Die fles olie die je nog hebt staan is prima.
Andere soorten olie in je vork gebruiken kan geen kwaad, maar dat wil niet zeggen dat het goed werkt.
Olie in een demper kan gaan schuimen, schuim dempt niet, schuim veert.
Je vork gaat dan heel raar doen.
Vorkolie en de meeste hydrauliek olieën hebben anti schuimmiddel.
De Bombers waren behoorlijk bombproof, dus met wat mazzel doet deze het nog.
Hoewel 1997 wel heel oud is. Zit je er niet 5 of 10 jaar naast ? (foto?)
In welke fiets zit / komt de vork?
Een oud frame zal een rechte 1 1/8" stuurbuis hebben, dan past een nieuwe vork niet, dus nog een argument om deze op te knappen.
service aan vork en achterdemper.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4704
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
Er is idd wel verschil tussen olie die gebruikt wordt voor de demping en voor de smering. Ik heb zelf voor mijn Manitou gewoon een fles motorolie gekocht aangezien degene die ik bij BC kocht ook gewoon motorolie was. Maar die was bedoeld om de onderpoten te smeren.
Echte vorkolie die speciaal gemaakt wordt voor voorvorken is idd niet hetzelfde als motorolie. Zou het gewoon proberen met je huidige fles.
Je kan iig weinig verknallen aan een vork uit ‘97. Moet dan wel een 26” zijn?!
Echte vorkolie die speciaal gemaakt wordt voor voorvorken is idd niet hetzelfde als motorolie. Zou het gewoon proberen met je huidige fles.
Je kan iig weinig verknallen aan een vork uit ‘97. Moet dan wel een 26” zijn?!
Ja echt wel. En de techniek is verder gegaan en de vorken zullen meer veerweg hebben, lichter zijn en voorzien zijn van lockout, maar serieus hij werkt nog prima. Maar ik ben er van overtuigd dat nieuwe seals en verse olie nog wel verschil gaan maken.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑vr 13 maart 2020, 14:44 De Bombers waren behoorlijk bombproof, dus met wat mazzel doet deze het nog.
Okay, dat zou ik dan kunnen proberen. Ik had geen idee in hoeverre de kwaliteit achteruit gaat in de loop der jaren. Aan de andere kant is de prijs van de olie niet zo hoog als de seals, dus misschien koop ik wel een nieuw flesje.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑vr 13 maart 2020, 14:44 Die fles olie die je nog hebt staan is prima.
Haha, oeps...ja, ik rijd echt nog op een dinosaurus!ThaSingleTrackMastah schreef: ↑vr 13 maart 2020, 14:44 De Bombers waren behoorlijk bombproof, dus met wat mazzel doet deze het nog.
Hoewel 1997 wel heel oud is. Zit je er niet 5 of 10 jaar naast ? (foto?)
In welke fiets zit / komt de vork?
Een oud frame zal een rechte 1 1/8" stuurbuis hebben, dan past een nieuwe vork niet, dus nog een argument om deze op te knappen.
Het is een aluminium Wheeler 3900 welke ik ergens tweede helft van de negentiger jaren heb gekocht. Het was een geleende testfiets uit een testartikel in O2 bikers, welke weer ingeleverd was bij de importeur. Daar heb ik hem overgenomen. Oorspronkelijk had deze een starre voorvork, maar daar heb ik toen de Bomber op laten zetten.
Een jaar of 10 geleden heb ik zo'n beetje alle componenten vervangen door Shimano Deore XT, inclusief nieuwe wielen met Deore XT naven. Alleen al de wielen leverde me ruim 2 kg gewichtsbesparing op. En alles liep zoveel soepeler.
Verder gelijk over gestapt op Racing Ralph + Rocket Ron.
En eigenlijk is een groot deel van die componenten nog prima werkend, maar het wordt wel weer tijd voor een grote schoonmaak en onderhoudsbeurt! En nog gewoon velgremmen...
Wheeler 3900
Dus ja, een oldtimer, maar ik geniet er nog altijd van!
-
- Extreme Biker
- Berichten: 847
- Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
- Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10
Ik heb m'n fox demper en vork een service gegeven. Vork is van flange naar no flanged seals gegaan. Juiste tool laten 3d printen en daarmee aan de slag gegaan. Ging perfect!
Het verschil (in combinatie met nieuwe lagers in de gehele achtertrein van de fiets) is enorm.
Toch valt me aan de vork iets op: de rechter poot is vaak wat vettig/olieig na de eerste paar ritten. Is dit normaal na een rebuild? Het is niet zo dat het langs de buitenpoot omlaag druipt, maar het valt wel op. Ik neem aan dat dit overtollig vet is dat in de seals zit. Ik zal het even aankijken
Het verschil (in combinatie met nieuwe lagers in de gehele achtertrein van de fiets) is enorm.
Toch valt me aan de vork iets op: de rechter poot is vaak wat vettig/olieig na de eerste paar ritten. Is dit normaal na een rebuild? Het is niet zo dat het langs de buitenpoot omlaag druipt, maar het valt wel op. Ik neem aan dat dit overtollig vet is dat in de seals zit. Ik zal het even aankijken
Who needs roads when there's dirt
-
- Pro Biker
- Berichten: 1389
- Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
- Mijn mountainbike: Yeti asr turq
Dat kan geen kwaad, de foam ringen zijn gesoaked met olie, en het kan ook inderdaad wat overtollig vet zijn. Als de stanchions helemaal niet meer vettig zijn is het tijd om de foam ringen weer bij te vullen. Dit kan simpel door een paar drupjes vorkolie erin te druppen als je de seal iets opent met een sateprikker ofzo.
