service aan vork en achterdemper.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Service , onderhoud ?,
Wat wordt er verstaan met onderhoud en wat met service , denk dat verschillend is , maar misschien wordt bij onderhoud meer vervangen dan bij service ? Of andersom ?
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Bij het zoeken van onderdelen valt me nu wel op dat er inmiddels verschil zit bij Fox in de dust seals van een vork. Nu alleen nog maar zonder flens, en om die te monteren heb je speciaal gereedschap nodig. Even opletten dus!
Who needs roads when there's dirt
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

twowheeler schreef: vr 17 januari 2020, 22:05 Bij het zoeken van onderdelen valt me nu wel op dat er inmiddels verschil zit bij Fox in de dust seals van een vork. Nu alleen nog maar zonder flens, en om die te monteren heb je speciaal gereedschap nodig. Even opletten dus!
Als je de juiste manual download staan daar de benodigde tools bij ....
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Snelle Buffer schreef: za 18 januari 2020, 08:56
twowheeler schreef: vr 17 januari 2020, 22:05 Bij het zoeken van onderdelen valt me nu wel op dat er inmiddels verschil zit bij Fox in de dust seals van een vork. Nu alleen nog maar zonder flens, en om die te monteren heb je speciaal gereedschap nodig. Even opletten dus!
Als je de juiste manual download staan daar de benodigde tools bij ....
Yes klopt, maar de vorige met flens kon je gewoon met een grote dop of ring in je vork duwen. De nieuwe modellen hebben blijkbaar een speciaal fox tooltje nodig. Wat dat betreft is RockShox wel een stukje makkelijker als ik me niet vergis (en goedkoper)
Who needs roads when there's dirt
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Dat had ik ook al gevonden, voor beide poten is een andere tool nodig. Even snel zoeken geeft prijzen van enkele tientjes per stuk, maargoed het laten uitvoeren van basis onderhoud (vervangen dustwipers en olie) is ook snel rond de 100,- euro.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3829
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Ik heb twee revisiesetjes besteld voor mijn RockShox vork en demper. 5 tientjes! Krijg het binnen, zijn het een setje o-ringen voornamelijk. Die kan ik bij de groothandel krijgen voor 0,01 cent per stuk of zo.

Afijn, morgen eens aan de slag denk ik.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2208
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

ThijsE schreef: ma 20 januari 2020, 12:44 Dat had ik ook al gevonden, voor beide poten is een andere tool nodig. Even snel zoeken geeft prijzen van enkele tientjes per stuk, maargoed het laten uitvoeren van basis onderhoud (vervangen dustwipers en olie) is ook snel rond de 100,- euro.
Die tooltjes zijn overkill en eigenlijk alleen bedoeld om bij lomp gebruik je vork heel te houden. Als je de moertjes half los draait en dan met een nylon hamer er op tapt, gaat het ook los, zonder fancy tooltjes. Je hebt dan alleen wat meer geduld nodig, want je moet dan niet een enorme klap op de moertjes geven zoals dat wel kan met die tooltjes. Als je snel een vork wil servicen zoals een shop dat moet, dan zijn die tooltjes handig, want het gaat veel sneller en gegarandeerd niks kapot.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3829
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

MVMVML schreef: ma 20 januari 2020, 13:20 Ik heb twee revisiesetjes besteld voor mijn RockShox vork en demper. 5 tientjes! Krijg het binnen, zijn het een setje o-ringen voornamelijk. Die kan ik bij de groothandel krijgen voor 0,01 cent per stuk of zo.

Afijn, morgen eens aan de slag denk ik.
Alles vervangen. Idd behoorlijk verschil. Nu nog de balhoofdlagers zien te vervangen, want ik merkte dat die gaar zijn bij het verwijderen van de vork.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3829
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

ThijsE schreef: ma 20 januari 2020, 12:44 Dat had ik ook al gevonden, voor beide poten is een andere tool nodig. Even snel zoeken geeft prijzen van enkele tientjes per stuk, maargoed het laten uitvoeren van basis onderhoud (vervangen dustwipers en olie) is ook snel rond de 100,- euro.
Vragen ze 100 euro voor alleen dustwipers, foamringen en olie? :lol:

Dat is echt kwartier werk en supersimpel! :winkie:

Afijn, ik doe het voor 75 dus als mensen het willen :winkie:
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

MVMVML schreef: za 25 januari 2020, 18:15
Vragen ze 100 euro voor alleen dustwipers, foamringen en olie? :lol:

Dat is echt kwartier werk en supersimpel! :winkie:

Afijn, ik doe het voor 75 dus als mensen het willen :winkie:
Je krijgt ‘m dan wel gepoetst terug :wink:

Ga het eerst maar eens zelf proberen en anders hoor je wel van me...
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Iemand wel eens een fit4 cartridge geserviced? ik vraag me af of het nodig is bij mij. Aangezien ik toch de seals en olie ga vervangen en ook de luchtkant wil nakijken en van nieuwe float fluid wil voorzien. Wat is een teken dat de demper ouderhoud nodig heeft? Hij locked gewoon op de Climb stand, dacht dat dat meestal een graadmeter was. Enige is dat ik met inveren onderin een geluid hoor, maar dit geluid is ook aanwezig bij een andere fiets met dezelfde vork hier.
Who needs roads when there's dirt
bnwgraaf
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 13 maart 2020, 00:48

Ik heb een nog prima werkende Marzocchi Bomber Z2 uit ergens rond 1997, maar hij voldoet nog prima. Ik heb ooit wel eens olie en seals vervangen en het lijkt me een goed idee om hem weer eens uit elkaar te halen.

Nu heb ik nog een 3/4 volle fles Marzocchi schokdemper olie staan (sae 7.5) welke zeker 10 jaar oud is.
Blijft dergelijke olie onbeperkt goed of is het raadzaam om weer verse olie te halen?
Kan ik ook gewoon schokdemperolie met dezelfde sae waarde?

Heeft iemand tips voor waar de olie en stof keerringen vandaan te halen? De prijzen lijken nogal te variëren.
Ik zag ringen van het merk Enduro, welke ook een lagere wrijvingsweerstand zouden hebben. Iemand daar ervaring mee?
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4697
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Dat is een behoorlijk poosje vanaf 1997 8)

Bike components of bike24 of discount hebben veel setjes van verschillende vorken. Maar als je zolang niets aan je vork gedaan hebt ben ik toch wel heel benieuwd hoe het er van binnen uitziet.

Houdbaarheid wordt na opening maximaal 1 jaar aanbevolen. Maar tegelijkertijd wordt er gezegd dat het erg kan meevallen. Hangt erg af van je bewaarplek en omstandigheden.

Ik zou gezien de leeftijd van je vork niet teveel geld investeren. Aan de andere kant een flacon olie bij de action kost je ook de kop niet.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
bnwgraaf
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 13 maart 2020, 00:48

Bedankt voor je antwoord!
hanjovdberg schreef: vr 13 maart 2020, 11:16 Dat is een behoorlijk poosje vanaf 1997 8)
Ja dat is zo, al heb ik hem tussendoor één of twee keer geserviced, maar dat is ondertussen al weer even geleden.
Toch doet hij het echt nog best goed.

hanjovdberg schreef: vr 13 maart 2020, 11:16 Ik zou gezien de leeftijd van je vork niet teveel geld investeren.
En toch heb ik het gevoel, dat als ik er een tientje of 4 a 5 aanseals en olie aan uitgeef, dat ik dan nog altijd een fijnere vork aan heb, dan er eentje van bij wijze van spreke het dubbele van dat bedrag te kopen. Voor een wat serieuzere vork ben ik dan toch nog altijd een hoop meer kwijt dan 50 Euro, of niet?
hanjovdberg schreef: vr 13 maart 2020, 11:16 Aan de andere kant een flacon olie bij de action kost je ook de kop niet.
Is bij de action dan ook gewoon bruikbare olie te koop? Is dat dan gewoon motorolie?
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4697
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Waarom zou die niet goed zijn? Wordt ook gewoon in motoren gegooid. Valvoline is volgens mij best okay.

En uiteraard moet je zelf weten om nog wat te investeren zeker als ie nog goed werkt. Zou de vork anders eerst even openmaken om te zien hoe het er van binnen uitziet. Je bent in de jaren langzaam gewend geraakt aan misschien wel een verval. :o
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie