Zadelpositie tov de trappers zijn ongeveer hetzelfde, maar dit frame is langer als bv mn racefiets.
Ben bang dat als ik mijn zadel te ver naar voren zet ik weer niet lekker uit kom tov mijn trappers.
Stuurstang die er nu op zit is 80mm, originele was 110mm.
Old school mtb als gravelracer?
- RobBoZ
- Extreme Biker
- Berichten: 617
- Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
- Mijn mountainbike: is smerig.
Gisteren nog wat meetwerk tov mijn racefiets gedaan.
Van zitvlak (zitbotjes positie op het zadel) tot het rustpunt van de handpalmen op de hoods is de racefiets 50mm korter.
Heb die grote reach van de gravelfiets nu ook gecompenseerd door het stuur hoger te zetten.
Het zadel staat ook al ietsje verder naar voren als op de racer.
Krijg vandaag een 35mm stuurpen binnen, daarmee zou de reach aardig in de buurt moeten komen.
Eens kijken wat dat gaat doen.
Van zitvlak (zitbotjes positie op het zadel) tot het rustpunt van de handpalmen op de hoods is de racefiets 50mm korter.
Heb die grote reach van de gravelfiets nu ook gecompenseerd door het stuur hoger te zetten.
Het zadel staat ook al ietsje verder naar voren als op de racer.
Krijg vandaag een 35mm stuurpen binnen, daarmee zou de reach aardig in de buurt moeten komen.
Eens kijken wat dat gaat doen.
- RobBoZ
- Extreme Biker
- Berichten: 617
- Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
- Mijn mountainbike: is smerig.
En hij is klaar.
Nieuw wielsetje/banden en een kortere stuurstang om de reach terug te brengen naar hetzelfde als op mijn racer.
Heb gekozen voor een setje DT Swiss E1800 spline met Schwalbe G-One Speed TLE 30mm banden. (tubeless uiteraard)
Het hoofddoel van deze fiets zal zijn >90% asfalt, maar met de keuze om eens een onverharde weg te kunnen pakken.
Vandaar deze wiel/band keuze.
Mocht ik een keer in een gekke bosrace bui zijn dan kan het setje MTB wielen er in.
Voor het echte mountainbiken heb ik uiteraard een andere fiets.
Wat de voorvork betreft heb ik nog geen behoefte om hem te vervangen.
Begrijp dat gravelfiets fabrikanten een starre monteren uit kostenbesparing, maar met zo'n vork met lockout heb je naar mijn idee toch het beste van 2 werelden.
En met zijn huidige 10,46Kg is het zeker geen zwaargewicht.
Nieuw wielsetje/banden en een kortere stuurstang om de reach terug te brengen naar hetzelfde als op mijn racer.
Heb gekozen voor een setje DT Swiss E1800 spline met Schwalbe G-One Speed TLE 30mm banden. (tubeless uiteraard)
Het hoofddoel van deze fiets zal zijn >90% asfalt, maar met de keuze om eens een onverharde weg te kunnen pakken.
Vandaar deze wiel/band keuze.
Mocht ik een keer in een gekke bosrace bui zijn dan kan het setje MTB wielen er in.
Voor het echte mountainbiken heb ik uiteraard een andere fiets.
Wat de voorvork betreft heb ik nog geen behoefte om hem te vervangen.
Begrijp dat gravelfiets fabrikanten een starre monteren uit kostenbesparing, maar met zo'n vork met lockout heb je naar mijn idee toch het beste van 2 werelden.
En met zijn huidige 10,46Kg is het zeker geen zwaargewicht.
- RobBoZ
- Extreme Biker
- Berichten: 617
- Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
- Mijn mountainbike: is smerig.
Net niet, heb mijn vork nog los gewogen en die is 1,5 Kg.
Maar dat is ook niet mijn doel.
Lichter als 10 kilo klinkt leuk maar merk er niet veel van.
Misschien als je ga timen op een lange klim, maar voelen doe ik het niet.
Mijn racer is met de carbon wielen een goede 7 kilo maar kan nu niet zeggen dat het een wereld van verschil is.
Rolweerstand van de banden doet wel veel wat klimmen betreft.
Mijn mountainbike is 10,6 kilo maar gooi op het kragge parcours hier, met best wat pittige klimmetjes de gravelfiets toch een stuk makkelijker omhoog. ( figuurlijk )
Die vork heeft zich voor mij inmiddels ook al bewezen.
Rijd gewoon veel prettiger en het vangt mooi de eerste klap op als je een kuil of iets over het hoofd zie.
Heb je net genoeg tijd om even je achterwiel te hoppen.
Een remote lockout zou wel fijn zijn, misschien dat ik daar nog eens naar ga kijken.
Sta er niet van te kijken als gravelbikes in de toekomst ook meer geveerd worden voor toch wat meer comfort.
Misschien nog een vlak stuur er op voor toch wat meer controle, mss nog barends voor comfort.
O wacht...
- bluebird
- All rounder
- Berichten: 95
- Lid geworden op: di 26 oktober 2010, 22:13
- Mijn mountainbike: Bianchi Ethanol 27.1 SX
Hierbij een update van mijn kant. Zondag het eerste ritje op asfalt gedaan, vanmiddag heb ik zo'n beetje alle ondergronden gereden . Was uiteraard redelijk nat op sommige stukken, maar ik ben positief verrast door de nieuwe bandjes. Ik heb trouwens ook eindelijk mijn 'project-crank' af en gemonteerd. Een FSA SL-K light carbon, vergane stickers verwijderd, opgeschuurd en met wat blanke lak bewerkt. Oh, en een NW blad gemonteerd.
Same shit, different day