Vreemde scheur buitenband

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
sanderbike77
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: di 31 juli 2018, 17:57

Beste mountainbikers,

Zojuist was ik bezig met het wisselen van een binnenbandje en kwam erachter dat rondom een nop van de band een flinke scheur zit. De scheur is vrij groot een loopt door tot op de laag onder het rubber van de buitenste laag (het karkas?). Ik hoop dat de afbeelding ook verduidelijkend is.

Afbeelding

https://pin.it/fcoha27ismoiiv (ik krijg de afbeelding niet werkend via de bb-codes)

Ik vraag mij dus af hoe dit mogelijk is. De band is een relatief nieuwe schwalbe racing ralph tubeless (200-300 km). De scheur loopt daarnaast niet door tot op de binnenkant van de buitenband er is namelijk geen sealant zichtbaar of een merkbaar drukverschil. Het lijkt dus of de buitenband simpelweg gescheurd is op die positie. Kan dit door glas? of een zwak plekje in het rubber? (Hoge druk lijkt mij onmogelijke gezien ik nooit hoger dan 2 bar rijdt)

Mijn vragen zijn dus, hoe kan dit en kan ik hiermee door rijden of is deze buitenband afgeschreven?

Groetjes

Sander
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Voor [ img ] moet het op een extensie van een afbeelding eindigen, de link naar de site werkt dus niet.
Afbeelding
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Goed schoonmaken en plakken met secondenlijm.
Vorsprung durch Pedantik.
DeStiO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 463
Lid geworden op: ma 29 maart 2010, 20:34
Mijn mountainbike: Giant Reign advanced 2016

Dit is gewoon RIP. weggooien.
''Ga toch fietsen!'' zeiden ze en daar ging ik........
efi
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: do 8 september 2011, 21:39
Mijn mountainbike: Epic ht

Daar zou ik een melding van maken naar het verkooppunt en vragen of ze het doorspelen naar de fabrikant voor eventuele garantie.
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Proberen te claimen inderdaad. Volgens mij hoort hij niet los te laten, ook al zit er een scheurtje. Ik heb geen ervaring met plakken, maar vermoed dat dat nooit lang gaat houden. Deze band kun je beter weggooien.
Biker_Jesse
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 10:55
Mijn mountainbike: Bird Zero TR

Vreemde scheur, zo dwars door de nop. Lijkt mij geen "slijtage". Ik zou contact opnemen met de winkel waar je de band gekocht hebt, en anders met Schwalbe zelf. Niet geschoten is altijd mis :-q
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."

Garage sale: heel veel spullen voor weinig :bier:
Frameset met vork te koop (ook voor weinig) :bier:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

In het verleden was dit garantie bij Schwalbe
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
sanderbike77
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: di 31 juli 2018, 17:57

Iedereen bedankt voor de reacties!

Ja ik ga in eerste instantie contact opnemen met de leverancier en eventueel met schwalbe.
Wordt dit niks dan ga ik het proberen te plakken en maar een nieuw aanschaffen

Houd jullie op de hoogte!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mij lijkt het dat je toch over iets scherps gereden bent omdat de scheur ook door de nop loopt... .


Maar Schwalbe is niet vrij van problemen, dus wie weet vergoeden ze dit gewoon :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Lars TB schreef: vr 27 december 2019, 22:34 Mij lijkt het dat je toch over iets scherps gereden bent omdat de scheur ook door de nop.
Mijn idee , lijkt vanaf de buitenkant dat er iets is in gesneden ,.
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Foto nog eens beter bekeken.
(1e keer was op mn phone)
Het ziet er idd uit als een snee in de nop, niet als een afgescheurde nop.
Domme pech
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
sanderbike77
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: di 31 juli 2018, 17:57

Reactie van futurumshop gekregen, denken dat het waarschijnlijk komt door glas of iets in die richting, bieden wel 30 euro in de vorm van coulance aan. Schwalbe klantenservice is dicht tot 2 januari en ik denk dat die hetzelfde zullen zeggen of het zelfs zullen afwimpelen.

Dus ik accepteer die 30 euro maar, heb ik geen nieuwe buitenband voor maar schiet al een end op.

(Of heeft iemand toevallig een schwalbe racing ray 29 2.25 tubeless ready liggen :-D )
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

sanderbike77 schreef: za 28 december 2019, 18:23 Dus ik accepteer die 30 euro maar, heb ik geen nieuwe buitenband voor maar schiet al een end op.
Dus wel :wink:
https://www.giga-bikes.nl/274900-schwal ... gJhKfD_BwE
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
roger.canisius
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: di 24 april 2012, 12:23
Mijn mountainbike: CUBE 29er Stero 140 Super HPC/Focus JAM2 6.8 nine

Dat is in mijn ogen gewoon een snee, veroorzaakt door een scherpe steen of een stuk glas. Gewoon domme pech. Heb dat al met een nieuwe NN gehad, die ik na 5 km op de zelfde manier defect was!
Plaats reactie