MTB-ers, ik heb onlangs een nieuwe(re) hardtail aangeschaft. Hierdoor staat mijn oude Bianchi nu werkloos in de schuur:
Omdat ik dat 1- zonde vind van deze leuke fiets; en 2- mijn oude (winter)racer een scheur heeft in het frame; en 3- op zoek ben naar een gravel-achtige winterfiets; heb ik het plan opgevat om de 26-er aan te passen. Hij is overigens bedoeld voor winterritjes over asfalst en grindpaden, geen mtb ambities en geen heuvels hier in het midden van het land helaas. Als het bevalt wellicht een keertje LV/HV/Zeist ofzo, maar daar heb iik wezen mijn andere Bianchi voor.
Qua geo is de Bianchi vrij lang, ik moet de maten nog even naast mijn racer leggen. Maar vooralsnog zie ik geen probleem. Ik ben 'redelijk' handig en heb alvast wat huiswerk gedaan:
-banden: de rara's zijn op zich prima, ik heb ook nog wel wat smallere slicks liggen in 26 (geen prio lijkt me)
-stuur; ik heb nog wel een racestuurtje en pennen in de range van 8 tot 13 cm, dus dan moet ik ook een eind komen
-voorvork; de Reba heeft een lock-out, op termijn kan ik overstappen naar starre carbon vork
maar dan:
-remmen; als ik raceshifters monteer, dan ligt een overstap naar mechanische schijfremmen (BB7 bijv.) voor de hand. Kost me zo'n 100 euro
-aandrijving; is nu 1x9 sram X0, heb nog een achterderrie Campa Veloce (10 speed) liggen, bijpassende shifters kosten me zo'n 100 euro
ik heb nog twee Shimano mtb cassette's liggen in 10 speed. Race werkt dat met campa groep, is er een verschil met MTB cassette's?
Wat vinden jullie? Vergeet ik nog wat?
Old school mtb als gravelracer?
-
- Moderator
- Berichten: 4115
- Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
- Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....
- Wellicht passen hier racewielen in met een smal bandjes.
- Kijk wel even naar je geo. Op een racefiets rijdt je vaak op de remgrepen met je handen, en dat kan zomaar 10cm verder weg zitten, zeker als je nu een smal stuur hebt. Daarnaast wordt de drop in de beugels wel erg diep. Vervangende pen zou dus kort en steil moeten zijn.
Ik heb ooit een McMahon aangepast volgens jouw idee, en dat was geen succes. Mijn racefiets rijdt een stuk lekkerder.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2178
- Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
- Mijn mountainbike: Isn't dead.
Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Hou alleen rekening dat niet alle onderdelen race/ mtb uit te wisselen zijn.
Beide ex26"
Misschien een mooie tip met hydraulische remgrepen;
viewtopic.php?f=20&t=141905
Beide ex26"
Misschien een mooie tip met hydraulische remgrepen;
viewtopic.php?f=20&t=141905
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
De Pace van Kermit was een 29" als ik het me goed herinner.
Dan heb je een ruimere keuze kwa wielen en banden.
In een 26" zal wel een brede 650b gravelband passen, maar daarmee houdt het wel op.
Ook op een gravelbike rollen grotere wielen beter, en dat draagt weer bij aan het plezier.
Als je touwtjesremmen gaat gebruiken moet je aan de cable pull vd race hendels denken, die is kleiner dan vbrakes. Mech mtb schijfremmen zijn dan lastig goed te krijgen, al bij kleine slijtage moet je de kabels bijstelken.
Dus mech road schijfremmen (er is ook een road versie vd bb7, maar ook spyre maakt fijne mech remmen) .
Je Shimano Campa mix daar durf ik kiets over te zeggen.
Het is eenvoudiger het binnen 1 merk en serie te houden.
Bijv Shimano 9 speed mtb en road mix.
Of een Shimano road groep met een kleine mtb cassette. (evt met een ztto derailleur extender van ali)
Dan heb je een ruimere keuze kwa wielen en banden.
In een 26" zal wel een brede 650b gravelband passen, maar daarmee houdt het wel op.
Ook op een gravelbike rollen grotere wielen beter, en dat draagt weer bij aan het plezier.
Als je touwtjesremmen gaat gebruiken moet je aan de cable pull vd race hendels denken, die is kleiner dan vbrakes. Mech mtb schijfremmen zijn dan lastig goed te krijgen, al bij kleine slijtage moet je de kabels bijstelken.
Dus mech road schijfremmen (er is ook een road versie vd bb7, maar ook spyre maakt fijne mech remmen) .
Je Shimano Campa mix daar durf ik kiets over te zeggen.
