Op zich heb je een punt, maar volgens mij wel met de kanttekening dat de RAD een straal van een cirkel beschrijft en de handvatten (stuur) moeten ergens op het einde van die straal zitten. Als je dan ook uit gaat van de gedachte dat je het liefst een relatief korte stuurpen wil hebben, omdat je daarmee - veronderstelt - het stuurgedrag positief beïnvloed. Dan zegt dat ook wel wat over je framemaat en en ook over de hoogte van je stuur.. Toch?Lars TB schreef: ↑za 25 januari 2020, 12:35Dat is leuk en aardig, maar met de uitleg op de website kom je niet ver. HJ vraagt het zich al af:DuReal schreef: ↑za 25 januari 2020, 12:06 Lee omschrijft het doel van RAD als:
1. You have optimal arm range for bike handling: descending, braking, cornering, pumping, dropping and all the fun stuff, and
2. You can generate maximum torque for power moves: sprinting, steep climbing, pumping, manualing, hopping and wheelie drops.
Oftewel, met RAD bereik je een optimale houding voor situaties waarbij je niet op je zadel zit en waardoor je dus maar twee contactpunten hebt (pedalen en handvaten). Voor de gemiddelde boswielrenner die dus 90% van de tijd op het zadel zit zal deze insteek mijn inziens te kort door de bocht zijn.
Volgens mij zegt RAD niets over de hoogte van je stuur, laat staan optimale hoogte. Die is voor een sprinter compleet anders dan voor een bikepark rijder. En toch kan de RAD precies gelijk zijn voor die 2. Maak daar maar kaas van.hendrikjan schreef: ↑do 23 januari 2020, 18:19 De vervolg vraag is dan wat pas je aan en waarom?
De 3 cm spacertoren?
De 80 mm pen?
Een stuur metmeer backsweepminder rise?
RAD is terug berekend vanuit wat mensen lekker vonden zitten. Als je er genoeg meet, dan kom je wel op een gemene deler. Maar wat als je langere armen hebt? Of een steile zitbuishoek? Dan gaat RAD niet op.
Sterker nog, je kunt met RAD een twee maten te klein frame kopen en met spacers en stuurpennen tot de perfecte RAD komen (voor hoe je dan ook rijdt) en doodongelukkig worden op die fiets.
Verder, het gaat natuurlijk niet om het positioneren van een sprinter op de fiets, heb je überhaupt sprinters bij MTB-en? (ik moet meteen aan wielrennen denken.. ) maar om MTB-en, en dan is het op en neer over schutterpaden misschien niet wat hij in gedachte heeft.. Hij komt uit Colorado.. Rockies..
En als ik helemaal goed lees, is zijn RAD berekening eigenlijk veel ingewikkelder dan de vermenigvuldiging die we hier vlug doen, om deze echt goed toe te passen/ te berekenen moet je eerst zijn boek kopen en dan met alle variabelen die hij noemt rekening gaan houden..
"Your ideal bike RAD is determined by your body’s size and proportions, as well as your handlebar width, crank length, pedal thickness, shoe thickness, phase of the moon and, by extension, the grunion run."
Maar je kan ook
"1. If you love your current bike, measure its RAD. When you shop for a new bike, try to match that number."
Ook al wijkt die volledig af van de rekensom