Interne breedte wielset nieuwe bike - wielset besteld p3

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Qprs schreef: vr 6 december 2019, 00:17 ...
Ik zou overigens voor 26mm velgen gaan, voor het geval dat je misschien ooit met hele smalle banden moet of wilt rijden. Als je in een gekke bui ineens een gravelracer koopt bijvoorbeeld :D
Dat is ook een interessant argument.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 6 december 2019, 00:33
Qprs schreef: vr 6 december 2019, 00:17 ...
Ik zou overigens voor 26mm velgen gaan, voor het geval dat je misschien ooit met hele smalle banden moet of wilt rijden. Als je in een gekke bui ineens een gravelracer koopt bijvoorbeeld :D
Dat is ook een interessant argument.
Ooit 1,5 banden in mijn Storck gehad maar dat is echt geen gezicht. Esthetisch aspect bij mijn bikes speelt ook een hele grote rol.
Er zullen dus nooit smallere banden in komen.
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1742
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Groot gelijk heb je. Zijn de velgen qua hoogte verschillend? Dat verschil qua looks maakt je keuze misschien makkelijker dan natuurkundig geneuzel in de marge ;)

Ik rij zelf momenteel met 2.25" banden in verschillende fietsen, op verschillende velgbreedtes, van smal tot breed. Mijn glimlach is op iedere fiets hetzelfde, want fietsen is gewoon leuk. Daar heeft velgbreedte maar heel weinig invloed op. Tenzij je een te smalle band moet monteren omdat je Schwalbe kapot is, de fietsenmaker gesloten is, en je alleen nog maar een smalle band hebt die je ooit van iemand hebt gekregen om de een of andere reden. In dat geval kunnen de bredere velgen wel te breed zijn. Tot zover mijn wetenschappelijk bijdrage :bier:

Ik heb die Storck overigens van je gekocht toen je naar je volgende project ging. Heb er toen 2.0" bandjes in gezet, inderdaad niet breed genoeg nu ik er op terug kijk.:lol:
https://ep1.pinkbike.org/p5pb6354666/p5pb6354666.jpg
Het is hier geen ponykamp!
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Qprs schreef: vr 6 december 2019, 02:00 Groot gelijk heb je. Zijn de velgen qua hoogte verschillend? Dat verschil qua looks maakt je keuze misschien makkelijker dan natuurkundig geneuzel in de marge ;)

Ik rij zelf momenteel met 2.25" banden in verschillende fietsen, op verschillende velgbreedtes, van smal tot breed. Mijn glimlach is op iedere fiets hetzelfde, want fietsen is gewoon leuk. Daar heeft velgbreedte maar heel weinig invloed op. Tenzij je een te smalle band moet monteren omdat je Schwalbe kapot is, de fietsenmaker gesloten is, en je alleen nog maar een smalle band hebt die je ooit van iemand hebt gekregen om de een of andere reden. In dat geval kunnen de bredere velgen wel te breed zijn. Tot zover mijn wetenschappelijk bijdrage :bier:

Ik heb die Storck overigens van je gekocht toen je naar je volgende project ging. Heb er toen 2.0" bandjes in gezet, inderdaad niet breed genoeg nu ik er op terug kijk.:lol:
https://ep1.pinkbike.org/p5pb6354666/p5pb6354666.jpg
Wat was dat toch een mooi frame. Heb je hem nog?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je wielenbouwer de velgen die je overweegt heeft liggen kun je wellicht je band er eens om leggen en oppompen om te zien hoe ze vallen (hoe bol ze staan).

Volgens mij hangt dat ook nog een beetje van de band af, een 2.0 Kojak staat "spitser" op dezelfde velg (Mavic Crossride) als een Big Apple in dezelfde maat.

Maar ik denk nog steeds dat 26 en 30mm allebei prima kan ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Maar je rijd waarschijnlijk met binnenbanden?

Met 3,5 bar tubeless ploften bij mij de banden tijdens een afdaling al van de velg af. (Ook ZTR355.). Ik rij nu zelf met 25 en 30mm carbon velgen waarbij de 25mm voor xc en 30mm in de enduro.