Het is eenvoudiger het binnen 1 merk en serie te houden.
Bijv Shimano 9 speed mtb en road mix.
Of een Shimano road groep met een kleine mtb cassette. (evt met een ztto derailleur extender van ali)
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
O ja, en een vaste vork.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Moderator
- Berichten: 16705
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Veel is al gezegd, maar inderdaad goed kijken naar de zithouding die je prefereert. In principe is een frame voor mtb-sturen langer dan een frame voor dropbar, dus wat Baron zegt: grote kans dat je een relatief korte en steile stuurpen nodig hebt om lekker te zitten.
Imo is het om dezelfde redenen ook aan te raden een dropbar met korte reach en ondiepe drop te nemen. Op mijn huidige gravelracer heb ik een stuur met 12 graden flare (naar buiten staande drops) en dat bevalt ook erg goed, eigenlijk fijner dan een conventionele dropbar (maar smaak blijft altijd subjectief...).
Met race-shifters inderdaad road-specifieke schijfremmen nemen, BB7 road of TRP Spyre zijn de voor de hand liggende opties.
En hier kun je de nodige info vinden over uitwisselbaarheid van verschillende merken en groepen:
http://blog.artscyclery.com/science-beh ... atibility/
Er is van alles mogelijk qua uitwisselbaarheid, maar meestal wil je de kosten een beetje beperkt houden met zulke projectjes.
Toen ik mijn Pace (idd een 29er) ombouwde naar een dropbar heb ik wel geïnvesteerd in nieuwe shifters (Rival), derailleur (Force) en remmen (Spyres). Omdat ik ook naar 11-speed met een racecassette wilde zelfs de stap genomen daar nieuwe wielen voor aan te schaffen (11-road cassettes zijn breder dan 11-mtb cassettes en hebben dus een daarvoor geschikte body nodig).
Later heb ik nog een vouw-mtb (met oldskool 26er geo) voorzien van een dropbar maar dat heb ik goedkoper gehouden. Race remgrepen met V-brake kabeltrek, 9-speed barend shifter en cheap-ass stuur en pen. Daar was ik volgens mij voor een tientje of zes, zeven mee klaar
Pace, met dikke Supermoto's:
Dahon vouw-mtb (niet mooi, wel functioneel en mag gratis in de trein mee )
Dit frame heeft een hele lage stackwaarde dus veel spacers was onvermijdelijk:
Imo is het om dezelfde redenen ook aan te raden een dropbar met korte reach en ondiepe drop te nemen. Op mijn huidige gravelracer heb ik een stuur met 12 graden flare (naar buiten staande drops) en dat bevalt ook erg goed, eigenlijk fijner dan een conventionele dropbar (maar smaak blijft altijd subjectief...).
Met race-shifters inderdaad road-specifieke schijfremmen nemen, BB7 road of TRP Spyre zijn de voor de hand liggende opties.
En hier kun je de nodige info vinden over uitwisselbaarheid van verschillende merken en groepen:
http://blog.artscyclery.com/science-beh ... atibility/
Er is van alles mogelijk qua uitwisselbaarheid, maar meestal wil je de kosten een beetje beperkt houden met zulke projectjes.
Toen ik mijn Pace (idd een 29er) ombouwde naar een dropbar heb ik wel geïnvesteerd in nieuwe shifters (Rival), derailleur (Force) en remmen (Spyres). Omdat ik ook naar 11-speed met een racecassette wilde zelfs de stap genomen daar nieuwe wielen voor aan te schaffen (11-road cassettes zijn breder dan 11-mtb cassettes en hebben dus een daarvoor geschikte body nodig).
Later heb ik nog een vouw-mtb (met oldskool 26er geo) voorzien van een dropbar maar dat heb ik goedkoper gehouden. Race remgrepen met V-brake kabeltrek, 9-speed barend shifter en cheap-ass stuur en pen. Daar was ik volgens mij voor een tientje of zes, zeven mee klaar
Pace, met dikke Supermoto's:
Dahon vouw-mtb (niet mooi, wel functioneel en mag gratis in de trein mee )
Dit frame heeft een hele lage stackwaarde dus veel spacers was onvermijdelijk:
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Moderator
- Berichten: 4115
- Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
- Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....
Mavic leverde ooit, in het pre-29er en gravel tijdperk, een wielsetje bedoeld om je 26" uit te rusten met smalle racebandjes, dus ik vermoed dat het wel past. Er staat mij echter ook bij dat de ruimte niet overdreven groot was.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑di 3 december 2019, 14:19 In een 26" zal wel een brede 650b gravelband passen, maar daarmee houdt het wel op.
