Geometrie vraagje

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Ik denk dat uiteindelijk iedere fabrikant op zoek is naar de ideale balans in de fiets.

De (mee)groeiende chainstays zijn hier wel een voorbeeld van ook al zijn daar nog niet veel fabrikanten in die dit doen zal dit in 2020 1 van de opzienbare veranderingen worden binnen het MTB circuit zoals het dit jaar long and slack was.

Al met al, keuze voor een titan is in mijn ogen altijd goed en als je kijkt naar echte downhillbakken zijn de achtervorken nog langer maar weten ze deze ook goed door de bochten te krijgen.

Veel plezier, ik ga het in ieder geval in de gaten houden :-q
Just do Ti, or did i die?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

RuudRuud schreef: di 31 december 2019, 18:08
Lars TB schreef: di 31 december 2019, 17:45

Hele rare vergelijking... Bij motorfietsen is het zo van "hier is de fiets, maakt niet uit of je 160 cm bent of 200 cm, we veranderen niets want we hebben maar 1 maat". En dan gaan mekkeren over 2 mm... . Misschien eerst eens beginnen met 20 cm wat veranderingen betreft!
Hoewel ik me kan voorstellen dat ik de indruk wek dat het een op een overdraagbaar is naar een mtb is dat zeker niet mijn bedoeling. Maar juist die kleine wijziging maakte een heel groot verschil uit in rijgedrag.

Dus de stelling dat 15mm maar een fractie is van de wielbasis en het dus niet veel uitmaakt vind ik dan weer een gevaarlijke aanname. Het kan een wereld van verschil maken maar dat hoef ik jou niet uit te leggen. Waarom vind jij het dan een pluspunt als een fabrikant de chainstay mee laat groeien met de framemaat? Dan heb je het vaak over een mm of 5. Daarom bevreemdt je reactie me.

Waar jij 20cm vandaan haalt vraag ik me ook af.
Je hebt gelijk dat kleine verschillen een groot verschil kunnen maken. Alleen in de praktijk wen je redelijk snel aan een verschil en pas je je er op aan. Je kunt niet zeggen of 2 mm goed of fout is, hooguit anders. Meestal kun je er prima mee om gaan, soms even niet. Ik heb fietsen gereden met verschillen tot 50 mm in bovenbuis die gelijk aanvoelden en fietsen die ik inderdaad bij een paar mm verschil niet meer goed onder controle kreeg.

Maar bij fietsen heb je tenminste framematen, in tegenstelling tot bij motorfietsen. Alleen zijn die framematen niet geheel logisch en zal in de meeste gevallen een 16" echt anders rijden dan een 20" omdat de verhoudingen geheel anders zijn, de rijder op een andere plaats zit ten opzichte van de wielen. Dan kun je niet volhouden dat de balans gelijk is.

Die 20 cm is maar uit de lucht gegrepen. Maar om iemand van 150 cm en van 200 cm op 1 en dezelfde motorfiets te plaatsen is natuurlijk van de zotten. Een wielbasisverschil van 20 cm is dan minimaal wat je mag verwachten. En dan nog kun je beginnen over zwaartepunten en zo.

Aan de andere kant is de motorfietswereld dan wel interessant om naar te kijken wat ze proberen te doen met frame stijfheid. Alleen vraag ik me dan af of niemand ooit bedacht heeft dat het voor een rijder die 10 kg zwaarder en 10 cm langer is compleet anders kan aanvoelen???
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Bij de Titan zit je gewicht verder naar achteren door de kortere reach en hogere stack.
Dus dat zou inderdaad zomaar de langere chainstays kunnen compenseren.
Ze zijn natuurlijk niet gek bij Banshee dus het zal vast wel fijn rijden.
Het is een beetje vergelijkbaar met overstap van mijn Prime naar mijn Nomad.
De balans was behoorlijk anders door de langere reach, kortere chainstays en steilere zithoek.
De eerste ritten landde ik steeds op het voorwiel bij een sprong of drop.
Maar ik moest gewoon meer naar achteren gaan hangen dan ik gewend was.
En dat went best snel.
Bij de langere Banshee nooit last gehad dat ik het voorwiel niet omhoog kreeg.
Stokje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 577
Lid geworden op: di 16 augustus 2005, 13:35

Let.je ook op je Stack zit een groot verschil in. Weet niet hoeveel spacers je nu hebt, maar kijk daar ook even goed aan als je dezelfde zit op je fiets wilt hebben.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Stokje schreef: wo 1 januari 2020, 23:02 Let.je ook op je Stack zit een groot verschil in. Weet niet hoeveel spacers je nu hebt, maar kijk daar ook even goed aan als je dezelfde zit op je fiets wilt hebben.
Op zich is dat een goed punt :-q

Maar de fiets is weer dusdanig anders dat de zit nooit precies hetzelfde zal zijn. Zo staat de zitbuis dus rechter en zit je ook hoger ten opzichte van de trapas. Dan zou je dus juist ook een tikje meer stack willen.

