service aan vork en achterdemper.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

Ik vroeg mij af wanneer jullie een service doen aan voorvork en achterdemper.
kijk je naar aantal gereden km's of naar tijd. of als hij het niet meer doet :winkie: .
who dares wins
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Tegen die tijd vervang ik de vork/demper voor een nieuwe en verkoop ik de oude (wel met de melding dat een service nodig is).

Meestal is dat binnen een half jaar tot een jaar en kost een servicebeurt me net zoveel als de afschrijving dus dan heb ik liever iets nieuws.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

slapbandje schreef: di 14 januari 2020, 21:27 Tegen die tijd vervang ik de vork/demper voor een nieuwe en verkoop ik de oude (wel met de melding dat een service nodig is).

Meestal is dat binnen een half jaar tot een jaar en kost een servicebeurt me net zoveel als de afschrijving dus dan heb ik liever iets nieuws.
ok en hoeveel km fiets je er dan mee? en op wat voor een terrein is dat? 1/2 jaar tot jaar klinkt voor mij redelijk kort :-{
who dares wins
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

trek-y schreef: di 14 januari 2020, 21:20 Ik vroeg mij af wanneer jullie een service doen aan voorvork en achterdemper.
kijk je naar aantal gereden km's of naar tijd. of als hij het niet meer doet :winkie: .
Kijk eens in de manual van je vork & achterdemper , daar staat ook meestal wat er wordt voorgeschreven voor inspectie en service beurten ....
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

Snelle Buffer schreef: di 14 januari 2020, 22:00
trek-y schreef: di 14 januari 2020, 21:20 Ik vroeg mij af wanneer jullie een service doen aan voorvork en achterdemper.
kijk je naar aantal gereden km's of naar tijd. of als hij het niet meer doet :winkie: .
Kijk eens in de manual van je vork & achterdemper , daar staat ook meestal wat er wordt voorgeschreven voor inspectie en service beurten ....
Volgens manual is dat al na 50 uur en 100. Vind in erg snel. Vandaar de vraag.
who dares wins
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

slapbandje schreef: di 14 januari 2020, 21:27 Tegen die tijd vervang ik de vork/demper voor een nieuwe en verkoop ik de oude (wel met de melding dat een service nodig is).

Meestal is dat binnen een half jaar tot een jaar en kost een servicebeurt me net zoveel als de afschrijving dus dan heb ik liever iets nieuws.
Mhhh misschien moet ik dat ook maar gaan doen. Nog goede tips voor een winkel :-D
who dares wins
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Als je een beetje technische kennis hebt kan je prima je vork een basis service geven. Meestal voldoet dit. Belangrijk is dat je de juiste onderdelen klaar hebt liggen. Daarna is het een kwestie van een tutorial volgen (of gewoon de technische manual die je fabrikant aanlevert) en je kunt door.

"gewoon" een nieuwe vork kopen is eerder uitzondering dan regelmaat, maar het is maar net wat je je wil permitteren
Who needs roads when there's dirt
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Heb afgelopen weekend bij mijn demper een basis service uitgevoerd, dus vervangen van seals en dust wiper.
Dat was na +/- 2000km (in nederland).

Demper zag er nog perfect uit, enkel de dust wiper was echt aan vervanging toe.

Online de fox servicekit besteld en mbv youtube dit uitgevoerd.

Was prima te doen.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Goed onderhoud tussen de servicebeurten door scheelt ook alles.
Als je vuil/modder gewoon laat vastkoeken en je gaat de volgende keer weer rijden zijn de seals er veel sneller aan.
En daarop volgend het binnenwerk.

Durf een fiets nog best weleens vuil weg te zetten maar de uppers van de vork maak ik altijd brandschoon voor ik ga rijden.
Iedere rit.
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

Bedankt voor de info. Ik ga het zelf maar doen. :-q
who dares wins
Blastfromthepast
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: wo 8 juni 2016, 22:24

Ik doe het 1x in de 2 jaar. Volgens de LBS moet het ieder jaar (ivm seals), dat vind ik wat te gortig. Als ik die adviezen opvolg zit ik op 500 per jaar aan onderhoud, (ik doe niks zelf) en dat vind ik wat te gek. Ik rij zelden in de modder/nattigheid en hou de boel goed schoon. Sommige bronnen op het web zeggen ook 3 jaar, maar dat vind ik het opzoeken van de grens.
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

ThijsE schreef: wo 15 januari 2020, 12:32 Heb afgelopen weekend bij mijn demper een basis service uitgevoerd, dus vervangen van seals en dust wiper.
Dat was na +/- 2000km (in nederland).

Demper zag er nog perfect uit, enkel de dust wiper was echt aan vervanging toe.

Online de fox servicekit besteld en mbv youtube dit uitgevoerd.

Was prima te doen.
Ik zit hier wel (ver) overheen, maar hou m'n demper en vork altijd erg schoon. Maar als ik dit zo lees kan vervangen dus geen kwaad. Zo'n demper is dus minstens zo makkelijk als een fork service?
Who needs roads when there's dirt
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Ik onderhoud mijn enduro dampers 2 keer per seizoen. Misschien elke ~30h van DH, ~100000m verticaal.

XC vork, wanneer deze niet meer soepel aanvoelt.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

twowheeler schreef: vr 17 januari 2020, 12:26 Zo'n demper is dus minstens zo makkelijk als een fork service?
Dat weet ik (nog) niet, de demper was de 1e keer dat ik onderhoud zelf heb gedaan...

Tot nu toe door de LBS laten doen, maar uit hobby en interesse nu zelf gaan doen.

Uiteindelijk was het een kwestie van demonteren, demper sleeve losdraaien (kon met hand), schoonmaken met een doek, ringen vervangen en beetje olie toevoegen, sleeve weer vastdraaien en daarna weer monteren.

Alles zit in de kit, dus qua materiaal niks bijzonders nodig.

Enige wat ik miste was een nieuw kabeleindje omdat ik de remote los moest halen.

Let op dat je eerst de demper ontlucht...
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Ik heb m'n huidige nu zo'n 15 maanden en ga ze volgende week eens uit elkaar schroeven.
Plaats reactie