Interne breedte wielset nieuwe bike - wielset besteld p3

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Ik zou ook lekker de 30 pakken om alles wat eerder al is genoemd. In de zomer wanneer je door de zanderige ondergrond fiets (en dat doet streetracer in zijn omgeving vast wel) kan je dan toch wat extra lucht eruit laten met die 4mm extra.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Jamis Diablo schreef: wo 4 december 2019, 11:58 Laten we het ome Schwalbe zelf eens vragen:
https://www.schwalbe.com/nl/reifenmasse
De aanbevolen breedte bij 60mm (2.35") is 30 en zelfs 35 :-q
Dat 'omvallen' in bochten wat Lars aangeeft herken ik wel.
Ik heb met 26x2.25 op 19mm velgen gereden en bij scherpe bochten trok het stuur opeens extra naar de kant dat ik stuurde.
Toch hebben we vele jaren rondgereden op veel te brede banden op veel te smalle velgen.
Met die steile balhoofdhoeken van 71º viel dat effect waarschijnlijk minder snel op dan bij 67º?
Het profiel van de band speelt volgens mij een belangrijke rol; leg je een band als bijv Rock Razor op een smal velgje dan moet je de bike veel platter leggen om de schoudernoppen te gebruiken dan wanneer je die band op een 30mm velg legt.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Zo te zien hebben beide velgen voor- en tegenstanders.
Ben er nog niet helemaal uit dus. :~

Bij Piet de Wit geven ze iig als advies de 26 ivm de hogere druk die je daarmee kunt rijden aangezien ik het meest van de tijd verhard rijdt.
Ik zal ook de uiteindelijke wielbouwer nog naar z'n mening vragen.

Op mijn Gilbertson rijdt ik nu overigens op 26 inch ZTR 355 velgen (interne breedte weet ik niet maar die zal lijkt mij minder zijn dan 26) met 26x2.35 super moto's
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Maar wat is er nou duidelijker dan het advies van de fabrikant zelf?
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Jamis Diablo schreef: wo 4 december 2019, 14:57 Maar wat is er nou duidelijker dan het advies van de fabrikant zelf?
Die zou zomaar eens doorslaggevend kunnen zijn :winkie:
Maar ten eerste staat de farbrikant/bouwer nog niet vast (waarschijnlijk WheelTec) en ten tweede kan het ook zomaar zijn dat hij ook aangeeft dat voor beide breedtes iets te zeggen valt.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

streetracer schreef: wo 4 december 2019, 14:52 Bij Piet de Wit geven ze iig als advies de 26 ivm de hogere druk die je daarmee kunt rijden aangezien ik het meest van de tijd verhard rijdt.
En daar zitten ze dus gewoon fout.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16838
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb zelfs Supermoto's op 18mm velgen gereden (met de Pace).
Is dat optimaal? Absoluut niet, maar zelfs dat kàn wel. Al lever je zeker wat in aan stuurkwaliteit, je moet echt je bochtentechniek wat aanpassen in vergelijking met smallere banden op dezelfde velgbreedte.

Zolang ik de druk hoog genoeg hield (tegen de 3 bar, wat ook de max. voor die velgen was met een 2.35 band) was het goed te doen, maar zodra de druk zakte ging het stuurgedrag meteen merkbaar achteruit, 2.5 bar was echt de ondergrens om op asfalt nog een beetje acceptabel de bocht door te komen.

Wil je af en toe ook nog lagere drukken rijden is een dergelijke combi daarom echt af te raden. Maar 26mm is geen 18mm, ik zou daar best Supermoto's op aandurven. En op de 30mm velgen ook, ik denk dat het allebei goed kan, geen van beide breedtes gaan je een problematisch stuurgedrag opleveren.
Ben je van plan af en toe ook de weg af te gaan en met lagere druk te rijden zou ik wel de 30mm's kiezen.