Verder speelt dat probleem bij deze maten (rondom de 19") ook minder, want die fietsen zijn het meest in verhouding gebouwd. Grotere modellen zijn vrijwel altijd veel lager aan de voorkant, bij kleinere maten is het inderdaad moeilijk de voorkant laag genoeg te krijgen. Dan kan het zeker van belang zijn goed op de stack te letten.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Stokje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 577
Lid geworden op: di 16 augustus 2005, 13:35

Blijft inderdaad moeilijk hoor. Zithouding kan je wel hetzelfde krijgen. Rijeigenschappen wordt moeilijk.

Maar als je uitgaat van dezelfde hoek "benen en bovenlijf" en een steilere zitbuis zou je toch een lagere stack krijgen en een langere reach (uitgaande van een zelfde lengte stuurpen). Pak maar ouderwets een geodriehoek....of heb ik het mis ;-)

Zelf meet ik altijd loodrecht vanuit mijn trapas naar boven en bepaal vanuit daar mijn punt van het zadel, vervolgens weet ik dan welke lengte stuurpen ik nodig heb. Hardtail en fully zijn zo precies hetzelfde voorwat betreft de zit.
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

De zit op de fiets zal sowieso anders zijn en dat is niet erg aangezien het gebruik ook anders zal zijn dan van mijn huidige fiets. Een hogere stack is wel fijn als je wat meer naar beneden fietst.
Op het wat vlakke NL zal een lagere stack, en een wat meer voorwaartse houding fijner zijn.
We gaan het allemaal ondervinden. Het blijft allemaal nog theorie :wink:
En idd: het wat meer naar achteren hangen om het voorwiel te liften zal denk ik snel gewend zijn als ik de ervaringen zo hoor.
Vanmiddag gaat op de bestelknop geklikt worden :bier:
Ride a bike!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Stokje schreef: do 2 januari 2020, 00:08 Blijft inderdaad moeilijk hoor. Zithouding kan je wel hetzelfde krijgen.
Het kan natuurlijk, maar dan moet je flink gaan schuiven met je zadel in de zadelpen. En de steilere zitbuis is juist bedoeld om samen te gaan met de langere reach, zodat je niet te lang komt te zitten.
Daarnaast krijgen ze zo het gewicht van de rijder ook centraler op de fiets.

Het zadel dus naar achteren schuiven gaat dus in tegen de filosofie van deze geometrie. Los daarvan zul je waarschijnlijk de stuurpen naar achteren moeten laten wijzen om diezelfde zithouding te creëren.

Stokje schreef: do 2 januari 2020, 00:08 Maar als je uitgaat van dezelfde hoek "benen en bovenlijf" en een steilere zitbuis zou je toch een lagere stack krijgen en een langere reach (uitgaande van een zelfde lengte stuurpen). Pak maar ouderwets een geodriehoek....of heb ik het mis ;-)
Hmm. ja, Ik begrijp wat je bedoelt. Maar volgens mij wordt de rijder in zijn geheel iets opgetild en compenseert dat het naar voren kantelen. En de vraag is dus hoeveel je naar voren wilt kantelen, want dat geeft ook weer meer druk op je armen bij het fietsen op het vlakke. En wat Rammoneke al schreef, een hogere stack is ook gunstig bij het afdalen.

Het moeilijke is dat het zoveel factoren zijn, dat er altijd een paar in conflict komen.

Stokje schreef: do 2 januari 2020, 00:08 Zelf meet ik altijd loodrecht vanuit mijn trapas naar boven en bepaal vanuit daar mijn punt van het zadel, vervolgens weet ik dan welke lengte stuurpen ik nodig heb. Hardtail en fully zijn zo precies hetzelfde voorwat betreft de zit.
Houd je er dan wel rekening mee dat je hardtail bij het er op gaan zitten alleen aan de voorkant in zakt en je zadelneus misschien wel meer dan een centimeter naar voren komt? :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Wat betreft de lengte van de liggende achtervork.
Ik vind de ‘evolutie’ in deze van de Specialized ENDURO een mooi voorbeeld. S ging prat op een korte achtervork, daar is bij het huidige model toch echt minder spraken van, scheelt 9mm. Terug gekeerd op eigen inzicht.
Plaats reactie