RAD / fiets afstellen
Komt er op neer dat hij een eenheidsworst wil creëren... . Biomechanisch mag het (slecht) onderbouwd zijn, praktisch klopt het niet.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1869
- Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
- Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb
Ik ken je argumentatie niet.
Klopt. Die eenheidsworst die hij wil maken.
Deze heet in mijn optiek:
De tevreden mountainbiker die met veel lol en gezondheid de sterren van de trails knalt.
Dat is best een mooi doel.
Lee mc Cormack is geen prutser. O.a. Auteur van het standaardwerk Mastering Mountainbike Skills. en trainer coach van wedstrijd gerichte mtb-ers.) four cross enduro ) en motorcrossers.
Ik mis ook info en heb vragen. Er is ook een commercieel sausje wat niet teveel moet gaan plakken. Dat kan vertroebelen en irriteren
Maar tot nu toe deze stof interresseerd me en maakt me enthousiast.
Vindt ik een stukje op PInkbike. Gaat over SHO. Wat is dat dan?
https://www.pinkbike.com/u/leelikesbike ... ffset.html weer wat geleerd.
De wijze hoe hij kijkt naar het mtb-en is nieuw voor me wat betreft het biomechanische b.v de Row - Anti Row beweging. Geeft meer en een ander inzicht in wat ik op die bike aan het doen ben.
Er zullen zeker andere benaderingen zijn. Ook leerzaam.
Als iemand wat weet? Drop het in een nieuw topic zou ik zeggen.
De RAD is 1 van waarden die hij gebruikt in zijn methode om een bike af te stellen om optimaal te raggen op een mountainbike. Alle voorname- en acties met het hoogste fun gehalte op een mountainbike zijn staande acties.
Ook de stuur en zadelhoogte krijgt aandacht.
Copy van zijn site. met inhoudsopgave. Waarin RAD 1 hoofdstukje is.
Dialed: the secret math of a perfect mountain bike setup
We’ve long had methods to set up bikes for riding in the saddle. If you enjoy road, dirt roads and non-technical trails, these systems work well.
Until now, we haven’t had a way to set up bikes for shredding. The Dialed — powered by the RideLogic bike setup system — is for riders who want to float up ledges, carve corners, pump rocks, float drops, boost jumps and do other fun things.
If all of your riding is non-technical, this isn’t for you.
If you want to rip up and down technical terrain: This is for you. Give the RideLogic approach a try. Adjust as needed. Have fun.
Table of Contents
Welcome
Why are we here?
Can we agree on these ideas?
Join us online
Quick-start guide
Rider Area Distance (RAD)
Finding your ideal bike RAD
Rider Height/Bike RAD table
Finding your RAD with RipRow
How to measure your bike’s RAD
RideLogic On-Bike RAD Check
How to adjust your RAD
Rider Area Angle in Degrees (RAAD)
RAAD and riding style
The arc of awesomeness
What RAAD is best for you?
RAD, RAAD, Reach and Stack Table
Steering/Hands Offset (SHO)
What is SHO?
What does SHO mean?
How can you adjust SHO?
How does SHO affect your bike choice and setup?
How to measure SHO
Handlebars
Are your bars the correct width for you?
It’s all about the elbows
Calculating your sweet spot handlebar width
Rider height/handlebar width chart
Dialing in your handlebar width
Adjust your grip width for different situations
Handlebar sweep
How much sweep do handlebars usually have?
Consider your handlebar sweep
Handlebar setback
About cockpits
Bar/stem reach
Bar/stem rise
How low can you get your bars?
Estimated stem/bar rises for various setups
Handlebar <> saddle position
How high should my bars be relative to my saddle?
Some rules
Some guidelines
In summary
Pick the perfect frame for you
Quickie way to choose a bike size
Rider Heights and Bike Reaches Table
Calculate your next bike (average proportions)
Calculate your next bike (special proportions)
Making your bike fit you
And let’s not forget …
Position your saddle for comfort and power
Find your ideal crank length
Dial in your controls
Klopt. Die eenheidsworst die hij wil maken.
Deze heet in mijn optiek:
De tevreden mountainbiker die met veel lol en gezondheid de sterren van de trails knalt.