FYI: racewiel (700c) dia Ø682, met een bandje wat 27mm breed valt. (vers gemeten)
Ergens een paar tabellen gevonden, geen idee of dit een theoretische benadering is. 700x32 zou kunnen passen.
26"
28"
Laatst gewijzigd door baron062 op di 3 december 2019, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
- Berichten: 16705
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Racewielen met dito bandjes passen meestal prima in een 26er frame.
Maar daarmee gaan de ombouwkosten meteen fors omhoog, want nieuwe wielen nodig. En met een velgremmenframe zoals mijn Dahon zit je met rare adapter-oplossingen om je remblokken op de goede plek te krijgen
Maar alles kan, dit lijkt hetzelfde frame als dat van mij, met een race voorvork:
Maar daarmee gaan de ombouwkosten meteen fors omhoog, want nieuwe wielen nodig. En met een velgremmenframe zoals mijn Dahon zit je met rare adapter-oplossingen om je remblokken op de goede plek te krijgen
Maar alles kan, dit lijkt hetzelfde frame als dat van mij, met een race voorvork:
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Die Mavic Speed City wielen passen inderdaad in een 26" fiets, maar dan kan je weer geen gravel banden kwijt.
Prima als je alleen verharde paden gaat rijden natuurlijk.
Ga je off road, dan moet je toch al snel terugvallen op 650b.
Prima als je alleen verharde paden gaat rijden natuurlijk.
Ga je off road, dan moet je toch al snel terugvallen op 650b.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- bluebird
- All rounder
- Berichten: 95
- Lid geworden op: di 26 oktober 2010, 22:13
- Mijn mountainbike: Bianchi Ethanol 27.1 SX
Thnx, een hoop inspiratie opgedaan!
Supermoto's heb ik ook nog, doet veel voor de looks
Grootste uitdaging zijn denk ik de remmetjes, ik heb nu schijf, maar ook v-brake optie. Ik zie ook nog een bevestigingsgat, waarvan ik dacht aan spatborden. Idealiter zou hier een race remmetje inpassen, maar dat zal wel niet toch? Ik heb namelijk nog een racer met afgeschreven frame staan
Supermoto's heb ik ook nog, doet veel voor de looks
Grootste uitdaging zijn denk ik de remmetjes, ik heb nu schijf, maar ook v-brake optie. Ik zie ook nog een bevestigingsgat, waarvan ik dacht aan spatborden. Idealiter zou hier een race remmetje inpassen, maar dat zal wel niet toch? Ik heb namelijk nog een racer met afgeschreven frame staan
Same shit, different day
-
- Moderator
- Berichten: 16705
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Ik zou lekker met schijfremmen blijven rijden. Goedkoop met de wielen die je al hebt, of duurder met race-discwielen. Maar tenzij je absolute records wil breken gaan 26er wieltjes met slicks prima!
Mijn voorkeur hebben dan wel wat bredere slicks (2.0~2.3), voor de looks en de grondspeling van je pedalen als je doortrapt in de bochten.
Met race velgremmen (als ze al passen) kun je geen brede banden kwijt, wil je dat wel kun je cantilever remmen gebruiken, die hebben ook dezelfde kabeltrek als race velgremmen. V-brakes vragen om specifieke remhendels en dan kun je dus geen "brifters" gebruiken (= brake-shifters, race rem-schakelhendels).
Mijn voorkeur hebben dan wel wat bredere slicks (2.0~2.3), voor de looks en de grondspeling van je pedalen als je doortrapt in de bochten.
Met race velgremmen (als ze al passen) kun je geen brede banden kwijt, wil je dat wel kun je cantilever remmen gebruiken, die hebben ook dezelfde kabeltrek als race velgremmen. V-brakes vragen om specifieke remhendels en dan kun je dus geen "brifters" gebruiken (= brake-shifters, race rem-schakelhendels).
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- bluebird
- All rounder
- Berichten: 95
- Lid geworden op: di 26 oktober 2010, 22:13
- Mijn mountainbike: Bianchi Ethanol 27.1 SX
Cantilever, daar had ik nog niet aan gedacht. Past volgens mij op de nokken voor de v-brakes. Wel kabelstoppers nodig. Op zich ideaal, racewielen overzetten mogelijk en 'echte' brede gravel bandjes monteren. Door dezelfde kabeltrek als race remmen dus mogelijk met de race shifters...brifters dus
Same shit, different day
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Die v-brakes of cantilevers passen alleen bij 26" velgen, niet bij race wielen 622/700c
Met schijven ben je flexibeler.
Met schijven ben je flexibeler.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ja, overal is een mouw aan te breien, maar zo wordt het meer een frankenracer dan een nette fiets.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.