fiets op nieuw opbouwen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Elvander schreef: zo 12 januari 2020, 13:05 Nav de geplaatste foto: je gebruikt een zadelpen met setback en vervolgens staat je zadel ook nog ver naar achteren.
Zo kom je verder dan halverwege je chainstays te zitten.

Is dit frame echt geschikt qua maat?
Of is dit bij reisfietsen met bepakking anders dan klimmen met een mtb?
Ik zou verwachten dat dit niet echt een prettige klimpositie is.
Onderzoek bij wielrenners toont aan dat ze beter klimmen met het zadel naar achteren... . Maar goed, dat zal uiteindelijk met oefening te maken hebben, slecht onderzoek dus. 99% van de wielrenners rijdt met het zadel te ver naar achteren. Als ze daar al 10 jaar mee rijden en ze mogen voor de test dan een weekje het zadel naar voren zetten, dan zijn die andere spiergroepen niet genoeg getraind om verschil te maken.

Enige wat je dus kunt concluderen is dat als je er aan gewend bent het prima functioneert.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

theemutz schreef: zo 12 januari 2020, 13:04
suravida schreef: zo 12 januari 2020, 13:00 Bracket fabrikanten verdienden te weinig? :lol: Niet de plek om hier een discussie over te beginnen, maar mijn 8 jaar oude UN55 en Middleburn RS7 blijven het probleemloos doen en gaan van fiets naar fiets.
+1. Niks mis met vierkante assen op een MTB. Volgens mij inderdaad een gevalletje te slijtvast - we verdienen er te weinig aan van de fabrikanten.
Sterkte en stijfheid.

Uitzonderingen bevestigen de regel.

Het is geen rommel, maar voor ruig mountainbikegebruik zijn er betere oplossingen.

Yo-Eddy had ooit een bak met 30 afgeschreven vierkante trapassen in pakweg 5 (?) jaar. Van spotgoedkoop tot peperduur materiaal.


Maar bij gebruik in NL door 95% van de rijders zullen ze prima voldoen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Afbeelding


Met een vierkant as gaan je pedalen in dit soort gevallen als rem functioneren...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Yo Eddy is dan natuurlijk ook wel buitencategorie 8) Uit eigen ervaring merk ik in de praktijk en bij ruiger werk (Al ben ik bij lange na niet zo'n held als jullie) geen verschil tussen mijn RS7's, Aeffect, E13 en XTs. Ook niet op mijn hardtail op de qualifier afdaling van de Megavalanche. Ik vermoed dat 99% van de NL bikers dus prima nog met square taper zouden kunnen rijden. Maar blijkbaar ruilen we graag een vooral theoretisch verschil in stijfheid in voor een enorme toename in slijtage....
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Lars TB schreef: zo 12 januari 2020, 13:34 Afbeelding


Met een vierkant as gaan je pedalen in dit soort gevallen als rem functioneren...
Ik heb het idee dat zijn zitbuis hier als rem functioneert :D

En de kans dat hij bij bikepacking dit soort afdalingen gaat fietsen acht ik niet zo groot
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

zeroground schreef: zo 12 januari 2020, 14:30 En de kans dat hij bij bikepacking dit soort afdalingen gaat fietsen acht ik niet zo groot
Ik zeg ook alleen maar dat vierkant niet gaat werken voor ruig mountainbiken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hesta
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: za 11 januari 2020, 23:05

Serieus off road fietsen met een starre 26" op 2.0 banden kan, maar verwacht geen comfort. Als duurzaamheid icm het belangrijkste is, dan zou ik gaan voor 3x9 met stalen bladen vóór.
Echt serieus mountainbiken dat kan ik fysiek niet. Het is meer dat ik gewoon lekker off road kan toeren.
daarvoor is mijn zit positie ook niet goed. Maar voor mij wel de enige manier waarop ik nog redelijk blesure vrij langere tijd kan fietsen.

Het is een op maat gemaakte Vittorio. Dus de goede maat voor mij, maar gemaakt voor voor hoofdzakelijk op de weg en soms onverhard. Met deze fiets lukt off road fietsen best redelijk blijf in ieder geval op de fiets zitten. :-D.
Iets wat ik met de standaard vakantie fietsen die ik hiervoor had beslist niet lukte.
Ik zie nu op de foto dat er al Magura HS 33 op zit. Waarom niet die hergebruiken? Mijn laatste set heb ik na 10 jaar gebruik en nooit ontluchten nog doorverkocht. Kan me niet voorstellen dat ze af zijn. Enige dat voorkomen kan is wat corrosie, en is herstelbaar met opschuren en bijstiplak of vervanging.
Helaas niet gelukt om de magura`s te herstellen ze blijven na het remmen doodleuk op het wiel plakken.
Het lijkt in Nederland snel bizar klein maar op delen boven de 10 procent stijging zul je dat wel gaan waarderen.
grinnik ,ik heb nog nooit kunnen fietsen boven de 6% dus bij 10 of meer loop ik al.
Misschien veranderd dat met minder bagage en een beter verzet.

ben een erg veel wijzer geworden.

