fiets op nieuw opbouwen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
hesta
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: za 11 januari 2020, 23:05

yo-eddy schreef: zo 12 januari 2020, 22:46Je merkt ook niets tot ze breken ;) .... heb op al mijn reisfietsen met vierkante as gereden (en sowieso de eerste 15+ jaar van mijn MTB leven) en ze zijn zeker slijtvaster dan "buitenboord lagers"
Alleen voor de rijstijl die wij hier vroeger hadden (niet alleen ik) waren ze ongeschikt, heb ooit op een Bike Motion (of heette dat toen nog gewoon "Fietsbeurs" :-? ) een zak met 30 gebroken assen aan Bert Boom van Shimano overhandigt met de bijdehante vraag of dat nog garantie was :winkie: ...... ik was nog jong ..... hij vond 't niet grappig :bier:
Pff gelukkig ben ik toch niet de enige die ze stuk krijgt.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Hoe dan? Het grootste voordeel van de vierkante as is in mijn ogen de duurzaamheid . Ik heb al 15 jaar hetzelfde exemplaar in mijn fiets zitten en die draait nog steeds soepel rond (soepeler dan nieuwere systemen). Dat het niet de beste keuze is voor flinke klappen (droppen, hoppen en meer van zulks) is een feit maar niet van belang voor een vakantiefiets (en daar lijkt iedereen het over eens te zijn)

Heb je verder al een beetje een beeld hoe je opbouw eruit moet gaan zien? Ik zou een dubbel voor adviseren, 2x9 of 2x10, afhankelijk van wat je kunt krijgen. Vierkante as en een verzet dat je prettig vind. Drie bladen voor was heel lang standaard maar het grote blad gebruik je in mijn ervaring niet zoveel dus mijn voorkeur voor een reisfiets zou een 36/24 zijn met 11-32 achter. Groter heb ik achter niet nodig en ik houd de schakelstapjes achter graag zo klein mogelijk maar een 34 of 36T achter kan natuurlijk ook voor een lichter klimverzet. SLX 10 speed is nog goed verkrijgbaar volgens mij en is een prma keuze.

Qua remmen ga ik nog steeds voor V brakes. Meer dan genoeg remkracht, eenvoudig en betrouwbaar en ik heb de indruk dat ze wat vriendelijker zijn voor de velgen dan Magura's. Ik heb zelf (ook al 15 jaar) een setje Avid SD7's met vrij zachte blokjes (remt beter en spaart de velg).

Heb je al iets in je hoofd voor wielen en banden?
hesta
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: za 11 januari 2020, 23:05

De wielen heb ik al. https://hollandbikeshop.com/fietswielen ... c19-zwart/
Deze ook voor achter. zat een 9speed in dus die ook weer gekocht. mogelijk past ook een 10 maar dat ga ik even met de fietsenmaker bekijken. Banden zie ik even niet meer wat er nu in de handel is. Altijd 2 inch brede swalbe marathon plus gehad. Aan alle kanten goed lekbestendig. Geen echte off road band en geen echte weg band. Weet niet of ik er weer voor ga.

Mijn voorkeur heeft een vierkante as. Maar dat word het enkel of triple wil ik het betaalbaar houden. Uit ervaring weet ik dat een 40 tands voor het grootste is wat ik prettig rond krijg. En wil wel de tandwielen kunnen vervangen.
Ik weet op dit moment niet meer wat ik achter had. Moet ik tanden tellen. denk 12x 36 Wel dat het een goedkope cassette was. 1x een dure gehad zou beter schakelen, niet veel van gemerkt en moest hem halverwege het jaar vervangen. Wil achter zo groot mogelijk.
Derrieur weet ik ook nog niet. zat een deore xt op. Wil weer iets gelijkwaardigs. Werkte prima shifters zijn nog bruikbaar. Voorderrieur ook volgens mij. Achter was krom

Twijfel nog steeds tussen de magura en de v-brakes. maar dat is meer vanwege de prijs. Streven is om niet meer dan 500 euro uit te geven.
Wielen niet mee gerekend

pedalen heb ik altijd met toeclips geen klik. kan ik niet mee fietsen. Dan lig ik bij iedere stop en moet ik los gemaakt worden. :D 1 jaar mee gereden. mijn zoon heeft me heel vaak moeten bevrijden.
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

En een setje degelijke flat pedals met schoenen die ook fijn lopen?

Wat betreft banden zou ik het breedste kopen dat redelijkerwijs in je frame past en nog een beetje bij je velgbreedte hoort.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29965
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nieuwe velgen?
Deze zullen wel versleten zijn van al het remmen met je Maguras
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hesta
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: za 11 januari 2020, 23:05

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 15 januari 2020, 00:13 Nieuwe velgen?
Deze zullen wel versleten zijn van al het remmen met je Maguras
Ja na 8 jaar en ruim 40000 km was dat de balangrijkste reden om de fiets opnieuw op te gaan bouwen. tel daarbij op dat ik in de eerst 3000km al in tjechië een nieuwe trapas er in heb moeten laten zetten, Er een kogel in het balhoofd gebroken was waardoor de fiets nar rechts trok, de derrieur en voor tandwielen krom waren. De magura remmen na het remmen niet meer van de velg wilde komen.
Ik 2 opties had. De vuilnisbak of opnieuw opbouwen.
En het frame is op maat gemaakt dus opbouwen dan maar.

Gisteren as besteld (sunrace) en crank (sram). De rest heeft de fietsenmaker hopelijk op voorraad.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29965
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Opnieuw opbouwen denk ik.
De Maguras zijn fijn(heb ze zelf ook gehad), maar ik zou toch voor de simpele V brakes gaan.
Eenvoudiige Avid SD remmen en hendels vond ik altijd fijner dan de high tech Shimanos. Goede kabels met buitenkabel van voor tot achter.
Blokjes van V brakes zijn makkelijker verkrijgbaar en kabeltjes zijn in de rimboe makkelijker te repareren dan hydrauliek.
Nieuwe velgen dus.
Ik zie dat je achter veel spaken hebt. Das slim.
Ik zou zo breed mogelijk kiezen, is stabieler met bagage.
Versnellingen 3x9 met nieuw maar miet te i gewikkeld spul. Shimano XT deed het bij mij erg goed in 3x9 (of 2x9).
Buitenkabel ook uit 1 stuk van shifter tot derailleur.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hesta
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: za 11 januari 2020, 23:05

https://drive.google.com/file/d/19cQ15F ... sp=sharing

hopelijk heb ik het nu goed gedaan ben eindelijk aan het opbouwen begonnen.
Gekozen voor alles van deore en gewone v-brakes, maar die liggen nog bij de fietsenmaker, net als velg lint en nog wat kleine dingen.
Omdat ik er ook mee naar mijn werk moet kunnen komen er wel de achterdrager en de spatborden op. Kan moeilijk met de modder in mijn haren een wond gaan verzorgen. :)

Dit is de oude versie. van de fiets. Hij is nu rood
https://4.bp.blogspot.com/-YozyezhMqYA/ ... /fiets.jpg
Plaats reactie