Old school mtb als gravelracer?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Zal er vanavond eens een setje wielren wielen in zetten, kijken hoe het uitkomt.

Mijn idee is om MTB wielen en 700c uit te kunnen wisselen afhankelijk van de ondergrond.
Gebruikersavatar
bluebird
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: di 26 oktober 2010, 22:13
Mijn mountainbike: Bianchi Ethanol 27.1 SX

Ja, daar denk ik ook aan. Heb nu echter kwalitatief best goede 26 MTB wielen. Race discwielen heb ik niet. Een beetje goede wielen zijn best duur. Ik vraag me af of dat de moeite loont. Voorlopig kijk ik hoever ik kom met twee setjes banden, RaRa en Tattoo lights. In combinatie met een recht stuur kan ik dan ook nog eens mijn huidige remmen behouden.
Same shit, different day :winkie:
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Vandaag de zomerwielen van m'n racefiets er eens in gehangen om te passen.

Heb in de vork 40mm ruimte van de velg tot brug van de vork.
Van achter heb ik ook 40mm ruimte en dan kom ik tegen de voor derailleur.

Denk dat je met die 40mm best wel een eindje moet komen toch ?
Weet niet wat de gebruikelijke banden voor een gravelbike zijn ?

Heb nu overigens een setje 26"velgen met Continental Raceking 2,2 voor deze fiets klaargemaakt.
Zodra er 700c velgen opkomen wordt de prioriteit lage rolweerstand, maar wel wat meer profiel en body als de 23mm Conti GP 4 season die ik nu op de racer heb liggen.

Hier alvast een sneak preview:

Afbeelding
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ziet er goed uit!
Persoonlijk zou ik dan wel een stuur kiezen met een korte bocht, zoals dit:

Afbeelding

Stukje leesvoer:
https://www.mantel.com/blog/racefiets-stuur-koopgids
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Had inderdaad mooier geweest ja, maar werk nu even met spul dat ik heb liggen.
Had dit stuur nog liggen omdat ik op de racer ook over ben gegaan naar een ergo stuur met kortere bochten.
( https://www.3t.bike/en/products/dropbar ... o-559.html )

Zodra ik m'n shifters gemonteerd heb gooi ik de fiets in de Kickr en ga ik wat proefrondjes in zwift doen en zo kijken wat een beetje prettig rijd wat positie betreft.
Wat makkelijker dan aan de kant van de weg moeten sleutelen.

Daarna buiten het stuurwerk/handeling eens testen.
En dan kan ik als het nodig is nog finetunen met andere onderdelen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dus je hebt wel een Zwift met Kickr, maar een echte fiets dat moet low budget?
Er zijn forumleden die andere prioriteiten stellen :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

ThaSingleTrackMastah schreef: di 10 december 2019, 13:49 Dus je hebt wel een Zwift met Kickr, maar een echte fiets dat moet low budget?
Er zijn forumleden die andere prioriteiten stellen :wink:
Ik zat me net af te vragen hoe je je fietspositie kunt beoordelen in relatie tot stuur- en bochtengedrag op een dergelijke stationaire set-up? Je legt 'm niet even plat in de (onverharde offcamber ;) )bocht...?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Kapitein Iglo schreef: di 10 december 2019, 13:59
ThaSingleTrackMastah schreef: di 10 december 2019, 13:49 Dus je hebt wel een Zwift met Kickr, maar een echte fiets dat moet low budget?
Er zijn forumleden die andere prioriteiten stellen :wink:
Ik zat me net af te vragen hoe je je fietspositie kunt beoordelen in relatie tot stuur- en bochtengedrag op een dergelijke stationaire set-up? Je legt 'm niet even plat in de (onverharde offcamber ;) )bocht...?
Heb meerde fietsen, dit wordt een van de.
Heb het overigens niet over low buget gehad.

Heb een goede MTB (Merida big.nine 7000 '19 met 1x12 XT groep.), een goede carbon racer en dit wordt meer een er tussen is fiets.
En gewoon een leuk knutsel project.

Op de trainer voel je snel genoeg of je rug het leuk vind of niet.
Het gevoel met sturen enz wordt dan de volgende stap.
Maar deze fiets zal meer rechtdoor als bochtenwerk doen, dus vandaar dat lang in 1 positie zitten wel aandacht krijg.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

40mm brede band kan hoger zijn dan 40mm en dan past het niet. Alhoewel dat eerder bij een mtb band het geval zal zijn. Steek zoiets:

Afbeelding
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

En we zijn weer wat verder.

Heb een setje Shimano Tiagra 2x10 shifters met hydraulische rempomp (ST-4720) gemonteerd.
Zoals gehoopt werkt hij ook met de 9 speed casette.
Hoe goed hij dat straks in de praktijk gaat doen zal nog blijken, maar upgraden kan altijd nog.

Bij de voorderaileur heb ik de eindbegrenzer naar het kleinste tandwiel zo ver ingedraaid dat hij nu begrenst op het middenblad.
Vanuit daar kan ik de 2x shifter (links) gebruiken om tussen het midden en groot blad te schakelen.

Omdat bij mijn originele setup de stelmoer voor de kabelspanning op shifters zelf zat heb ik nu stelbussen tussen de buitenkabel gemonteerd om zo toch stelmogelijkheid te houden.