Iemand verwees naar de wereldfietser daar ben ik al heel lang lid van maar kreeg miz geen serieuse antwoorden op mijn vraag.

misschien plaats ik de reactie dubbel. heb 2 uur terug een reactie getypt maar zie hem niet terug. Was op mijn tablet dus mogelijk heb ik hem gewist.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

hesta schreef: zo 12 januari 2020, 17:01 Helaas niet gelukt om de magura`s te herstellen ze blijven na het remmen doodleuk op het wiel plakken.
Lag dat aan de remmen of zijn de velgen zo versleten dat het remblokje er in blijft hangen?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hesta
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: za 11 januari 2020, 23:05

Lars: De velgen waren echt wel op, Indicatie groef niet meer voelbaar.
Maar ook met het wiel er uit ging de magura niet meer terug na het remmen. Maar ja 7 jaar fietsen zonder veel onderhoud. niet echt verstandig.
Maar het was lang mijn enige vervoersmiddel.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Zuiger inspuiten met WD40 wil ze nog wel eens loskrijgen :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
hesta
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: za 11 januari 2020, 23:05

suravida schreef: zo 12 januari 2020, 17:40 Zuiger inspuiten met WD40 wil ze nog wel eens loskrijgen :-q
ook geprobeerd.
ze zijn inmiddels gedemonteerd ik heb zo beetje alles uitelkaar gehaald wat kon om te bekijken hoe het werkte :D en of ik er iets mee kon.
Liggen nu op de vuilnisbelt
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

2x10 Deore of SLX erop, en dan verder niet lullen maar fietsen. Als je je echt zorgen maakt over die HollowTech II lagers, schroef je er voor elke wat langere vakantie een setje nieuwe in. In tegenstelling tot die oerdegelijke UN55‘s, koop je zo‘n setje op elke straathoek.
Vorsprung durch Pedantik.
fonzie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1615
Lid geworden op: zo 2 februari 2003, 18:29
Mijn mountainbike: een stalen

Je kan ook een setje un55 meenemen dan kan je totaal 30 duizend km fietsen😀 komt niet vaak voor maar ben het niet eens met larsb , vierkant heeft wel degelijk plek in mtb
Here’s to alcohol: the cause of, and solution to, all of life’s problems.” –Homer Simpson
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

fonzie schreef: zo 12 januari 2020, 21:29 Je kan ook een setje un55 meenemen dan kan je totaal 30 duizend km fietsen😀 komt niet vaak voor maar ben het niet eens met larsb , vierkant heeft wel degelijk plek in mtb
Volgens mij lezen jullie echt niet :roll:


Ik zeg zelfs dat 95% van de mountainbikers in NL prima uit de voeten kan met vierkant. Alleen dat het systeem niet geschikt is voor ruig biken.


Overigens heb ik denk ik de eerste 10 jaar van mijn mountainbike carrière op 'vierkant' doorgebracht. En dat hoewel ik geen assen gebroken heb, heb ik wel een paar cranks om zeep geholpen en meer dan voldoende lagers. Dus waar die verhalen over duurzaamheid nu vandaan komen???

Het is wel zo dat de eerste generatie Hollowtech lagers werkelijk dramatisch was, klopte wat ontwerp betreft ook weinig van (lagers nog dichter naar het midden van de trapas en een halvering in grootte van de kogels), waren de eerste HT2 - buitenboord - lagers als het even kan nog slechter. Moest je bij de eerste generatie GXP buitenboordlagers zelfs reservesetjes voor onderweg meenemen. En dan durf ik ISIS nog niet eens te noemen... . Het is dus meer dat de rest dramatisch was dan dat vierkant nou superieur was.

Ik heb hier buitenboordlagers (GXP van SRAM, Hope en C-Bear in gebruik die het nu al tot 8 jaar doen (de C-Bear!). Van overmatige slijtage geen sprake meer. En wel de stijfheid en het lagere gewicht van de dikkere assen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5504
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

suravida schreef: zo 12 januari 2020, 14:02 Yo Eddy is dan natuurlijk ook wel buitencategorie 8) Uit eigen ervaring merk ik in de praktijk en bij ruiger werk (Al ben ik bij lange na niet zo'n held als jullie) geen verschil tussen mijn RS7's, Aeffect, E13 en XTs. Ook niet op mijn hardtail op de qualifier afdaling van de Megavalanche. Ik vermoed dat 99% van de NL bikers dus prima nog met square taper zouden kunnen rijden. Maar blijkbaar ruilen we graag een vooral theoretisch verschil in stijfheid in voor een enorme toename in slijtage....
Je merkt ook niets tot ze breken ;) .... heb op al mijn reisfietsen met vierkante as gereden (en sowieso de eerste 15+ jaar van mijn MTB leven) en ze zijn zeker slijtvaster dan "buitenboord lagers"
Alleen voor de rijstijl die wij hier vroeger hadden (niet alleen ik) waren ze ongeschikt, heb ooit op een Bike Motion (of heette dat toen nog gewoon "Fietsbeurs" :-? ) een zak met 30 gebroken assen aan Bert Boom van Shimano overhandigt met de bijdehante vraag of dat nog garantie was :winkie: ...... ik was nog jong ..... hij vond 't niet grappig :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie