Geometrie vraagje

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

Gisteren bijna op de bestelknop gedrukt van een.... Banshee Titan :D
Er is echter nog 1 ding wat me ervan weerhoudt: de lange seatstays! Deze zijn behoorlijk lang, nl 452mm.
Dit kan nl nadelig zijn bij bv drops in een steile afdaling als je houding toch al niet helemaal naar voren is. Normaal gesproken verplaats je je gewicht naar achteren bij een drop, maar in een afdaling kan je gewicht al wat naar achteren liggen en als je daar dan de lange seatstays bij optelt, kan dit wel eens in een nosedive/otb eindigen. Je moet dus HEEL aktief rijden.

De Norco Sight die ik ook op het oog heb, heeft chainstays van 440mm (scheelt dus 1,2cm!) en is dus wat makkelijker op het achterwiel te krijgen of om de voorkant hoger te houden. Echter heeft deze wel een 1,5cm langere reach (470 vs 485).

Je staat op de Norco dus meer naar voren door de langere reach en zal je lichaam dus ook meer naar achteren moeten bewegen om de voorkant omhoog te krijgen.

En nu is mn vraag:
Kun je deze 2 verschillen in geometrie tegen elkaar wegstrepen als het gaat om het liften van het voorwiel?
De rest vd geometrie van beide fietsen komt redelijk overeen btw.

Alvast bedankt :bier:
Ride a bike!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Hmm, goeie...

De wielbasis van beide bikes praktisch hetzelfde (de Banshee is 3mm langer). Aangezien je het achterwiel als draaipunt gebruikt, zou het in theorie makkelijker gaan met een kortere chainstay (met je gewicht boven de BB is de hefboom kleiner bij kortere chainstays).

Kan het ook helemaal mis hebben en dan hoor ik het graag :)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Daarom ben ik ben dus voorstander van achtervorken in verhouding, korter op kleinere maten, langer bij grotere modellen, dan klopt het voor iedere rijder wel. En dan zit je dus hooguit met een verschil in filosofie van de fabrikant of een achtervork juist langer moet zijn of juist korter.

Ik denk dat het wegstrepen wel enigszins op gaat. Werkt natuurlijk nooit helemaal zo in de praktijk.


Behalve het op het achterwiel trekken heeft een langere achtervork juist alleen maar voordelen. En waarschijnlijk zou je zelfs kunnen stellen dat je nu beter gepositioneerd zit tussen de wielen waardoor je juist meer controle over de fiets hebt in vrijwel alle gevallen!.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mooie fiets trouwens :-q Ben heel benieuwd naar de afmontage!

En in Duitsland of de UK besteld?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Ik denk dat je je 'druk' maakt om iets waar je onoverkomelijk mee geconfronteerd wordt met een nieuwe/andere fiets.
Je zult alleen door te oefenen merken hoe het nieuwe zich gedraagt tov het oude.

Daarnaast denk ik persoonlijk dat de variaties die je noemt tussen beide frames nou niet echt wereldschokkend zullen zijn maar ook dat zal alleen de praktijk kunnen uitwijzen.

Hoeveel maakt 1,2 cm nou uit op de totale lengte van een frame? Dan heb je het over minder dan 1%. Dat ga je niet merken.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

slapbandje schreef: di 31 december 2019, 12:56 Ik denk dat je je 'druk' maakt om iets waar je onoverkomelijk mee geconfronteerd wordt met een nieuwe/andere fiets.
Je zult alleen door te oefenen merken hoe het nieuwe zich gedraagt tov het oude.

Daarnaast denk ik persoonlijk dat de variaties die je noemt tussen beide frames nou niet echt wereldschokkend zullen zijn maar ook dat zal alleen de praktijk kunnen uitwijzen.

Hoeveel maakt 1,2 cm nou uit op de totale lengte van een frame? Dan heb je het over minder dan 1%. Dat ga je niet merken.
In de motorracerij is een verschil van 2mm een verschil van dag en nacht. Dat leverde een motor op die veel te makkelijk in de ketting klom versus een goed controleerbare motor.