Heb vandaag de fiets even in de Kickr gehangen om een "droog" testrondje te doen (letterlijk en figuurlijk).
Het voelt allemaal erg vertrouwd aan in vergelijking met de racefiets.
Al zit de reach wel tegen de max, het voelt niet onprettig.
Ook flink aan het schakelen geweest, ook onder kracht en laag cadans maar het voelt allemaal goed aan.

Dit zegt uiteraard nog niet alles maar is alvast een positief begin.

Voor de wielen heb ik nu een setje Bontrager Race X Light (26") gemonteerd met 2x Continental race king (tubeless).
Volgende week beginnen aan de remmerij en wat stuurlint er rond en dan mag hij gaan buitenspelen.

Dit is hem tot zo ver:

Afbeelding
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Jurriaan schreef: ma 9 december 2019, 10:03 Spatbordje op weg is wel lekker. En ga je een keer oldskool dan kun je op de vastevork, mits voorzien van nokjes, een lowrider monteren.
Hoofddoel van deze build is een fiets te hebben die sneller is dan mijn mountainbike op verhard/licht onverhard.
Komen dus verder geen fratsen op.
Zo clean en (binnen de perken) licht mogelijk.
(Zit nu met de setup MTB wielset en fox vork op 11 kg.)

Met ongeveer hetzelfde vermogen dat ik op de MTB 25km/h rijd haal ik op de racer 30km/h.
Hoop met deze fiets meer richting de racer te gaan.

De racer is zeer stijf en de breedste band die er in past is een 23mm achter, en 25mm voor.
Hij vliegt over asfalt maar als je een takje of steentje raak lig je er al bijna af.

Wil nu dus iets dat op de eerste plaats snel is, maar ook bekwaam voor licht offroad werk.
Dat ga ik dus proberen de bereiken met 700c wielen met een zo licht mogelijk rollende band, die wel bekwaam is voor gravel.
Heb op het moment de Schwalbe G-One speed 30mm (TLE) op het oog.

Maar wil er ook weleens wat steviger ragwerk mee gaan doen, gewoon omdat het kan.
Daar heb ik dan de MTB wielen voor.
En heb zelfs nog een setje 26" spike banden staan.
Die hebben zich de afgelopen jaren ook al bewezen om veilig op het werk te komen als het glad/besneeuwd is.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik zou toch zoeken voor een leuk vast vorkje.
Veel directer, strakker, lichter en staat mooier :-q

Qua banden, voor gravel heb je weinig grip nodig.
Echte gravel stukken rijd ik zelf gewoon op mn racefiets met 25mm slicks.
Tis dan alleen even opletten in snelle bochten.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Ja andere vork is nog niet uitgesloten hoor.
Heb om te beginnen deze vork al meer op druk gezet om hem wat strakker te krijgen.
Kan verder nog wat spelen met de lockout om een starre vork na te bootsen.
Maar voor de rest is het eigenlijk een prima vork.

Met de vork en MTB wielen lijkt het inderdaad eerder een MTB met een verkeerd stuur dan een echte gravelfiets.
Maarja, wie let daar nou op als je voorbij gevlogen kom. :winkie:

Maar als ik een andere vork neem moet het wel een mooie, beetje aerodynamische vork zijn.
Niet een mtb vork met ipv dempers 2 carbonnen pijpen.
Andere vork steken is ook niet veel moeilijker als een wiel wisselen dus kan ik altijd met mtb banden de fox vork, en met 700c wielen de starre gebruiken.

Maar zullen hem straks eerst eens gaan testen met de MTB banden op iets meer druk, kijken hoe dat allemaal voelt.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Vanochtend mn eerste rondje op de gravelsaurus gedaan.
Verhard en onverhard.

Wat al gelijk opviel was dat de stuurstang korter moet.
Zit nu met gestrekte armen voorover, dat is leuk op de trainer, maar met de schokken van offroad te zwaar voor de rug.
Ook voelde het sturen vrij traag.

Ook nog even de vork star gemaakt (lockout) maar mijn eerste gedachte was gelijk "waarom zou je dit willen als het ook anders kan..."

Zat wat snelheid betreft rond de 28km/h op een comfortabel vermogen.
Met de racekings op 2,5 bar.

Dit zal met de racewielen en lichte banden ( g-one speed TLE ) naar verwachting alleen nog maar beter worden.

Wat de remmen betreft, heerlijk !
Zeker met dit natte weer.
Mensen die anti schijfrem en pro velgrem (op de racefiets) zijn zullen wss nooit met hydraulische schijfremmen gereden hebben, of kunnen het niet betalen.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

RobBoZ schreef: di 17 december 2019, 08:50 Vanochtend mn eerste rondje op de gravelsaurus gedaan.
Verhard en onverhard.

Wat al gelijk opviel was dat de stuurstang korter moet.
Zit nu met gestrekte armen voorover, dat is leuk op de trainer, maar met de schokken van offroad te zwaar voor de rug.
Ook voelde het sturen vrij traag.
Vergelijk ook eens de zitbuis hoek/ zadel positie door je andere fietsen ernaast te zetten. Het kan zijn dat bij deze fiets je zadel verder naar achter staat.
Plaats reactie