Misschien zijn ze bij die lbs in de war met smallere banden, die mogen wel een hogere druk hebben op dezelfde velg als een brede band... Maar veel meer als 3 bar zul je in Supermoto's (op straat) toch niet doen lijkt me, en dat zouden beide velgen prima aan moeten kunnen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

kermit schreef: do 5 december 2019, 09:56 Ik heb zelfs Supermoto's op 18mm velgen gereden (met de Pace).
Is dat optimaal? Absoluut niet, maar zelfs dat kàn wel. Al lever je zeker wat in aan stuurkwaliteit, je moet echt je bochtentechniek wat aanpassen in vergelijking met smallere banden op dezelfde velgbreedte.

Zolang ik de druk hoog genoeg hield (tegen de 3 bar, wat ook de max. voor die velgen was met een 2.35 band) was het goed te doen, maar zodra de druk zakte ging het stuurgedrag meteen merkbaar achteruit, 2.5 bar was echt de ondergrens om op asfalt nog een beetje acceptabel de bocht door te komen.

Wil je af en toe ook nog lagere drukken rijden is een dergelijke combi daarom echt af te raden. Maar 26mm is geen 18mm, ik zou daar best Supermoto's op aandurven. En op de 30mm velgen ook, ik denk dat het allebei goed kan, geen van beide breedtes gaan je een problematisch stuurgedrag opleveren.
Ben je van plan af en toe ook de weg af te gaan en met lagere druk te rijden zou ik wel de 30mm's kiezen.

Misschien zijn ze bij die lbs in de war met smallere banden, die mogen wel een hogere druk hebben op dezelfde velg als een brede band... Maar veel meer als 3 bar zul je in Supermoto's (op straat) toch niet doen lijkt me, en dat zouden beide velgen prima aan moeten kunnen.
Thanks, duidelijk verhaal.
Op mijn Gilbertson rijdt ik overigens met de Supermoto's op 3,5 bar.
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Lars TB schreef: wo 4 december 2019, 22:52
streetracer schreef: wo 4 december 2019, 14:52 Bij Piet de Wit geven ze iig als advies de 26 ivm de hogere druk die je daarmee kunt rijden aangezien ik het meest van de tijd verhard rijdt.
En daar zitten ze dus gewoon fout.
Is deze quote van Kermit "Misschien zijn ze bij die lbs in de war met smallere banden, die mogen wel een hogere druk hebben op dezelfde velg als een brede band..." wat jij bedoelt met "En daar zitten ze dus gewoon fout" ?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

streetracer schreef: do 5 december 2019, 18:13
Lars TB schreef: wo 4 december 2019, 22:52

En daar zitten ze dus gewoon fout.
Is deze quote van Kermit "Misschien zijn ze bij die lbs in de war met smallere banden, die mogen wel een hogere druk hebben op dezelfde velg als een brede band..." wat jij bedoelt met "En daar zitten ze dus gewoon fout" ?
Niet helemaal, maar misschien verwarren ze die quote van Kermit wel, draaien ze het precies verkeerd om.


Vast geen goede, natuurkundige uitleg, maar bij een band zit de enige ruimte waar 'beweging' mogelijk is aan de open onderkant. Die wil dus naar buiten gedrukt worden. Hoe ronder de band, hoe groter die kracht. Staat die opening echter open, dan wordt de kracht veel meer verdeeld over de hele band. (Zo iets waarschijnlijk, er is vast een natuurkundig betere uitleg voor...)

Dus bij een smalle velg druk de band veel harder naar buiten, tegen de wand van de velg aan. En bij een brede velg dus minder (met een zelfde band).

Je kunt dus bijvoorbeeld bij een 2.35 band op een 20 mm velg maar tot bijvoorbeeld 3 bar gaan voordat de wanden beginnen uit te buigen. En die band op een 30 mm velg mag wel tot 4 bar gaan voordat de wanden beginnen te wijken.


Maar goed, wat Kermit al zegt, zo heet wordt de soep in de praktijk niet gegeten als je van 26 naar 30 mm gaat.


Een fietsenmaker moet echter wel zijn verhaal correct hebben... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Niet mee eens. Het binnen oppervlak vd band bepaalt de kracht (samen met de druk). Dikke band, groot oppervlak, grote kracht. Dunne band, klein oppervlak, kleine kracht (bij gelijke druk).
De velg moet de open kant vd band bij elkaar houden.
Of dat op een afstand van 26 of 30mm gebeurd maakt nauwelijks verschil.
Bij dezelfde druk.
(Maar ook het verschil in druk dat je kan/mag gebruiken bij 30 of 26mm zet hier geen zoden aan de dijk)
Het verschil is in ieder geval niet zo groot dat je met de ene maat veilig weg komt en met de andere in de gevarenzone zit.
De maat van de band is cruciaal.
Maar op beide velgen zal dezelfde band komen.