Dus het maak in wielbasis niet gek veel uit maar het kan in rijgedrag heel erg veel uitmaken. Let op: kan. De som der delen bepaalt het uiteindelijke rijgedrag. En dan heb je gelijk dat de praktijk het uit moet wijzen.
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

Lars TB schreef: di 31 december 2019, 12:19 Behalve het op het achterwiel trekken heeft een langere achtervork juist alleen maar voordelen. En waarschijnlijk zou je zelfs kunnen stellen dat je nu beter gepositioneerd zit tussen de wielen waardoor je juist meer controle over de fiets hebt in vrijwel alle gevallen!.
Daar heeft denk ik de geometrie maar een deel invloed op. Lichaamsmaten zijn natuurlijk ook belangrijk. Heb je bv kortere armen voor iemand met jouw lengte, is een kortere reach aan te raden. Als je nl je heup/onderkant buik boven de BB moet houden en je armen zijn dan gestrekt omdat je anders niet bij het stuur kan, dan lijkt me een kortere reach logischer. Ja je kunt ook een kortere stem nemen, maar dat beinvloed ook het stuurgedrag (wel/niet gewenst)
Lars TB schreef: di 31 december 2019, 12:20 Mooie fiets trouwens :-q Ben heel benieuwd naar de afmontage!

En in Duitsland of de UK besteld?
Heb nog niks besteld Lars. Maar het zal een zwart of de raw frame worden (aangezien de red/orange niet meer leverbaar is) als het een Banshee wordt. Wordt het de Norco, de A1 (blauw). Afgemonteerd met Lyrik Ultimate RC2, i9 Hydra/XM481 wielen en de rest wat nu op mn Scout zit.
slapbandje schreef: di 31 december 2019, 12:56 Ik denk dat je je 'druk' maakt om iets waar je onoverkomelijk mee geconfronteerd wordt met een nieuwe/andere fiets.
Je zult alleen door te oefenen merken hoe het nieuwe zich gedraagt tov het oude.

Daarnaast denk ik persoonlijk dat de variaties die je noemt tussen beide frames nou niet echt wereldschokkend zullen zijn maar ook dat zal alleen de praktijk kunnen uitwijzen.

Hoeveel maakt 1,2 cm nou uit op de totale lengte van een frame? Dan heb je het over minder dan 1%. Dat ga je niet merken.
Daar ben ik het voor een deel mee eens. 1,2cm kan verschil betekenen tussen net goed of net fout. En 1,2cm op een chainstay van ~44cm is best behoorlijk. Vooral als je bedenkt dat ik nu van een chainstay van 425mm afkom (27,5").

Maar je hebt gelijk: het zal wennen worden op deze fiets. Alleen wil ik zo weinig mogelijk oefenen (ben meer van training on the job) en moet de fiets al redelijk goed voelen als ik er de eerste keer op stap.

Ik heb nog een maandje of wat de tijd, aangezien de Sight pas in febrauri leverbaar is. Maar moet ook uitkijken dat de Titan niet uitverkocht is tegen die tijd. Er zijn er maar 100 van gemaakt

Geometrie verschillen tussen mn huigige Scout, Titan en Sight:
Afbeelding
Ride a bike!
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

Btw niet zo bang om een Norco frame te snappen (zie mijn draadje over Norco) als ik dit zie :tong

https://youtu.be/DvgQTWZYzcI?t=360
Ride a bike!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

RaMoNNeKe schreef: di 31 december 2019, 14:38
Lars TB schreef: di 31 december 2019, 12:19 Behalve het op het achterwiel trekken heeft een langere achtervork juist alleen maar voordelen. En waarschijnlijk zou je zelfs kunnen stellen dat je nu beter gepositioneerd zit tussen de wielen waardoor je juist meer controle over de fiets hebt in vrijwel alle gevallen!.
Daar heeft denk ik de geometrie maar een deel invloed op. Lichaamsmaten zijn natuurlijk ook belangrijk. Heb je bv kortere armen voor iemand met jouw lengte, is een kortere reach aan te raden. Als je nl je heup/onderkant buik boven de BB moet houden en je armen zijn dan gestrekt omdat je anders niet bij het stuur kan, dan lijkt me een kortere reach logischer. Ja je kunt ook een kortere stem nemen, maar dat beïnvloed ook het stuurgedrag (wel/niet gewenst)
Komt er uiteindelijk toch op neer wat Slapbandje zegt: je zult aan alles moeten wennen.


De Titan zal iets meer een stabiele rechtuit bak zijn die overal doorheen en overheen ramt. Lees wat dat betreft ook de testen van de 29" Legend.

Dat is voor mij een reden om voor een Rune te gaan: iets kortere achtervork, meer in balans voor mij. En daar kun je dan weer 'mullet' mee gaan om de vooras iets omhoog te krijgen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

RuudRuud schreef: di 31 december 2019, 13:11 In de motorracerij is een verschil van 2mm een verschil van dag en nacht. Dat leverde een motor op die veel te makkelijk in de ketting klom versus een goed controleerbare motor.

Dus het maak in wielbasis niet gek veel uit maar het kan in rijgedrag heel erg veel uitmaken. Let op: kan. De som der delen bepaalt het uiteindelijke rijgedrag. En dan heb je gelijk dat de praktijk het uit moet wijzen.
Hele rare vergelijking... Bij motorfietsen is het zo van "hier is de fiets, maakt niet uit of je 160 cm bent of 200 cm, we veranderen niets want we hebben maar 1 maat". En dan gaan mekkeren over 2 mm... . Misschien eerst eens beginnen met 20 cm wat veranderingen betreft!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

Ik ben er uit (denk ik :tong)
Van de week toch maar op de bestelknop drukken :bier:

Aangezien de Sight nog niet leverbaar is, wordt het de........
Ride a bike!
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

Prettige jaarwisseling btw en happy trails in 2020 :bier:

Thnx voor de info :-q
Ride a bike!
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Lars TB schreef: di 31 december 2019, 17:45
RuudRuud schreef: di 31 december 2019, 13:11 In de motorracerij is een verschil van 2mm een verschil van dag en nacht. Dat leverde een motor op die veel te makkelijk in de ketting klom versus een goed controleerbare motor.

Dus het maak in wielbasis niet gek veel uit maar het kan in rijgedrag heel erg veel uitmaken. Let op: kan. De som der delen bepaalt het uiteindelijke rijgedrag. En dan heb je gelijk dat de praktijk het uit moet wijzen.
Hele rare vergelijking... Bij motorfietsen is het zo van "hier is de fiets, maakt niet uit of je 160 cm bent of 200 cm, we veranderen niets want we hebben maar 1 maat". En dan gaan mekkeren over 2 mm... . Misschien eerst eens beginnen met 20 cm wat veranderingen betreft!
Hoewel ik me kan voorstellen dat ik de indruk wek dat het een op een overdraagbaar is naar een mtb is dat zeker niet mijn bedoeling. Maar juist die kleine wijziging maakte een heel groot verschil uit in rijgedrag.

Dus de stelling dat 15mm maar een fractie is van de wielbasis en het dus niet veel uitmaakt vind ik dan weer een gevaarlijke aanname. Het kan een wereld van verschil maken maar dat hoef ik jou niet uit te leggen. Waarom vind jij het dan een pluspunt als een fabrikant de chainstay mee laat groeien met de framemaat? Dan heb je het vaak over een mm of 5. Daarom bevreemdt je reactie me.

Waar jij 20cm vandaan haalt vraag ik me ook af.
Laatst gewijzigd door RuudRuud op di 31 december 2019, 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

... zwarte Titan!

Gaaf :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

Lars TB schreef: di 31 december 2019, 18:10 ... zwarte Titan!

Gaaf :-q
🤘
Ride a bike!
Plaats reactie