Old school mtb als gravelracer?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
bluebird
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: di 26 oktober 2010, 22:13
Mijn mountainbike: Bianchi Ethanol 27.1 SX

Nice :-q leuk inderdaad voor deze tijd van het jaar. Ik heb gisteren een setje Tattoo lights gescoord via MP.
Same shit, different day :winkie:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

bluebird schreef: vr 6 december 2019, 13:26 Thnx allen voor de input. Inspiratie genoeg zo :-q
Inmiddels staat ie zo bij, even vlug de Pace gemonteerd:
Afbeelding
Kan zo ook prima natuurlijk, bij een flatbar blijven scheelt een hoop geld. Niet te breed, niet te lange stuurpen en barends erop en je hebt ook een redelijk efficiente zit. Vroeger had je mooie opzetstuurtjes als de Cinelli Spinaci en 3T Tiramisu, al lang verboden in het wielerpeleton maar voor dit soort gebruik kunnen ze best lekker zijn (lange rechte stukken tegen de wind in buffelen....)

Als je alleen wegkm's maakt zijn echte slicks imo wel een meerwaarde. Kojak is supersnel, Supermoto doet er niet veel voor onder maar is er in een bredere maat. Een 2.0 Kojak oogt minder vet.
Big Apple kan ook, maar voelt (met name in de 2.3 versie) wel erg log, dat zijn ook lompe draadbanden. Prima voor forenzen -want goed lekbestendig- maar voor een fiets die ook lekker snel moet aanvoelen niet de beste keus imo.

Ik zou wel de remmen nog iets naar beneden draaien, die lijken zo niet ergonomisch geplaatst.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
bluebird
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: di 26 oktober 2010, 22:13
Mijn mountainbike: Bianchi Ethanol 27.1 SX

Had even rap de stuurpen omgedraaid, vandaar dat de remmen wat hoog staan. De bedoeling is vooralsnog fietspaden over de hei enzo. Licht offroad, bijvoorbeeld wat mul zand stukken. Tattoo light zijn immers onderweg. De RaRa die er nu onder zitten kunnen, alhoewel aardig gebruikt, nog wat ruigers aan. Eigenlijk is het de bedoeling om het gat te dichten tussen mijn racer, die overwintert op de hometrainer, en mijn hardtail MTB. Dan heb ik ook nog een racefiets staan met een gescheurd frame. Dat zal een volgend project worden, maar ik moet nog ff uitvogelen welk gat deze moet dichten 😁
Same shit, different day :winkie:
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Even een vraagje.
Hoe hebben jullie het aangepakt met betrekking tot de vork offset ?

Mijn huidige vork heeft 50mm offset, maar ben nu wel naar een stuurpen van 80mm ipv 110mm gegaan om de afstand naar het racestuur wat te verkleinen.

Wordt daar nog naar gekeken, of is het meer een geval van niet teveel over nadenken en gewoon een mooie starre vork monteren ?
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Een 50mm offset vork. Maar dan praten we over een 29er?
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Real Epic '89 schreef: zo 8 december 2019, 20:15 Een 50mm offset vork. Maar dan praten we over een 29er?
Nee 26"
Vanuit hart balhoofd naar hart wiel gemeten.
Of doe ik iets verkeerd ?
Laatst gewijzigd door RobBoZ op zo 8 december 2019, 21:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

50mm is mogelijk op een 26" Trek of Gary Fisher met G2 geometrie. De meeste 26" fietsen hebben een 45-40mm offset. Waarbij een kortere vork meestal gecompenseerd word met een endere offset. Die bovengenoemde Pace RC31 is daar een voorbeeld van met een offset van 41mm.

Afbeelding
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Slordige meetfout van mijn kant. :oops:
Vork even in de draaibank gespannen om het precies te meten, het is 38mm.

Rare maat dus zal wel 40 zijn met iets een beetje krom/uitgesleten.
Hij verspringt eerst 20mm op de kroonplaat en vervolgens nog 18 waar je het wiel inspan.

Vork is een Fox F100 RL uit 2007.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Hier kun je opzoeken welke vork welke offset heeft. Hij is een beetje gedateerd maar werkt prima voor 26" retro/ ombouw projecten.

https://forums.mtbr.com/shocks-suspensi ... 36488.html
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Top, thanks ! :D

"32 F100 100mm: 470.9/39"
Zou dus 39 moeten zijn.

Maar dan de oorspronkelijke vraag nog, hoe ga ik hier mee om bij de ombouw naar star met een ingekorte stuurpen?

Misschien maar gewoon eerst rijden met de originele vork, en als hij te zenuwachtig is, of juist niet, de offset daar op aanpassen ?
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

RobBoZ schreef: zo 8 december 2019, 21:36 Top, thanks ! :D

"32 F100 100mm: 470.9/39"
Zou dus 39 moeten zijn.

Maar dan de oorspronkelijke vraag nog, hoe ga ik hier mee om bij de ombouw naar star met een ingekorte stuurpen?

Misschien maar gewoon eerst rijden met de originele vork, en als hij te zenuwachtig is, of juist niet, de offset daar op aanpassen ?
Ja dat kan. Je moet je wel goed inlezen wat er gebeurt als je de offset of hoogte van de vork veranderd. Maar vaak worden nieuwe vorken zoals die Pace al met een afwijkende offset geleverd. Het is vooral wat je zelf wil. Ook zullen veel bikers aangeven dat ze er weinig van merken. Ik merk de offset eigenlijk alleen bij kort draaiwerk in het bos. 38 vs 41mm.

Die ingekorte stuurpen is eigenlijk niet korter als je bovenop de remhendels rijd. Je afstand blijft dan hetzelfde als bij je flatbar. (stuurpen+bocht in je stuur.)
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

In mijn Canyon grand canyon 26” paste een 28x1.6 achterwiel. Met schijfremmen en mtb stuur fijne gravelbike.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Zat nog eens te denken.
Waarom zou je je verende voorvork eigenlijk uitwisselen voor een starre ?
Is dat puur esthetisch, of heeft dat ook nog een praktisch nut.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Als je 26" blijft rijden kun je de geveerde vork laten zitten. Wel zijn geveerde vorken niet gebouwd om permanent op de weg te rijden ivm de inwendige smering. Het idee is vaak ook om een onderhouds arme fiets te bouwen.

Ga je over op 700c wielen dan heb je meer banden mogelijkheden met een vaste vork.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

RobBoZ schreef: ma 9 december 2019, 07:22 Zat nog eens te denken.
Waarom zou je je verende voorvork eigenlijk uitwisselen voor een starre ?
Is dat puur esthetisch, of heeft dat ook nog een praktisch nut.
Spatbordje op weg is wel lekker. En ga je een keer oldskool dan kun je op de vastevork, mits voorzien van nokjes, een lowrider monteren.
Plaats reactie