Met een binnenband maakt de veldbreedte niet zoveel uit. Ik zou voor die 26mm gaan.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: do 5 december 2019, 23:47 En er is nog een punt bij dat breder worden door (te)hoge druk.
De wang aan de onderkant vd band duwt nog eens extra tegen de velg.
Dat zeg ik en dat sprak je tegen. Graag een technische uitleg van wat je bedoelt.

ThaSingleTrackMastah schreef: do 5 december 2019, 23:47 Ja, een velg wordt iets breder als je een brede band hard oppompt. (En dat moet binnen de perken blijven!)
Als je mijn verhaal leest zie je dat ook.
Maar het verschil is de grotere druk, niet een paar mm velg meer of minder.
Uiteraard wordt een velg slapper als je m breder maakt zonder materiaal toe te voegen, of de constructie te veranderen.
Nee, dat is in de praktijk dus niet zo. Wel van dat een bredere velg verhoudingsgewijs slapper is, maar dan moet een zelfde druk volgens jou een grotere afwijking hebben op een brede velg dan bij een smalle velg.

Wat ik gemeten heb is dat bij gelijke druk de afwijking bij een smalle velg groter is. Dus de band zet duidelijk meer druk op die wand.

En dat komt dus overeen met het idee dat een smalle band minder kracht zet: de verhouding wordt aangepast. Dus of je nu de band smaller maakt of de velg breder, het effect is gelijk.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Real Epic '89 schreef: vr 6 december 2019, 10:26 Maar je rijd waarschijnlijk met binnenbanden?

Met 3,5 bar tubeless ploften bij mij de banden tijdens een afdaling al van de velg af. (Ook ZTR355.). Ik rij nu zelf met 25 en 30mm carbon velgen waarbij de 25mm voor xc en 30mm in de enduro.

Met een binnenband maakt de veldbreedte niet zoveel uit. Ik zou voor die 26mm gaan.
Komen tubolito's in.
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Wielset is besteld.
Uiteindelijk gekozen voor 30 mm intern

Gegevens:
Voorwiel non-boost steekas
* velg: wheeltec carbon fliteX-30 mat zwart zonder decals
* naaf: DT-Swiss HUB 240s stealth
* spaken: Sapim SPOKE D-Light JB 14G BLK 14 / Sapim SPOKE Laser JB 14G BLK 14
* nippels: Sapim NIP Polyax DSQ 14G 18mm ALU BLK 28

Achterwiel boost steekas
* velg: wheeltec carbon fliteX-30 mat zwart zonder decals
* naaf: DT-Swiss HUB 240s stealth - BOOST (shimano 12 speed)
* spaken: Sapim SPOKE D-Light JB 14G BLK 14 / Sapim SPOKE Laser JB 14G BLK 14
* nippels: Sapim NIP Polyax DSQ 14G 18mm ALU BLK 28
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Nice, wat weegt dat nou? Zo rond de 1600?
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Jamis Diablo schreef: ma 23 december 2019, 15:45 Nice, wat weegt dat nou? Zo rond de 1600?
Wordt rond de 1470
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Da's een mooi gewicht voor 30 mm
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

streetracer schreef: ma 23 december 2019, 16:22
Jamis Diablo schreef: ma 23 december 2019, 15:45 Nice, wat weegt dat nou? Zo rond de 1600?
Wordt rond de 1470
Dan zijn de velgen wel extreem licht voor 30mm intern. Die zouden dan op zo'n 340g uitkomen.

Wordt wel een heel vette set. Mooi stealth :-q en die 240s zijn supernaafjes.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Jan the Man schreef: ma 23 december 2019, 17:40
streetracer schreef: ma 23 december 2019, 16:22

Wordt rond de 1470
Dan zijn de velgen wel extreem licht voor 30mm intern. Die zouden dan op zo'n 340g uitkomen.

Wordt wel een heel vette set. Mooi stealth :-q en die 240s zijn supernaafjes.

Ciao
Jan
Weet het niet maar dit was de gewichtsindicatie die WheelTec gaf voor deze wielset
Plaats reactie