Zoals mijn naam het al zegt ben ik geen doorsnee moutainbiker.
Ik rijdt voornamelijk op de straat, gravelpaden en soms op het strand.
Voor mijn nieuwe bike ben ik aan het kijken voor een carbon wielset (waarschijnlijk bij WheelTec) en kan daar kiezen voor 26 mm interne breedte of 30 mm interne breedte.
De banden die er op komen zijn G-one snakeskin 29x2.35 en die kunnen gewoon op beide velgen. Maar wat zouden jullie adviseren en waarom ?
Interne breedte wielset nieuwe bike - wielset besteld p3
- streetracer
- Pro Biker
- Berichten: 1444
- Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
- Mijn mountainbike: Uitgeest
Laatst gewijzigd door streetracer op ma 23 december 2019, 14:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Zolang er maar een weg is......
Mijn bikes door de jaren heen;
Van Nicholas Tuareg 26er - 9,1 kg
Van Nicholas Tuareg 27.5er - 9,8 kg
Klein Attitude 8,2 kg
TWIN SIX TI FSU 9,2 kg
Gilbertson Inferno 8,5 kg
BEONE Black 7,3 kg
Mijn bikes door de jaren heen;
Van Nicholas Tuareg 26er - 9,1 kg
Van Nicholas Tuareg 27.5er - 9,8 kg
Klein Attitude 8,2 kg
TWIN SIX TI FSU 9,2 kg
Gilbertson Inferno 8,5 kg
BEONE Black 7,3 kg
- streetracer
- Pro Biker
- Berichten: 1444
- Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
- Mijn mountainbike: Uitgeest
Ook niet dat met 26 interne breedte er meer bar in de banden kan en dat dat hoe ik grotendeels mijn bike gebruik ten goede zal komen!?
Zolang er maar een weg is......
Mijn bikes door de jaren heen;
Van Nicholas Tuareg 26er - 9,1 kg
Van Nicholas Tuareg 27.5er - 9,8 kg
Klein Attitude 8,2 kg
TWIN SIX TI FSU 9,2 kg
Gilbertson Inferno 8,5 kg
BEONE Black 7,3 kg
Mijn bikes door de jaren heen;
Van Nicholas Tuareg 26er - 9,1 kg
Van Nicholas Tuareg 27.5er - 9,8 kg
Klein Attitude 8,2 kg
TWIN SIX TI FSU 9,2 kg
Gilbertson Inferno 8,5 kg
BEONE Black 7,3 kg
-
- Moderator
- Berichten: 13035
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Is verschil in gewicht nog een overweging voor je, als dat verschil er is?
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
- streetracer
- Pro Biker
- Berichten: 1444
- Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
- Mijn mountainbike: Uitgeest
Met 26 intern zou de wielset lichter worden. Opzich nice maar in dit geval voor mij niet doorslaggevendKapitein Iglo schreef: ↑ma 2 december 2019, 13:33 Is verschil in gewicht nog een overweging voor je, als dat verschil er is?
Zolang er maar een weg is......
Mijn bikes door de jaren heen;
Van Nicholas Tuareg 26er - 9,1 kg
Van Nicholas Tuareg 27.5er - 9,8 kg
Klein Attitude 8,2 kg
TWIN SIX TI FSU 9,2 kg
Gilbertson Inferno 8,5 kg
BEONE Black 7,3 kg
Mijn bikes door de jaren heen;
Van Nicholas Tuareg 26er - 9,1 kg
Van Nicholas Tuareg 27.5er - 9,8 kg
Klein Attitude 8,2 kg
TWIN SIX TI FSU 9,2 kg
Gilbertson Inferno 8,5 kg
BEONE Black 7,3 kg
- Prulleman
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1946
- Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
- Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
- Contacteer:
ik zou voor jou gebruik voor de 26mm gaan. Als je er nou echt met 1,3 bar mee het bos in zou gaan, dan heb je wat aan die paar mm extra, maar voor gebruik op de weg zet je de boel waarschijnlijk op minimaal 1,8 bar en dan zou ik persoonlijk voor een paar gram minder gaan en dus de 26mm.
Of je moet in de toekomst toch wat vaker met lage druk in het terrein gaan rijden, dan kan je daar beter op voorbereid zijn met 30mm.
(ik heb zelf 26.5mm velgen en 2.25 xc banden en dat is eigenlijk een perfecte compromis, voor mij althans, met brede wegbanden zouden de velgen niet breder hoeven als ik die logica een beetje doortrek)
Of je moet in de toekomst toch wat vaker met lage druk in het terrein gaan rijden, dan kan je daar beter op voorbereid zijn met 30mm.
(ik heb zelf 26.5mm velgen en 2.25 xc banden en dat is eigenlijk een perfecte compromis, voor mij althans, met brede wegbanden zouden de velgen niet breder hoeven als ik die logica een beetje doortrek)
Nee, met die smallere velg zou je in principe juist met een lagere druk moeten rijden. Maar bij de bredere velg heb je met precies dezelfde druk een (fractioneel) lagere rolweerstand.streetracer schreef: ↑ma 2 december 2019, 13:28Ook niet dat met 26 interne breedte er meer bar in de banden kan en dat dat hoe ik grotendeels mijn bike gebruik ten goede zal komen!?
Het enige nadeel aan de bredere velg is het hogere gewicht. Voor de rest is er alleen maar winst als je de band en velg op elkaar aanpast.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- Willem Altes
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2174
- Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26
straat: 26 mmIk rijdt voornamelijk op de straat, gravelpaden en soms op het strand.
strand: 30 mm
gravel: hangt er vanaf hoe hard het is
Dus op straat hoef je niet te profiteren van de voordelen?Willem Altes schreef: ↑di 3 december 2019, 00:32straat: 26 mmIk rijdt voornamelijk op de straat, gravelpaden en soms op het strand.
strand: 30 mm
gravel: hangt er vanaf hoe hard het is
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- Bonanza
- Pro Biker
- Berichten: 1390
- Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
- Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
- Contacteer:
Gwoon wat Lars zegt.Gewicht was niet belangrijk, 2.35" banden. Ik wist het wel.Lars TB schreef: ↑di 3 december 2019, 08:17Dus op straat hoef je niet te profiteren van de voordelen?Willem Altes schreef: ↑di 3 december 2019, 00:32
straat: 26 mm
strand: 30 mm
gravel: hangt er vanaf hoe hard het is
- Willem Altes
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2174
- Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26
Op straat pomp je veel meer druk in de banden. Straat vervormt niet bij hoge druk in je banden. Dat doet zachte ondergrond wel. Dus dat is anders. Bij hogere druk in je banden vallen ze beter op minder brede velgen dan met lagere druk. Het is nog altijd 26mm. Het voornaamste verschil is dat 30 mm zwaarder is. Voor een echte Streetracer (TS heeft dit alias gekozen dus dit is TS habitus) is het dus anders dan voor een MTB-er of strandracer, waar lage druk wel is geboden.
Ze blijven beter vallen op 30 mm. Nu verschilt dit wel per band, maar je wilt niet dat zo een brede band te rond gaat vallen bij hogere drukken en op straat. En dat doet een brede band dus wel eerder met een smallere velg.Willem Altes schreef: ↑di 3 december 2019, 20:06 Op straat pomp je veel meer druk in de banden. Straat vervormt niet bij hoge druk in je banden. Dat doet zachte ondergrond wel. Dus dat is anders. Bij hogere druk in je banden vallen ze beter op minder brede velgen dan met lagere druk. Het is nog altijd 26mm. Het voornaamste verschil is dat 30 mm zwaarder is. Voor een echte Streetracer (TS heeft dit alias gekozen dus dit is TS habitus) is het dus anders dan voor een MTB-er of strandracer, waar lage druk wel is geboden.
Bij hogere drukken belast je smallere velgen stukken meer.
En ook bij hogere drukken heb je nog steeds een (minimaal) lagere rolweerstand met een bredere velg.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Zal aan mij liggen, maar ik vind ronde (ja duh, dus niet rond op die manier) banden op straat fijner dan hoekige.
(In het terrein juist andersom)
Er is denk ik ook een reden dat wegmotorfietsen op ronde banden staan.
Verder reden we een paar jaar geleden nog op 19mm, dus zo smal is 26mm nu ook weer niet. Ik zou voor de 26mm gaan.
Breed zat en iets lichter. Op straat mag de druk ook iets hoger zijn, dat geeft de band op deze "smalle" velg genoeg stabiliteit.
(In het terrein juist andersom)
Er is denk ik ook een reden dat wegmotorfietsen op ronde banden staan.
Verder reden we een paar jaar geleden nog op 19mm, dus zo smal is 26mm nu ook weer niet. Ik zou voor de 26mm gaan.
Breed zat en iets lichter. Op straat mag de druk ook iets hoger zijn, dat geeft de band op deze "smalle" velg genoeg stabiliteit.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Het is eerder dat die brede slicks te puntig worden, juist niet mooi rond als je ze op een smallere velg gooit. Opeens val je daarom 'om' in de bocht.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑wo 4 december 2019, 00:18 Zal aan mij liggen, maar ik vind ronde (ja duh, dus niet rond op die manier) banden op straat fijner dan hoekige.
(In het terrein juist andersom)
Daarbij bouwen bandenleveranciers hun banden tegenwoordig iets anders op en worden ze beter afgestemd op bredere velgen.
Mijn ervaringen met de Super Moto en G-One zeggen: zo breed mogelijke velg. Komt het stuurgedrag echt ten goede.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
Laten we het ome Schwalbe zelf eens vragen:
https://www.schwalbe.com/nl/reifenmasse
De aanbevolen breedte bij 60mm (2.35") is 30 en zelfs 35
Dat 'omvallen' in bochten wat Lars aangeeft herken ik wel.
Ik heb met 26x2.25 op 19mm velgen gereden en bij scherpe bochten trok het stuur opeens extra naar de kant dat ik stuurde.
https://www.schwalbe.com/nl/reifenmasse
De aanbevolen breedte bij 60mm (2.35") is 30 en zelfs 35
Dat 'omvallen' in bochten wat Lars aangeeft herken ik wel.
Ik heb met 26x2.25 op 19mm velgen gereden en bij scherpe bochten trok het stuur opeens extra naar de kant dat ik stuurde.