Bij smalle bandjes gaat iets anders spelen.
De druk mag (en moet) hoger zijn.
Soms zo hoog dat het tubeless tape de zwakke plek wordt.
Het alu/carbon vd velg is niet gevoelig voor de hogere druk. Ook de gangbare velg profielen an sich worden niet warm of koud van wat extra druk.

Dus alleen het verhaal van Kermit blijft overeind.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Blijft de vraag welke maat beter is, 26 of 30mm?
Dat is de velg waar de band het mooist rond op valt (want er wordt op straat gereden)
Dus we weten eigenlijk nog niets, behalve dat het geen groot verschil gaat maken...

Wat TS kan doen is van beide velgen 1 of 2 exemplaren bestellen, de banden er omheen, oppompen (velglint en binnenband) en dan beoordelen hoe de band valt, hoe ronder hoe beter. En dan de andere maat retour.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: do 5 december 2019, 23:18 Dus alleen het verhaal van Kermit blijft overeind.
Niet dat jouw verhaal de praktijk verduidelijkt... .


Ik heb dus wel vaker zitten meten aan velgen en banden. En dan schrik je behoorlijk als je ziet wat er gebeurt als je meer druk in een brede band gaat zetten. Een velg dijt flink uit. Bij disc velgen geen drama, bij velgrem velgen zeer negatief.
En dan meet je dus ook dat je bij of een smallere band op diezelfde velg veel hogere drukken kunt toepassen voordat de uitwijking op hetzelfde niveau komt. Of een bredere velg er voor zorgt dat de uitwijking bij die bredere band stukken minder is, aan zienlijk minder is. Bij dunwandige velgen hebben we het over minstens een millimeter (ja, inderdaad, je smalle velg wordt vanzelf breder :winkie: ). Bij velgrem velgen ging het al bij racebandjes tussen 25 en 28 mm verschil om tienden. En bij de spaakgaten nog een tikje meer dan er tussen en dat zorgt dus voor extreem schokkend (letterlijk!) remgedrag.

Mijn 'theoretische' verklaring is gemankeerd, maar de enige manier om toch te kunnen verklaren waarom het effect in de praktijk op treedt.


Graag dus een goede verklaring.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, een velg wordt iets breder als je een brede band hard oppomt. (En dat moet binnen de perken blijven!)
Als je mijn verhaal leest zie je dat ook.
Maar het verschil is de grotere druk, niet een paar mm velg meer of minder.
Uiteraard wordt een velg slapper als je m breder maakt zonder materiaal toe te voegen, of de constructie te veranderen.
Maar dat spreekt juist tegen een bredere velg.

En er is nog een punt bij dat breder worden door (te)hoge druk.
De wang aan de onderkant vd band duwt nog eens extra tegen de velg.
En dat is dynamisch, het wiel draait.
Dus mataalmoeheid.
Scheuren aan de binnenkant onder het velglint, van spaakgat naar spaakgat.

Dus hoge druk in brede banden is Slecht, met smalle en brede velgen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1743
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Ik had laatst een carbon velg in mijn handen. Ik meen dat de maximaal toegestane druk volgens het stickertje maar een paar PSI minder werd als je van een 2.2” band naar 2.5” zou gaan (binnenbreedte van de velg was geloof ik 26mm). Vond het opvallend weinig, maar dat komt denk ik door ervaringen met smallere velgen.

Kwam dit laatst tegen, misschien interessant. Ik kan me er ergens wel in vinden.
https://www.renehersecycles.com/myth-18 ... wide-rims/

Ik zou overigens voor 26mm velgen gaan, voor het geval dat je misschien ooit met hele smalle banden moet of wilt rijden. Als je in een gekke bui ineens een gravelracer koopt bijvoorbeeld :D
Het is hier geen ponykamp!
Plaats reactie