Dat is best een mooi doel.
Lee mc Cormack is geen prutser. O.a. Auteur van het standaardwerk Mastering Mountainbike Skills. en trainer coach van wedstrijd gerichte mtb-ers.) four cross enduro ) en motorcrossers.
Ik mis ook info en heb vragen. Er is ook een commercieel sausje wat niet teveel moet gaan plakken. Dat kan vertroebelen en irriteren
Maar tot nu toe deze stof interresseerd me en maakt me enthousiast.
Vindt ik een stukje op PInkbike. Gaat over SHO. Wat is dat dan?
https://www.pinkbike.com/u/leelikesbike ... ffset.html weer wat geleerd.
De wijze hoe hij kijkt naar het mtb-en is nieuw voor me wat betreft het biomechanische b.v de Row - Anti Row beweging. Geeft meer en een ander inzicht in wat ik op die bike aan het doen ben.
Er zullen zeker andere benaderingen zijn. Ook leerzaam.
Als iemand wat weet? Drop het in een nieuw topic zou ik zeggen.
De RAD is 1 van waarden die hij gebruikt in zijn methode om een bike af te stellen om optimaal te raggen op een mountainbike. Alle voorname- en acties met het hoogste fun gehalte op een mountainbike zijn staande acties.
Ook de stuur en zadelhoogte krijgt aandacht.
Copy van zijn site. met inhoudsopgave. Waarin RAD 1 hoofdstukje is.
Dialed: the secret math of a perfect mountain bike setup
We’ve long had methods to set up bikes for riding in the saddle. If you enjoy road, dirt roads and non-technical trails, these systems work well.
Until now, we haven’t had a way to set up bikes for shredding. The Dialed — powered by the RideLogic bike setup system — is for riders who want to float up ledges, carve corners, pump rocks, float drops, boost jumps and do other fun things.
If all of your riding is non-technical, this isn’t for you.
If you want to rip up and down technical terrain: This is for you. Give the RideLogic approach a try. Adjust as needed. Have fun.
Table of Contents
Welcome
Why are we here?
Can we agree on these ideas?
Join us online
Quick-start guide
Rider Area Distance (RAD)
Finding your ideal bike RAD
Rider Height/Bike RAD table
Finding your RAD with RipRow
How to measure your bike’s RAD
RideLogic On-Bike RAD Check
How to adjust your RAD
Rider Area Angle in Degrees (RAAD)
RAAD and riding style
The arc of awesomeness
What RAAD is best for you?
RAD, RAAD, Reach and Stack Table
Steering/Hands Offset (SHO)
What is SHO?
What does SHO mean?
How can you adjust SHO?
How does SHO affect your bike choice and setup?
How to measure SHO
Handlebars
Are your bars the correct width for you?
It’s all about the elbows
Calculating your sweet spot handlebar width
Rider height/handlebar width chart
Dialing in your handlebar width
Adjust your grip width for different situations
Handlebar sweep
How much sweep do handlebars usually have?
Consider your handlebar sweep
Handlebar setback
About cockpits
Bar/stem reach
Bar/stem rise
How low can you get your bars?
Estimated stem/bar rises for various setups
Handlebar <> saddle position
How high should my bars be relative to my saddle?
Some rules
Some guidelines
In summary
Pick the perfect frame for you
Quickie way to choose a bike size
Rider Heights and Bike Reaches Table
Calculate your next bike (average proportions)
Calculate your next bike (special proportions)
Making your bike fit you
And let’s not forget …
Position your saddle for comfort and power
Find your ideal crank length
Dial in your controls
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Goed, dat had ik niet gevonden in een snelle zoektocht. Nuancering is hier vooral dat hij het een methode voor de juiste set-up voor 'shredding' noemt, dat beperkt het heel erg wat je er mee moet/kan doen, maar is juist een stap in de goede richting omdat het dus beperkend is.
Verder moet ik natuurlijk het boek lezen om het te begrijpen. Maar met de lijst die je nu plaatst is RAD dus absoluut geen vereenvoudiging maar een weergave van hoe je het nu aanpakt zonder die ene, precieze (RAD) afstand al leidraad.
Met de beperking tot 'shredding' wordt ook duidelijk waarom het zadel in eerste instantie weg gelaten wordt: overbodig!
Dat het geen prutser is mag duidelijk zijn, maar ik blijf er vraagtekens bij zetten. Gooi maar eens een Pole in de mix... . Kan ik niet op fietsen tenzij ik een S neem (volgens Pole moet ik op een L). Die waarschuwing geeft hij zelf ook al:
#hendrikjan: tenzij je in ruig terrein wilt afdalen: geen aandacht aan deze methode besteden! (maar klooien met je zithouding is altijd leerzaam!)
Verder moet ik natuurlijk het boek lezen om het te begrijpen. Maar met de lijst die je nu plaatst is RAD dus absoluut geen vereenvoudiging maar een weergave van hoe je het nu aanpakt zonder die ene, precieze (RAD) afstand al leidraad.
Met de beperking tot 'shredding' wordt ook duidelijk waarom het zadel in eerste instantie weg gelaten wordt: overbodig!
Dat het geen prutser is mag duidelijk zijn, maar ik blijf er vraagtekens bij zetten. Gooi maar eens een Pole in de mix... . Kan ik niet op fietsen tenzij ik een S neem (volgens Pole moet ik op een L). Die waarschuwing geeft hij zelf ook al:
Niet toepasbaar op de huidige generatie fietsen dus. Vreemd... . Of eigenlijk: leuk geprobeerd.Warning: These multipliers will give you shorter RADs than you typically find on fashionable bikes. Bikes have gotten longer but people haven’t.
#hendrikjan: tenzij je in ruig terrein wilt afdalen: geen aandacht aan deze methode besteden! (maar klooien met je zithouding is altijd leerzaam!)
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10365
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Shredden inderdaad.corex schreef: ↑za 25 januari 2020, 22:37
We’ve long had methods to set up bikes for riding in the saddle. If you enjoy road, dirt roads and non-technical trails, these systems work well.
Until now, we haven’t had a way to set up bikes for shredding. The Dialed — powered by the RideLogic bike setup system — is for riders who want to float up ledges, carve corners, pump rocks, float drops, boost jumps and do other fun things.
If all of your riding is non-technical, this isn’t for you.
If you want to rip up and down technical terrain: This is for you. Give the RideLogic approach a try. Adjust as needed. Have fun.
...
Dit is geheel niet gericht op XC rijden of op ‘gewoon’ trails rijden, en al helemaal niet op XC rijden in NL.
Shredden is al ‘the next level’ trails kunnen rijden. ’Zadel niet meer nodig’.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12
Ach dat afdalen willen we volgens mij allemaal wel, en verder gaat het mij vooral om met plezier en lol de rondjes rijden. Ik zie de eventuele aanpassingen vooral als een soort klooien met de zithouding aan de hand van een visie van iemand. In plaats van willekeurig maar wat aanpassen..
En mbt tot de opmerking hierboven dat het ziet op “shredden” en dus niet van toepassing op Nl xc rondjes... beetje loos.. met die redenering kan je alle mtb’s wegredeneren en een cx fiets neerzetten.. uiteindelijk gaat het mij om lekker op de fiets zitten en daarbij zo optimaal mogelijk bewegen...
Maar goed in de loop van de week komt mijn korte pen binnen en ga ik eens kijken wat ik er van vind als ik mijn fiets meer in de buurt van de benchmark RAD krijg, misschien vind ik het fantastisch, maar de kans is ook zeker aanwezig dat ik het vreselijk vind en dat ik maar wat graag weer terug wil maar waar ik vandaan kwam
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 394
- Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C
Als ik het goed begrijp dan moet de gemiddelde Nederlandse MTB'er dus ver uit de buurt van z'n RAD blijven om lekker te kunnen fietsen.
