMario070 schreef: ↑do 5 december 2019, 13:58 "Ik denk dat ik met de voorvork er wel uit kom" ff niet vergeten dat één van de moeilijkste onderdelen zijn, aan een bike is de suspension
En dan de BB = adacadabra dit is natuurlijk geen logische volgorde
Maar gelukkig we een NL mede mountainbiker die speciaal gereedschap uit China besteld (kosten tientjes) en zijn bevindingen en gebruik op YT laat zien
- 3 heren
Eruit kan alleen door de perskracht via de kogels te laten gaan. En bij de meeste tools gebruik je een hamer om de de lagers er uit te tikken.
En hoe zacht je ook tikt met een hamer, je slaat vlakke kantjes op zowel kogels als schalen en dat is einde lager. Je haalt normaal de lagers er alleen uit als ze versleten zijn.
Tools om de lagers er in te persen gaan er altijd van uit dat de kracht niet via de kogels gaat, en dat is de enige manier om de kogels niet te beschadigen.
En mijn lager pers is een M10 draadeind met twee 3D geprinte bussen
Voor minder dan drie euro klaar
Voor minder dan drie euro klaar
- zonoskar
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2210
- Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
- Contacteer:
Dit. Maar ook omdat een bracket vaak 1 gesealde unit is. Of industrie lagers gebruikt. Die kun je wel openen om schoon te maken en nieuw vet in te doen, maar de dichting is daarna nooit meer zo goed als nieuw. Als het lager ruw loopt of speling heeft dan is het lager eigenlijk al afgeschreven, schoonmaken en nieuw vet verlengt de levensduur enkele maanden op zijn hoogst. Dus een bracket heeft niet echt onderhoud nodig, je vervangt het gewoon als het bracket 'op' is. Het enige wat je doet is even voelen of het lager nog soepel en zonder speling loopt (even de cranks er af halen). Zo ja, even de buitenkant schoonmaken en de cranks er weer op. Zo niet, vervangen.Marke schreef: ↑vr 6 december 2019, 10:56Eruit kan alleen door de perskracht via de kogels te laten gaan. En bij de meeste tools gebruik je een hamer om de de lagers er uit te tikken.
En hoe zacht je ook tikt met een hamer, je slaat vlakke kantjes op zowel kogels als schalen en dat is einde lager. Je haalt normaal de lagers er alleen uit als ze versleten zijn.
Tools om de lagers er in te persen gaan er altijd van uit dat de kracht niet via de kogels gaat, en dat is de enige manier om de kogels niet te beschadigen.
Bovenstaande geldt voor 'goedkope' brackets. Shimano, Hope, Raceface, etc. Als je naar brackets van bijv Chris King gaat (200 euro of meer), dan is er meestal wel onderhoud mogelijk. Je kan bij bijv. Chris King via een tootlje (van 50 euro!) nieuw vet in de lagers spuiten van binnen uit, zodat al het vuil er uit komt.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ja, schoonmaken en nieuw vet geeft meestal net genoeg tijd om op je gemak een nieuw BB uit te zoeken en te bestellen.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- All rounder
- Berichten: 90
- Lid geworden op: za 8 juni 2019, 11:47
- Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL 29 2014
Bb vervangen lijkt me ook goedkoper, sneller en makkelijker. Al helemaal na een paar jaar stil te hebben gestaan (door vorige eigenaar).
Is het erg om er nog een paar weken mee te blijven rijden of kan ik 'm beter zsm vervangen? Sinds enkele weken hoor ik bij elke draai wat kraken (alleen tijdens fietsen), maar het trappen zelf gaat naar mijn mening niet slechter.
Is het erg om er nog een paar weken mee te blijven rijden of kan ik 'm beter zsm vervangen? Sinds enkele weken hoor ik bij elke draai wat kraken (alleen tijdens fietsen), maar het trappen zelf gaat naar mijn mening niet slechter.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 852
- Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
- Mijn mountainbike: Cube stereo 120
Mijn ervaring leert dat dit van alles kan zijn. Heb je de ketting eraf gehaald en de crank los rondgedraaid? Dan kan je bb testen. Nog beter om te controleren is om de crank er af te halen. Maar kraken kan van alles zijn, bladboutjes, steekas achter, pedaal en er zijn nog meer verdachten.Mark2201 schreef: ↑za 7 december 2019, 00:06 Bb vervangen lijkt me ook goedkoper, sneller en makkelijker. Al helemaal na een paar jaar stil te hebben gestaan (door vorige eigenaar).
Is het erg om er nog een paar weken mee te blijven rijden of kan ik 'm beter zsm vervangen? Sinds enkele weken hoor ik bij elke draai wat kraken (alleen tijdens fietsen), maar het trappen zelf gaat naar mijn mening niet slechter.
Omdraaien kan altijd nog!
-
- All rounder
- Berichten: 90
- Lid geworden op: za 8 juni 2019, 11:47
- Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL 29 2014
Reden genoeg om eens te kijken. Maar ik gebruik de fiets nu een half jaar, daarvoor heeft ie volgens de vorige eigenaar 4 jaar stilgestaan, dus dan zal de boel aardig droog zijn geworden.JMA1992 schreef: ↑za 7 december 2019, 08:29
Mijn ervaring leert dat dit van alles kan zijn. Heb je de ketting eraf gehaald en de crank los rondgedraaid? Dan kan je bb testen. Nog beter om te controleren is om de crank er af te halen. Maar kraken kan van alles zijn, bladboutjes, steekas achter, pedaal en er zijn nog meer verdachten.
"The oversized tube diameters of the head tube and the PressFit bottom bracket guarantee optimum lateral stiffness"
Als de spec. hierboven juist zijn, dan toch uitkijken dat de PF BB niet met de crankas mee gaat draaien want dan kom je nooit meer van je kraakjes af
Als de spec. hierboven juist zijn, dan toch uitkijken dat de PF BB niet met de crankas mee gaat draaien want dan kom je nooit meer van je kraakjes af
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?
Dan Empfield
Dan Empfield
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ja, Mario heeft gelijk.
Als de lagers vastlopen gaat er iets anders slijten. Het frame of de as van je cranks.
Laatst nog een voorbeeld van gezien op het forum.
Dan kost het geen €15 tot €20 maar al snel €100.
Als de lagers vastlopen gaat er iets anders slijten. Het frame of de as van je cranks.
Laatst nog een voorbeeld van gezien op het forum.
Dan kost het geen €15 tot €20 maar al snel €100.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- All rounder
- Berichten: 90
- Lid geworden op: za 8 juni 2019, 11:47
- Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL 29 2014
Is er een manier om snel te zien welke BB erin zit? Ik kom nergens op internet het exacte type tegen, alleen stukjes tekst over pressfit BB's in het algemeen. Op de site van Cube kan ik niet verder terugkijken dan 2016 (MTB is van 2014). Het zou namelijk wel zo fijn zijn om de oude bb eruit te halen en de nieuwe er meteen in te zetten, ipv tools kopen en eruit halen, paar dagen wachten en dan pas de nieuwe bb erin.
Bovendien zijn de tools ook specifiek gemaakt voor een bepaalde diameter, dus ik kan 'm er pas uithalen als ik het type weet
Bovendien zijn de tools ook specifiek gemaakt voor een bepaalde diameter, dus ik kan 'm er pas uithalen als ik het type weet