Waar maken jullie je fiets mee schoon?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Als de fiets onder de bagger zit spoel ik hem altijd af met de tuinslang . Daarna maak ik hem droog met een oude doek. Vervolgens siliconenspray op het frame en de dempers , even in veren en afnemen. Squirt aanbrengen indien nodig totaal 10m werk. In de zomer doe ik eigenlijk alleen afstoffen en alles smeren als het nodig is.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Water :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Die shimano bike shampoo. Ruikt naar detol, echt top spul.

En een borstel set van Muc-off. ooit geprobeerd en vind het veel beter werken dan een spons
Who needs roads when there's dirt
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Bij modder/wintertroep: Afspoelen met tuinslang, dan een emmer met water en wat dreft en zo`n zachte autoborstel (zo een die je op de tuinslang kan zetten) om de laatste hardnekkige zooi eraf te soppen, werkt ook perfect voor je velgen en spaken. Daarna droog stuiteren en met een schone poetslap droogzemen. Dan de ketting met een oude lap droog maken en invetten en alle stanchions invetten, Totaal 15 a 20min werk.

In de zomer hetzelfde, alleen dan om de 2-4 ritjes (uiteraard na elke rit de ketting smeren)
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Tuinslang, Muc-Off, zachte borstel, tuinslang, droog stuiteren, handdoek, droog blazen met compressor, smeren.
Sudlon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 17 oktober 2018, 18:10

In de zomer bij veel stof weinig (favoriete periode)

In de winter vaak met Muc-off spray, water en borstels.

Ketting eraf en in een oude bidon met kettingontvetter en kokend water.

Daarna met compressor de fiets droogblazen.
Op alle (in mijn ogen belangrijke) punten een beetje siliconenspray en daarna wat afblazen met de compressor

Wel al eerder benoemd door iemand anders. Kost ongeveer 1.5 uur

Heb een hekel aan poetsen, maar geniet er wel van als de fiets er weer netjes bij staat :-D
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Nog wat tips! Thanks.

Ik moet dit voorjaar toch een nieuwe tuinslang + haspel en toebehoren halen dan zal ik idd eens zo een borstel kopen. En ik word idd ook vrolijk van een shinende fiets, alleen in de winter vind ik het vaak wat nutteloos werk..
Omdraaien kan altijd nog!
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1389
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Zure chemische industriële allesreiniger raad ik niet aan in dit geval.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Jefro98 schreef: ma 20 januari 2020, 17:08 Tuinslang, Muc-Off, zachte borstel, tuinslang, droog stuiteren, handdoek, droog blazen met compressor, smeren.
Dat... behalve die compressor dan. In principe is mijn fiets na de handdoek al droog en ik gebruik voor de laatste droging van cassette e.d. dan nog een föhn, die warme lucht werkt perfect. :wink:

Die muc-off is toch echt wel goed spul wat het zand er beter afkrijgt dan alleen water... nano technologie zeggen ze. Maar wel echt verschil in resultaat bemerkt dus.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

En als je de lakdelen van je fiets netjes in de was hebt gezet kun je afwasmiddel ook beter schrappen want dan kun je telkens opnieuw gaan poetsen. Koop dan liever een flesje autoshampoo welke veel milder is en ook niet al te duur is.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Tja muc-off is wel een relatief duur spulletje.

Ik ben echter sowieso een mooi weer rijder :winkie: ...maar ik rij toch ook wel als het droog is en onlangs geregend heeft, wanneer je fiets dus wel vies wordt, en in dat geval gebruik ik dus muc-off. Bij dergelijk gebruik is het nog wel te overzien qua kosten; ik koop dan ook zo'n aanbieding en neem meteen meerdere flessen, dat scheelt ook weer.
Gebruikersavatar
twinkie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2010, 22:25

General proper cleaner
Van guy martin
en een borstel set van cyclone maar dat is volgens mij de zlefde als muc off alleen ander kleurtje en branding
https://www.guymartinproper.com/product ... 1-5-litres
Bird Aether 9A 2021
YT Industries Jeffsy 27 Cf Pro 2018
Scott Genius 730 2014
Specialized Epic comp 2010
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

WoW :o
Lijkt er op dat ik een onderdeel van de hobby nog niet heb ontdekt als ik dit zo lees.
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Singletrack Sundays schreef: di 21 januari 2020, 19:34 WoW :o
Lijkt er op dat ik een onderdeel van de hobby nog niet heb ontdekt als ik dit zo lees.
Mwah...moet zeggen dat het niet mijn favoriete onderdeel van de hobby is, maar na een drekkige rit hoort het er wel bij, als je je fiets(onderdelen) wat langer mee wil laten gaan... ;)
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Wiel-Maat schreef: di 21 januari 2020, 14:01 Tja muc-off is wel een relatief duur spulletje.

Ik ben echter sowieso een mooi weer rijder :winkie: ...maar ik rij toch ook wel als het droog is en onlangs geregend heeft, wanneer je fiets dus wel vies wordt, en in dat geval gebruik ik dus muc-off. Bij dergelijk gebruik is het nog wel te overzien qua kosten; ik koop dan ook zo'n aanbieding en neem meteen meerdere flessen, dat scheelt ook weer.
Muc Off komt uit Engeland en op de Engelse motocross GP hebben ze altijd een stalletje staan met de 5 liter can voor een tientje. Als m'n voorraadje op is gaan er meteen 2 mee in m'n bus. :bier: :-q
Plaats reactie