Ach, gebaseerd op ervaring zeggen een aantal mensen hier regelmatig "zet er eens een kortere stuurpen op" of "monteer eens een riserbar met 20 mm meer rise" of "zet je zadel eens 25 mm hoger". Niet onderbouwd met een formule die in een groot deel van de gevallen niet op gaat, die ook nog eens is opgesteld aan de hand van ervaring. Gewoon dus dat formule-gedeelte overslaan.hendrikjan schreef: ↑zo 26 januari 2020, 11:24Ach dat afdalen willen we volgens mij allemaal wel, en verder gaat het mij vooral om met plezier en lol de rondjes rijden. Ik zie de eventuele aanpassingen vooral als een soort klooien met de zithouding aan de hand van een visie van iemand. In plaats van willekeurig maar wat aanpassen..
Ik vind het leuk dat mensen er mee bezig zijn, je leert er altijd heel veel van en ook nu moet je dus even goed gaan nadenken wat er gebeurt. Echter, ga je nadenken, dan schiet je meteen een aantal gaten in de theorie. En dan weet ik nog niet eens alles, heb ik ook maar een eigen visie. Die lijkt echter wel breder georiënteerd te zijn.
En als deze meneer zegt dat je zijn boek moet kopen om het juist te krijgen, dan komt dat bij mij over als Scientologie-achtige praktijken.
(Waar ik wel wil zeggen dat hij scherp heeft opgelet en dat er een bepaalde verhouding is tussen lichaamslengte en bepaalde maten van de fiets. Maar die maten van de fiets zijn al gevangen in de maten van de fiets )
Ik denk dat ik een formule ga bedenken voor de relatie tussen bandenspanning en rijdersgewicht. Wie weet gooi ik ook de wielmaat nog wel in de mix. Maar velgbreedte houd ik op 19 mm.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Extreme Biker
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12
als je het lardeert met een commercieel sausje en daar waar het echt om gaat in nevelen gehuld laat, zie ik een gouden toekomst
-
- Extreme Biker
- Berichten: 846
- Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
- Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...
Voor dit jaar kun je beter 20mm pakken. Vorig jaar was 19mm. Volgend jaar uiteraard 21mm.
Enzovoort.
Enzovoort.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Lars TB goed plan die 19mm velgen heb ik alweer een tijdje liggen, en daar wil ik iets mee ik zelf heb natuurlijk een idee, maar nu ben ik nog meer benieuwd of het min of meer overeenkomsten zal hebben met de nu nog te bedenken formule van Lars TB
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?
Dan Empfield
Dan Empfield
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2611
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Met zijn formule moet mijn stuur ruim 85 cm breed zijn, of bij -5% zo'n 81 cm.hendrikjan schreef: ↑za 25 januari 2020, 19:53 Maar dan moet je wel even volledig zijn
“ The RideLogic sweet spot handlebar width is your maximum biomechanically recommended handlebar width based on your height (assuming average proportions).
There are lots of advantages to making your bars narrower: more range of motion, more pulling strength and better shoulder health, to name a few. For most riders, the usable range is between sweet spot width and about 5 percent less than sweet spot width (for example, 750 to 710mm).”
Nu fiets ik met 72 cm en dat vind ik wel wat aan de smalle kant voor een lekkere houding, maar aan de andere kant hoe breed kun je in Nederland gaan?
https://www.youtube.com/watch?v=kzbW1gyemU4
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
-
- Extreme Biker
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12
The saga continues...
Gisteren een 50 mm pennetje gemonteerd en de spacertoren van 3 cm gereduceerd naar 5 mm. Nu ben ik met de grove meting ongeveer 6 tot 10 mm verwijderd van de rekensom RAD... een vlug rondje door het park voelt - tot mijn verbazing - eigenlijk best wel goed.. de vraag is hoe dat zal zijn bij een wat langere rit.. een rondje op de uhr gaat misschien/ hopelijk maandag lukken...
Gisteren een 50 mm pennetje gemonteerd en de spacertoren van 3 cm gereduceerd naar 5 mm. Nu ben ik met de grove meting ongeveer 6 tot 10 mm verwijderd van de rekensom RAD... een vlug rondje door het park voelt - tot mijn verbazing - eigenlijk best wel goed.. de vraag is hoe dat zal zijn bij een wat langere rit.. een rondje op de uhr gaat misschien/ hopelijk maandag lukken...