Sneeuwmonster
-
- Extreme Biker
- Berichten: 847
- Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
- Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10
Thanks! Ik hou het in de gaten. Opvallende was dat het alleen aan de demperkant is. Het wordt wel minder, ik kan niet goed zien of het vet of olie is.sama schreef: ↑wo 18 maart 2020, 10:25 Dat kan geen kwaad, de foam ringen zijn gesoaked met olie, en het kan ook inderdaad wat overtollig vet zijn. Als de stanchions helemaal niet meer vettig zijn is het tijd om de foam ringen weer bij te vullen. Dit kan simpel door een paar drupjes vorkolie erin te druppen als je de seal iets opent met een sateprikker ofzo.
Who needs roads when there's dirt
- The Flying V
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9492
- Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
- Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9
Thanks! Nog een tip hoe de seals er netjes in te krijgen (Fox 32 in mijn geval)? Standaard maat PVC pijp? Dopsleutel?zonoskar schreef: ↑ma 20 januari 2020, 13:21 Die tooltjes zijn overkill en eigenlijk alleen bedoeld om bij lomp gebruik je vork heel te houden. Als je de moertjes half los draait en dan met een nylon hamer er op tapt, gaat het ook los, zonder fancy tooltjes. Je hebt dan alleen wat meer geduld nodig, want je moet dan niet een enorme klap op de moertjes geven zoals dat wel kan met die tooltjes. Als je snel een vork wil servicen zoals een shop dat moet, dan zijn die tooltjes handig, want het gaat veel sneller en gegarandeerd niks kapot.
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
- Jan Willem
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4204
- Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
- Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988
Ik gebruik een PVC mofje en rubber hamer, gaat prima;
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
- The Flying V
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9492
- Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
- Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9
Kijk eens aan, met foto en al, thanks!
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
Ik heb op diverse sites gelezen dat men bij montage ook één of ander schokbreker vet gebruikt, waarbij ik regelmatig het merk Slickoleum tegen kom.
Vroeger deed ik bij montage van nieuwe seals altijd een beetje schokdemper olie erop zodat het monteren makkelijker ging.
Hoe en waar gebruikt men die Slickoleum?
Is het gebruik ervan noodzakelijk en zo ja, zijn er ook gangbare, universele vetten die hiervoor gebruikt kunnen worden?
PS: in de originele Marzocchi manual wordt bij de montage nergens gesproken over het toepassen van vet....
Vroeger deed ik bij montage van nieuwe seals altijd een beetje schokdemper olie erop zodat het monteren makkelijker ging.
Hoe en waar gebruikt men die Slickoleum?
Is het gebruik ervan noodzakelijk en zo ja, zijn er ook gangbare, universele vetten die hiervoor gebruikt kunnen worden?
PS: in de originele Marzocchi manual wordt bij de montage nergens gesproken over het toepassen van vet....
- The Flying V
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9492
- Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
- Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9
Van het weekend een 40mm mof gehaald, maar deze is net wat te groot voor de seals van mijn Fox 32 vork. Welke maat gebruik je? Zijn de seals er ook rustig rondom in te tikken?
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
- MVMVML
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3830
- Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
- Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
- Contacteer:
Ja. Ik heb ze gewoon erin getikt met een omgekeerde kleine schroevendraaier.The Flying V schreef: ↑ma 6 april 2020, 11:53Van het weekend een 40mm mof gehaald, maar deze is net wat te groot voor de seals van mijn Fox 32 vork. Welke maat gebruik je? Zijn de seals er ook rustig rondom in te tikken?
- The Flying V
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9492
- Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
- Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9
En je hebt al je voortanden nog?
Probeer eerst even de mof en anders rustig tikken, thanks!
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
- MVMVML
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3830
- Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
- Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
- Contacteer:
Jazeker. En de seals zitten er na 3 maanden nog steeds in.The Flying V schreef: ↑ma 6 april 2020, 12:37En je hebt al je voortanden nog?
Probeer eerst even de mof en anders rustig tikken, thanks!
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Er in tikken met een dop uit je doppendoos.
Kies de maat die in je vork past, maar wel op de buitenkant van de seal rust.
Er uit wippen met een brede platte schroevendraaier. Eventueel iets onder de schroevendraaier leggen zodat de rand van je vork niet beschadigd.
Lagers en seals zijn voor eenmalig gebruik, dus je gooit ze weg na verwijderen. Je hoeft dus ook niet voorzichtig te zijn.
Uiteraard wel opletten dat je je vork niet beschadigd.
Kies de maat die in je vork past, maar wel op de buitenkant van de seal rust.
Er uit wippen met een brede platte schroevendraaier. Eventueel iets onder de schroevendraaier leggen zodat de rand van je vork niet beschadigd.
Lagers en seals zijn voor eenmalig gebruik, dus je gooit ze weg na verwijderen. Je hoeft dus ook niet voorzichtig te zijn.
Uiteraard wel opletten dat je je vork niet beschadigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.